InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen te duur? Zo kun je wel kopen in plaats van huren!

Huis kopen te duur? Zo kun je wel kopen in plaats van huren!

Je droomt van je eigen huis maar je kunt het niet betalen. Je hebt je maximale hypotheek laten berekenen en je kunt te weinig lenen om je droom waar te maken. Er zijn meerdere manieren, waarop jij toch je eigen huis kunt kopen. Met koopsubsidie, een starterslening en lenen van particulieren bijvoorbeeld. En dat zijn nog niet eens alle mogelijkheden. Denk jij dat je vast zit aan huren voor de rest van je leven? Lees dan dit artikel en droom toch nog maar even door! Wanneer je inkomen niet hoog genoeg is om jouw droomhuis te kunnen financieren of je kunt helemaal geen hypotheek krijgen om een eigen huis te kunnen kopen, zijn er manieren om dat toch mogelijk te maken. Oriënteer je eens op de volgende mogelijkheden en geef het niet zomaar op zonder je eerst goed te informeren bij de juiste instanties.

Eigen huis kopen met koopsubsidie

Koopsubsidie is eigenlijk een tegemoetkoming in de maandlasten van een hypotheek van maximaal 152 EUR per maand. Wanneer je relatief te weinig verdient om een huis te kunnen kopen, kom je in aanmerking voor dit type subsidie. Het is eigenlijk te vergelijken met huursubsidie. Iedere drie jaar wordt opnieuw geëvalueerd of je nog steeds in aanmerking komt voor deze subsidie of dat je nu genoeg verdient om je hypotheeklasten zelf te kunnen dragen.

Huis kopen met een starterslening

Een starterslening is een alternatief voor koopsubsidie. Het is eigenlijk een renteloze lening die door de gemeente wordt verstrekt. Over een deel van je hypotheek hoef je dus geen hypotheekrente te betalen. Hierdoor kun je meer lenen dan je normaal zou kunnen op basis van je inkomen en kun je toch een huis kopen wanneer je dat normaal niet zou kunnen doen. Dit initiatief wordt gesteund door de overheid om te zorgen dat meer mensen een huis kunnen kopen en niet gedwongen worden hun hele leven te blijven huren.

Geld lenen van particulieren

Je hoeft niet per definitie te lenen van een financiële instelling maar kunt ook lenen van particulieren. Wanneer een particulier jou geld leent tegen een goede rente, verdient diegene daarmee meer dan wanneer hij of zij het geld op een spaarrekening of beleggingsrekening laat staan. De gemiddelde spaarrente is op dit moment 2%, leenrente varieert tussen de 7 en 8% en de hypotheekrente is op dit moment gemiddeld 5%. Wanneer een particulier jou geld leent kan er dus sprake zijn van een win-win situatie voor beiden.

Je kunt ook lenen van een familielid en hierbij een vaste rente afspreken voor de duur van de lening. Jij kunt deze rente net als andere leenrente gewoon aftrekken van de belasting.

Borgstelling voor je hypotheek door een familielid

Een familielid kan zich borg stellen voor jouw hypotheek en neemt hiermee hoofdelijk de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de lening op zich. Je krijgt dan vaak de hypotheek die je nodig hebt wél van de bank omdat die er nu meer zeker van is dat de hypotheek ook werkelijk wordt terug betaald aan het einde van de looptijd.

Je toekomstige huis als onderpand

Je kunt je toekomstige huis als onderpand aanbieden voor de lening van de bank. Ook hierbij geld dat de bank nu meer zekerheid heeft dat de hypotheek wordt terugbetaald en daardoor eerder bereid zal zijn om het benodigde geld uit te lenen. Let er wel op dat wanneer je in gebreke blijft met aflossen en rente betalen je huis door de bank verkocht kan worden. Het levert dan veel minder op dan in gevallen waar het niet gedwongen verkocht zou worden.

Huurkoop van huizen

Je kunt je eigen huurwoning soms kopen van de eigenaar. Ook zijn er andere woningen die je kunt kopen door ze te huren. Je betaalt in deze gevallen gewoon huur maar bent ook al bezig om stukje bij beetje je eigen woning af te betalen. Het huis wordt dan ook echt jouw eigendom. Soms geldt een huurkoopconstructie enkel voor de periode die je nodig hebt om voldoende hypotheek te kunnen krijgen voor de aankoopsom. Wanneer je een deel hebt afbetaald, financier je de rest van de aankoop via een normale hypotheek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eerste huis kopen: woonwensen, maximale hypotheekEerste huis kopen: woonwensen, maximale hypotheekHet kopen van je eerste koophuis is spannend. Bij de aankoop van je eerste huis moet je veel dingen regelen. Omdat je de…
Sparen voor een huisSparen voor een huisBanken zijn niet meer bereid om een hoge hypotheek ten opzichte van het inkomen te verstrekken. Er zal in de toekomst ge…
Eerste huis kopen, uitleg stap voor stapEerste huis kopen, uitleg stap voor stapWanneer je je eerste huis gaat kopen, heb je nog geen starterservaring op de woningmarkt. Het kopen van je eerste huis k…
Verscherpte leennormen, dus maximaal lenenVerscherpte leennormen, dus maximaal lenenSinds de kredietcrisis hanteren banken strengere acceptatienormen bij het verstrekken van een hypotheek. Dit heeft als v…
Lagere maximale hypotheek in 2014Lagere maximale hypotheek in 2014In de lijn van de trend van de laatste jaren wordt de maximaal te verstrekken hypotheek verder verlaagd in 2014. Er is m…

Reageer op het artikel "Huis kopen te duur? Zo kun je wel kopen in plaats van huren!"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 30-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Huis Kopen
Schrijf mee!