InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Woonwarenhuis IKEA

Woonwarenhuis IKEA

Woonwarenhuis IKEA IKEA is een van de grootste woonwarenhuisketens in de wereld. Kom hier meer te weten over het ontstaan van de keten, de kenmerken van IKEA en de voordelen van het lidmaatschap van de IKEA Family.

Hoe het begon

IKEA is van oorsprong een Zweeds bedrijf, opgericht door Ingvar Kamprad in 1943. Inmiddels is IKEA vertegenwoordigd in meer dan 41 landen. De Zweedse invloeden zijn vandaag de dag nog steeds duidelijk aanwezig in alle IKEA filialen.

Typisch IKEA

Restaurant
Een van de belangrijkste kenmerken van IKEA is dat dit woonwarenhuis als eerste is begonnen met het inbouwen van een restaurant in de winkel. De reden hiervoor was dat men zag dat de bezoekers het woonwarenhuis vroegtijdig verlieten omdat ze honger hadden. De Zweedse gehaktballetjes zijn tegenwoordig zeer populair. Ook zijn alle productnamen in het Zweeds.

Prijs
Verder is een van de grootste voordelen aan IKEA de prijs. IKEA heeft een groot assortiment en levert producten tegen een zeer lage prijs, en dit maakt IKEA geliefd; vooral bij studenten en starters, maar IKEA heeft ook genoeg te bieden aan de consument die wat meer te besteden heeft. De reden voor deze lage prijs is dat je bij IKEA vrijwel alle producten als bouwpakket koopt. Een voordeel hiervan is dat deze bouwpakketten compact zijn, dus goed te vervoeren. Alle bouwpakketten zijn voorzien van duidelijke handleidingen.

Winkelindeling
De winkels van IKEA bestaan over het algemeen uit twee verdiepingen: op de bovenste verdieping is de showroom; hier kan men de producten bekijken. Er zijn veel kleine huiskamertjes gecreëerd om te kunnen zien hoe de producten in een huis staan. Elk product heeft zijn eigen nummer en in de showroom kan men ook zien waar het betreffende product opgeslagen ligt. Na de showroom kan men doorlopen naar de eerste verdieping waar het magazijn is en daar alles ophalen wat men uitgezocht heeft.

Kinderen
Kinderen zijn uiteraard welkom bij IKEA; de winkel heeft zelfs in de meeste filialen een speelhoek ingericht voor kinderen met toezicht, zodat de ouders rustig kunnen gaan winkelen en hun kind na afloop weer op kunnen komen halen.

Services

Bezorgservice
Soms zijn de bouwpakketten te groot om te kunnen vervoeren in de auto. Hiervoor heeft IKEA haar bezorgservice in het leven geroepen; de transportservice. De aankopen worden dan door IKEA thuisbezorgd. Ook kun je bij IKEA een aanhangwagen huren.

Montageservice
Als je je aankopen niet zelf wilt of kunt monteren dan kun je dit ook door IKEA laten doen.

Extra voordeel: IKEA Family

Middels een pasje kun je gratis lid worden van de IKEA Family. Deze pas kan in de winkel zelf worden aangemaakt. Met deze pas kan genoten worden van allerlei voordelen zoals:
  • Productaanbiedingen
  • Nieuws per e-mail of post
  • Vier keer per jaar het magazine IKEA Family Live
  • Aanbiedingen in het IKEA restaurant
  • De optie tot extra services
© 2011 - 2017 Dorine, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ikea.com/ms/nl_NL/about_ikea/facts_and_figures/facts_figures.html

Reageer op het artikel "Woonwarenhuis IKEA"

Infoteur: Dorine
Gepubliceerd: 28-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!