InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Glasweefselbehang - Vliesbehang plakken of lijmen

Glasweefselbehang - Vliesbehang plakken of lijmen

Glasweefselbehang - Vliesbehang plakken of lijmen Glasweefselbehang of vliesbehang verlijmen - Doe het Zelf!. Glasweefselbehang en -in mindere mate- vliesbehang zijn makkelijk te verwerken soorten behang die in het verleden veel in kantoren, ziekenhuizen en dergelijke werd toegepast. Door uitbreiding van de dessins en typen van deze gewilde soorten behang, zijn ze ook sfeerverhogend toe te passen in iedere woning, in elke ruimte. Begrijpelijk dat deze typen behang tegenwoordig populair zijn, want ze zijn: eenvoudig zelf te verlijmen, het behang is duurzaam, sterk, scheuroverbruggend en vlamvertragend. In dit artikel de voordelen, tips en het verwerken van glasweefselbehang. Voor glasvezelbehang en glasvliesbehang gelden in principe dezelfde wijze van voorbewerken en verwerken.

Producteigenschappen, verwerken en afwerken van glasweefselbehang

Keuze van het type wandafwerking of behang - Glasweefselbehang
Het kan zijn dat je stucwerk op de muur wilt, maar verwijderen hiervan -als je later iets anders wilt- is een gigantisch karwei. Latex dan: de meest eenvoudige wandafwerking, maar wel vlak, de muur ‘leeft’ niet. Dan is glasweefsel de ideale oplossing; door de structuur in het geweven product en de welhaast onbeperkte kleurkeuze bij het afwerken van het behang, heb je èn een muur die leeft èn de verfkleur die je het meest aanspreekt en het best past of combineert in je interieur.

Aandachtspunten bij het aanbrengen van glasweefselbehang

Glasweefselbehang is een behang, geweven van kleine glasdraadjes. Dit maakt het behang ook zeer sterk en brandvertragend.
Alhoewel dit type behang vele voordelen heeft, kan de glasvezel tot irritatie van de huid, ogen en luchtwegen leiden. Als je hier gevoelig voor bent, is het aan te raden tijdens de verwerking latex handschoenen en eventueel een mondkapje en veiligheidsbril te dragen.

Is behangen met glasweefselbehang eenvoudig zelf te doen

'Een kind kan de was doen'.
Welnu, zo eenvoudig is het aanbrengen van glasweefselbehang nu ook weer niet, maar het is makkelijker aan te brengen dan de klassieke behangsoorten die we kennen. Je verwerkt het glasweefselbehang of glasvliesbehang namelijk droog en brengt de lijm direct met kwast en / of vachtroller op de muur aan. Doordat glasweefselbehang -in droge toestand- op de muur, in de lijm wordt ‘gewreven’, loop je niet het risico met twee puntjes behang in je vingers te blijven staan, terwijl de rest van het behang op de grond ligt. Ook kun je wat makkelijker met de banen schuiven, zodat je de behangnaden mooi tegen elkaar kan stoten, zodat de behangnaden zo goed als onzichtbaar zijn en de banen mooi in elkaar over lopen.

Verwerking van glasweefselbehang of vliesbehang kan direct vanaf de rol op de muur, zodat nauwelijks materiaalverlies ontstaat. Daar glasweefselbehang meestal op één meter breedte wordt geleverd, werkt het lekker vlot door. Nagenoeg naadloos behangen is dus voor iedereen goed te doen. Bedenk wel dat het glasweefselbehang doorschijnt op de muur (heeft een open geweven structuur) en nadien nog twee maal met een latex of muurverf afgeschilderd moet worden.

Goede eigenschappen van glasweefselbehang

  • Sterk en duurzaam
  • Scheuroverbruggend
  • Vlamvertragend
  • Werkt snel
  • Eenvoudige, droge verwerking
  • In (bijna) iedere gewenste verfkleur af te werken
Nadeel is dat glasweefselbehang lastig af te stomen / af te steken is als het eventueel verwijderd moet worden. Het vooraf behandelen van de muur met een muurverf of isoleer kan dit enigszins vereenvoudigen.

Voorbereiding van de muren bij behangen

De muur mag lichte scheuren vertonen, maar moet over het geheel genomen wel vlak zijn, omdat oneffenheden zich anders aftekenen na de afwerking. Dit openbaart zich vooral als er licht langs de muur valt (strijklicht) of wanneer je langs de muur kijkt. Plamuren of egaliseren van de ondergrond met een geschikte muurvuller blijft dus raadzaam voor een strak eindresultaat. Voor kleine luchtblaasjes in bijvoorbeeld een betonnen muur geldt dit niet, deze zie je na het behangen en schilderen niet terug.

Na het plamuren of egaliseren kan je de muur het beste met een breed plamuurmes (20 – 30 cm.) ‘schrapen’ om opliggend vuil / gruis te verwijderen. Ga luchtig, schuin met het plamuurmes over het oppervlak om deze niet te beschadigen. Schuren van de gerepareerde plekken op de muur kan eventueel ook, maar geeft veel meer stof.

Bestaat het vermoeden dat de ondergrond sterk zuigt; behandel dan de muur voor met een isoleer of met een sterk verdunde lijm, zodat je tevens de ondergrond fixeert (vastzet). Dit kun je snel en eenvoudig doen met een (vacht-) verfroller met een breedte van 18 cm. of een blokwitter. Na droging van de isoleer of lijm nogmaals luchtig een breed plamuurmes langs de muur halen om alsnog losgekomen of achtergebleven gruis en dergelijke te verwijderen. Demonteer stopcontacten en zaken die vlot doorwerken tijdens het behangen belemmeren. Bepaal of de muur recht is en zet een loodlijn, daar waar je met de eerste baan eindigt. Dit is dan je richtpunt.

Lijm voor glasweefselbehang Inlijmen van de muur

Gebruik goede lijm, bestemd voor glasweefselbehang, deze is hier speciaal voor ontwikkeld. Deze lijm is veelal kant en klaar verkrijgbaar, maar ook in -met water aan te lengen- poedervorm. Glasweefsellijm in poedervorm is aanzienlijk goedkoper, maar moet je wel goed doorroeren (een garde) om een gladde homogene massa te krijgen. Het een dag van te voren aanmengen van de lijm kan nooit kwaad.

