InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Kosten van een nieuwbouwwoning en een bestaand huis

Kosten van een nieuwbouwwoning en een bestaand huis

Kosten van een nieuwbouwwoning en een bestaand huis Over het kopen van een nieuwbouwwoning wordt altijd gezegd dat het goedkoper is dan een bestaande woning, omdat de bijkomende kosten lager zijn. Als je zelf echter eenmaal een nieuwbouwwoning hebt gekocht, weet je dat de werkelijkheid toch echt wat anders is!

Kosten koper of vrij op naam?

De hypotheek die je afsluit als je een eigen huis koopt is zonder geld altijd hoger dan de koopsom van de woning. Het verschil zit in kosten koper (bij een bestaande woning) of vrij op naam (bij een nieuwbouwwoning).

Kosten koper
Kosten Koper is een bedrag van ongeveer 10% van de koopsom. Kosten koper betaal je bij de aankoop van een bestaande woning. Van die 10% is 6% overdrachtsbelasting. Dat bedrag betaalt de koper van een nieuwbouwwoning aan de belasting. De andere kosten zijn kosten voor de notaris, de afsluitkosten voor de hypotheek, kosten voor een taxatierapport en een bouwkundige keuring (de hypotheekbank zal altijd om een taxatierapport vragen, en bij oudere woningen ook vaak om een bouwkundige keuring). Het is niet precies 10%, het precieze bedrag hangt af van welke extra kosten er zijn behalve die 6% overdrachtsbelasting. Als een koper een goedkope notaris heeft gevonden, of een goedkope taxateur, scheelt dat natuurlijk wel weer.

Vrij op naam
Vrij op naam is een bedrag van ongeveer 6% van de koopsom. Vrij op naam betaal je bij de aankoop van een nieuwbouwwoning. Die 6% bestaat vooral uit afsluitkosten voor de hypotheek, notariskosten voor de hypotheek, en rentevergoedingen die je aan de projectontwikkelaar (de verkoper van de grond) moet betalen.

Belastingen

Als je deze twee bedragen met elkaar vergelijkt, lijkt het alsof je bij een bestaande woning wel belasting moet betalen (namelijk 6% overdrachtsbelasting), terwijl je bij nieuwbouwwoningen geen belasting hoeft te betalen. En dat is een aspect wat veel mensen niet doorhebben. Als je een nieuwbouwwoning koopt, betaal je de projectontwikkelaar (de verkoper van de grond, en degene die de woning laat bouwen). In de koopsom die je aan hem betaalt zit echter ook al belasting. Alleen is het hier geen overdrachtsbelasting, maar omzetbelasting, BTW dus. Iedere koper van een nieuwbouwwoning betaalt 19% BTW, als onderdeel van de koopsom.

Het grote verschil is dus, dat bij een bestaande woning de belasting bovenop de koopsom komt, terwijl bij een nieuwbouwwoning de belasting al in de koopsom zit. Daarom lijkt een nieuwbouwwoning gunstiger om te kopen. Het is echter niet waar!

Verbouwingskosten komen er nog bij

Als je bijvoorbeeld een bestaande woning koopt van 250.000, heb je een hypotheek nodig van zo'n 10% meer, dus 275.000. Als je een nieuwbouwwoning zou kopen van 250.000, heb je een hypotheek nodig van zo'n 6% meer, dus 265.000. Die bestaande woning kan heel mooi zijn, zodat je niets hoeft te veranderen erin. Je pakt je dozen weer uit, en je spullen, en je gaat erin wonen. Het kan ook zijn dat je nieuwe vloeren wilt, een nieuwe keuken, een dakterras, of andere aanpassingen aan de woning. Als je geen spaargeld hebt hiervoor, of geen overwaarde van je vorige woning, zou de hypotheek meer verhoogd moeten worden dan die 10%. Bij nieuwbouw geldt ongeveer hetzelfde verhaal. Maar: het kan niet zijn dat je alleen maar dozen uit moet pakken en spullen neer moet zetten. De meeste nieuwbouwwoningen worden zonder keuken opgeleverd. Voordat een woning bewoonbaar is, moet je altijd zorgen voor vloeren, wanden, plafonds, keuken, badkamer, sanitair. En die kosten lopen veel hoger op dan wanneer je een bestaande woning koopt. Ook hiervoor geldt dan: of het moet uit eigen middelen betaald worden (overwaarde van het huis dat je verkoopt misschien?) of het moet via een hogere hypotheek. In het laatste geval zul je als koper van een nieuwbouwhuis merken dat je veel hoger uit bent gekomen dan wanneer je een bestaand huis zou hebben gekocht.

Lees verder

© 2008 - 2014 Hanspieterson, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kosten van een nieuwbouwwoning en een bestaand huis"

Reactie

W. de Jong, 24-04-2012 18:11 #1
De overdrachtbelasting op bestaande woningen is tijdelijk verlaagd naar 2%. Naar ik meen is de BTW op nieuwbouwwoningen 19% gebleven. Zou het ook niet verstandig geweest zijn om ook de ze BTW, met name op starterswoningen te verlagen. Immers dan geef je een impuls aan de bouw. Met verlaging van de overdrachtsbelasting op bestaande woningen wordt er geen huis meer gebouwd. En dus wordt de werkgelegenheid niet bevorderd.

Infoteur: Hanspieterson
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woningmarkt 2008-2009
Reacties: 1
Schrijf mee!