InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Cataloguswoning: Kant en klaar huis op maat voor weinig geld

Cataloguswoning: Kant en klaar huis op maat voor weinig geld

Cataloguswoning: Kant en klaar huis op maat voor weinig geld Zelf een huis bouwen is heel erg aanlokkelijk. Maar het is ook duur en bovendien niet eenvoudig. Nieuwbouw is een alternatief maar dan heb je vaak exact hetzelfde huis als je buurman. Wil je een uniek huis, waarvan je zelf grotendeels kunt bepalen hoe het eruit komt te zien? Voor een prijs, die lager ligt dan zelf bouwen of nieuwbouw? Denk dan eens aan prefab: Je kiest je huis uit een catalogus en maakt het met keuze opties zoals jij het graag hebben wilt. Wat is een cataloguswoning?

Zelf een huis bouwen of toch een huis kopen?

Wat als je het liefst een luxe en kwalitatief goed huis wilt kopen maar dan met de charme van een uniek, bestaand huis? Wanneer je kiest voor nieuwbouw heb je het nieuwste van het nieuwste maar zeker geen huis dat er anders uitziet dan dat van je buren. Ook kies je met nieuwbouw meestal voor een omgeving, die nog kaal en onbegroeid is en voor een buurt die nog niet echt leeft. Kies je voor een bestaand huis, dan kies je vaak ook voor een huis waaraan nog wel het één en ander moet gebeuren en serieus verbouwen kan best duur zijn.

Wanneer je kiest voor zelf bouwen is dat ook een vrij dure grap. Je moet een architect zoeken, die een woning voor je ontwerpt en zelf een huis bouwen is ook zonder de bouwtekeningen al erg prijzig. Je hebt dan wel een uniek huis dat niemand anders heeft maar behalve dat het veel kost krijg je nu te maken met schreeuwend dure aannemers, te late oplevering, onenigheid over wat er is afgesproken en waarschijnlijk heel veel zelf klussen.

Is er misschien ook nog een alternatief dat een oplossing vormt voor de genoemde nadelen van beide opties?

Wat is een prefab of cataloguswoning?

Een cataloguswoning is letterlijk een huis dat je kiest uit een catalogus. Je kunt kiezen uit meerdere ontwerpen in verschillende stijlen, die variëren van modern tot een traditionele boerderij. Met allerhande opties kun je de woning vervolgens personaliseren. Wil je een zwart of toch een geel dak? Waar wil je ramen? Moet er een rieten kap op? Wil je één of twee dakkapellen? Openslaande deuren naar de tuin of toch een veranda?

Wanneer je een woning hebt uitgekozen en op maat hebt "gemaakt" wordt het huis voor jou gebouwd, waarbij er bepaalde delen al van te voren zijn gemaakt, vandaar de term "prefab". Hierdoor is de bouwtijd veel korter dan bij het volledig nieuw bouwen van een eigen huis en kunnen er ook minder verrassingen optreden tijdens het bouwen. Veel van het werk is natuurlijk al gedaan, voordat het huis wordt neergezet.

Net als bij een nieuwbouwwoning kun je kiezen uit allerlei opties voor badkamers, keukens, ruiten, tegels of vloerbedekking. Je hebt dus een nieuwe en moderne afwerking maar wel in een huis dat er precies zo uitziet als jij dat graag wil.

Omdat je niet te maken krijgt met architecten en zelf aangetrokken aannemers maar het huis met standaardopties persoonlijk maakt, én omdat delen van het huis al tevoren kunnen worden vervaardigd en de bouwtijd korter is, is een prefab-woning veel goedkoper dan zelf een huis bouwen of een nieuwbouwwoning kopen. En je hoeft geen bestaand huis zelf te gaan verbouwen. Een prefabhuis lost dus niet alleen de problemen op, die hierboven werden geschetst maar is zelfs voordeliger dan al die opties.

Wat kost een catalogus of kant-en klaar huis nou eigenlijk?

Net zoals wanneer je zelf een huis gaat bouwen moet je eerst een bouwkavel kopen. Denk hiervoor afhankelijk van de grootte aan 2 tot 3 ton voor een kavel van 500 m2. Het catalogushuis zelf kost ongeveer hetzelfde: De prijs varieert meestal tussen de 200.000 en 300.000 EUR. Je kunt je droomhuis dus al bouwen op een zelfgekozen droomlocatie voor 400.000 EUR. En dan hebben we het niet over een klein huis maar over een huis van minimaal 170 m2 woonoppervlak op een kavel, waar je kinderen echt nog ruimte hebben om in de tuin te spelen.

Zitten er ook nadelen aan een prefab of casco woning?

Soms moet je bij de gemeente om toestemming vragen om een huis neer te mogen zetten. Dat geldt ook voor zelf een huis bouwen: Het huis moet passen binnen de stedenbouwkundige eisen van de stad of het dorp. Meestal is dit geen probleem maar het kan dus wel zijn dat je rekening moet houden met wat voor type huis je kiest. In een moderne wijk zal de gemeente liever geen rietgedekte boerderijtjes zien en in een landelijke omgeving wordt een supermoderne villa misschien ook niet zo op prijs gesteld.