Voor het aanbrengen van de lijm kun je het beste een vachtroller met een breedte van 18 centimeter gebruiken. Plaats de roller op een verfstok van 1 á 2 meter lengte en doe de lijm in een verfemmer (7,5 ltr.), waarin je een verfrooster plaatst. De roller werk je vol in de lijm door de vachtroller een aantal keer van boven aan het rooster naar het lijmniveau toe te werken. (dus niet vanuit de lijm de vachtroller omhoog halen op het rooster)
Door de roller op een verfstok te plaatsen, werk je vlotter en sta je verder van je werk af, zodat je een beter zicht hebt op wat je doet en waar je de lijm aanbrengt / deze verdeelt. Ook kost het aanbrengen van de lijm met een verfstok minder kracht. Voor het besnijden van de randen langs kozijnen en de plafondkanten gebruik je een kleine vachtroller van 10 cm. (een muisje) in combinatie met een (wegwerp)kwast.

Breng de behangerslijm vol en lobbig op de muur aan, zodat het behang goed in de lijm gebet / gewreven kan worden. Zet allereerst de randen en kanten -met de kleine roller en de kwast- in de lijm over een strook van plusminus 10 á 20 cm. Met de grote vachtroller breng je ongeveer één vierkante meter lijm kris-kras op de muur aan en rolt deze gelijkmatig door. Herhaal dit. Begin hierbij bij het plafond en werk -naar beneden toe door- tot op de plint. Rol de gehele baan lijm tot slot door vanaf het plafond naar de plint toe, zodat de lijm gelijkmatig verdeeld wordt. Werk hierbij van links boven naar rechts onder -licht diagonaal- zonder de roller van de muur te halen. Het deel van de muur waar je de lijm op aanbrengt, laat je afhangen van de breedte van het behang en de snelheid van werken. Werk niet meer dan twee á drie behangbanen vooruit, omdat de lijm anders te veel aandroogt.

Aanbrengen / plakken van het glasweefselbehang

Zoals gezegd kun je het behang direct vanaf de rol verwerken. Leg de rol wel -ter bescherming- ergens op of in, zodat je tijdens het afrollen en schuiven geen vuil van de vloer oppakt. De eerste baan richt je netjes tegen de loodlijn en laat je losjes van boven naar beneden langs de muur ‘vallen’. Aandrukken van de baan doe je ook van boven naar beneden, terwijl je de baan losjes met een textielspaan (is kunststof spaan met een breedte van 20-30 cm.) vast strijkt. Daarbij strijk je de lucht achter het behang weg, naar boven, beneden, links en rechts. Doe dit bij wijze van spreken alsof je ramen wist over het gehele oppervlak van de baan. Voel terwijl je dit doet of je alle luchtblazen hebt weggestreken, of kijk langs de muur, dan kun je dit zien.

De tweede baan richt je vanaf de plafondkant zorgvuldig, maar losjes, tegen de eerste aan en gaat door zoals bij de eerste baan beschreven staat. Stoot de banen netjes tegen elkaar aan, doe dit rustig met vlakke hand. Overtollig behang in de hoeken, bij plafond en plint met behangliniaal en scherp stanleymes verwijderen. Overtollige lijmresten verwijder je direct met een klamme theedoek met schoon leidingwater.

Bij een eenvoudig glasweefselbehang met een open structuur kan het raadzaam zijn het behang na aanbrengen nog één maal na te rollen met de glasweefsellijm om het behang goed vast te zetten en de gaatjes (open structuur) te vullen.
Dit narollen doe je 'nat in nat', dat wil zeggen binnen de tijd van aandrogen. De tijd van aandrogen of de 'open tijd' is de tijd dat je nog in het product kunt werken voordat het te zeer aangedroogd is. Reken ongeveer op 20 minuten; houd hier rekening mee binnen je planning.

Problemen met glasweefselbehang of vliesbehang

Naar aanleiding van gestelde vragen of moeilijkheden die bij het verwerken van glasweefselbehang of vliesbehang de afgelopen jaren naar voren zijn gekomen, heb ik een aantal vragen en antwoorden in een artikel verwerkt. Kijk bij interesse bij:
Glasweefselbehang plakken en verwerken, Vraag en Antwoord

Afwerken van het behang met latex of muurverf

Voordat je met de definitieve afwerking met de muurverf begint, oogt het professioneel en strak, als je eventuele kieren en naden bij plafondkanten, kozijnen, plinten en in hoeken eerst afkit. Dit doe je met acrylaatkit. Werk zo gedoseerd mogelijk en verdeel of strijk de overtollige kit af met een klamme vinger met leidingwater. De acrylaatkit kun je ook (licht) toepassen op het behang in de hoeken van de ruimte, zodat je de overgangsnaden voor het zicht wegwerkt. Laat de acrylaatkit wel ongeveer een dag drogen. Doe je dit niet, dan kan de acrylaatkit gaan craqueleren (kleine barstjes vertonen) nadat deze wordt afgewerkt én afgesloten met latex / muurverf.

Het meest toegepaste afwerkingsproduct is een muurverf, bekend als latex. Latex muurverf is in bijna alle denkbare kleuren te mengen op de verfmengmachine. Ga bij je kleurkeuze uit van de lichtopbrengst in de ruimte waar je het wilt toepassen, al dan niet in combinatie met de contrasterende werking van de meubels die je in de ruimte plaatst. Besef -voor je de muren gaat schilderen dat de muren een groot oppervlak vormen en dat je al snel een te donkere of felle kleur kiest. Een bezwaar hoeft dit niet direct te zijn, want je moet het behang -voor een optimaal resultaat- twee maal afwerken. Daarbij moet je bedenken dat de dekking van de latex in één keer misschien voldoende kan zijn, maar om het geheel ‘body’ te geven is twee keer aanzienlijk mooier.
Laat je bij de tweede keer afrollen van het behang met de muurverf niet verleiden tot te weinig materiaalgebruik. Omdat het behang de eerste keer veelal al gedekt zal lijken, bestaat de kans dat je bij de tweede verflaag te schraal werkt. Breng -om banen te voorkomen- de tweede laag muurverf ook vol en gelijkmatig op, alsof het de eerste laag is.
Neem -bij twijfel- allereerst voldoende muurverf om de eerste keer te schilderen. Is de kleur van de verf in je beleving dan te licht of te donker, dan kun je altijd nog voor een andere tint kiezen. Als de ‘zwaarte’ van de kleur niet te veel afwijkt, hoeft dit bij het overschilderen geen bezwaar te zijn. Het aanbrengen en verdelen van de latex / muurverf is het zelfde als hierboven bij de lijm beschreven. Je kunt ook kijken op: Latex muren - Doe Het Zelf

