InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > No cure no pay versus intrekkingskosten

No cure no pay versus intrekkingskosten

No cure, no pay, is een aantrekkelijke term die veel gebruikt wordt om klanten te lokken. Deze term kom je in allerlei beroepen en situaties tegen. Ook in de wereld van de makelaardij is dit een normale term. Een makelaar die werkt op basis van no cure, no pay, rekent desondanks toch vaak intrekkingskosten als je een opdracht intrekt bij deze makelaar. Je wilde immers toch je huis verkopen en hij heeft toch kosten gemaakt zoals voor het te koop bord? Zijn deze twee dingen strijdig met elkaar?

Wat belooft iemand als hij zegt no cure, no pay, te werken?

No cure, no pay, is een belofte dat je alleen maar hoeft te betalen als degene aan wie je de opdracht geeft succes heeft. Als hij zijn taak, zijn opdracht volbrengt. Als het hem niet lukt, hoef je niet te betalen. Het risico ligt dus bij de ondernemer. Het is als klant aantrekkelijk om een deal te sluiten met iemand die op basis van no cure no pay werkt, omdat je daarmee nooit heel veel geld kwijt kunt zijn.

Wat bedoelt een makelaar met intrekkingskosten?

In de wereld van het onroerend goed, verkoop van woningen, en het helpen met aankopen van een woning, roepen veel makelaars dat ze op basis van no cure no pay werken. Tegelijkertijd rekenen de meeste makelaars wel degelijk intrekkingskosten. De grote makelaarsorganisaties hebben onderling afgesproken en dat is een belofte naar de consument toe dat als een klant niet meer verder wil met de makelaar dat de klant dan een opdracht in mag trekken; de makelaar mag er niet aan verdienen; wel mag een makelaar kosten in rekening brengen die hij zelf ook heeft gemaakt. Die kosten heten de intrekkingskosten. Dit is dus geen wettelijke afspraak, dit is een onderlinge afspraak waar een deel van de makelaars zich aan houdt. Die intrekkingskosten zijn voor kosten die gemaakt zijn om de woning op internet te zetten; kosten voor posters en borden; gemaakte benzinekosten; kosten voor een presentatie in de etalage van de makelaar. Kortom: daadwerkelijk gemaakte kosten. Daarnaast gaat het ook om advertentiekosten, maar bij de meeste makelaars wordt er niet geadverteerd tenzij in overleg met de klant. De klant heeft dan nadrukkelijk toestemming gegeven en weet dat hij die kosten dient te betalen. Er zijn ook makelaars die standaard adverteren, dat zit dan in veel gevallen inbegrepen in de courtage, de klant hoeft niet extra te betalen, het is wel mogelijk dat daardoor de intrekkingskosten hoger zijn.

Hoe hoog zijn de intrekkingskosten bij de makelaar?

Dat hangt af per makelaar, hangt ook af van hoe duur de woning is. Meestal wordt in de opdracht tot dienstverlening op papier gezet hoe hoog de kosten zullen zijn als de klant de opdracht in zou willen trekken. Dus vooraf wordt al bepaald hoe hoog die kosten zullen zijn. In de praktijk is het vaak 10% van wat de klant zou moeten betalen bij een geslaagde transactie. Ook wordt dan vaak een minimumbedrag genoemd. Soms wordt alleen een minimumbedrag genoemd, dat zit dan tussen een paar honderd euro en duizend euro in.

Als die makelaar no cure no pay heeft beloofd, mag je dan kosteloos intrekken?

Nee dus. No cure no pay betekent niet dat een ondernemer gemaakte kosten niet door mag berekenen aan de klant. Wel is het zo dat de kosten die gedeclareerd en gefactureerd zullen worden op papier moeten staan, de klant moet er vooraf accoord mee zijn gegaan, en dan gaat het om de opdracht tot diensteverlening, eventueel de leveringsvoorwaarden.

Waar is no cure no pay de laatste tijd nog meer een veel gebruikte term?

Hoewel formeel niet toegestaan in de advocatuur en zelfs ontmoedigd zijn er (soms internationale) kantoren die bemiddelen bij letselschade. Dat gaat dan om schade ten gevolge van bijvoorbeeld een ernstig ongeluk. Na een ernstig ongeluk is er sprake van aantoonbaar inkomenverlies of aantoonbare materiele schade. Maar soms kan een klant meer schadevergoeding krijgen. Kan ook na een misdaad. Er zijn dus kantoren die afspraken maken dat ze een deel van de schadevergoeding krijgen, als de zaak gewonnen wordt. Bij verlies van de zaak kost het niets, no cure no pay dus. Kantoren weten wel dat ze een zaak gaan winnen, anders hebben ze geen zin om daar hun tijd in te investeren.
© 2008 - 2014 Hanspieterson, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "No cure no pay versus intrekkingskosten"

Reactie

Conny T., 17-01-2011 02:45 #1
Wat gebeurd er als de eigenaar van het huis overlijd - er geen kinderen zijn. Zijn de nabestaanden in de erfenis kwestie dan nog gebonden onder de wet van no cure no pay?

Vooral als de makelaar het huis al 3 jaar te koop heeft staan, niet bepaald zijn best doet, verkeerde informatie op het Internet heeft staan, en soms staat helemaal niks op het Internet voor een langere poos! De Email vragen van mogelijke toekomstige klanten worden pas na 10 dagen beantwoord, en dan incorrect. enz. enz. Ik zou graag willen weten of iemand dit soort dingen heeft ervaren. Wat de oplossing kan zijn. Moeten de executeur zich toch aan die regels houden?

Infoteur: Hanspieterson
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!