InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Laminaatvloeren blijven zich nog steeds vernieuwen

Laminaatvloeren blijven zich nog steeds vernieuwen

Laminaatvloeren blijven zich nog steeds vernieuwen Laminaat is inmiddels gemeen goed geworden. Er is bijna geen woning in Nederland te vinden waar geen laminaatvloer aanwezig is. Dit heeft waarschijnlijk veel te maken met de prijs. Zeker de laminaatvloeren uit de bouwmarkten zijn vrij goedkoop. Bovendien is een laminaatvloer erg makkelijk in onderhoud. Even stofzuigen en nat afdoen en de vloer is weer helemaal schoon. Ook het zich nog steeds vernieuwende aanbod in laminaatvloeren heeft ongetwijfeld invloed op deze populariteit.

Wat is een laminaatvloer?

In tegenstelling tot de parketvloeren zijn de laminaatvloeren niet gemaakt van hout. Soms wordt het omschreven als kunsthout, maar het heeft niets te maken met hout. Behalve dan dat in veel gevallen wel de uitstraling van hout wordt nagebootst. De bovenzijde van een laminaatvloer is volledig van kunststof, maar ziet er uit als hout. Het kunststof is aan slijtage onderhevig. Als de laag versleten is, is de vloer “op”. Er kan niet meer geschuurd worden o.i.d. Er zal dus een nieuwe laminaatvloer (of iets anders) aangeschaft moeten worden.

Laminaatvloer met HDF bovenmateriaal

Bij de meeste laminaatvloeren bestaat het bovenmateriaal uit HDF. HDF staat voor High Density Fibre. HDF bestaat uit hele kleine op elkaar geperste houtvezels. Deze vloeren kunnen afgemaakt worden met een toplaag van melamine. De dikte én de kwaliteit van het gebruikte melamine bepalen de levensduur van het laminaat.

Kliklaminaat blijft zich steeds vernieuwen

Voor laminaatvloeren wordt ook vaak de aanduiding kliklaminaat gebruikt. Deze naam verwijst naar de wijze waarop de vloerdelen gelegd worden. Via een zogenaamd kliksysteem worden de losse planken aan elkaar verbonden. Het kliksysteem is vrij eenvoudig, waardoor het ook voor de doe-het-zelver goed te doen is om een laminaatvloer te leggen. Er komt geen lijm aan te pas. De vloer komt los op de ondergrond te liggen en wordt door het kliksysteem bij elkaar gehouden. Aan de randen moet minimaal 1 cm. vrij gehouden worden tussen de wanden en de vloer. Laminaatvloeren krimpen en zetten uit onder invloed van de temperatuur in de ruimte. Voor deze werking in de vloer moet ruimte aanwezig zijn. Deze open ruimte wordt vervolgens weggewerkt door het aanbrengen van een zogenaamde plak-plint.

Afmetingen laminaatdelen

Voor de losse laminaatdelen is 123 cm. de meest gangbare lengte en 15 cm. de meest gebruikte breedte. De dikte kan variëren van 6 tot ongeveer 12 cm. Laminaat wordt geprijsd per m² en aangeboden per pakket met daarin ongeveer 10 laminaatdelen.

Gebruiksklasse laminaat

De gebruiksklasse van het laminaat wordt op de verpakking vermeld en geeft aan voor welk gebruik het laminaat geschikt is. De meeste laminaatvloeren zijn geschikt voor licht gebruik. Maar er is ook volop keuze in vloeren voor intensief gebruik.

Laminaat niet te onderscheiden van echt hout

Tegenwoordig zijn er ontelbaar veel verschillende soorten laminaat te koop. Er zijn inmiddels laminaatvloeren waarbij de uitstraling heel dicht bij die van een echte houten vloer komt. Dit heeft te maken met de techniek waarmee de vloeren gemaakt worden. Bovenop het HDF wordt een foto van een echte houten plank geplakt. Daaroverheen komt de toplaag van melamine. Binnen één vloersoort worden verschillende afdrukken gemaakt, waardoor de vloeren over een groot oppervlak gezien een levendige uitstraling hebben. Bij duurdere vloeren is de variatie in de houtprint groter dan bij goedkopere vloeren.

Laminaat met de uitstraling van en tegel

Het allernieuwste onder de laminaatvloeren is de “steentegel”. Door het aanbrengen van een foto van een steentegel op het HDF worden tegel- of plavuizenvloeren nagebootst. De vorm van het laminaat is nu niet meer die van langwerpige stroken, maar die van een tegel. Met deze nieuwste soort laminaatvloer is een prachtige stenenvloer binnen handbereik. Zonder lijmen, maar gewoon met het bekende kliksysteem ligt er in korte tijd een mooie stenen vloer in huis. De “stenen tegels” kunnen in halfverband gelegd worden. Ook kunnen er patronen gemaakt worden en verschillende kleuren worden toegepast.

Zijn laminaatvloeren voordeliger dan parket?

Een laminaatvloer is in aanschaf een stuk voordeliger dan een parketvloer of een houten vloer. Het gebruik van kunststof in plaats van echt hout maakt het grote verschil in de prijs tussen deze vloeren. Maar de vraag is of op langere termijn een laminaatvloer ook echt voordeliger uitkomt. Hout is duurzamer en houten vloeren kunnen na 10, 15 jaar opgeschuurd worden waardoor ze er weer als nieuw uitzien en weer even zoveel jaar mee kunnen. Een laminaatvloer echter is veel sneller versleten, kan niet meer worden opgeknapt en moet dus eerder worden vervangen.

Prijsklassen laminaatvloeren

Binnen het assortiment laminaatvloeren bestaat een groot prijsverschil. Bij de bouwmarkten zijn heel goedkope laminaatvloeren te vinden. In de speciaalzaken zijn ook goedkopere soorten aanwezig. Maar hier zijn ook laminaatvloeren van topkwaliteit te vinden, waarbij bijna een levenslange garantie wordt afgegeven.

Levensduur van een laminaatvloer

De fabrikanten garanderen een bepaalde levensduur bij normaal gebruik van de vloer. Over het algemeen is de daadwerkelijke levensduur zelfs nog langer. De levensduur van een laminaatvloer is afhankelijk van de dikte van de planken:
  • 6 mm wordt 5 jaar gegarandeerd
  • 7 mm wordt 10 jaar gegarandeerd
  • 8 mm wordt 15 jaar gegarandeerd
  • 9 mm wordt 20 jaar gegarandeerd

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Laminaat – hardheid en onderhoudLaminaat – hardheid en onderhoudLaminaat is sinds de jaren zeventig alleen maar populairder geworden. Dit duurzame, relatief goedkope en onderhoudsvrien…
Wat kost een houten vloer?Bij het kiezen van een nieuwe vloer gaan veel mensen voor een houten vloer. Het heeft namelijk een warme uitstraling en…
Laminaat of parket? Drie argumentenLaminaat of parket is een lastige keuze. Een vloer is namelijk een van de meest bepalende factoren van je interieur. Vee…
Verschil tussen parket en laminaatIn dit artikel leest u over het verschil tussen laminaat en parket. Veel mensen hebben laminaat of parket op de vloer li…
Laminaatvloer, een kindvriendelijke oplossingOuders doen er alles aan om een huiselijk omgeving te creëren die gezond, leerzaam en leuk is voor de kinderen. Laminaat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Laminaatvloeren blijven zich nog steeds vernieuwen"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Vloeren
Schrijf mee!