InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Vraagprijs bieden: Hoeveel lager bieden dan de vraagprijs?

Vraagprijs bieden: Hoeveel lager bieden dan de vraagprijs?

Vraagprijs bieden: Hoeveel lager bieden dan de vraagprijs? Op dit moment heb je als koper van een huis veel meer ruimte dan vroeger om te onderhandelen, wanneer het gaat om de vraagprijs. Maar bieden op een woning, die te koop staat, hoe doe je dat? Moet je zelf bieden of de makelaar voor je laten bieden? Wat is de beste biedstrategie? Hoeveel lager kun je bieden dan de vraagprijs? Met welk percentage kun je het beste onder de vraagprijs gaan zitten, zodat dat die geweldige woning straks van jou is voor de laagste koopprijs? Wat is een redelijk bod?

Wanneer bied je als toekomstige koper op een huis dat te koop staat?

Wanneer je zeker bent dat je het huis wilt kopen, want een bod is altijd bindend, is het tijd om te gaan bieden. Een vraagprijs is altijd een uitnodiging om een bod te doen en dat wil zeggen dat je niet persé de vraagprijs hoeft te bieden maar dat je ook onder de vraagprijs kunt bieden. Dat wordt ook van je verwacht als koper van een woning. Het is de bedoeling dat je een passend bod uitbrengt en eventueel onderhandelt over de koopprijs op basis van de initiële vraagprijs voor het huis. Maar hoe kun je nu het beste een bieding uitbrengen op een te koop staande woning?

Hoe moet ik bieden, wat is de beste biedstrategie?

De beste biedstrategie is afhankelijk van een aantal factoren. Je kunt om te beginnen kiezen of je eerst een voorlopig bod wil uitbrengen of direct wil kiezen voor een definitief bod. Wanneer je een voorlopig bod uitbrengt, geef je de verkoper van het huis ruimte om te onderhandelen. Bij een definitief bod, geef je aan naar de makelaar en verkopende partij dat je niet hoger zult gaan bieden dan je nu hebt gedaan. Dit is natuurlijk een strategische keuze en die is van belang voor de uitkomst, net als de hoogte van het bod dat je uitbrengt. Want hoeveel mag je nu eigenlijk onder de vraagprijs bieden om te zorgen dat jouw bod toch nog als een acceptabel of passend bod wordt gezien?

Hoeveel lager mag ik bieden dan de vraagprijs? Met welk percentage kan ik onder de vraagprijs bieden?

Voor de crisis was het gangbaar om uit te komen op een koopsom van zo'n 5 tot 10% onder de vraagprijs. Nu wordt er vaak maar liefst 15 tot 20% lager dan de vraagprijs geboden. Of die bieding wordt geaccepteerd, is natuurlijk wel afhankelijk van of de vraagprijs al naar beneden is bijgesteld, omdat het huis al langere tijd te koop staat. Ook hangt het er vanaf hoe graag de verkoper zijn huis wil verkopen. Heeft die bijvoorbeeld al een nieuwe woning gekocht, dan kan het zijn dat hij graag een lagere bieding op het huis accepteert als passend om niet nog langere dubbele hypotheeklasten te hoeven betalen.

Breng ik zelf een bod uit of laat ik mijn makelaar bieden op het huis dat ik wil kopen?

Over het algemeen is bieden via de makelaar meer succesvol, omdat die beter kan onderhandelen. Zelf bieden kan bij sommige verkopers echter goed vallen, omdat het meer persoonlijk is en er dus ook meer contact bestaat tussen de kopende en verkopende partij. Zo kan een verkoper gevoelig zijn voor het feit dat je verliefd bent geworden op de woning maar echt niet meer kunt bieden dan wat je nu biedt op basis van je persoonlijke financiële situatie. Ook hier hangt de keuze voor zelf bieden of bieden via de makelaar dus helemaal af van de situatie.

Onder de vraagprijs bieden: De belangrijkste tips voor onderhandelen bij het kopen van een huis op een rij

  • Kies ik voor het uitbrengen van een voorlopig of een definitief bod?
  • Hoeveel kan ik onder de vraagprijs bieden en toch een passend bod uitbrengen?
  • Waarom wil de verkoper het huis verkopen?
  • Hoe snel wil de verkoper de woning verkopen?
  • Hoe lang staat het huis al te koop?
  • Is de vraagprijs al naar beneden bijgesteld of niet?
  • Kies ik voor zelf bieden of bieden via de makelaar?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Onderhandelen over de vraagprijs van de woningOnderhandelen over de vraagprijs van de woningAls je hebt besloten dat je een huis wilt kopen in plaats van huren, komt er heel veel op je pad. Zo ook de vraagprijs v…
Beste strategie: hoge vraagprijs of lage vraagprijs?Om een huis te kunnen verkopen, moet u eerst bezichtigingen krijgen. Op het moment dat de onderhandelingen beginnen, moe…
Huis nog niet verkocht? Lagere vraagprijs is de oplossingEen huis verkopen is niet een kwestie van een hoge prijs op het huis zetten en wachten tot er iemand toe gaat happen. He…
Lager bod op huis accepterenVerkopers van een huis willen een zo hoog mogelijke prijs voor hun huis hebben. Hierdoor worden er soms biedingen afgewe…
Huizenkopers bieden boven vraagprijs woningHuizenkopers bieden boven vraagprijs woningDe woningmarkt bloeit weer in 2016, mede door de lage hypotheekrente. Dat zorgt ervoor dat vaker de vraagprijs wordt ove…

Reageer op het artikel "Vraagprijs bieden: Hoeveel lager bieden dan de vraagprijs?"

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 20-09-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Eigen huis
Schrijf mee!