InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Nieuwbouw kopen: Alles over kopen van een nieuwbouwwoning

Nieuwbouw kopen: Alles over kopen van een nieuwbouwwoning

Een nieuwbouwwoning kun je in tegenstelling tot een bestaand huis nog grotendeels vormen naar je eigen smaak. Een nieuwbouwhuis voldoet bovendien aan de nieuwste normen voor kwaliteit van materialen en isolatie. Ook is de bouwrente aftrekbaar van de belasting. Maar wat moet je weten voordat je een nieuwbouw woning koopt? Wat zijn de financiële consequenties? Wat moet je weten over nieuwbouw en belastingen? Wat zijn de meest gestelde vragen rond de aankoop van een nieuwbouwhuis?

Kiezen voor een bestaand huis of toch nieuwbouw?

Veel mensen beginnen hun zoektocht naar een nieuw huis eerst door te kijken naar wat er te koop staat op het gebied van bestaande huizen. Je hebt meestal een aardig idee van wat je zoekt. Waar je wilt wonen, hoe de buurt eruit moet zien en hoe groot het huis zou moeten zijn. Zowel bestaande huizen als nieuwbouw woningen hebben hun voordelen. Een bestaand huis kan een unieke uitstraling hebben maar ook te lijden hebben onder achterstallig onderhoud of gebrekkige isolatie. Een nieuwbouwhuis kan nog wat kil en uniform aanvoelen, terwijl het wel gloednieuw is en daarmee ook bijvoorbeeld een moderne keuken of badkamer.

De keuze wordt uiteindelijk bepaald door wat er gevoelsmatig het beste bij je past. Wanneer je het belangrijk vindt om een woning nog eigen identiteit te kunnen meegeven en nieuw, veilig, schoon en zonder gebreken belangrijke trefwoorden voor je zijn, kies je waarschijnlijk uiteindelijk voor nieuwbouw in plaats van voor een bestaande woning.

Welke kosten zijn er verbonden aan de koop van een nieuwbouwwoning?

Een nieuwbouwhuis wordt Vrij Op Naam (V.O.N.) verkocht en dat wil zeggen dat je in tegenstelling tot bij een bestaand huis geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen. Hierdoor zijn de kosten, die je bovenop de aankoopprijs moet betalen een stuk lager dan bij aankoop van een bestaande en dus oudere woning.

Net zoals bij een bestaand huis heb je een hypotheek nodig. De nieuwbouw woning wordt in verschillende termijnen gebouwd en daarom wijkt die hypotheek iets af van die voor een bestaande woning. De hypothecaire lening gaat in een bouwdepot en daar worden per bouwfase de kosten voor die bouwtermijn van het project uitgehaald.

Wanneer je al een bestaand huis hebt betaal je hier rente over. Ook betaal je hypotheekrente voor de lening over je nieuwe huis, terwijl je aan de andere kant wel rente ontvangt over wat er in het bouwdepot zit. Naarmate de bouw verder vordert zit er minder in je bouwdepot en ontvang je dus relatief minder rente terwijl je aan de andere kant nog wel evenveel betaalt. Dit verschil in rente kun je meefinancieren in je hypotheek. Wanneer je al een bestaande woning in je bezit hebt heb je een overbruggingskrediet nodig om de dubbele lasten te kunnen dragen.

Die rente, die je voor je nieuwbouwhuis betaalt, wordt bouwrente genoemd. Deze rente is aftrekbaar van de belasting net zoals gewone hypotheekrente.

In principe koop je verder een standaard woning, waarbij je optionele dingen kunt kopen tegen een meerprijs. Dit meerwerk (zoals een meer luxe badkamer, vloer of keuken) kun je laten meefinancieren in je hypotheek.

Bij nieuwbouw is het tenslotte raadzaam om een opleveringskeuring te laten uitvoeren, waarbij het huis vóór oplevering bouwkundig wordt gecontroleerd. De kosten hiervoor zijn in principe lager dan 500 EUR maar je kunt ook deze kosten meenemen in je hypotheek.

Waar moet je op letten bij de aankoop van een nieuwbouwhuis?

Voordat je een nieuwbouwwoning koopt is het raadzaam om te controleren of alles klopt rondom de bestemmingsplannen en de bouwvergunningen. Wanneer hier zaken scheef lopen leidt dit tot behoorlijke vertragingen en dus tot kosten en een latere oplevering voor jou als koper.

Koop verder, net als bij een bestaande woning, altijd onder voorbehoud van financiering. Wanneer je je hypotheek niet rond kunt krijgen, kun je dan namelijk nog onder de koop van de woning uit. Eventuele overwaarde voortvloeiend uit de verkoop van je bestaande woning kun je en moet je altijd inbrengen in het nieuwe huis.

Wanneer je na oplevering technische fouten ontdekt in de nieuwbouw kun je een beroep doen op het Garantie Instituut Woningbouw of GIW. Deze onafhankelijke stichting zorgt ervoor dat je woning altijd wordt afgebouwd en dat er voor de belangrijkste onderdelen van het huis een garantietermijn van 6 jaar geldt.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen: wat zijn de voordelen van een nieuwbouwwoning?Huis kopen: wat zijn de voordelen van een nieuwbouwwoning?Nieuwbouwwoningen hebben heelwat voordelen ten opzichte van bestaande woningen. De koper van een bestaande woning moet t…
Huis kopen, nadelen van nieuwbouwHuis kopen, nadelen van nieuwbouwHet kopen van een nieuw te bouwen huis heeft veel nadelen ten opzichten van bestaande bouw. Toch gaan veel mensen voor e…
Nieuwbouwwoning kopen: de voordelen en nadelen van nieuwbouwNieuwbouwwoning kopen: de voordelen en nadelen van nieuwbouwLiever een nieuwbouwwoning kopen of gaat u voor een bestaande woning in 2016? Een nieuwbouwwoning heeft vele voordelen e…
Nieuwbouw huis kopen zonder risico: afbouwgarantieNieuwbouw huis kopen zonder risico: afbouwgarantieHet kan je zomaar overkomen: je koopt een nieuwbouwhuis en de aannemer gaat failliet. De woning is nog niet afgebouwd. D…
Tips bij kopen van een nieuwbouwwoningTips bij kopen van een nieuwbouwwoningWanneer je een nieuwbouwwoning hebt gekocht, of je bent van plan om een nieuwbouwwoning te kopen zit je met allerlei vra…

Reageer op het artikel "Nieuwbouw kopen: Alles over kopen van een nieuwbouwwoning"

Infoteur: Sterretje999
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!