Wil je eens iets anders? Het kan een speels of chique effect geven een lambrisering aan te brengen met glasweefselbehang of glasvliesbehang, al dan niet in een contrasterende kleur ten opzichte van de rest van de muren

Enkele voorbeelden van glasweefsel en vliesbehang

Lees verder

© 2007 - 2014 Jvd, gepubliceerd in Interieur (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Behangen en schilderen.
Gerelateerde artikelen
Een Lambrisering van behang - Doe het zelfEen Lambrisering van behang - Doe het zelfHet aanbrengen van een lambrisering met glasweefselbehang of vliesbehang kan op heel eenvoudige wijze en is minder ingri…
Vliesbehang; wat zijn de voordelen en hoe breng ik het aan?Vliesbehang is een populaire behangsoort die vanwege de eenvoud en kracht steeds meer in trek aan het raken is. De uniek…
Behangen, hoe moet je zelf behangen?Behangen, hoe moet je zelf behangen?Behangen kun je zelf doen. Er zijn vele soorten behang te koop. Kies eerst het soort dat je wilt gebruiken. Heb je een b…
Vliesbehang eenvoudig aanbrengenIn plaats van gewoon behangpapier kiezen velen steeds meer voor vliesbehang. Om dat op te hangen, ga je omgekeerd te wer…
Behangen; Hoeveel rollen, welke lijm en hoe verwijderenBehangen; Hoeveel rollen, welke lijm en hoe verwijderenBehang. Het is er in alle soorten en maten. Zoveel keus maakt het moeilijk om te onthouden welke regels nu voor welk soo…
Bronnen en referenties
  • Mobiele Verf Service
  • Behangen-schilderen.nl

Reageer op het artikel "Glasweefselbehang - Vliesbehang plakken of lijmen"

Reacties

Mieke, 10-06-2014 15:39 #180
De muren in onze woonkamer zijn niet glad, er zitten geen scheuren of gaten in, maar als je er met je hand overheen gaat voel je onregelmatigheden. We hebben er vliesbehang over geplakt maar onregelmatigheden blijven zichtbaar.
Wij overwegen nu het behang eraf te halen en er glasweefsel in te plakken. Zou dit een oplossing kunnen zijn? Reactie infoteur, 10-06-2014
Beste Mieke,

Je kan er van uit gaan dat onregelmatigheden bij een grovere structuur minder op zullen vallen, alhoewel een gladde ondergrond altijd een strakker resultaat geeft.

Schuur en/of egaliseer de muur zo veel mogelijk als je het vlies verwijdert hebt.
Glasweefsel is scheur overbruggend, maar vraagt toch ook een goede voorbereiding voor een strak resultaat. Onregelmatigheden zal je anders altijd blijven zien, vooral bij strijklicht / opvallend licht.

Mvg - Sjaak

Marga, 24-05-2014 21:42 #179
Wij knappen onze stacaravan op en willen de wanden (bruin gelamineerd, dus plastic) behangen. Wat is mogelijk en hoe pakken we dat aan? Kan glasvliesbehang met de daarbij passende lijm hier gewoon op gezet worden? Reactie infoteur, 25-05-2014
Beste Marga,

Dit kan.
Ga als volgt te werk:
1. reinigen van de ondergrond
2. eventuele naden en onregelmatigheden dichten met een muurvuller
3. schuren van de reparatieplekken
4. voorlijmen van de ondergrond (minimaal een dag van te voren)
5. behang verlijmen, met gebruik van voldoende lijm

Succes - mvg - Sjaak

Couzijn, 22-04-2014 11:15 #178
Een wat ongebruikelijke vraag; hoe kan ik kartonnen dozen behangen met vliesbehang, tot nog toe laat alles los. Misschien kan ik ipv behangplaksel houtlijm gebruiken? Reactie infoteur, 22-04-2014
Beste Couzijn,

Eerst voorlijmen, vervolgens een dag laten drogen.
Tot slot de lijm vol aanbrengen op de juiste dikte en het behang aanbrengen / inwrijven.
Hoop dat het zo lukt.

Mvg - Sjaak

Marita, 18-06-2013 12:57 #177
Hallo,
kan ik glasweefselbehang over wandtegels heen plakken in de keuken, bij de wanden en niet bij het aanrecht? (realiseer me dat je de afdruk van de tegel zult blijven zien) en zo ja, moet hiervoor andere lijm gebruikt worden.
gr. Marita Reactie infoteur, 18-06-2013
Beste Marita,

Nee dit gaat niet omdat de ondergrond niet vlak genoeg is en het behang dan onvoldoende hecht. Het probleem ligt primair bij de voegen die enigszins verzonken zullen zijn.
Alternatief is misschien om platen MDF van 4 mm. met montagekit op de tegels te plakken, de platen te gronden, en dan af te werken met een behang.

Mvg - Sjaak

Ina, 29-08-2012 21:35 #176
Beste Sjaak,

Na het lezen van vele reacties is een groot deel van mijn vragen reeds beantwoord. Wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is is het volgende:
- moet je glasvlies (glad) ook na lijmen zoals glasweefsel? Wanneer dit niet aan de orde is. Maakt het uit als er her en der lijmresten aan de voorzijde van het behang komen? Geeft dit vlekken bij latexen?
- kun je bij 2x latexen de eerste laag een gewone goedkope latex gebruiken en voor de 2e laag een dure schrobvaste latex (coating, brandertex oid)?
- hoe moet je interieurplaat behandel voordat je er glasvlies op plakt?
- hoe kan ik het beste een buitenhoek oplossen (ene wand interieurplaat en andere wand gipsplaten). Is hiervoor een stucprofiel handig?
- kun je gipsplaten voorbehandelen met verdunde gewone behanglijm? (ivm kosten)

alvast hartelijk dank voor uw reactie.
groeten,
Ina Reactie infoteur, 30-08-2012
Beste Ina,

