InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Contract makelaar ontbinden

Contract makelaar ontbinden

Contract makelaar ontbinden Als je ontevreden bent over de makelaar, is het soms de beste optie om het contract te beëindigen. Hoe kun je een contract met een makelaar opzeggen? Wat zijn de voorwaarden en kosten voor het ontbinden van de overeenkomst met de makelaar? Je moet een ingebrekestelling schrijven, waarin je aangeeft dat de makelaar zijn afspraken niet is nagekomen.

Redenen om het contract met de makelaar te beëindigen

De woning staat al jaren te koop, er zijn persoonlijke irritaties, weinig bezichtigingen of de makelaar komt zijn afspraken niet na. Er kunnen talloze redenen zijn om het contract met de makelaar te beëindigen.

Contract makelaar opzeggen

Je kunt een contract met een makelaar in principe altijd opzeggen (intrekken), omdat de plannen of omstandigheden zijn gewijzigd of omdat je van gedachten bent veranderd. Er is geen reden nodig om het contract op te zeggen. Er gaan echter wel kosten gepaard bij het opzeggen het contract met de makelaar. Je bent de advertentiekosten verschuldigd en moet daarnaast intrekkingskosten betalen. Deze zijn bedoeld als vergoeding van de werkzaamheden die de makelaar verricht heeft.

Contract makelaar ontbinden

Voor het ontbinden van het contract met de makelaar daarentegen heb je wel een geldige reden nodig. Belangrijk is of de makelaar zich aan de afspraken heeft gehouden. Heeft hij de advertenties niet in de krant of op internet geplaatst, zoals hij beloofd heeft? Of schiet hij bijvoorbeeld tekort in het maken van afspraken met potentiële kopers? Dan kan de consument in principe de overeenkomst kosteloos ontbinden. De makelaar moet wel de kans krijgen om zijn fouten te herstellen. Je moet dan een schriftelijke brief schrijven. Dit wordt een “ingebrekestelling” genoemd. Het moet echter wel aantoonbaar zijn dat de makelaar zijn afspraken inderdaad niet is nagekomen. Vaak is er sprake van ontevredenheid over kleinere punten. In dat geval is het lastiger om een makelaar in gebreke te stellen.

Ingebrekestelling

In de ingebrekestelling wijs je de makelaar op zijn tekortkoming en geef je hem de laatste gelegenheid om zijn verplichtingen na te komen. Als hij dat niet doet, heb je het recht om de opdracht te ontbinden. Dit moet ook worden vermeld in de brief. Bij ontbinding van de overeenkomst ben je dan geen makelaarscourtage verschuldigd. Je moet echter wel de advertentiekosten betalen. Het is dan ook verstandig om vooraf aan het ontbinden van het contract met de makelaar juridisch advies in te winnen, vanwege de financiële gevolgen.

Geschillencommissie Makelaardij

Als de makelaar het niet eens is met de ingebrekestelling, kun je naar de onafhankelijke Geschillencommissie Makelaardij stappen. Deze commissie doet uitspraken in conflicten tussen consumenten en makelaars. Een voorwaarde is wel dat de makelaar lid is van de VBO, de NVM of VastgoedPRO of zelf bij de Geschillencommissie staat geregistreerd. De website van de Geschillencommissie geeft informatie over de makelaars die hierbij aangesloten zijn.

Kosten contract makelaar ontbinden

Je bent geen makelaarscourtage verschuldigd als je het contract met de makelaar ontbindt omdat hij zijn afspraken niet nakomt. Courtage is de afsluitprovisie die de makelaar ontvangt bij de aan – of verkoop van de woning. De advertentiekosten zijn echter wel voor jouw rekening.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ND
  • VEH

Reageer op het artikel "Contract makelaar ontbinden"

Reactie

R. Cevahir, 27-05-2014 18:10 #1
Ik heb exact het zelfde vandaag meegemaakt als bovenstaande schetst. Makelaar terecht of onterecht voor 3 bezichtigingen in 3 jaar tijd gezorgd. Compagnon van de makelaar na 2 jaar zeer vervelend aan de telefoon en dwingt extreem te zakken met prijs, oppert de mogelijkheid dat ik de opdracht altijd kan intrekken als ik het er niet mee eens ben. Neemt een zelden woning in de straat (eiland) in opdracht terwijl de overeenkomst dit verbied. De 3e partij met exact de zelfde woning is 25K lager in de vraagprijs. Men probeert de buurvrouw en mij uit te spelen en frustreert de boel. Wanneer ik aangeef dat zij zich niet aan de afspraken hebben gehouden als in de overeenkomst is vermeld en ondertekend, waarop ik van mening ben dat de overeenkomst niet meer rechtsgeldig is, en deze wens te ontbinden zonder wederzijdse verplichtingen, krijg ik direct de factuur gepresenteerd!
15% van de courtage (over vraagprijs 399K)
Kosten internet ERA en Funda 2 x €75
omwonende mailing €75
Kadastrale en gemeentelijke kosten €20
Fotoreportage €250
Vervaardigen brochuremateriaal en drukwerk €175
BTW 21%
Totaal €1896! dit kan toch niet`? zeker wanneer ik hen in gebreke stel?

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!