InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen: wat is de taak van de aankoopmakelaar?

Huis kopen: wat is de taak van de aankoopmakelaar?

Huis kopen: wat is de taak van de aankoopmakelaar? Waar moet je beginnen als je eens hebt beslist om een woning te kopen? En waarop moet je letten bij de bezichtiging van het huis? Als je een huis wilt kopen kan het voordelig zijn om een aankoopmakelaar onder de arm te nemen. Een aankoopmakelaar heeft een kritische, nuchtere kijk op woningen en laat zich niet meeslepen door het enthousiasme van een potentiële koper. Een aankoopmakelaar kan de koper helpen bij het bezichtigen van woningen, het onderhandelen over de prijs met de verkoper en het afronden van de koop. Waaruit bestaat de taak van de aankoopmakelaar en bij welke stappen kan hij de potentiële koper van vastgoed bijstaan?

Huis kopen via een aankoopmakelaar

Als je van plan bent om een huis te kopen, dan kan je dat op eigen houtje doen of via een aankoopmakelaar. Als je alles zelf doet, kan je kosten besparen doordat je geen aankoopmakelaar hoeft te betalen. Maar in dat geval kan je ook tijd en geld verliezen doordat je niet weet welke stappen te zetten. Als je daarentegen een makelaar onder de arm neemt, kan je tijd en geld winnen doordat deze precies weet wat te doen bij een aankoop.

Wat kan een aankoopmakelaar voor je doen?

Een aankoopmakelaar begeleidt je bij de verschillende stappen die je moet zetten bij de aankoop van een huis. Je betaalt de makelaar daarvoor een loon, maar als het goed is krijg je ook waar voor je geld. Een goede makelaar is zijn loon zeker waard en kan zijn kosten dubbel en dik terugverdienen. De aankoopmakelaar begeleidt je bij de verschillende stappen van aankoop, zoals het bezichtigen van woningen, het onderhandelen met de verkoper en het afronden van de koopovereenkomst. Ook op het vlak van hypotheken beschikken aankoopmakelaars doorgaans over een uitgebreide kennis van zaken. Dit kan nuttig zijn voor als je een hypotheek wilt afsluiten.

Hulp van aankoopmakelaar: de stappen

Type woning

In de eerste plaats moet de aankoopmakelaar natuurlijk weten welke soort van woning je van plan bent te kopen. Wil je een appartement met één of twee slaapkamers, een alleenstaand huis, of een huis in de rij? Dit is het eerste uitgangspunt van waaruit de aankoopmakelaar aan zijn zoektocht kan beginnen.

Budget aankoop huis

Vóórdat je een grote aankoop doet zoals een huis, moet je weten welk bedrag je kan besteden. Vraag eerst info aan je bank hoe groot de hypotheek kan zijn die je kan nemen en hoeveel geld je moet spenderen als eigen inbreng. Daarna kan je de aankoopmakelaar op de hoogte brengen van je bestedingsbedrag.

Bezichtigen huizen

Wanneer de aankoopmakelaar weet waarnaar je op zoek bent kan hij op zoek gaan naar de meest geschikte woning. Hij zal een lijst maken van interessante huizen en deze bezichtigen. Voordeel is dat de aankoopmakelaar verstand van zaken heeft en een neutrale, nuchtere kijk op de kwaliteit van de woning.

Onderhandelen met de verkoper

De verkoper heeft als verkoopprijs vaak maar een richtprijs aangegeven en is meestal wel bereid om iets van de prijs af te doen. Daarom is het handig als je een aankoopmakelaar hebt die op een professionele manier kan onderhandelen.

Afronding van de koop van de woning

Ben je akkoord met de verkoper over de prijs, dan kan je de makelaar opdracht geven om de koop af te ronden. De makelaar kan een koopovereenkomst opstellen met inachtneming van alle wettelijke vereisten en reglementen. Vooral op dit vlak - de formaliteiten en het papierwerk- is het erg nuttig als je een beroep kan doen op een aankoopmakelaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis kopen: wat is de taak van de aankoopmakelaar?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Makelaarsadvies
Schrijf mee!