InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Tweede huis kopen – Waar sluit ik de hypotheek af?

Tweede huis kopen – Waar sluit ik de hypotheek af?

Tweede huis kopen – Waar sluit ik de hypotheek af? Een tweede huis kopen kan een goede investering zijn, maar waar moet u de hypotheek afsluiten? Het maakt een groot verschil of u het tweede huis in Nederland of in het buitenland koopt. Voor veel mensen is het een droom om een tweede huis te bezitten. Dit kan een huisje zijn op een Nederlands bungalowpark, maar u kunt natuurlijk ook kiezen voor een huis of een appartement in het buitenland. In de praktijk zal het moeilijk zijn om aan een hypotheek te komen om het huis te financieren.

Waar een hypotheek afsluiten?

In het verleden werden vakantiehuizen vaak voor een groot deel gefinancierd vanuit de overwaarde van de eerste woning. Sinds de sterke daling van de huizenprijzen in 2008 tot en met 2013 zijn de banken, mede onder druk van de AFM, voorzichtiger geworden met het verstrekken van hypotheken. Een hypotheek afsluiten voor een tweede huis is nog steeds mogelijk, maar de mogelijkheden worden beperkter. U kunt een tweede huis niet volledig gefinancierd krijgen. U moet een groot deel van het aankoopbedrag uit eigen middelen kunnen financieren. Voor een gedeeltelijke financiering zijn vaak wel mogelijkheden.

Tweede huis gedeeltelijk financieren

De banken zullen bij het verstrekken van de hypotheek hogere eisen stellen in vergelijking met een hypotheek op een eerste woning. De bank gaat uiteraard ook toetsen of het inkomen hoog genoeg is om de extra lasten te kunnen dragen naast de bestaande vaste lasten. Er zullen strikte voorwaarden worden gesteld, waaronder een aflossing van de schuld in een kortere periode. Een hypotheek op een eerste huis loopt vaak 30 jaren, de schuld op de tweede woning zal sneller afbetaald moeten worden.

Hypotheekrenteaftrek tweede woning?

De hypotheekrente die u moet betalen is niet aftrekbaar van het inkomen. Dit geldt zowel voor een op de eerste woning extra afgesloten hypotheek als voor de hypotheek op de tweede woning. De tweede woning valt in de zogenaamde box drie van ons belastingstelsel. Om de hypotheekrente aftrekbaar te krijgen, zou de woning in box één moeten vallen. Doordat het huis niet dient als hoofdverblijf is de betaalde hypotheekrente niet aftrekbaar. De waarde van het huis telt wel mee als vermogen. De op het huis gevestigde hypotheek mag wel van het vermogen worden afgetrokken.

Huis in het buitenland financieren

Nederlandse banken zijn in uitzonderingsgevallen bereid om een hypotheek te verstrekken op een huis in het buitenland. U hebt de mogelijkheid om de lening af te sluiten in het buitenland, maar in de praktijk is dit ook lastig. Als buitenlander kunt u niet zomaar een hypotheek afsluiten.

Tweede huis een goede investering?

Het kopen en verhuren van een tweede huis kan een goede investering zijn. De huurinkomsten worden fiscaal gunstig belast. U hoeft er geen belasting over te betalen alsof het inkomen is. Ten tweede is de waardeontwikkeling van het huis van groot belang. Gaan de prijzen van het onroerend goed stijgen of juist zakken? Het probleem is dat u niet weet hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen. Tot 2008 werd het kopen van een appartement aan de Spaanse kust als een goede investering gezien. Door de kredietcrisis zijn de prijzen van het onroerend goed vervolgens hard gezakt. Door de grote vraag naar deze appartementen of huizen zijn de prijzen in het verleden hard gestegen. Een daling van 50% is aan de Costa’s geen uitzondering geweest in de periode van 2008 tot en met 2012.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tweede huis kopen – Waar sluit ik de hypotheek af?"

Reactie

R. V. Veenendaal, 02-07-2014 14:46 #1
Het artikel geeft helaas geen antwoord op de vraag waar je nu terecht kan voor een lening t.b.v. een tweede huis?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 20-05-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!