InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Controleer uw huurverhoging

Controleer uw huurverhoging

Jaarlijks per 1 juli kunnen de verhuurders van huizen de huur gaan verhogen. Er zijn wel regels waar hij zich aan moet houden. De verhoging is gemaximeerd en moet vroegtijdig worden aangekondigd. Een groot nadeel van een huurhuis is de jaarlijkse verhoging per 1 juli. Bij een eigen huis blijven de hypotheeklasten ongeveer gelijk. Na afloop van de rentevaste periode kunnen de lasten stijgen, maar eventueel ook zakken. Een groot voordeel van een huurhuis is het feit dat u het huis zelf niet hoeft te onderhouden (groot onderhoud), dit wordt gedaan door de verhuurder. Voor lagere inkomens bestaat er vaak recht op een huurtoeslag als tegemoetkoming van de hoge lasten van de huur.

Hoeveel mag mijn huur worden verhoogd?

De hoogte van de maximale huur wordt vastgesteld met behulp van een puntenstelsel. De woning wordt gewaardeerd door aan verschillende kwaliteiten en kenmerken punten te hangen. Een huis met drie slaapkamers zal meer punten krijgen dan een huurhuis met twee slaapkamers. De verhuurder mag per 1 juli jaarlijks de huur maximaal verhogen met 1,2 procent (2010). Na deze verhoging mag de huur niet hoger zijn dan de huurprijs volgens het puntenstelsel.

Vooraankondiging huurverhoging

Het is verplicht om de huurder ruim vantevoren op de hoogte te stellen van de hoogte van de verhoging per 1 juli. De verhuurder moet dit uiterlijk aangekondigd hebben vóór 1 mei van dat jaar. De huurders mogen door de verhoging niet voor een verrassing komen te staan.

Puntenstelsel geldt niet voor alle huurhuizen

Er is een onderverdeling te maken in huurhuizen, namelijk de niet geliberaliseerde huizen en de geliberaliseerde huizen (wordt vaak vrije sector genoemd). De puntenstelsel geldt uitsluitend voor de niet geliberaliseerde huizen. Voor de huurwoningen in de vrije sector, geldt er geen maximale huurprijs. De prijzen worden hierbij bepaald door vraag en aanbod. Een huis is een niet geliberaliseerde huis indien de huisprijs onder de 648 (afgerond voor 2010) blijft. Dit is de maximale huur bij het afsluiten van de huurovereenkomst exclusief servicekosten). Jaarlijks wordt dit bedrag weer aangepast.

Hoeveel punten heeft mijn huurhuis?

U kunt zelf een berekening maken op de site van het Ministerie van VROM. Door interpretatieverschillen kunnen de punten waar u op komt verschillen met het aantal punten waar de verhuurder vanuit gaat. U kunt bij de verhuurder opvragen hoeveel punten uw huis heeft volgens de verhuurder.

Bezwaar maken tegen een huurverhoging

Bij de verhuurder kunt u bezwaar aantekenen tegen de verhoging. Indien u er niet met de verhuurder uitkomt, moet de huurcommissie zich er over buigen. U kunt ook bezwaar indienen indien de huurverhoging bijvoorbeeld niet op tijd is aangekondigd. Een andere goede reden is achterstallig onderhoud.

Wanneer moet ik een bezwaarschrift sturen?

Hier moet u niet te lang mee wachten na ontvangst van de aankondiging van de huurverhoging. Indien de huurverhoging al is ingegaan, kunt u geen bezwaar meer aantekenen.

De verhuurder is het niet eens met mijn bezwaar

In het geval de verhuurder het niet met u eens is, dan moet de huurcommissie worden ingeschakeld. De verhuurder moet nu actie ondernemen door het formulier 'Huurverhoging: verzoek om uitspraak' in te dienen. De verhuurder heeft hiervoor zes weken de tijd vanaf het moment van het doorvoeren van de huurverhoging. Doet de verhuurder dit niet, dan mag de huurverhoging niet doorgaan. Het is wel mogelijk om de verhoging later (na advies van de huurcommissie) alsnog door te voeren.

Zie ook:
Huurtoeslag, de meest gestelde vragen
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Controleer uw huurverhoging"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 01-07-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!