InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat betekenen de afkortingen in huizenadvertenties?

Wat betekenen de afkortingen in huizenadvertenties?

Wat betekenen de afkortingen in huizenadvertenties? In huizenadvertenties wordt vaak gebruik gemaakt van afkortingen. De betekenis van de meeste afkortingen zijn eenvoudig te bedenken, maar de minder gebruikelijke zijn lastiger. In huizenadvertenties moeten de verkopers aan de potentiële kopers zoveel mogelijk vertellen in zo weinig mogelijk tekst. Indien de tekst te lang is, wordt het niet gelezen. Bij een te korte tekst kunt u niet plaatsen wat er allemaal verteld kan worden over het huis. Door woorden af te korten lijkt de tekst korter terwijl het er wel staat. Door makelaars worden de afkortingen vaak onnodig gebruikt in teksten.

Standaard teksten in huizenadvertenties

De makelaars zijn over het algemeen de makers van de verkoopteksten. Zij moeten de omschrijving zo duidelijk mogelijk maken en hierin moeten zij een boodschap overbrengen. Helaas gebruiken ze vaak standaardteksten, waardoor het aangeprijsde huis er niet uit gaat springen. Het moet meer zijn dan een saaie opsomming van de feiten. Een goede tekst geeft een boodschap over aan de potentiële koper. Door de tekst moeten ze nieuwsgierig worden naar het huis. Aan de andere kant moeten de teksten ook niet te lang worden. Hele lappen tekst nodigen namelijk niet uit om te gaan lezen.

De meest gebruikte afkortingen

De belangrijkste afkortingen zijn wel bekend voor de meeste mensen. Bijvoorbeeld “k.k.” (kosten koper) en “v.o.n.” (vrij op naam) zijn inmiddels zo gebruikelijk, dat iedereen de betekenis hier wel van kennen. Daarnaast zijn er ook nog afkortingen die geen verwarring kunnen scheppen, doordat de afkorting sterk lijkt op het volledige woord, bijvoorbeeld “kmr” behoeft geen nadere uitleg. In veel gevallen is de betekenis te achterhalen door goed de gehele zin te lezen.

Hieronder treft u de meest gebruikte afkortingen aan:
  • Wat betekent bj.: bouwjaar
  • Wat betekent NHG: Nationale Hypotheek Garantie
  • Wat betekent c.v.: centrale verwarming
  • Wat betekent e.g.: eigen grond
  • Wat betekent vrpr.: vraagprijs
  • Wat betekent app.: appartement
  • Wat betekent aanv.: aanvaarding
  • Wat betekent beg. gr.: begane grond
  • Wat betekent e.w.: eengezinswoning
  • Wat betekent i.o.: in overleg

Minder gebruikelijke afkortingen

In de praktijk worden ook vaak afkortingen gebruikt die niet vaak gebruikt worden, hierdoor roepen ze onnodig vragen op. Deze afkortingen kunnen beter voorkomen worden. Het zijn namelijk minimale besparingen en het frustreert de lezer. Ze gaan niet de moeite nemen om het op te zoeken en hebben wel het gevoel dat ze niet alles mee hebben gekregen.

Hieronder treft u een aantal minder gebruikelijke afkortingen aan:
  • Wat betekent ben. w.: benedenwoning
  • Wat betekent bov. w.: bovenwoning
  • Wat betekent ged.: gedeeltelijk
  • Wat betekent geren.: gerenoveerd
  • Wat betekent geh. gemod.: geheel gemoderniseerd
  • Wat betekent gemod.: gemoderniseerd
  • Wat betekent h.h.: herenhuis
  • Wat betekent ind.: indeling
  • Wat betekent opp.: oppervlakte
  • Wat betekent o.g.: onroerend goed

Afkortingen voorkomen

Om de leesbaarheid van de teksten te waarborgen, is het verstandiger om de minder gebruikelijke afkortingen niet te gebruiken. Vaak scheelt het maar een paar letters en bij de lezer roept het alleen maar onnodig vragen op. Met de indeling van de tekst kan er ook voor gezorgd worden dat het leesbaarder gaat worden. Door een duidelijke indeling is het voor de lezer geen probleem om extra tekst te lezen.
© 2010 - 2014 Esmee, gepubliceerd in Kopen en huren (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat betekenen de afkortingen in huizenadvertenties?"

Infoteur: Esmee
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!