InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen: waarop letten als je een huis gaat bezichtigen?

Huis kopen: waarop letten als je een huis gaat bezichtigen?

Huis kopen: waarop letten als je een huis gaat bezichtigen? Als je je oog hebt laten vallen op een koopwoning, dan is de volgende stap het bezichtigen van de woning. Bij de bezichtiging van een huis kan alles je een beetje overvallen zodat de mogelijkheid bestaat dat bepaalde dingen je gaan ontglippen. Daarom is het handig om op voorhand een lijstje te maken met daarop de dingen waarop je wilt letten, zoals de staat van de vloeren of de staat van het sanitair. Om de bezichtiging zo efficiënt mogelijk te doen kan je de diensten inhuren van een vastgoedmakelaar. Een makelaar is dagelijks met bezichtigingen van huizen bezig en kan bepaalde details opmerken die uiteindelijk erg belangrijk kunnen zijn bij de beslissing om het huis al dan niet te kopen.

Koopwoning kiezen

Het kopen van een huis is niet iets om over één nacht ijs te gaan. Er gaan vaak maanden van onderzoek aan vooraf, zoals het bekijken van advertenties op het internet, het opzoeken van informatie en het op orde stellen van je financiële mogelijkheden. Bij je beslissing van het kopen van een woning laat je ook de regio een rol spelen. Er zijn immers regio's die je te afgelegen, te prijzig of te onaantrekkelijk vindt en andere die meer je voorkeur wegdragen.

Huizen bezichtigen

Bij het zoeken naar een huis zijn er altijd huizen die je meer aantrekkelijk lijken dan andere. Dat is het moment waarop je meer van het huis wilt gaan zien om je een beter beeld te kunnen vormen van zowel de binnenkant als de buitenkant. Een afspraak maken met de verkoper voor een bezichtiging van de woning die je bevalt, is dan de volgende stap. Als je een woning wilt gaan bezichtigen, is het goed om je voor te bereiden en op enkele dingen te letten.

Waarop letten bij bezichtiging: lijst

Bij het bezichtigen van een potentiële koopwoning kan alles een beetje op je afkomen waardoor de eerste indrukken je een beetje overvallen. Daarom is het aangeraden een beetje structuur aan te brengen in je bezichtiging en een plan op te maken, of anders gezegd, een lijstje met daarop de dingen waarop je wilt letten bij de bezichtiging. Wil je echt grondig en professioneel te werk gaan dan kan je je laten begeleiden door een vastgoedmakelaar. Bij de bezichtiging kan je je lijstje als leidraad gebruiken en eventueel door de makelaar laten aanvullen met aantekeningen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • staat van muren en plafonds
  • afwerking van vloeren en tegels
  • grootte van de woning
  • isolatie van ramen en deuren
  • leefruimte in living en slaapkamers
  • kwaliteit van het sanitair
  • lichtinval in de woning
  • ligging van eventuele tuin of terras (op het zuiden?)
  • mogelijke lawaaihinder van de omgeving

Onderzoeksplicht van de koper

De koper heeft een onderzoeksplicht wanneer hij een huis wilt kopen. Dit betekent dat hij de staat van de woning zo goed mogelijk moet onderzoeken en zo veel mogelijk informatie moet inwinnen. Van de andere kant heeft de verkoper ook een informatieplicht tegenover eventuele kopers. De verkoper is eraan gebonden om alle nodige informatie zoals eventuele gebreken, erfdienstbaarheden of andere verplichtingen te vermelden. Twijfel ook niet om bij de bezichtiging officiële papieren met betrekking tot het huis te vragen aan de verkoper; hij is daaraan gehouden omwille van zijn informatieplicht.

Tip: bijstand van makelaar

Lijkt dit je allemaal wat ingewikkeld en ben je niet zeker van je zaak om in je eentje aan de bezichtiging te beginnen, dan kan je een makelaar in vastgoed inhuren. Een makelaar weet precies op welke dingen hij of zij moet letten en waar er addertjes onder het gras zitten. Bij de bezichtiging van een woning kunnen bepaalde details een belangrijke rol spelen in het vooruitzicht van een eventuele koop van het huis. Een makelaar heeft daar een goed beeld van. Om te weten hoeveel een makelaar je extra zal kosten kan je online offertes aanvragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.makelaarsland.nl/, bezocht op 10/06/2015.

Reageer op het artikel "Huis kopen: waarop letten als je een huis gaat bezichtigen?"

Infoteur: Verdanov
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Schrijf mee!