- moet je glasvlies (glad) ook na lijmen zoals glasweefsel… etc.
* het glasvlies heeft een redelijk gesloten structuur en is over het algemeen vrij dun. Als je de ondergrond voldoende vol en regelmatig in de lijm zet en het vlies vervolgens volledig aanwrijft, zal dit niet nodig zijn. Houd altijd een emmer met schoon leidingwater bij de hand, dan kan je overtollige lijmresten voorzichtig wegwrijven / deppen met een klamme doek. Te veel aan lijmresten kan mogelijk zichtbaar blijven na afwerken (vooral bij strijklicht / langs de muur kijken), alhoewel dit over het algemeen wel meevalt.
- kun je bij 2x latexen de eerste laag een gewone goedkope latex gebruiken… etc.
* dit zou kunnen, alhoewel een goedkopere muurverf 'schraler' zal afwerken, waardoor het eindresultaat minder body zal hebben. Voor spanningsverschil hoef je binnenshuis niet zo bang te zijn. M.i. zal dit je echt pas voordeel opleveren als je honderden m2 moet afwerken. Denk er om dat een zelfde kleur van verschillende producten altijd wat van elkaar af zal wijken. Hierdoor bestaat het gevaar op randen / baarden bij gebruik van dezelfde vachtroller.
* om te voorkomen dat inhoudsstoffen in het hout (geel of bruin) zullen doorslaan / oplossen door het waterbestanddeel van de lijm, is het verstandig de platen eerst voor te bewerken met een isoleer. Is het oppervlak van de platen glad, dan ook eerst schuren voor een betere hechting.
- hoe kan ik het beste een buitenhoek oplossen… etc.
* als de hoek mooi is afgewerkt met een muurvuller, hoeft dit niet en kan je het vlies bij een uitwendige hoek doorplakken. Stucprofiel kan je eventueel toepassen bij een kwetsbare plaats van de kop van de muur in de woning. (in feite heeft het vlies al een functie als stucgaas)
* ja dit kan. Laat de gipsplaten wel minimaal een dag drogen vóórdat je door gaat met het aanbrengen van het vlies.

Mvg - Sjaak

Sandra, 28-06-2012 19:51 #175
Beste Sjaak,

mijn katten hebben een stuk van mijn glasweefselbehang stuk gekrabd. Wat is de beste manier om dit te herstellen?
Als het er helemaal uit moet.wat is dan de beste manier?

Met vriendelijke groet,
Sandra Reactie infoteur, 28-06-2012
Beste Sandra,

Glasweefselbehang laat zich lastig herstellen, omdat het bijna niet mogelijk is een baan netjes te verwijderen door een te goede verlijming.
Lukt het verwijderen / lostrekken van (een deel) van de baan wel, dan de baan plusminus 10 cm. hoger dan het beschadigde deel lostrekken, een nieuw stuk behang verlijmen, waarbij je 10 cm. van de losgetrokken baan overlapt.
Binnen de overlapping van de 10 cm. snijd je de baan dubbel door langs een lineaal, verwijderd het oude deel / strook, en wrijft beide delen tegen elkaar aan.
Lukt dit niet -en is de beschadiging niet heftig- dan het oppervlak licht opschuren zodat de 'rafels' gevlakt zijn en vervolgens de gehele muur weer met latex afwerken.
Maar… helaas zal het lastig zijn.

Mvg - Sjaak

Art, 04-06-2012 23:10 #174
Beste,

Ik heb een vliesbehang gehangen in de living, maar na het hangen komen de oneffenheden er redelijk door. Dit was tijdens het behangen nog niet zichtbaar. Kan ik dit nog oplossen?
Het papier losmaken, beetje afschuren, lijmen en terughangen, is dat een optie?

Met vriendelijke groeten,

Art Reactie infoteur, 05-06-2012
Beste Art,

Over het algemeen is hier niet meer zo veel aan te doen omdat elk type behang toch wel een gladde, stofvrije ondergrond vraagt. Het laatste dat je in de vraag stelt zou een optie kunnen zijn, maar het is maar de vraag of je het behang netjes los krijgt.
Helaas kan ik niet anders adviseren dan het 'losmaken' te proberen en te kijken of dit naar wens verloopt.

Mvg - Sjaak

Bea, 20-05-2012 17:11 #173
Beste, Mijn zoon is ene oud huisje aan het renoveren en heeft de muren van de bovenverdieping afgewerkt met Gyproc. De naden zijn netjes opgevuld met gipsvuller en nadien mooi vlak geschuurd. Mijn zoon kocht glasweefselbehang (hubomerk) met kleine ruitjesstructuur en heeft die op de muur aangebracht met glasweefselbehang (merkproduct maar naam weet ik niet meer ) Het behang hing mooi strak tegen de muur en we lieten het een week droogtijd. In Gamma raadde men ons aan om een primer op het glasweefsel te zetten en men raadde gewone witte grondverf van Gamma (acrylbasis) op waterbasis aan. Bij het aanbrengen van de verf met de roller merkte mijn zoon dat het glasweefsel hier en daar 'lost' van de muur. Wat is hiervan de oorzaak en hoe kunnen wij het probleem oplossen? Moeten wij een ander type verf gebruiken? Moet het glasweefsel terug van de muur verwijderd worden?
Hopelijk kan u me helpen, alvast bedankt voor uw reactie Reactie infoteur, 20-05-2012
Beste Bea,

Het meest waarschijnlijk is dat er bij aanbrengen van het behang onvoldoende / onregelmatig lijm is aangebracht en/of het behang niet voor 100% met een textielspaan is aangewreven / aangedrukt. Dit had deels ondervangen kunnen worden door de platen vóór het behangen voor te lijmen om de zuiging van de ondergrond te verminderen.
Het probleem ligt dus waarschijnlijk al bij het aanbrengen, ook al zal dit niet direct opvallen en openbaart dit zich dit pas bij het afwerken.
Daarnaast is het verstandig een glasweefsel met een open structuur (gaatjes) 'nat in nat' na te lijmen (zie artikel), te laten drogen en vervolgens twee maal met een muurverf af te werken.
Helaas is aan het 'lossen' niet veel te doen. De ergste blazen kunt u kruislings insnijden, terugslaan, opnieuw inlijmen en weer aanwrijven én vervolgens weer met muurverf afwerken. Dit kan een redelijke oplossing zijn, alhoewel dit ook zichtbaar blijft. Het is in feite 'kiezen tussen twee kwaden'.
Het voorbewerken van het behang met een acrylgrondverf had makkelijker, beter én goedkoper gekund met de muurverf / latex. Acryl grondverf voegt naar mijn mening niets toe, hooguit als er met een synthetische muurverf wordt gewerkt (maar ook dan?)

