InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis verkopen kosten: Wat kost het verkopen van je woning?

Huis verkopen kosten: Wat kost het verkopen van je woning?

Huis verkopen kosten: Wat kost het verkopen van je woning? Wanneer je je huis wilt gaan verkopen, zijn daar aanzienlijke kosten mee gemoeid. Denk bijvoorbeeld aan het courtage voor de makelaar, het verkoopklaar maken van je woning of het te koop aanbieden van je huis op populaire huizensites. Wat zijn de verschillen tussen zelf je huis verkopen en gebruik maken van een verkopend makelaar? En hoe weet je bijvoorbeeld of het courtage dat de makelaar vraagt reëel is? Hoeveel geef je uit aan je huis opknappen om het klaar te maken voor verkoop?

Wat kost je huis verkopen via een makelaar?

Wanneer je een makelaar inschakelt voor het verkopen van je woning, regelt die bepaalde dingen voor je. Hij bepaalt een optimale verkoopprijs, zet het huis te koop op Funda of Jaap en voert de onderhandelingen voor je met mogelijke kopers. Ook bepaalt de makelaar de beste verkoopstrategie. Kun je je huis bijvoorbeeld het beste leeg verkopen of met het huidige meubilair? Moet je eerst achterstallig onderhoud aanpakken? Is een veiling via Internet de beste manier om de woning snel te verkopen?

Over het algemeen betaal je voor de diensten van een verkopend makelaar ofwel een percentage van de uiteindelijke verkoopprijs of koopsom of een vast bedrag. In het geval van verkopen is het raadzaam om te kiezen voor een percentuele beloning, omdat de makelaar dan net als jij gebaat is bij een hogere verkoopprijs. Bij huizen in het duurdere segment is het wel raadzaam om te kiezen voor een vaste vergoeding of in ieder geval een plafond in de percentuele vergoeding. Zodat je bijvoorbeeld maximaal 5000 EUR betaalt voor de ondersteuning. Gemiddeld genomen ligt het courtage van de makelaar tussen de 1500 EUR en de 3000 EUR voor alle diensten, die hierboven beschreven zijn.

Wat zijn de kosten wanneer je zelf je woning te koop zet?

Wanneer je je huis zonder makelaar verkoopt, hoef je geen courtage te betalen. Wel moet je meestal kosten maken voor het bepalen van een goede vraagprijs door historische verkoopprijzen op te vragen bij het kadaster en onderzoek te doen naar de prijzen van vergelijkbare woningen in de buurt. Ook moet je nu zelf reclame maken door flyers te verspreiden in de buurt en het huis te koop zetten op huizensites als Funda. Dat laatste kost ongeveer 100 EUR per maand dat het huis te koop staat. Je moet natuurlijk in dit geval ook zelf de bezichtigingen doen en moet hiervoor eventueel vrij nemen van je werk.

Belangrijk om te beseffen is dat uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis is gebleken dat particulieren over het algemeen minder succesvol zijn in de uiteindelijke onderhandelingen dan een makelaar. Je kunt dus overwegen om het huis zelf te verkopen maar wel een makelaar in te schakelen voor deze fase van het verkoopproces. Om je huis snel te verkopen voor een goede prijs, is succesvolle onderhandeling natuurlijk essentieel.

Hoeveel kost het om je huis verkoopklaar te maken?

Natuurlijk is het altijd eenvoudiger om een huis snel te verkopen, wanneer het in goede staat is. Dat betekent dat je beter iets kunt investeren om je huis op te knappen, voordat je het in de markt zet. Zowel binnen als buiten mogen er in ieder geval geen grote mankementen zijn. Raamkozijnen mogen niet verrot zijn, vochtplekken in de woning moeten worden behandeld en groot achterstallig onderhoud kun je beter vermijden. Wanneer er verborgen verbreken zijn, kan dat een verkoop van het huis in de weg staan, omdat het potentiële kopers kan afschrikken.

