InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen in Hongarije

Huis kopen in Hongarije

Huis kopen in Hongarije Een tweede huis kopen in Hongarije is een echte uitdaging. Hoewel het land nog steeds wat achter blijft bij de landen in het westen van Europa, mag Hongarije niet alleen onderschat worden. Een (tweede) huis daar kopen is vaak echt de moeite waard. Dit artikel besteedt onder andere aandacht aan de populairste locaties en tips bij het kopen.

Huis in Hongarije

Veel Nederlanders hebben een huis gekocht in de binnenlanden van Hongarije. De huizen op het Hongaarse platteland staan op flinke lappen grond en zijn stukken goedkoper dan in West-Europa. Meestal is (flink) verbouwen wel nodig. Moderne keukens en badkamers ontbreken vaak, net als gas en riolering. Het is dan ook een echte onderneming om van niets, iets te maken. Maar het loont altijd en de Hongaren zijn een gastvrij volk, die je graag erbij helpen.

Indicaties prijzen van huizen op het platteland van Hongarije

Voorbeeld 1
Boerenwoning, perceel 2110 m², 30 km van het Balatonmeer, 3 kamers, geen keuken, geen badkamer. Waterleiding moet nog naar het huis worden getrokken, aardgas ook, wel elektra en telefoon, prijs EUR 7.000.

Voorbeeld 2
Boerderij 110 m², schuur 90 m², beide in goede bouwkundige staat. Wijnkelder en bron op het perceel. 4 kamers, geen badkamer. Lommerrijk perceel, oude bomen, 2560 m², thermaalbaden in de buurt, prijs EUR 26.000.

Vakantiehuizen Hongarije, Balatonmeer en Siofok

Schitterend uitzicht richting Balatonmeer
Populaire gebieden voor vakantiehuizen zijn de noordzijde van het Balatonmeer. Dit meer is het grootste van Europa en trekt heel veel touristen aan. Veel (Nederlandse) jongeren zijn er dan ook in de zomervakantie te vinden. Ik kom regelmatig in Siófok, de grootste stad aan het meer. Het is er in de zomer altijd erg gezellig, met heel veel clubs en disco's (onder andere Palace, de grootste discotheek van Hongarije). Maar ook overdag zijn er overal rondom het Balatonmeer leuke dingen te doen.

Mooie plaatsen: Eger, Miskolc en Pécs

Een nadeel om rond het Balatonmeer een huisje te kopen is dat het daar inmiddels al erg duur is. De toestroom van Duitse kopers in het verleden, is dan ook niet zo sterk meer. Het noordoosten van Hongarije met steden als Eger en Miskolc en het zuidwesten, rond Pécs zijn zeker niet mindere plaatsen, maar wel een stuk goedkoper. In Eger en omgeving vind je prachtige wijngebieden. Daar vind je ook Szépasszonyvölgy (vallei van de prachtige vrouwen), waar je bij de vele wijnkelders goede wijn voor een zachte prijs kunt kopen. Een aanrader om (op vakantie) in Hongarije te bezoeken!

Miskolc is de derde stad van Hongarije, dus daar zit je minder landelijk. Maar als je de binnenstad hebt gezien, wil je ook niet meer anders. Nadeel is wel dat het bekend staat als een industriestad, maar de omgeving (en dan met name het stadsdeel Lillafüred) met veel gebergten zorgt voor prachtige plaatjes met grotten en watervallen. Pécs ligt weer helemaal aan de andere zijde van Hongarije en is ook een grote stad. Maar dan vooral een oude stad, die al bestond in de Romeinse tijd. Er zijn dan ook vele bezienswaardigheden te zien, waaronder ook Turkse bouwwerken die gebouwd zijn toen de Turken heersten in Hongarije.

Tips bij het kopen van een huis in Hongarije

  • Wie op eigen houtje een huis zoekt, loopt kans een fors hogere prijs te betalen dan wanneer hij via een lokaal contact of lokale makelaar koopt. Buitenlanders hebben geld genoeg, is soms de opvatting.
  • Buitenlanders mogen geen onroerendgoed kopen buiten de bebouwde kom. Vraag bij makelaar, burgemeester of kadaster na waar de grens loopt. Pachten kan wel; je krijgt dan het recht van vruchtgebruik.
  • Bouwkavels moeten binnen twee jaar een voltooid en bewoonbaar huis opleveren. Zo niet, dan volgt onteigening.
© 2008 - 2014 Victorho, gepubliceerd in Kopen en huren (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vakantie Siófok, HongarijeVakantie Siófok, HongarijeEen beschrijving van wat er te doen is in Siófok, de meest populaire badplaats van Hongarije, aan het Balatonmeer
Vastgoed: kopen, opknappen, verkopenVastgoed: kopen, opknappen, verkopenWanneer je een beetje handig bent met je handen kan het een hele goede investering zijn om een pand te kopen, opknappen…
Vakantie aan de noordzijde van het BalatonmeerVakantie aan de noordzijde van het BalatonmeerBen je uitgekeken op de lavendelvelden van Toscane? Komen de Franse kaasjes je de oren uit en is het je aan de Spaanse c…
Hongarije, een samensmelting van Boeda en PestHongarije, een samensmelting van Boeda en PestHongarije is gelegen in Europa tegen Oostenrijk, Slowakije, Oekraïne, Roemenië, Servië, Kroatië en Slovenië. Dwars door…
Bronnen en referenties
  • Tijdschrift Cash Magazine - Special "Tweede Huis"
  • Eigen ervaringen in Hongarije.

Reageer op het artikel "Huis kopen in Hongarije"

Infoteur: Victorho
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!