Mvg - Sjaak

Chris, 19-03-2012 15:17 #172
Beste Sjaak, Wij hebben een scharnierdak dat van de bouw uit aan de binnenkant is afgewerkt met grote groene houten platen. Ik heb hier gipsplaten tegenaan geschroefd. De naden en schroefgaten heb ik afgewerkt met kant en klare gipsplaatvuller van Alabastine. Na het schuren met een vlakschuurmachine voel ik op veel plekken toch nog heel iets de naden zitten als ik er met mijn hand langs wrijf. Ik wil deze gipsplaten gaan behangen met een fijne glasvezel of glasvlies behang. Moeten de naden hiervoor helemaal glad zijn of vangt de glasvezel lijm nog iets op? (Eventueel zou ik het nog een 2e keer moeten bewerken met gipsplaatvuller). En welk van de 2 behangsoorten is "gevoeliger" voor oneffenheden, glasvlies of glasvezel? Klopt het dat glasvelbehang veel sterker is, minder snel scheurt en dus meer werking van het dak kan hebben? Reactie infoteur, 19-03-2012
Beste Chris,

Oneffenheden of banen blijf je bij opvallend licht / strijklicht zien, alhoewel dit bij een wat grovere afwerking minder op zal vallen dan bij een "gladde" afwerking. De glasweefsellijm zal dit niet wegnemen. Nog één keer dun uitvullen zal -zoals je zelf aangeeft- beter zijn.
De bedoelde behangsels hebben alle tot voordeel dat ze sterk en scheuroverbruggend zijn. In het algemeen kan je er vanuit gaan dat een zwaardere kwaliteit meer kan hebben dan een dunne kwaliteit.
Als je dak niet te veel werkt / goed geïsoleerd is, zal de kans op krimpnaden niet zo groot zijn. Probeer -om de kans op krimpnaden te verkleinen- zo met je behangbanen uit te komen / te beginnen, dat je niet met de zijden van het behang op de geplamuurde overgang / naad tussen de gipsplaten komt.
Lijm de gipsplaten -minimaal een dag voor het behangen- wel voor om de zuiging op te heffen.

Mvg - Sjaak

Zoet Francke, 12-03-2012 10:26 #171
Ik heb met glasweefselbehang mijn muur behangen.met welke verf kan ik dit het beste schilderen/ en moet ik daar een speciale kwast of roller voor gebruiken? Reactie infoteur, 12-03-2012
Beste Zoet,

Glasweefsel kan je het beste 2 X met een latex afwerken. Afhankelijk van de eisen en de financiële mogelijkheden een 'normale', vinyl-, of acryllatex
Je brengt de latex met een vachtroller aan, in combinatie met een "muisje" (vachtroller van plusminus 10 cm) voor de randjes en de kantjes en een kwast.
Zie ook:
1. http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/74714-schilderen-gebruik-van-verfrollers-en-verfkwasten.html
2. http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/5996-schilderen-latex-en-andere-muurverven.html
3. http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/7606-schilderen-muurverven-kwaliteiten.html

Heeft het weefsel meer bescherming nodig, dan kan je ook kiezen voor een "houtverf"'
(achterwand keuken, lambrisering)

Mvg - Sjaak

Diana, 10-03-2012 22:25 #170
Wij willen onze stacaravan van binnen verven. Mijn man denkt dat dat met saus zal kunnen. Het is een soort vinyll denken wij, het is spul wat standaard in een stacaravan zit. Ik zou graag willen weten watvoor verf je het beste kan gebruiken hiervoor. Reactie infoteur, 11-03-2012
Beste Diana,

Als je de ondergrond eerst reinigt met b.v. een amoniakoplossing en een schuursponsje of schuurpad en nadien de ondergrond nawast met schoon water, kan je er nadien latex op aanbrengen.
De folie op de panelen moet dan wel intact zijn om doorbloeden van de inhoudsstoffen van het (vermoedelijk) triplex te voorkomen.
Duurzamer en beter te reinigen is het aanbrengen van een universele grondverf en een afwerking met een zijdeglans "houtverf"

Mvg - Sjaak

J. G. Kuiper, 02-03-2012 16:31 #169
Ik heb een wand waar spachtelputz op zit en waar scheurtjes in gekomen zijn.
Kan hier direct glasvliesbehang opgeplakt worden of moet de muur eerst uitgeb
vlakt worden.
Groet Hans Kuiper Reactie infoteur, 02-03-2012
Helaas zal je muur eerst uit moeten vlakken Hans. Glasweefsel is wel scheuroverbruggend, maar vraagt voor een strak resultaat een egale ondergrond.

Mvg - Sjaak

Erik Vriens, 18-02-2012 09:00 #168
Beste Sjaak,
Dus voor het beste resultaat zou ik de langsnaden moeten dichtsmeren!
Met welke vuller kan ik dat het beste doen volgens u?
En moet ik ook die bewapeningstape gebruiken of zie je dat door het behang heen?
Mvg Erik Reactie infoteur, 18-02-2012
Beste Erik,

Er zijn muurvullers (Alabastine) of speciale gipsplaatsvullers te koop bij de bouwmarkt of vakhandel.
Als je poeder koopt is deze veel goedkoper dan een kant en klaar product. (wel de goede mengverhouding aanhouden)
Je glasvezelbehang is scheuroverbruggend, dus neemt de functie van het tape als het ware over. Niet nodig dus.

Mvg - Sjaak

Erik Vriens, 17-02-2012 20:17 #167
Ik heb op zolder een extra kamer gemaakt en deze rondom bekleed met gipsplaten. Deze platen wil ik met glasvezelbehang gaan behangen. De schroefgaten heb ik al dicht geplamuurd. Wat moet ik nu met de naden doen? Is het noodzakelijk om deze dicht te smeren? Of is er iets anders voor bv een soort tape? Reactie infoteur, 17-02-2012
Beste Erik,

Voor een goed resultaat eerst de gipsnaden plamuren (mogelijk twee keer i.v.m. krimpen), schuren en vervolgens -minimaal een dag vóór het behangen- een gronderingslaag aanbrengen om de zuiging op te heffen.
Als grondlaag kan je ook latex gebruiken of een verdunde behangerslijm.

