InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Succesvol je huis verkopen

Succesvol je huis verkopen

Succesvol je huis verkopen Je huis verkopen is niet makkelijk, zeker niet in deze tijden. Welke manieren kun je gebruiken om je huis zo snel mogelijk aan de man te brengen? Ga je het zelf verkopen, neem je een makelaar in de hand of gebruik je de digitale makelaar. Lees hier welke manier het meest effectief is en hoe u uw huis het snelt kwijt bent aan de juiste koper.

Verkoop van een woning.

Voordat een woning verkocht kan worden, moeten alle gegevens duidelijk op papier staan. Een makelaar kan een goede hulp zijn bij het opstellen van een volledig rapport, maar ook als de woning particulier verkocht wordt zijn er bepaalde regels waaraan de verkoper zich moet houden. Bij particuliere verkoop van uw woning dient u de potentiële koper overal eerlijk antwoord op te geven. Daarom is het verstandig van tevoren onderzoek te doen naar de staat van de woning, de grond waar de woning op staat, de juiste vraagprijs en eventuele nodige reparaties.

Zelf verkopen.

Het wordt steeds populairder een woning zelf te verkopen. Een makelaar is duur, dus het voordeel van particuliere verkoop is dat deze kosten blijven bespaard. Het nadeel is echter dat er veel geregeld en onderzocht moet worden. Allereerst bepaald u de vraagprijs, er moeten foto’s gemaakt worden en advertenties, eventueel posters aan uw woning dat het te koop staat, u regelt zelf de bezichtigingen en de onderhandelingen en er moet een koopcontract opgesteld worden duur uzelf of een notaris. Er komt dus nog heel wat bij kijken en het kost veel tijd, creativiteit en geld. Als u bij particuliere verkoop geen fouten maakt, bent u wel goedkoper uit dan met een makelaar.

De traditionele makelaar.

De traditionele makelaar werkt voor u en zal u behoeden voor alle fouten die u zelf misschien zou maken bij particuliere verkoop. Een vakbekwaam makelaar heeft naast de kennis en ervaring vaak ook een heel netwerk ter beschikking, waardoor u uiteindelijk geld kunt besparen. Het nadeel van de traditionele makelaar is dat u met gemak kunt rekenen op een courtage van 2% op de verkoopprijs van het huis en dat is veel geld. Voor dit bedrag zijn dan ook wel vaak alle zorgen uit handen genomen en wordt alles voor u geregeld.

De digitale makelaar.

Makelaarsland is de digitale makelaar op dit moment. Zij verzorgen de taxatie, geven advies over de vraagprijs, nemen u de onderhandelingen uit handen en plaatsen uw woning op het internet. Dit alles voor een vaste prijs van 795 euro. Woningen worden op dit moment het snelst verkocht wanneer dit gebeurt via Makelaarsland. Daarbij bespaart u bij een woning van 200.000 euro al snel 3200 euro op een traditionele makelaar.

Gemiddelde verkooptijden.

Dure huizen verkopen op het moment veel minder snel dan de goedkopere huizen welke ook door starters gekocht kunnen worden. Bij particuliere verkoop duurt het gemiddeld 9 maanden voor uw woning verkocht is, mits u zorgt dat de woning er op en top uitziet. Verwijder persoonlijke spullen en creëer ruimte voor het beste resultaat.
De traditionele makelaar doet er gemiddeld 5 maanden over om uw woning te verkopen en Makelaarsland verkoopt het binnen een gemiddelde tijd van 2 maanden.
© 2009 - 2017 Nico80, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huis verkopen aan makelaar: Wat zijn voordelen en nadelen?Je huis verkopen gaat in de huidige markt dikwijls niet snel genoeg. En dat is vervelend om meer dan één reden. Je kunt…
Wat doet mijn makelaar voor mij?Een makelaar schakelt u in voor het verkopen of het aankopen van een huis. Hij moet de waarde van het huis bepalen, en u…
Huis verkopen: verkoop uitbestedenHuis verkopen: verkoop uitbestedenWanneer je je huis verkopen wilt kan je de verkoop uitbesteden aan een makelaar. Makelaars regelen onder andere de bemid…
De beste makelaar kiezenOp het internet kunt u nu ook makelaars beoordelen en beoordelingen opvragen. U kunt op deze manier voorkomen dat u een…
Zelf je huis verkopen: tipsZelf je huis verkopen: tipsWil je zelf je huis verkopen dan scheelt je dat nogal aan courtagekosten. Steeds meer huizen worden verkocht via Interne…

Reageer op het artikel "Succesvol je huis verkopen"

Reacties

Stephan, 05-06-2009 15:55 #2
Wat een gedateerd stuk. absoluut niet representatief plaatje voor iemand die nu overweegt zijn woning in de markt te brengen. Makelaars zijn doorgaans iets goedkoper dan 2% en makelaarsland een stuk duurder dan € 795. By the way: "heeft de schrijver aandelen in makelaarsland?":-) Reactie infoteur, 07-06-2009
Haha, nee hoor, gelukkig geen aandelen en zelf niet in het bezit van een koophuis. Wel eigenaresse van een tekstenbureau!

Bedankt voor je reactie!

Floor, 04-06-2009 10:00 #1
De prijs van makelaarsland is al ruim anderhalf jaar bijna 1000 euro. het lijkt dat dit een beetje een pro makelaarsland artikel is, in plaats van een neutraal overzicht. Er zijn immers genoeg alternatieven, die vaak zelfs beter zijn! Reactie infoteur, 05-06-2009
Beste Floor,

het is een artikel van vorig jaar dat gepubliceerd is zoals het hier staat. Ik ben namelijk schrijver van beroep en heb er toen research naar gedaan. Het klopt inderdaad dat er natuurlijk vele andere mogelijkheden zijn, maar dat was het doel van de tekst toen niet.

Bedankt voor je reactie

Infoteur: Nico80
Gepubliceerd: 30-05-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 2
Schrijf mee!