Zorg er verder voor dat je voor een gedegen aanbieder kiest en goed weet wat je wilt voordat er begonnen wordt met bouwen. Zorg er ook voor dat je kiest voor een aanbieder, waarbij je veel opties krijgt om de woning naar je eigen smaak op maat te maken zodat je niet alsnog de keuze maakt voor een heel erg standaard huis.

Reken wel goed uit wat die extra opties je gaan kosten, want de kosten lopen snel op, wanneer je "helemaal los gaat" in je ontwerp. Het is natuurlijk erg aanlokkelijk om veel en luxe opties in een huis te stoppen maar daar hangt vanzelfsprekend wel een prijskaartje aan. Probeer dus verstandig te kiezen en goed na te denken over de prijs-kwaliteitsverhouding van jouw droomhuis.

Wat zijn de beste en meest betrouwbare aanbieders van catalogushuizen?

Wanneer je overweegt om eens na te denken over de mogelijkheid van een prefab huis, moet je je goed laten informeren door meerdere aanbieders. Er zijn hele goed en betrouwbare bedrijven, die je mooie en nuttige brochures kosteloos toezenden. Bij de meeste aanbieders kun je ook op verschillende plekken in Nederland gaan kijken naar proefwoningen: Dit zijn huizen die al door anderen zijn neergezet en zo kun je precies zien hoe zo'n huis er in het echt uitziet.

Bekende aanbieders, waarbij je rustig om meer informatie kunt vragen zijn onder andere VarexHuis, Selekthuis en Warmhus. Er zijn er echter nog veel meer zoals Klaassen Bouw, Finnla, Finnhouse, Villaforte, Svenska of Livingstone.

Het beste is van meerdere aanbieders offertes of brochures te vragen. Bij veel van de aanbieders kun je ook al op de site met de verschillende opties "spelen", omdat er op de site simulatie mogelijkheden zijn opgenomen. Zo krijg je visueel een goed beeld van hoe jouw droomhuis eruit zal gaan zien. Zo wordt een kant-en-klaar huis wel heel aantrekkelijk!

Lees verder

© 2009 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Kopen en huren (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Prefab woningen prijs: Wat kost een prefab huis eigenlijk?Prefab woningen prijs: Wat kost een prefab huis eigenlijk?Je eigen huis bouwen is natuurlijk heel aantrekkelijk. Maar zelf een woning bouwen is aan de dure kant. Wanneer je jouw…
Huis bouwen: Wat zijn de kosten voor bouwen van een huis?Huis bouwen: Wat zijn de kosten voor bouwen van een huis?Wat kost het nou eigenlijk om zelf een huis te bouwen? En wat kost het om een huis voor je te laten bouwen? Wat kost een…
Kavel kopen: Betaalbare eigen grond voor bouwen van een huisKavel kopen: Betaalbare eigen grond voor bouwen van een huisWanneer je een eigen huis wilt gaan bouwen, zul je toch ook een plekje moeten vinden om je droompaleis neer te zetten. H…
Zelf huis ontwerpen: Hoe ontwerp je jouw droomhuis in 3D?Zelf huis ontwerpen: Hoe ontwerp je jouw droomhuis in 3D?Vroeger was het al een luxe om je toekomstige huis te laten ontwerpen door een architect. Maar nu zijn de mogelijkheden…
Bouwen: gebruik maken van prefabPrefab is een veelgebruikte vorm in de bouw. Deze manier van bouwen is een stuk goedkoper dan andere manier van bouwen.…

Reageer op het artikel "Cataloguswoning: Kant en klaar huis op maat voor weinig geld"

Reacties

Nenna, 01-10-2012 11:12 #2
Ik ben voor mijn ouders (die al een kavel hebben) op zoek naar voorbeelden van één-laags prefab- of cataloguswoningen, incl. een prijsindicatie. Kunnen jullie mij daar aan helpen?

Coco, 29-01-2010 19:27 #1
Gaan deze huizen even lang mee dan stenen huizen? Reactie infoteur, 30-01-2010
Beste Coco,

Hoewel er houten huizen bestaan in deze categorie, denk bijvoorbeeld aan de Finse huizen, zijn de meeste huizen gewoon van steen. Je kunt ze meestal zelfs helemaal niet onderscheiden van niet-cataloguswoningen. Vaak zie je mooie boerderij-achtige woningen, met een geintegreerde garage. Je weet wel met een rieten kap… Dat zijn bijvoorbeeld bijna allemaal prefab woningen!

De woningen worden net zo solide gebouwd als andere huizen en soms zelfs veel steviger. Het enige verschil is dat delen van het huis in voorfabricage worden gemaakt, waardoor er sneller kan worden geleverd en gebouwd. Het antwoord is dan ook volmondig ja…

Infoteur: Sterretje999
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Huis Bouwen
Reacties: 2
Schrijf mee!