Mvg - Sjaak

Peter, 23-01-2012 09:02 #166
In dit artikel bespreekt de infoteur het al dan niet ademen van behang. Wat is het belang daarvan? Is dit enkel voor nieuwbouw waarbij vocht uit de binnenmuren (pleister) zijn weg doorheen het behang moet vinden? Of is het omgekeerd: om vocht uit de woonkamer (door adem, transpiratie) doorheen het behang naar buiten af te voeren? Of zijn er nog andere redenen. Vinylbehang is dus blijkbaar af te raden, want dan woont men eigenlijk in een plastiek zak? Alvast bedankt voor de tips en info! Reactie infoteur, 23-01-2012
Beste Peter,

"In dit artikel bespreekt de infoteur het al dan niet ademen van behang "
Misschien in een ander artikel over behangen?
Maar goed, het gaat bij behangen primair om het (bouw) vocht in de muren. Een vinylbehang met een gesloten structuur sluit het vocht in de muur af en droging (inclusief die van de lijm) zal trager verlopen dan wanneer het een behangsel is met een open structuur (papier). Bevat de ondergrond te veel vocht, dan kan dit tot onthechting van het behang leiden.
Het via het behang afvoeren van vocht uit de kamers naar buiten is niet erg realistisch, daar er in de woning voldoende verwarmings-, ventilatiemogelijkheden / roosters / ramen / deuren zijn die mede de luchtvochtigheid regelen.
Wel is het zo dat b.v. papier behang eerder omgevingsvocht zal opnemen en afgeven dan een vinylbehang, waar het vocht in het meest extreme geval op zal condenseren.

Mvg - Sjaak

Annelies, 13-01-2012 20:34 #165
Hoi,

wij hebben laatst onze zolderkamer extra geïsoleerd en zowel de schuine wanden en het plafond afgewerkt met Gyproc gipsplaten. Als afwerking willen we vliesbehang aanbrengen en schilderen. Hoe pakken we dit best aan? schuine wanden en plafond afzonderlijk? Of kunnen we in 1 doorlopend baan werken? Hoe kan je veluxramen mooi afwerken?
Daarnaast willen we 1 muur afwerken met een retrovinyl behangetje. Kan dit over het vliesbehang (om het er in de toekomst ev makkelijk ook weer te kunnen afkrijgen)? Reactie infoteur, 14-01-2012
Beste Annalies,

De schuine wanden en het plafond plak je afzonderlijk, omdat je anders te veel spanningsverschil bij de overgang krijgt. Inwendige hoeken / overgangen snij je altijd door, uitwendige kan je doorplakken. Om een mooie afwerking te krijgen kan je -een dag voor je gaat schilderen- deze overgang met witte acrylaatkit afkitten, zodat je een mooie strakke overgang krijgt.
Rondom de Velux ramen verwerk je het behang er als het ware als een U of L om het raam heen.
Stel:
je baan behang overlapt het Velux raam 40 cm. Je werkt het behang dan eerst tegen de zijkant van het raam, vervolgens snij je het behang horizontaal in, ongeveer de afmeting van het raam. Houd de snede iets kleiner dan het raam, dan houd je behang over om langs de boven- en onderzijde van het raam weg te snijden. Geef een schuine inkeping in het behang naar de hoeken (boven en onder). Dit gaat eenvoudig met een scherp stanleymes, omdat je het behang droog verwerkt. Je kan nu het behang netjes tegen de onder- en bovenzijde van het raam aanwrijven en vervolgens het overtollige behang langs een snijlinaal tegen de raamkanten gedrukt wegsnijden.
Als je vliesbehang geen reliëf heeft en geen vinyl toplaag, dan kan je dit als onderlaag gebruiken om vervolgens het retrobehang te plakken.
Je zou de gipsplaten ook vooraf met (een restje) latex kunnen bewerken als gronderingsmiddel om de zuiging op te heffen. Hierdoor zal het afweken in de toekomst wat makkelijker gaan (alhoewel glasweefsel zich lastiger laat afstomen dan regulier behang)
Het is in ieder geval raadzaam de gipsplaten -minimaal een dag vóór je gaat behangen- voor te bewerken met een gronderingmiddel, rest latex of verdunde behangerslijm om de zuiging van de ondergrond te verminderen.

Hoop dat het duidelijk is!?

Mvg - Sjaak

Frans, 12-01-2012 19:38 #164
Hallo,

Wij willen ons trappenhuis afwerken; omdat er wat krimp scheuren in de gestuukte muur zitten denk ik ook aan glasvezel. De muur is drie verdiepingen en dus meer dan 8,5 meter hoog. Moet ik nu gewoon verticaal behangen of zou de glasvezel horizontaal makkelijker aan te brengen zijn? Reactie infoteur, 13-01-2012
Beste Frans,

Dat kan goed. In een aantal gevallen kan het zelfs gunstiger zijn omdat je op 8,5 meter het spanningsverschil / verloop in de muur moeilijk opvangt / corrigeert.
Enig aandachtspunt is dat het patroon / reliëf op eventueel aangrenzende muren afwijkt als je het daar niet door zou voeren?

Mvg - Sjaak

Manon, 11-01-2012 22:38 #163
Wij hebben een huis gekocht waarvan alle kamer beplakt blijken met glasvezel behang waarover heen gelatexed is. Er zit een werkje in met bobbeltjes wat ik erg lelijk vind. We hebben al geprobeerd het te verwijderen met perforator en stoomapparaat, dat lukte niet echt. De muur kwam mee en het ging heel erg langzaam (3 uur over iets meer dan m2). In de woonkamer hebben we daarom alles maar laten stuccen, maar om dat nu in het hele huis te laten doen, dat wordt wel een erg dure grap.
We vinden het op zich prima om er behang over te plakken wat dan wel glad is (en eventueel dan nog eens te latexen indien nodig). Een tip was om de bobbels eraf te schuren en er daarna over heen te behangen. Mijn vraag is: zou dit werken? En kan je er dan allerlei behang over plakken? Ook gewoon papieren behang? Of zijn er andere tips die niet zo duur zijn als alles stuccen, waarbij we toch de wanden glad krijgen. Reactie infoteur, 12-01-2012
Beste Manon,

Ik vrees dat de 'bobbels' zich moeilijk weg laten schuren. Latex heeft namelijk eerder de neiging te verschroeien dan te 'verstoffen'
Rest toch afstomen / afsteken (wat inderdaad veel geduld en tijd kost), of egaliseren met b.v. wandglad van Alabastine.
Een derde mogelijkheid kan zijn om de muren af te rollen met een korrelpleister / kwartscoat. Omdat dit product meer reliëf heeft dan latex, heb je meer vulling en een andere beleving. Dan wel eerst een proefstukje opzetten (2 x ) om te kijken of deze structuur wel bevalt.

