InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Ikea klassiekers: Klippan bank in een modern jasje

Ikea klassiekers: Klippan bank in een modern jasje

Ikea klassiekers: Klippan bank in een modern jasje Een ruim 30 jaar oude bank, en nog steeds in trek. Kan dat? Jazeker, Inrichtingsgigant Ikea lukt het om een bank die 3 decennia terug werd ontworpen, nog steeds aan de man te brengen. Een ode in de vorm van een artikel over deze 'gouwe ouwe' mag niet ontbreken. Door de jaren heen blijft het Ikea designersteam het Klippan banken en hoezen-aanbod regelmatig vernieuwen. Sla dus je slag als je een leuke uitvoering ziet, want hij kan er ook zo weer uit zijn.

Inhoud:

Ranten groen
Ranten groen

Ontstaan van de Klippan

Zoals zoveel successen ontstond ook de Ikea Klippan bank door een toevalligheid. De kinderen van één van Ikea's ontwerpers hadden zijn bank volledig geruïneerd. Dit bracht hem op het idee om een echte kind-bestendige bank te ontwerpen. Natuurlijk moest zo'n bank ook bestand zijn tegen morsen en andere gevaren. Daarom werd de bank uitgerust met een vervangbare losse hoes, die bovendien vele wasbeurten moest kunnen doorstaan. Ook handig is dat de de bank door de gekozen maten prima door standaard deurkozijnen gaat. Dat voorkomt de onverwachte maar bekende problemen bij verhuizingen. De eerste Klippan kwam in de winkel in 1979. En anno 2015 is deze gouwe ouwe nog altijd verkrijgbaar.

De naam

Klippan betekent simpelweg 'klif' in het Zweeds, de moedertaal van Ikea. De naam doet het massieve design van deze bank best eer aan.

Dottevik rood
Dottevik rood

Klassieker in modern hoes-jasje

Zoals meer Ikea klassiekers stond ook de doorontwikkeling van déze niet stil. De bank bleef dezelfde, echter de hoes niet. In eerste instantie was deze verkrijgbaar in een aantal kleuren. In de loop van de jaren kwamen echter vele designede hoezen in de winkel te liggen. De creatieve designs maken de Klippan tot een klassieker in een modern jasje. Mede daardoor zijn de hedendaagse verkoopcijfers nog steeds prima. De designs vervallen weer na een jaar.

Klippan poef
Klippan poef

Uitvoeringen

De bank is enkel verkrijgbaar in 2-zits versie. Afgezien daarvan is het een echt gevarieerde bank, voor ieder wat wils. De goedkope versie wordt met een 100% katoenen hoes geleverd. De iets duurdere versie heeft een vaste synthetische bekleding. Naast de bank is er nog een kleiner familielid: de poef. Ook deze is aan te kleden met diverse hoezen.

Nieuwe poten

Door de jaren heen zijn de poten van de Klippan veranderd van aluminium in hout met een kleurtje. Afgezien daarvan heeft de bank geen wijzigingen ondergaan.

Extra designs: veelkleurig en trendy

Het assortiment aan Klippan banken en losse hoezen wordt regelmatig gewijzigd. In juni 2015 is het aanbod aan losse hoezen wat beperkter. Wel is er een nieuwe hoes: de zachtgekleurde Marrehil in roze-wit-groen kleurcombinatie. Een andere leuke is de feller gekleurde Randviken, uitgevoerd in een design van grote driehoeken.

zachtgekleurde Marrehil hoes/bank
zachtgekleurde Marrehil hoes/bank
felgekleurde Randviken hoes/bank
felgekleurde Randviken hoes/bank

Nu je weet dat je je Klippan kunt blijven vernieuwen, ben jij misschien ook 'om', en koop je bij Ikea -tegenwoordig ook online- als volgende bank een Klippan? Voor de prijs hoef je het niet te laten, er is al een Klippan met hoes en al voor rond de 170 euro. En of je Klippan klassiek of modern wordt dat maak jij helemaal zelf uit.

Lees verder

© 2011 - 2015 Drie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ikano, een nieuwe bank op de Nederlandse marktIkano, een nieuwe bank op de Nederlandse marktNederland heeft, ondanks de recessie en de bankenmalaise, in 2012 de Ikano Bank toegelaten op de consumentenmarkt. De Ik…
Ikano bank: krediet van IkeaIkano bank: krediet van IkeaWie zijn woning graag leuk en goedkoop wil inrichten, koopt bij de Zweedse warenhuisketen Ikea. En mist men de benodigde…
Ikea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeIkea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeEén van de grootste Ikea filialen in Nederland is de Ikea in Eindhoven (ook wel Ikea Son genoemd). De Ikea vestiging in…
ASN Bank - de geschiedenisDe ASN Bank is een maatschappelijk geëngageerde bank. De afkorting ASN betekent Algemene Spaarbank voor Nederland.
SNS Bank: toen en nuSNS Bank: toen en nuEen van de grootste banken in Nederland is SNS Bank met 146 kantoren in Nederland. Zij vormen een onderdeel van SNS Reaa…
Bronnen en referenties
  • http://www.ikeafans.com/home/ikea-klippan-sofachild-friendly-durable-and-easily-refurbished-and-green/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Klippan_%28sofa%29

Reageer op het artikel "Ikea klassiekers: Klippan bank in een modern jasje"

Infoteur: Drie
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Ikea klassiekers
Schrijf mee!