InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Verfkleuren - Natuurtinten van Caparol

Verfkleuren - Natuurtinten van Caparol

Verfkleuren - Natuurtinten van Caparol Caparol gevelverven en muurverven. Het van oorsprong Duitse verfmerk is al meer dan een eeuw actief (1895) binnen de verfbranche. De introductie van het verfmerk -op de Nederlandse markt- vond in 1969 plaats, met een uitgebreid assortiment binnen- en buitenverven. In de bouw, bij schilders, aannemers en architecten is Caparol een bekend verfmerk; bij de particulier is het verfmerk wellicht minder bekend. Bij een goede verf- behangspeciaalzaak kunnen ze u verder helpen.

Verfkleuren - Muur- en Gevelverven

Caparol heeft een aantal bijzondere verftinten voor gevelverven en muurverven naar het voorbeeld van de natuur. Deze natuurtinten zijn ondergebracht in de kleurenwaaier "CaparolColor", voorheen Alpinacolor. Onderstaand een overzicht van 26 hoofdkleuren, met daarbij een aantal combinatiemogelijkheden per hoofdkleur.

Kleuroverzicht CaparolColor - Alpinacolor
De serie gevel- en muurverven in de verschillende tinten omvat de namen:
Amazonas, Island, Palma, Olive, Taiga, Schilf, Mistral, Gobi, Mais, Mandarin, Aprikose, Cognac, Maroc, Havanna, Tarra, Malaga, Grant, Marone, Nutria, Bison, Lava, Siam, Basalt, Schiefer, Tibet en Iris.

Let op: de afgebeelde kleuren dienen ter oriëntatie en ter inspiratie. Originele verfkleuren kunnen afwijken van de onderstaand gescande kleuren en / of de weergave van kleur op uw computerscherm. Bij uw oriëntatie voor een juiste kleurkeuze kan het altijd raadzaam zijn een "proefstukje" op te zetten om een goede indruk of beleving van een kleur te krijgen.

Beleving en toepassing van kleur - verf
In het algemeen is voor de kleurbeleving van verven (mede) van invloed of u een hoogglans, halfglans, zijdeglans of matte verf toepast. Verven met een verschil in glansgraad zullen het opvallend licht anders absorberen of reflecteren, zodat eenzelfde kleur anders ervaren zal worden.

Ook de structuur van de ondergrond (steen, pleisterwerk, reliëf, hout) en de wijze van verwerken -de applicatie- kan hier invloed op hebben. Het opbrengen bijvoorbeeld van de verf met een kwast geeft een ander "reliëf" dan het opbrengen van de verf met roller.
Bij de kleurbeleving binnenshuis speelt de ruimte/het oppervlak, de lichtinval in een ruimte waar de kleur wordt toegepast én de contrastwerking van de in de nabijheid gebruikte kleuren, vloerafwerking, meubels, dessins en accessoires een belangrijke rol.
Voor buitenverven zal de ligging van de woning en het kleurgebruik dat in de omgeving is toegepast mede bepalend zijn. De eisen of richtlijnen die eventueel gesteld worden door een Welstandscommissie, het (tijdelijk) architectonisch "eigendom", of bewoning van een monumentaal pand, beperken u mogelijk in uw kleur- of materiaalkeuze.

Kleurenoverzicht

AmazonasAmazonas
IslandIsland
PalmaPalma

OliveOlive
SchilfSchilf
TaigaTaiga

MistralMistral
GobiGobi
MaisMais

MandarinMandarin
AprikoseAprikose
CognacCognac

MarocMaroc
HavannaHavanna
TarraTarra

MalagaMalaga
GranatGranat
MaroneMarone

NutriaNutria
BisonBison
LavaLava

SiamSiam
BasaltBasalt
SchieferSchiefer

TibetTibet
IrisIris
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Caparol
  • Behangen-schilderen.nl

Reageer op het artikel "Verfkleuren - Natuurtinten van Caparol"

Infoteur: Jvd
Laatste update: 03-07-2013
Gepubliceerd: 14-05-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!