InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Lijfrente: hoe kan je een huis kopen op lijfrente?

Lijfrente: hoe kan je een huis kopen op lijfrente?

Lijfrente: hoe kan je een huis kopen op lijfrente? De meeste mensen gaan een hypotheek aan om een huis te kopen. Geld lenen bij de bank is de bekendste vorm om een woning te kunnen kopen. Nochtans is er nog een andere, interessante manier om de aankoop van een woning te kunnen doen: de koop op lijfrente. Bij de koop op lijfrente kan je eigenaar van een woning worden door maandelijkse betalingen te doen aan de verkoper en dit tot aan zijn overlijden. Het systeem van een huis kopen op lijfrente is onderworpen aan heelwat specifieke fiscale en juridische regels. Daarom kan het nuttig zijn om het advies te vragen aan een vastgoedmakelaar die in deze materie gespecialiseerd is. Hoe werkt het kopen van een huis op lijfrente, en wat zijn de voordelen en nadelen ervan?

Huis kopen: hypotheek of lijfrente?

De meeste mensen die een huis kopen hebben daarvoor niet voldoende kapitaal en gaan daarom een lening aan. Ze sluiten een lening bij een bank die een hypotheek neemt op de woning. Je wordt in dat geval pas eigenaar van de woning wanneer je je volledige lening hebt afbetaald. Een andere manier om een huis te kopen is de koop op lijfrente. Een woning op lijfrente kopen is veel minder gebruikelijk dan een hypotheek aangaan en is daardoor minder bekend bij de bevolking.

Hoe een woning kopen op lijfrente?

Lijfrente betekent strict genomen dat de verkoper een rente geniet zolang hij of zij in levende lijve is. Letterlijk genomen dus "een rente op het lijf". De koper betaalt de koopprijs niet in één keer aan de verkoper, maar in periodieke betalingen. Die periodieke betalingen gebeuren doorgaans maandelijks. De koper moet de verkoper maandelijks dus een bedrag of rente betalen zolang de verkoper leeft.

Koop op lijfrente: koopprijs

Het bijzondere aan de koop op lijfrente is dat de koper op voorhand niet weet hoe groot de koopprijs van de woning zal zijn. Hij weet immers niet wanneer de verkoper zal overlijden. Dan zal de verplichting voor de koper stoppen om periodieke betalingen te doen. Hierdoor is de verkoop op lijfrente een kanscontract. Als de verkoper na korte tijd sterft, zal de koper dus een klein bedrag hebben moeten betalen. Blijft de verkoper lang in leven, dan zal de uiteindelijke prijs van de woning hoog zijn.

Koop op lijfrente: voordelen en nadelen

Verkoper: vooral voordelen

Als verkoper heb je bij de formule van de verkoop op lijfrente het voordeel dat je tot je overlijden een vast maandelijks inkomen kan hebben. De koper is immers verplicht om tot aan je dood maandelijkse betalingen te doen. Dit is vooral een gegeerde formule bij oudere mensen die geen kinderen hebben en hun woning dan ook niet kunnen overerven. Voorts kan de verkoper laten bedingen dat hij het vruchtgebruik van het huis mag behouden zolang hij leeft en dat alleen de naakte eigendom van de woning overgedragen wordt.

Koper

De koper heeft het voordeel dat hij geen beginkapitaal hoeft te hebben en dat hij geen lening hoeft te nemen. Dit is een interessant voordeel in vergelijking tot de hypotheek. Bovendien bestaat de mogelijkheid dat de verkoper vroeg overlijdt, en de totale koopprijs van de woning dus laag is geweest. Als nadeel heb je als koper dat de kans bestaat dat de verkoper lang blijft leven en je dus een hele lange tijd maandelijkse betalingen zal moeten doen.

Advies vastgoedmakelaar

Voor de leek kan het begrip "koop op lijfrente" wat moeilijk zijn om te begrijpen en de voordelen en nadelen ervan in het juiste kader te plaatsen. Bovendien komen er heelwat juridische, financiële en fiscale bijzonderheden op het vlak van wetgeving aan te pas die alles nog onoverzichtelijker kunnen maken. Daarom kan het nuttig zijn om het advies in te winnen van een erkend vastgoedmakelaar die gespecialiseerd is in lijfrente. Online kan je offertes van makelaars in je regio aanvragen waarna duidelijk wordt welk prijskaartje er vasthangt aan dergelijk professioneel advies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen doe je niet zomaar. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over alle mogelijke aspecten die bel…
Appartement kopen: voordelen en nadelen van een appartementAppartement kopen: voordelen en nadelen van een appartementEen appartement kopen heeft verschillende voordelen ten opzichte van het kopen van een huis. Het belangrijkste voordeel…
Een nieuwbouw kopen: de nadelen van een nieuwbouwwoningEen nieuwbouw kopen: de nadelen van een nieuwbouwwoningHet kopen van een nieuwbouw kan naast voordelen ook nadelen met zich meebrengen. Bij een nieuwbouw is het moeilijker om…
Huis kopen: wat zijn de voordelen van een nieuwbouwwoning?Huis kopen: wat zijn de voordelen van een nieuwbouwwoning?Nieuwbouwwoningen hebben heelwat voordelen ten opzichte van bestaande woningen. De koper van een bestaande woning moet t…
Huis verkopen: hoe bepaal je de vraagprijs van je woning?Huis verkopen: hoe bepaal je de vraagprijs van je woning?Stel je wilt je woning verkopen en je wilt er een aardige opbrengst uit halen. De vraag is dan hoe groot de verkoopprijs…
Bronnen en referenties
  • http://www.lijfrentemakelaar.be/, bezocht op 03/11/2015.

Reageer op het artikel "Lijfrente: hoe kan je een huis kopen op lijfrente?"

Reactie

Mieke van Beers, 13-09-2011 13:48 #1
Bestaat er een concept contract voor een huis kopen op lijfrente? Bestaat er ook een mogelijkheid om te kopen o.b.v. 50% eigen kapitaal en 50% kanscontract? De belastingdienst kon mij geen uitkomst geven over de mogelijkheid van fiscale aftrek zoals bij een normale hypotheek. Waar kan ik meer informatie en ervaringsberichten krijgen? Reactie infoteur, 14-09-2011
Hallo Mieke,

Er zullen zeker wel basisovereenkomsten zijn als je een huis wilt kopen op lijfrente.
Dat kan je vragen aan je notaris, aan je advocaat of aan je verzekeraar.
Meer info over de koop op lijfrente kan je vinden op:
http://www.bespaarbelastingen.be/algemeen/lijfrente-te-overwegen/
Over de fiscale aspecten van de koop op lijfrente kan je meer te weten komen bij je belastingadviseur of een jurist in fiscaal recht.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Reacties: 1
Schrijf mee!