InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Je keuken renoveren voor weinig geld

Je keuken renoveren voor weinig geld

Een nieuwe keuken kost een pak geld, maar een facelift kan ook goedkoper. Met deze handige tips zorg je ervoor dat je keuken er als nieuw uitziet.

Een nieuw kleurtje

Een likje verf op muren en kasten kan wonderen doen. Schilderen is een eenvoudige en goedkope manier om je keuken te renoveren. Denk goed na over de keuze van de kleuren. Lichte kleuren zorgen voor een gevoel van ruimte, donkere kleuren kunnen heel mooi zijn in een open keuken. Durf ook eens met contrasterende kleuren te experimenteren. Denk er wel aan dat je keukenaccessoires in het geheel moeten passen. Hou er ook rekening mee dat de kleur op de kleurstroken in de winkel kan verschillen van het resultaat bij je thuis, afhankelijk van het licht en de ondergrond.

Zijn dat nieuwe keukenkasten?

Als de kaststructuur van je keuken nog in goede staat is, kun je de deurtjes en ladefronten vervangen of vernieuwen door ze te beschilderen of met metaalfolie beplakken. Zo krijgt je keuken snel een nieuwe stijl.

Om de deurtjes en ladefronten te schilderen, haal je ze eerst van de kastjes, verwijder je de handvaten en ontvet je de deurtjes en ladefronten met een reinigingsmiddel. Daarna schuur je ze af met fijn schuurpapier. Daardoor zal de verf zich beter vasthechten. Zet ze in een primer en schuur ze nogmaals lichtjes op. Daarna kun je ze verven of lakken. Breng de verf aan gelijkmatig in stroken van boven naar onder aan. Geef de verf voldoende tijd om te drogen tussen de verschillende lagen in. Je kunt ook decoratieve accenten aanbrengen of speciale technieken gebruiken, zoals vernissen of sjabloneren.

De kroon op het werk zijn nieuwe handvaten, scharnieren en dergelijke. Ga eens inspiratie opdoen in de doe-het-zelfzaak. Je zult je kastjes niet meer herkennen.

Gordijnen

Heb je jaloezieën of rolgordijnen, overweeg dan om ze te vervangen door gordijnen, zodat meer licht binnenvalt. Felle kleuren fleuren de keuken helemaal op. Nieuwe gordijnen hoeven niet duur te zijn, maar let er bij aankoop wel op dat je ze makkelijk kunt wassen.

Spatwand

Een spatwand is meestal niet goedkoop, maar hij bepaalt wel in grote mate de sfeer van je keuken. Je kunt kiezen uit tegels, staal, natuursteen, glas en andere materialen.

De keukentafel

Ook een nieuwe keukentafel kan zorgen voor een heel ander uitzicht van je keuken. Je hoeft ze niet nieuw aan te kopen, je kunt ook een tafel kopen in een tweedehandswinkel en die opknappen volgens je eigen smaak. Oude houten tafels zien er weer als nieuw uit met een laagje beits of door ze bij te werken met speciale restauratiestiften.

Het is daarnaast verrassend hoeveel invloed de keuze van je tafellaken heeft op het uitzicht van je keuken, als je dat gebruikt als onderdeel van het kleurenschema van je keuken. Met de bijpassende handdoeken, stoelkussens en zelfs bloempotten ziet je keuken er helemaal “af” uit. Je hoeft daarbij niet dezelfde kleuren te gebruiken, je kunt ook kiezen voor kleuren die elkaar aanvullen of voor vergelijkbare patronen.
© 2010 - 2017 Schrijver1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je keuken renoveren: maak je keuken weer als nieuwJe keuken is aan een opknapbeurt toe. Maar je vind het niet nodig om een nieuwe keuken te kopen of je hebt er het budget…
Keukenkastdeurtjes vervangen of verven: je keuken opknappenKeukenkastdeurtjes vervangen of verven: je keuken opknappenEen mooie nieuwe keuken kan ook met een klein budget. Met het vervangen van keukenkastdeurtjes door nieuwe keukenkastfro…
Wat kost het renoveren van een keuken?U kunt de levensduur van uw keuken verlengen door hem te laten renoveren. Een keukenrenovatie bespaart u duizenden euro’…
AXA: Verschillende kredieten voor renoveren/verbouwen (BE)AXA: Verschillende kredieten voor renoveren/verbouwen (BE)Aan renoveren of verbouwen hangt vaak een serieus prijskaartje. Hiervoor kan je een lening afsluiten, een renovatielenin…
Een investering van 200 € kan u duizenden euro's besparenEen woning renoveren kan een uitstekende investering zijn en een aardige cent opleveren. De kunst is om een te renoveren…

Reageer op het artikel "Je keuken renoveren voor weinig geld"

Reactie

Superkeukens, 29-09-2010 15:16 #1
Een tip om te kijken of je aanschaf er goed uitziet in je interieur is om je keuken te ontwerpen middels een online tekenapplicatie. met een online tekenapplicatie kun je precies je keuken nabootsen. en op deze manier kun je bepaalde accessoires toevoegen/wijzigen. en weet je uiteindelijk of je over moet gaan tot de aanschaf.

Infoteur: Schrijver1
Laatste update: 28-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 1
Schrijf mee!