InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huren of toch kopen: koopwoning of huurwoning

Huren of toch kopen: koopwoning of huurwoning

Huren of toch kopen: koopwoning of huurwoning Een huis huren of toch een huis kopen in 2017? Koopwoning of huurwoning? Een hypotheekrente betalen of de huur betalen dus. Wat is goedkoper in uw geval, kopen of huren? Wat kost een huis tegenwoordig? We zetten voor u de kosten op een rij. U kunt soms ook uw huurhuis zelf kopen. Nieuw is het huren op maat, waarbij de hoogte van de huur afhankelijk is van uw inkomen. Door de verlaging van de overdrachtsbelasting en de waardedaling van de huizen is kopen wel goedkoper geworden. Wat wordt het, huis huren of kopen?

Huis huren of kopen?

Uw woon- en werksituatie en uw financiën bepalen meestal of u het beste een huis kunt kopen of een huis huren. Velen kijken bij de vergelijking alleen naar de hoogte van de hypotheek en de hypotheekrenteaftrek. Ook in de politiek wordt voornamelijk naar deze zaken gekeken en gesteld dat kopers veel beter af zijn dan huurders. Het is maar de vraag of dat zo is, omdat een huurder niet alle lasten heeft die een eigenaar van een huis wel heeft. Bovendien loopt de koper van een huis risico op een waardedaling van de woning. Ik zal u een rekenvoorbeeld geven.

Van koopwoning naar huurwoning

Sommige mensen verlaten hun koopwoning en gaan huren. Dat heeft fiscale gevolgen. Als u een kapitaalverzekering eigen woning hebt in box 1 van de inkomstenbelasting, verhuist die naar box 3 van de inkomstenbelasting. De opgebouwde waarde op de polis wordt afgeboekt op uw uitkeringsvrijstelling in box 1 voor kapitaalverzekeringen. Verhuist u binnen 3 jaar weer naar een koopwoning, dan wordt de kapitaalverzekering weer geactiveerd in box 1 van de inkomstenbelasting. Verder speelt de fiscale bijleenregeling. Bij terugkeer binnen 3 jaar moet u de overwaarde van uw oude koopwoning benutten voor de nieuwe koopwoning.

Huren op Maat

Diverse woningcorporaties experimenteren met Huren op Maat. Corporaties die vaak een lagere sociale huur in rekening brengen, willen wat doen aan het scheef wonen. U woont scheef als u gegeven uw inkomen relatief weinig huur betaalt. Nu bepalen de corporaties een realistische huur als een woning vrijkomt en geven iemand met een lager inkomen een korting. Daardoor betalen mensen met een relatief hoger inkomen meer huur dan anderen. Het is daarmee een inkomensafhankelijke huur geworden.

De kosten van een eigen huis (koopwoning) in 2017

Stel nu koopt een huis van 500.000 euro met een hypotheek van 2%. Dan bedragen de bruto hypotheeklasten per jaar 10.000 euro. Dat is dus bruto. Bij een belastingtarief van 52%, is het maximale tarief in ons land voor de hypotheekrenteaftrek is in 2017 gelijk aan 50%, is dit gelijk aan een netto hypotheekrente van 4.950 euro per jaar. Nog geen 415 euro per maand dus. Als u in een lagere belastingschijf zit kan dit oplopen tot 5.960 netto per jaar, ofwel bijna 500 euro per maand. Op het eerste gezicht lijkt dat niet zo duur voor een ruime woning. Maar hier komen nog allerlei lasten bij.

Wat kost in 2017 een eigen woning per maand ten opzichte van een huurwoning:

Extra kosten kopen eigen woningBedrag in euro per maand
Netto hypotheekrenteafhankelijk van de rente 500 a 1.000 euro
Onderhoud van 1 % per jaar416 euro
Opstalverzekering42 euro
Eigen woningforfait150 a 180 euro
OZB en waterschapslasten60 euro
Totaal1.126 à 1.698 euro
Vergelijkbare huur2.500 euro

Hierbij is verondersteld dat we te maken hebben met een aflossingsvrije hypotheek. Wanneer er wel wordt afgelost omdat het een nieuwe hypotheek in 2017 betreft, zijn de maandelijkse lasten nog wat hoger.

Kosten huren huis

Wie een huis koopt, heeft nog allerlei extra kosten, zoals de notariskosten, taxatiekosten en kosten van de makelaar. Hier bovenop komen nog allerlei kosten van misschien een paar honderd euro per maand die huurders en kopers gemeenschappelijk hebben, zoals de:
  • Kosten voor energie en elektriciteit;
  • Kosten van verzekeringen zoals de inboedelverzekering;
  • Rioolheffing;
  • Afvalstoffenheffing.

Als de huur niet te hoog is, kan de huurder in aanmerking komen voor de huurtoeslag 2017, waardoor de lasten voor een huurder netto omlaag gaan, maar in de meeste gevallen hebt u daar geen koophuis voor. Daar staat tegenover dat sinds 1 juli 2013 de huren fors zijn gestegen en dat zal in 2017 nog eens worden herhaald.