Cosmetische aanpassingen hoef je niet perse aan te pakken. Over het algemeen wordt aangeraden om niet meer dan een paar duizend euro te steken in optische verfraaiing van de woning. Omdat je dat er bij de verkoop meestal niet uithaalt, bevelen deskundigen aan om bijvoorbeeld een keuken of een badkamer niet te vervangen vóór de verkoop. De nieuwe koper kan een andere smaak hebben dan jij en wanneer je investeert in een nieuwe keuken die daar niet bij aansluit heb je niets gewonnen. Schilderen en kleine mankementen aanpakken is wel een aanrader, omdat dit weinig moeite en geld kost maar wel veel doet voor het oog en voor de beleving tijdens een bezichtiging. Met de volgende tips om je huis snel verkoopklaar te maken, kom je al een heel eind.
© 2010 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Kopen en huren (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Succesvol je huis verkopenSuccesvol je huis verkopenJe huis verkopen is niet makkelijk, zeker niet in deze tijden. Welke manieren kun je gebruiken om je huis zo snel mogeli…
Verkopen zonder makelaar: Zelf je huis verkopen!Verkopen zonder makelaar: Zelf je huis verkopen!Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om hun huis zonder makelaar te verkopen. Je betaalt toch al snel een paar duizen…
Makelaars en de courtage die ze rekenenMakelaars en de courtage die ze rekenenHet inhuren van een makelaar om te helpen met het kopen of verkopen van een woning kost geld. De kosten staan niet vast,…
Huis verkopen aan makelaar: Wat zijn voordelen en nadelen?Huis verkopen aan makelaar: Wat zijn voordelen en nadelen?Je huis verkopen gaat in de huidige markt dikwijls niet snel genoeg. En dat is vervelend om meer dan één reden. Je kunt…
Huis vrij op naam verkopenHuis vrij op naam verkopenNieuwe huizen worden verkocht onder de conditie vrij op naam. Bij het verkopen van een bestaand huis hebt u echter ook d…

Reageer op het artikel "Huis verkopen kosten: Wat kost het verkopen van je woning?"

Reacties

Patricia, 11-06-2014 22:07 #4
Ik kan mijn woning verkopen aan een persoon/bedrijf uit buitenland. Deze wil het bedrag overmaken op een rekening die ik aangeef. Moet dit bedrag niet gewoon naar de bank/hypotheekverstrekker en kan het dat de koper de hele koopsom betaalt en geen pandrecht of hypotheek neemt? Hoe moet ik dat regelen met een notaris? Koper moet toch allerlei verklaringen etc (en waar zijn geld vandaan komt) overleggen/aanleveren voordat er een overdracht plaats kan vinden? Het is heel vaag dus wil het juridisch goed dichtgetimmerd hebben. Iemand ervaringen met kopers in buitenland die willen investeren in europese woningen? Reacties erg welkom

Anne Postma, 13-03-2013 16:33 #3
Ik wil mijn onroerend goed op Aruba verkopen aan een NV in Curacao voor 100.000 euro
Ik, als eigenaar woon in Nederland. Wat zijn de kosten voor mij en moet ik een taxatierapport laten maken in Aruba van het onroerend goed? Of kan ik het pand verkopen tegen dit bedrag zonder veel problemen ( ik heb het pand gekocht voor 10.000 euro in 1996 ) en met een volmacht van de NV in Curacao bij een notaris overdragen in Nederland?

Hanne, 20-12-2011 12:54 #2
Ik ben op zoek naar de verkoopkosten die ik voor de Inkomstenbelasting kan aftrekken. Ik lees op Uw site dus inderdaad niets over notariskosten bij verkoop van je woning. Reactie infoteur, 03-04-2012
In principe zijn alle notariskosten voor de overdracht van de woning voor de koper en niet voor de verkoper. Je moet als verkoper echter betalen voor het doorhalen van hypotheekrecht. In totaal moet je als verkopende partij rekenen op ongeveer 150 EUR aan notariskosten, wanneer je je eigen woning kosten koper verkoopt.

Robert, 30-11-2011 22:06 #1
Wat me opvalt er staat niet vermeld over de notaris. Wat die er tussen uit slepen. Gewoon grof geld. Zelfs als je huis verkoopt en een ander weer koopt dan schrik je je lam. Dan zijn de makelaars kosten een schijntje. De notaris verdient aan de koper en ook nog een keer aan de verkoper. Bekijk de overdracht rekening maar eens goed. Ik heb geen respect voor die graaiers.Ik hoop dat de huizen markt stil valt. En notarissen andere werk moeten zoeken.

Infoteur: Sterretje999
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 4
Schrijf mee!