InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Verfkleuren - Natuurtinten van Caparol

Verfkleuren - Natuurtinten van Caparol

Verfkleuren - Natuurtinten van Caparol Caparol gevelverven en muurverven. Het van oorsprong Duitse verfmerk is al meer dan een eeuw actief (1895) binnen de verfbranche. De introductie van het verfmerk -op de Nederlandse markt- vond in 1969 plaats, met een uitgebreid assortiment binnen- en buitenverven. In de bouw, bij schilders, aannemers en architecten is Caparol een bekend verfmerk; bij de particulier is het verfmerk wellicht minder bekend. Bij een goede verf- behangspeciaalzaak kunnen ze u verder helpen.

Verfkleuren - Muur- en Gevelverven

Caparol heeft een aantal bijzondere verftinten voor gevelverven en muurverven naar het voorbeeld van de natuur. Deze natuurtinten zijn ondergebracht in de kleurenwaaier "CaparolColor", voorheen Alpinacolor. Onderstaand een overzicht van 26 hoofdkleuren, met daarbij een aantal combinatiemogelijkheden per hoofdkleur.

Kleuroverzicht CaparolColor - Alpinacolor

De serie gevel- en muurverven in de verschillende tinten omvat de namen:
Amazonas, Island, Palma, Olive, Taiga, Schilf, Mistral, Gobi, Mais, Mandarin, Aprikose, Cognac, Maroc, Havanna, Tarra, Malaga, Grant, Marone, Nutria, Bison, Lava, Siam, Basalt, Schiefer, Tibet en Iris.

Let op: de afgebeelde kleuren dienen ter oriëntatie en ter inspiratie. Originele verfkleuren kunnen afwijken van de onderstaand gescande kleuren en / of de weergave van kleur op uw computerscherm. Bij uw oriëntatie voor een juiste kleurkeuze kan het altijd raadzaam zijn een "proefstukje" op te zetten om een goede indruk of beleving van een kleur te krijgen.

Beleving en toepassing van kleur - verf

In het algemeen is voor de kleurbeleving van verven (mede) van invloed of u een hoogglans, halfglans, zijdeglans of matte verf toepast. Verven met een verschil in glansgraad zullen het opvallend licht anders absorberen of reflecteren, zodat eenzelfde kleur anders ervaren zal worden.

Ook de structuur van de ondergrond (steen, pleisterwerk, reliëf, hout) en de wijze van verwerken -de applicatie- kan hier invloed op hebben. Het opbrengen bijvoorbeeld van de verf met een kwast geeft een ander "reliëf" dan het opbrengen van de verf met roller.
Bij de kleurbeleving binnenshuis speelt de ruimte/het oppervlak, de lichtinval in een ruimte waar de kleur wordt toegepast én de contrastwerking van de in de nabijheid gebruikte kleuren, vloerafwerking, meubels, dessins en accessoires een belangrijke rol.
Voor buitenverven zal de ligging van de woning en het kleurgebruik dat in de omgeving is toegepast mede bepalend zijn. De eisen of richtlijnen die eventueel gesteld worden door een Welstandscommissie, het (tijdelijk) architectonisch "eigendom", of bewoning van een monumentaal pand, beperken u mogelijk in uw kleur- of materiaalkeuze.

Kleurenoverzicht

AmazonasAmazonas
IslandIsland
PalmaPalma

OliveOlive
SchilfSchilf
TaigaTaiga

MistralMistral
GobiGobi
MaisMais

MandarinMandarin
AprikoseAprikose
CognacCognac

MarocMaroc
HavannaHavanna
TarraTarra

MalagaMalaga
GranatGranat
MaroneMarone

NutriaNutria
BisonBison
LavaLava

SiamSiam
BasaltBasalt
SchieferSchiefer

TibetTibet
IrisIris
Gerelateerde artikelen
Muren en plafonds schilderen: verf aanschaffenAls je een kamer gaat verven, is het noodzakelijk dat je goede verf koopt. Hoe kies je de juiste verf voor de muren en d…
Tegels verven, hoe doe je dat?Tegels verven is een goed alternatief als je een klein budget hebt. Het vervangen van oude tegels door nieuwe kost vaak…
Kalkverf in de badkamerKalkverf is een natuurproduct met een bijzondere uitstraling. De verf is niet duur. In de badkamer kun je prima kalkverf…
Voor elk karwei een verfsoortVoor elk karwei een verfsoortVerven is zeker niet alleen een karwei voor een vakman. Heel veel doe-het-zelvers zijn handig in het opknappen van de mu…
Schilderen - Invloed kleur verf op de levensduurSchilderen - Invloed kleur verf op de levensduurKies de juiste of sterkste kleur verf. Bij goed onderhoud van uw woonhuis is het regelmatig controleren en onderhouden v…
Bronnen en referenties
  • Caparol
  • Behangen-schilderen.nl

Reageer op het artikel "Verfkleuren - Natuurtinten van Caparol"

Reactie

Esther, 09-05-2017 19:33 #1
Hallo,
Voor ons huis zou ik ook graag werken met anders-dan-anders kleuren, maar ik kan heb alleen een RAL-kleurenwaaier gekregen van onze schilder. Nu vind ik 7009 (grijsgroen) een hele mooie kleur (ook bij onze stenen) en wil ik m combineren met een zwarte kleur voor het contrast.
RAL 9005 vind ik alleen echt te donker en van 9011 ben ik bang dat hij niet genoeg contrasteert omdat die ook n grijze toon heeft. (Al is dat misschien juist mooi, dat weet ik niet.)
Ik zie alleen echt geen verschil tussen de andere kleuren zwart (9004 en 9017), dus ben bang dat ik er misschien één kies die precies niét bij het grijsgroen pastů
Kun jij me advies geven?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 10-05-2017
Beste Esther,

Beide zwarten zijn naar mijn idee goed te combineren. RAL 9004 is iets grauwer/grijzer dan RAL 9017.
RAL 9004 ligt wellicht fractioneel dichter bij RAL 7009, daar waar RAL 9017 meer contrast geeft.
Ga op je gevoel af, voor het totaalbeeld zal het niet heel veel verschil maken, mede omdat de omgeving en de bouwmaterialen (steen, bossage) ook van invloed zijn op de kleurbeleving (contrastwerking) Bedenk ook dat de kleuren en de glansgraad op termijn/bij veroudering wat aan kleur zullen verliezen (UV, zure regen) en wat valer worden.

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Laatste update: 03-07-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 1
Schrijf mee!