Huurhuis kopen van woningbouwcorporatie

Het kabinet wil juist dat huurders bij een woningcorporatie het recht krijgen om hun huurwoning tegen een redelijke prijs te kopen. Een woningcorporatie mag al een huurhuis met achterstallig onderhoud verkopen als het achterstallig onderhoud wordt verrekend in de verkoopprijs. Een corporatie mag ook een korting geven of steun bieden bij het betalen van de hypotheekrente. De Koopgarant regeling is een mooi voorbeeld van het betaalbaar maken van een koopwoning.

Slot koopwoning of huurwoning?

Wie een huis wil kopen doet er goed aan om te kijken hoeveel dat gaat kosten. Zet alle kosten op een rij, vergelijk de offertes voor een goede hypotheek, en vraag u af of het misschien dan toch beter is om een huis te huren. Een eigen huis geeft meer vrijheid, maar is niet goedkoop. Gelukkig zijn er een aantal belastingvoordelen voor een eigenaar en is er de huurtoeslag voor een huurder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huren op Maat: huren naar inkomen“Huren op maat” is de nieuwe succesformule van diverse woningcorporaties. Het is mogelijk dat deze regeling in de toekom…
Particulier huren van woningWie niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning of de wachtlijsten te lang vindt, kan een woning particulier hur…
Huis huren of kopen met hypotheekHuis huren of kopen met hypotheekDoor de economische crisis wordt ook de huizenmarkt zwaar geraakt. Aannemers gaan failliet en mensen kunnen hun (top)hyp…
Verhuizen van koopwoning naar huurwoningVerhuizen van koopwoning naar huurwoningMeestal gebeurt het andersom: u verhuist van een huurwoning naar een koopwoning. Maar verhuizen van een koopwoning naar…
Hypotheekrenteaftrek of huurtoeslag?Hypotheekrenteaftrek of huurtoeslag?Huiseigenaren kunnen gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek, en huurders van de huurtoeslag (voormalige benaming huur…

Reageer op het artikel "Huren of toch kopen: koopwoning of huurwoning"

Reactie

Franet (infoteur), 13-01-2011 17:18 #1
Inderdaad is het zo in Nederland, dat het kopen van een huis een dure aangelegenheid is. Het begint al met de "kale" prijs van het huis. Die is gemiddeld genomen al dusdanig hoog, dat iemand met een modaal inkomen of daaronder (en dat is de meerderheid van de bevolking) nooit zonder een hypotheek een huis kan kopen. Men is dus vrijwel altijd afhankelijk van een hypotheek, en daar begint de ellende al mee. Aangezien een hypotheek in feite een lening is, verwacht de desbetreffende bank dus dat er rente over betaald wordt. En als dan ook nog eens de rente over de hypotheek hoog is, of omhoog gaat, dan is voor sommigen het leed niet meer te overzien. En dan praten we nog niet eens over de overige bijkomende kosten: makelaarskosten, notariskosten, huurwaardeforfait, OZB-belasting, onderhoudskosten en opstalverzekering. Nee, het is geen eenvoudige zaak, een eigen huis.
Aan de andere kant is het huren van een woning in Nederland ook geen goedkope aangelegenheid: het prijsniveau van de huurwoningen ligt op een zodanig hoog niveau, dat er weinig plezier aan te beleven is. Laten we weer diezelfde modale werknemer nemen als voorbeeld. Voor een beetje fatsoenlijke huurwoning moet je tegenwoordig al gauw
? 600,- tot? 700,- per maand betalen. Dat is meer dan 1/3, soms meer dan de helft van je inkomen. En dat terwijl het een eerste levensbehoefte is, en geen luxe. Als je dus alleen van een AOW- of bijstandsuitkering moet leven, is het praktisch onmogelijk geworden om in een fatsoenlijke woning te komen. Dit is voor ons reden geweest om naar Zweden te emigreren, waar huizen te koop zijn, die een betaalbare prijs hebben. Ter illustratie: Wij wonen in een vrijstaande villa met een oppervlakte van 167 vierkante meter, wij hebben douche en toilet boven en beneden, een heerlijke tuin, een garage voor de auto en een grote werkplaats-schuur. Dit alles voor de prijs van? 40.000,- Zó kan het dus ook! Reactie infoteur, 13-01-2011
Beste Franet,
Dat klinkt wel heel aantrekkelijk, maar blijkt in ons land helaas niet haalbaar te zijn. Het is zelfs zo dat een gemiddeld inkomen in ons land zowel een koopwoning als een huurwoning bijna onhaalbaar maken. Maar ja, je moet wel ergens wonen. Of emigreren dus.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-02-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Tijdelijk verhuren
Reacties: 1
Schrijf mee!