InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een huis in Duitsland kopen

Een huis in Duitsland kopen

Een huis in Duitsland kopen Steeds meer Nederlanders willen graag een huis kopen in Duitsland. Zeker op financieel gebied heeft een huis in Duitsland kopen veel voordelen. De prijzen voor de grond, de bouw en de huizen zijn er een flink stuk lager. Ook qua woongenot en ruimte is het kopen van een huis in Duitsland zeer aantrekkelijk. Als je besluit om een huis in Duitsland te kopen, houd er dan rekening mee dat je te maken krijgt met diverse juridische en fiscale regels, die anders kunnen zijn dan in Nederland.

Vragen bij het kopen van een huis in Duitsland

Enkele punten waar je mee te maken zult krijgen wanneer je in Duitsland een huis wilt kopen zijn:
  • Hoe verloopt de koop van een huis in Duitsland?
  • Wat kun je en mag je verwachten van een Duitse makelaar?
  • Wat is de rol van de notaris?
  • Welke subsidies zijn er?
  • Welke verzekeringen moet je afsluiten?
  • Hoe regel je een goede hypotheek?
Over deze vragen kun je zelf al nadenken en waar nodig moet je je verder oriënteren en informeren.

Begeleiding bij het kopen van een huis in Duitsland

Wil je graag een huis in Duitsland kopen, maar weet je niet waar te beginnen, dan kun je op zoek gaan naar instanties die je hierbij helpen. In Nederland zijn diverse bedrijven die gespecialiseerd zijn in het kopen van een huis in het buitenland en zij zullen je graag helpen. Zo krijg je alle nodige informatie en weet je waar je aan toe bent. Via internet kun je gemakkelijk instanties vinden op het gebied van begeleiding bij aankoop van een huis in Duitsland. Ook zal je zoektocht naar je droomhuis in Duitsland aanmerkelijk prettiger verlopen!

Inschakelen van een makelaar in Duitsland

Veel mensen die een huis willen kopen in Duitsland, werken het liefst met een makelaar. Zorg er echter wel voor dat je een goede en betrouwbare makelaar kiest, want het beroep makelaar is in Duitsland namelijk niet beschermd. Er zijn dus veel zogenaamde makelaars die maar weinig kennis van zaken hebben. Vraag dus altijd om referenties! Het komt soms ook voor dat verkopers meerdere makelaars inschakelen om het huis te verkopen. De koper betaalt namelijk in Duitsland de kosten voor de makelaar! Je kunt hierdoor dus worden geconfronteerd met zeer hoge kosten en onbetrouwbare makelaars, die vaak zelf hun prijs bepalen. Ook komt het vaak voor dat Duitse makelaars het aanbod op hun websites niet actueel houden; dit doen ze vooral om klanten te lokken.

Voorlopig koopcontract

Let op: In Duitsland is het nemen van een optie op een huis of het afsluiten van een voorlopig koopcontract niet mogelijk. Het risico dat een huis via een andere makelaar zal worden verkocht is dan ook groot. Pas als het officiële koopcontract bij de notaris is getekend, dan is de koop ook daadwerkelijk rond en is het huis van jou.

Hoe krijg ik een hypotheek voor een huis in Duitsland

Wanneer je als Nederlander een huis wilt kopen in Duitsland, dan kun je er enerzijds voor kiezen om in Nederland bij een Nederlandse bank een hypotheek aan te vragen. Anderzijds kun je ook bij Duitse banken terecht met je aanvraag. Je moet er in beide gevallen rekening mee houden dat je aanvraag en de acceptatie ervan niet altijd even soepel zullen verlopen, omdat je meestal aan additionele voorwaarden moet voldoen die bij de aanvraag van een hypotheek voor een huis in Nederland niet gelden.
© 2009 - 2017 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een huis in Duitsland kopen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 11-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!