Mvg - Sjaak

Maaike, 10-01-2012 20:20 #162
Wij hebben de woonkamer behangen met glasweefselbehang. Nu is net de laatste baan donkerder na het schilderen. Echt de volledige baan van boven naar beneden. Kan het dat deze baan aan de verkeerde kant geplakt is en wt kunnen wij hier mee doen? Reactie infoteur, 11-01-2012
Beste Maaike,

Het meest aannemelijke is inderdaad dat je de baan op z'n kop of met de verkeerde (voor)kant hebt geplakt. (of een andere rol / aanmaak?)
Hier is helaas niets aan te doen, anders dan de baan vervangen, maar dit zal zonder schade aan te richten aan de aangrenzende baan waarschijnlijk moeilijk gaan.
Na een tweede keer latex aanbrengen zal het wat minder opvallen, maar hiermee oplossen doe je het niet.

Mvg - Sjaak

Anya, 10-01-2012 18:17 #161
Onze tijdelijke woning wordt een zogenaamde bouwkeet. De muren van deze keet zijn van hout en door de vorige bewoners geverfd met latex in allerlei vrolijke kleuren. Het liefst wil ik de muren met verf op terpetine basis behandelen maar weet niet of deze verf over latex heen geverfd kan worden. zo niet wat zou dan een goede manier zijn om de muren een lichtere kleur te geven? Reactie infoteur, 11-01-2012
Beste Anya,

Het meest eenvoudig is het om wederom latex op de muren aan te brengen. (ook milieuvriendelijker en geurarm)
Een verf op terpentine basis kan -zeker als het tijdelijk is- ook. Officieel niet omdat er te veel spanningsverschil tussen de verven onderling kan onstaan (verschil in elasticiteit tussen de verven en daardoor hechtingsproblemen) In de praktijk zal dit binnenshuis echter niet zo veel problemen geven en kan je dus voor één van de verftypen kiezen.

Mvg - Sjaak

Jos Evers, 03-01-2012 21:00 #160
Wij hebben een nieuwbouwoning volledig voorzien van galsvliesbehang van SPS. Muren keurig voorwerkt geplamuurd, voorstrijk en toen de banen in ruime lijm er op aangebracht, Een prachtig resultaat. In plaats van rollen willen we nu met een airless spuit de muren bewerken. Hiervoor hebben we een professionele spuit gebruikt. We hebben nu twee kamers af maar we zijn geschrokken van het resultaat. In plaats van echt strak lijkt het wel dat we de lijm eronder er door kunnen zien en dat het gladde resultaat hierdoor niet bereikt wordt. Het is vanmiddag gespoten maar we zijn maar gestopt. Het gekke is dat we een plafon die strak gestuct was wel in een keer super strak erin kregen. Kam het te maken hebben dat het nog moet in drogen? Staan nu op het punt om te gaan rollen. Reactie infoteur, 04-01-2012
Beste Jos,

Het beschreven probleem lijkt me een kwestie van onvoldoende dekking / laagdikte of verdeling van de verf.
Als de werkwijze gelijk is, eenzelfde latex is toegepast in gelijke dikte, een vergelijkbaar reliëf, de verzadiging van de ondergrond en de droging -van met name de lijm van het behang- voldoende, kan er in principe geen verschil zijn.
Heb je aan bovenstaande zaken voldaan, dan is verschil dat je waarneemt waarschijnlijk te wijten aan de lichtval. Op het plafond valt geen direct licht, maar alleen indirect. Anders gezegd: zou je het plafond als wand kunnen plaatsen, dan heb je door de lichtval wellicht eenzelfde beleving als nu bij de muren.
Ik weet niet of de muren nu -een dag later- na droging een ander aanzien geven? Twee keer afwerken is trouwens altijd beter / mooier.
Je zou mijn inziens twee dingen kunnen doen:
1. de muren nogmaals spuiten met een licht draaiende / cirkelende, overlappende beweging in plaats van banen (de ene spuitbaan kan nog wel eens vetter uitpakken dan de andere. In het bijzonder bij de overlapping van de banen)
2. de muren rollen (zie: http://www.behangen-schilderen.nl/index.php/40/latex-muurverf-verwerken/ )
Zelf spuit ik de (grote) plafonds wel, maar geef ik bij afwerken van de muren de voorkeur aan rollen, mede omdat er dan minder afgeplakt hoeft te worden (deuren. kozijnen) en je beter voor je werkt staat dan dat bij het afwerken van een plafond het geval is.

Mvg - Sjaak

Gerrit, 03-01-2012 12:17 #159
Hallo Sjaak
Muur is gestuct en wil daar schoolbordverf extra mat van Flexa op gaan zetten. Heb reeds een latex laagje met wat donkerder kleur gemengd en opgezet. Hoe breng ik dat schoolbordverf aan? Met kwast of net zoals bij Latex: kleine roller/grote roller/platte kwast voor plinten/sierlijsten? Ook discussie thuis hoe rol ik de onlangs gestucte muren een vraag. Heb veel blokvorming na aanbrengen van latex, te hard geduwd of is het een bepaalde volgorde hoe je dit opzet op wand. Zoonlief deed het vet erop vanuit het midden en dan omhoog en omlaag. punt. Bij hem 2e laag dus, veel banen te zien. Stukje overslaan, opzetten en dan schuin dit overgeslagen stukje weer meenemen?

zelf ben ik nogal geneigd om te blijven aaien/uitwaairen maar hebben nog geen mooi resultaat en willen dit graag weten voordat we aan die schoolbordverf beginnen. Gaarne een reaktie op dit lange verhaaal, wat wel met elkaar te maken heeft. Reactie infoteur, 03-01-2012
Beste Gerrit,

Het beste kan je de latex vol opzetten, gelijkmatig verdelen en narollen zonder de rol van de muur te halen. Voor de werkwijze zie: : http://www.behangen-schilderen.nl/index.php/40/latex-muurverf-verwerken/
Met donkere kleuren is het niet helemaal te voorkomen dat je banen ziet, afhankelijk van het opvallen dlicht. Daarnaast zal het bij doordrogen van de verf en ingebruikname van de ruimte minder opvallen.
Als dit te storend is, kan je proberen de latex met een overlappende, draaiende beweging met de blokwitter op te zetten. Werk dan steeds naar het reeds behandelde gedeelte toe.
Verschillen /aanzetten kunnen ook nu voorkomen, maar door een meer gespreide breking van het licht, kan het minder opvallen.
Rollen blijft m.i. de meest voor de hand liggende werkwijze.

