InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Winkelen bij Primark in Nederland

Winkelen bij Primark in Nederland

Winkelen bij Primark in Nederland In Nederland komen steeds meer vestigingen van de Ierse low-budget kledingketen Primark. De Primark winkels zijn vaak erg druk en hebben een groot winkeloppervlak. Vanwege de drukte is het een goed idee om het winkelen goed voor te bereiden. Zo kan je snel je aankopen bij elkaar zoeken, zonder uren in de rij te moeten staan voor de kleedkamers en de kassa.

Het concept Primark

Primark is een Ierse winkelketen waar je voor weinig geld een redelijk kwaliteitsproduct kan kopen. Primark is onderdeel van het bedrijf Associated Britisch Foods (ABF). Vooral jongeren worden aangetrokken door de Primark collectie. In Ierland heet de Primark overigens Penneys. Het concept werkt prima. Primark boekt jaarlijks een flinke winst en is daarmee één van de weinige bedrijven in de kledingbranche die dit voor elkaar krijgt. Ze realiseren dit doordat ze de consument exclusiviteit bieden tegen bodemprijzen. Ze hebben weinig winkels en een uitgekiend inkoopbeleid, wat er voor zorgt dat er niet het hele seizoen dezelfde kleding in de schappen hangt.

Thuis uitzoeken

Helaas kan je bij Primark niet online winkelen. De keten heeft diverse keren geprobeerd om online winkelen aan te bieden, maar net zo vaak hebben ze er uiteindelijk de stekker uitgetrokken. Wel vind je op www.primarkonlinecatalogus.com de volledige collectie. Hier kan je van te voren kijken of de huidige collectie je aanstaat en welke kleding je leuk lijkt. In de winkel kan je dan gelijk de gewenste kleding uit de rekken halen. Kleding valt bij Primark altijd wat kleiner uit, dus koop een maatje groter dan dat je gewend bent.

Vanaf 2015 heeft Primark ook woonaccessoires in het assortiment opgenomen.

Vestigingen Primark

Reeds geopende vestigingen

  • Almere, Metropolestraat 11 (Opening eind 2012)
  • Arnhem, Ketelstraat 45 (Opening herfst van 2014)
  • Dordrecht, Drievriendenhof 16 (Opening maart 2016)
  • Den Haag, Spui 50 (Opening december 2014)
  • Eindhoven, Hermanus Boexstraat 1 (Deze Primark opende zijn deuren op 19 november 2013 en werd de grootste Primark van de Benelux)
  • Enschede, Hendrik Jan van Heekplein 90 (Opening 2014)
  • Hoofddorp, Marktplein 254 (Opening 24 november 2010)
  • Nijmegen, Plein 1944 (Opening zomer van 2014)
  • Rotterdam, Poolsterplein 100 (Opening 1 december 2008)
  • Rotterdam, Zuidplein Hoog 308 (Hiermee is Rotterdam de eerste Nederlandse stad met maar liefst twee Primark vestigingen)
  • Venlo, Oude Markt in De Luif (Opening 2014)
  • Zaandam, Ankersmidplein 7 (Opening november 2011)
  • Zoetermeer, Burgemeester van Leeuwenpassage 2-8 (Opening oktober 2013)

Geplande vestigingen

  • Amsterdam, Beurspassage 2 (Deze opent waarschijnlijk eind 2016 zijn deuren)
  • Groningen (2016)
  • Heerlen (Opening waarschijnlijk in het voorjaar 2015)
  • Rotterdam, Coolsingel (opening waarschijnlijk in 2018)
  • Zwolle (2016)

Drukte vermijden

Bij de Primark winkels is het altijd heel druk. Wanneer je toch nog een beetje aangenaam wilt winkelen, kan je het beste 's morgens gaan. Ook bezoek je de winkels het beste doordeweeks en niet in de vakantietijd. Eind van de koopavond valt ook nog wel te doen. Vestiging van Primark in een stad, geeft de overige winkels meer overlevingskans. Almere is pas echt als winkelstad op de kaart gezet na de komst van de Primark.

Waarom is Primark zo goedkoop?

Primark is sinds 2006 aangesloten bij de E.T.I. (Ethical Trading Initiative). Dit houdt onder andere in dat kinderarbeid uit den boze zou moeten zijn. Toch duiken er geregeld nieuwsberichten op over kinderarbeid in fabrieken waar kleding gemaakt wordt voor onder andere Primark. Maar dit geldt ook voor andere kledingmerken/winkels zoals: C&A, H&M, Esprit, Mexx, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Gap en Zara. Waarom is Primark dan wel zo goedkoop?
  • Primark maakt geen reclame en heeft dus ook geen reclamekosten.
  • Ze kopen grote hoeveelheden kleding in tegen lage prijzen en houden lage winstmarges aan.
  • Verder hangt er in de winkel alleen kleding die snel en makkelijk te produceren is.

Kaartje met hierop de plaatsen met reeds geopende vestigingen.

Gerelateerde artikelen
Primark - Goedkope jonge modeDe Primark is een winkelketen afkomstig uit Ierland. De winkelketen is razendsnel gegroeid met inmiddels 196 vestigingen…
Primark vestigingen, adressen, openingstijden en online shopPrimark is een winkelketen die in Nederland hard op weg is om één van de populairste ketens te worden. Primark heeft ves…
Goedkoop en stijlvol winkelen doe je bij PrimarkStijl, kwaliteit en betaalbare prijzen vormen de basis van de succesvolle modeketen Primark. Primark is een van de snels…
Winkelen bij de Primark in NederlandDe Primark is een populaire winkel onder vele dames. Het woord Primark staat synomien voor leuke en goedkopere kleren, t…
Primark Duitsland: vestigingen, adressen en openingstijdenPrimark is in Europa doorgegroeid tot één van de meest aansprekende modeketens. Vooral de lage prijzen hebben er voor ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TooMuchCoffeeMan / Pixabay
  • http://nos.nl/artikel/366241-kinderarbeid-bij-kledingleverancier.html
  • http://altijdwat.ncrv.nl/nieuwsblogs/deze-week-kinderarbeid-in-turkije-vervolg
  • www.primarkonlinecatalogus.com
  • Google “Primark vestigingen”

Reageer op het artikel "Winkelen bij Primark in Nederland"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 23-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!