InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen: tips om te onderhandelen over de koopprijs

Huis kopen: tips om te onderhandelen over de koopprijs

Huis kopen: tips om te onderhandelen over de koopprijs Als je denkt je droomwoning gevonden te hebben, is de volgende stap het onderhandelen met de verkoper over de koopprijs. Het kopen van een huis is zo prijzig dat het altijd de moeite is om via onderhandelingen een stukje van de koopprijs af te kunnen doen. Bij het onderhandelen met de verkoper van een huis is het belangrijk om niet te enthousiast over te komen en de voordelen en nadelen van de woning in gedachten te houden. Eventueel kan je een beroep doen op een makelaar in vastgoed om je bij te staan bij de keuze en de bezichtiging van de woning, alsook bij het onderhandelen over de koopprijs ervan.

Je droomhuis kopen

Een woning vinden die helemaal geschikt is naar je wensen en verlangens is geen makkelijke opdracht. Vaak gaat er een heel lange periode aan vooraf van zoeken naar advertenties, het verzamelen van informatie en het maken van keuzes. Als het dan toch zover is gekomen dat je denkt je droomwoning gevonden te hebben, komt het erop aan om een aanvaardbare prijs te bedingen voor de woning. Dit kan door op een effectieve manier te onderhandelen met de verkoper. Ben je niet zo zeker van je stuk of weet je niet hoe je aan die onderhandelingen moet beginnen, dan kan je je laten bijstaan door een makelaar in vastgoed.

Onderhandelen: een delicate zaak

Het onderhandelen met de verkoper van een woning is iets waarbij je op een delicate en voorzichtige manier te werk moet gaan. Je mag niet te enthousiast zijn en ook niet te koel. Om uiteindelijk tot een koopprijs te komen die je aanvaardbaar lijkt, moet je de onderhandelingen op een subtiele manier kunnen voeren. Om je doel te bereiken, namelijk een lage verkoopprijs, moet je standvastig zijn en tegelijk soepel. Bij dit alles is het belangrijk om op een correcte en respectvolle manier met de verkoper te praten en in het begin van het onderhandelingsgesprek niet meteen nadelen aan de kaak te stellen. Een agressieve kritische houding kan averechts werken.

Onderhandelen over de koopprijs: waarop letten?

Woning al lang te koop?

Een goede onderhandelaar is goed voorbereid en beschikt over interessante achtergrondinformatie. Een van die dingen is te weten of de woning al lang te koop staat. Als het huis al opvallend lang onverkocht blijft, is het geen slecht idee om uit te zoeken wat daarvan de oorzaak is. Ligt de prijs te hoog in verhouding tot de prijzen van andere huizen in de buurt? Of scheelt er wat anders aan het huis?

Voordelen en nadelen van de woning

Maak in gedachten een lijstje met de voor-en nadelen van het huis. Om nadelen weg te werken moet je rekening houden met bijkomende kosten in de toekomst. Het kan geen kwaad om alles eerst eens op te schrijven om je gedachten te ordenen. Met dit overzicht in gedachten heb je een goed uitgangspunt om te gaan onderhandelen.

Maximumprijs

Maak vooraf voor jezelf uit hoeveel geld je wilt geven aan het huis en tot hoever je wilt gaan. Dit maximumbedrag bepaal je voor jezelf met alle voordelen en nadelen in het achterhoofd. Tegelijk stel je ook tot doel om een zo laag mogelijk bedrag te bedingen. Maak dit bedrag concreet en hou dit in gedachten terwijl je onderhandelt.

Koel blijven

Als je denkt dat je je droomwoning hebt gevonden, laat dit dan niet meteen blijken aan de verkoper. Sommige kandidaatkopers kunnen hun gedachten niet verbergen en bij hen is hun bereidheid om het huis te kopen dan ook van hun gezicht af te lezen. Dit enthousiasme is te mijden, want dan voelt de verkoper aan dat je uiteindelijk toch wel zinnens bent om een hoge prijs te betalen.

Woning niet ophemelen

In dezelfde lijn ligt de houding om koelbloedig te blijven als er dingen zijn die je absoluut bevallen aan de woning. Als je meteen de positieve kwaliteiten van de woning gaat vermelden, weet de verkoper dat de buit bijna binnen is. Als je daarentegen zwijgt over de dingen die je aanstaan, voelt de verkoper dat je nog niet echt overtuigd bent. In dat geval is hij misschien meer bereid om een stukje van de prijs af te doen.

Tip: onderhandelen met hulp van een makelaar

Een huis kopen is niet iets wat je regelmatig doet en hetzelfde geldt voor onderhandelen over de koopprijs ervan. Het is dan ook niet ongewoon dat mensen het moeilijk hebben met het hele onderhandelingsproces en niet weten waar te beginnen. Daarom kan het aangeraden zijn om je bij de onderhandelingen te laten bijstaan door een makelaar in vastgoed. Makelaars hebben hier ervaring in en kennen de bijzonderheden en gevoeligheden die samengaan met de onderhandelingen over de koopprijzen van huizen. Online kan je offertes aanvragen van makelaars als je wilt uitzoeken hoeveel je dat kan gaan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHuis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHet kopen van een huis is een beslissing die de nodige kennis en tijd vergt. Als leek zijn de verschillende stappen die…
Vraagprijs bieden: Hoeveel lager bieden dan de vraagprijs?Vraagprijs bieden: Hoeveel lager bieden dan de vraagprijs?Op dit moment heb je als koper van een huis veel meer ruimte dan vroeger om te onderhandelen, wanneer het gaat om de vra…
Huis kopen: waarop letten voordat je een woning koopt?Huis kopen: waarop letten voordat je een woning koopt?Het kopen van een huis kan een beslissing zijn die voor de meeste mensen zorgen en stress met zich meebrengt. Een woning…
Aankoopmakelaar: wel of niet inhuren?Als u een huis wilt kopen, komt u voor verschillende keuzes te staan. Is het nodig om een aankoopmakelaar in te huren? K…
Onderhandelen verkoopprijs huisDe vragprijs van een bestaande woning komt meestal tot stand door onderhandelingen tussen koper en verkoper. Is het alti…
Bronnen en referenties
  • https://www.makelaarsland.nl/makelaar/onderhandelen-huis,(bezocht op 11/06/2016).

Reageer op het artikel "Huis kopen: tips om te onderhandelen over de koopprijs"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Schrijf mee!