Mvg - Sjaak

Kees de Kraker, 23-12-2011 18:04 #158
Ik ben bezig de gang, trapopgang en overloop te renoveren. Alle wanden zijn al veel eerder gepleisterd met Alabastine plafondplast grof. De ondergronden zijn steen, gipsplaat en een houtsoort. Voor egaliseren gebruik ik Rigips TopStuc. Hierbij zou ik TopStuc Primer als voorbehandeling gebruiken. Omdat dit slechts in 1 liter emmertjes beschikbaar is en ik bijna 5 liter nodig zou hebben heeft de Gamma mij aangeraden om de zo goedkopere 5l. emmer Stuc-Primer van Knauf te gebruiken. Mijn vraag was of dat wel kon en nog aan een tweede persoon gevraagd en kon best, waarom niet. Nu bij Gamma aan de praat en wordt gezegd dat ik het verkeerde heb gebruikt en dat de reeds gestucte gang en trapopgang zou kunnen gaan loslaten. Ik had de TopStuc Primer of Knauf Betokontakt moeten gebruiken. Voor de overloop heb ik nu Betokontakt gekocht, omdat de tekst op de emmer mij beter overkwam dan die van de TopStuc Primer. Op de overloop zijn ook gepleisterde houtplaten. Mijn eigenlijke vraag nu bij Gamma was of ik hier over heen kon gipsen. Eerder wel eens gehoord dat dit niet kon, omdat het zou loslaten. De Gamma zei doordat de pleisterlaag er goed dicht op zit het goed mogelijk is. Plan is om na het gipsen overal voorgeschilderd glasvlies er over te plakken en dan latexen. Mijn vragen: 1. Wat is uw advies omtrent de reeds gegipste gang en trapopgang? 2. Kan ik over het gepleisterde hout gipsen? 3. Welke primer is de beste voor de overloop, de TopStuc of de Betokontakt? 4. Ik lees in uw info dat glasvlies dichter is dan glasweefsel; mijn vraag is nu of er ook zo veel lijm op de wand moet dat het door het ook al voorgeschilderde vlies heen moet komen?
Een hele lijst, maar ik hoop dat u me kunt helpen en dat het me niet zal tegenvallen, dus me wat opbeurt. Alvast mijn hartelijke dank, prettige kerstdagen en een goed begin. Reactie infoteur, 25-12-2011
Beste Kees,

Wat het stucwerk betreft zal ik je helaas toch moeten teleurstellen. Beter is het om contact op te nemen met de fabrikant (website?) om de juiste middelen voor de juiste ondergrond te achterhalen.
Als schilder / behanger heb je in de praktijk te maken met oudere, bestaande en reeds voorbehandelde ondergronden (min of meer behangklaar).
Op iedere vaste, stofvrije, droge ondergrond is behang te verwerken. Je hebt een onderscheid in de lijmen, gekoppeld aan de behangsoort die je wilt gaan verwerken. Dit heeft te maken met absorptie, uitzetten en krimpen van het behang.
Een lijm voor vliesbehang is over het algemeen minder dik / lobbig dan die voor glasweefselbehang. Verschillende fabrikanten hebben dan ook elk hun eigen lijm gebaseerd op de verschillende typen behang. Bij Perfax b.v = vlies = geel/rode verpakking, weefsel = geel/groene verpakking. Volg vervolgens de aanwijzing op de verpakking.

Helaas slechts een 'half' antwoord. Jij ook fijne dagen en succes met de klus!

Mvg - Sjaak

Rick, 23-12-2011 16:23 #157
Sinds 2 weken me eigen huis! Nu heb ik een schuine want met een dakkepel der in. Ik wil graag bij dit raam gordijnen hebben hangen net als bij het voor raam! Wat is de beste oplossing? Reactie infoteur, 23-12-2011
Beste Rick,

Het beste kan je onder en boven het raam roeden hangen, waarop je -dubbel gezoomd- de gekozen gordijnstof hangt, waar je eenzelfde plooi in aanbrengt als bij je overige gordijnen.
Afhankelijk van de verhouding maak je de roede en het grodijn X cm. breder dan het raam.

Mvg - Sjaak

Margreet, 16-12-2011 18:30 #156
Sinds kort mijn eigen huis en boven is glasweefselbehang op gipswanden geplakt en gesausd/geverf. Nu is bij het plafond slopen een stuk glasweefsel gescheurd. Hoe kan ik dit herstellen? Kan ik nieuw glasweefselbehang over het bestaande heenplakken? Of hecht de lijm niet goed op de saus/muurverf die er nu op zit?
Ook de rand lang het plafond is nu niet mooi meer. Het nieuwe plafond is van dunner materiaal en een plint op de muur plaatsen ziet er niet mooi uit. Hoe krijg ik dit weer goed? Reactie infoteur, 17-12-2011
Beste Magreet,

Als het verschil minimaal is, is het te overbruggen met acrylaatkit, die je vervolgens weer met latex afwerkt.
Praat je over centimeter(s) verschil, dan is mijn inziens het aanbrengen van een profiellatje toch de enige mooie oplossing. Dit profiellatje kan je dan met acrylaatkit afkitten en schilderen zodat het toch een mooi strak geheel vormt.
Glasweefsel over glasweefsel plakken is geen optie; dit blijf je altijd zien. Dit geldt ook voor dubbel doorsnijden van overlappend behang, omdat het oude glasweefsel als eens is afgewekt met latex.

Mvg - Sjaak

Stefanie, 07-12-2011 14:17 #155
We willen graag glasvezelbehang gebruiken bij een nieuwbouwwoning. Moet er voor dat het behang erop komt, nog meer op de muur gesmeerd worden? En erna? Reactie infoteur, 07-12-2011
Beste Stefanie,

Allereerst moet je al het opliggende vuil / gruis van de muur schrapen / verwijderen met een breed plamuurmes of schuurpapier. Eventuele grove onregelmatigheden egaliseren met een muurvuller.
Minimaal één dag voor je gaat behangen voorlijmen met een verdunde behangerslijm om de zuiging op te heffen. (met roller of blokwitter)
Glasweefsel verwerken. Daarbij voldoende vol lijm gebruiken en het behang goed en gelijkmatig in de lijm wrijven. De eenvoudige soorten hebben mogelijk een open structuur (gaatjes) zodat direct nalijmen nodig kan zijn (zie artikel)
Tot slot twee maal vol afwerken met latex.

Mvg - Sjaak

Nicole, 05-12-2011 15:00 #154
Een week geleden heb ik een kamer met glasweefselbehang behangen. Nu merkte ik met verven dat het niet overal even goed heeft geplakt: de gaatjes zijn op veel plaatsen zichtbaar, ook als ik er een tweede laag verf overheen doe. Dit ziet natuurlijk niet uit…
Ik heb overigens op één muur het behang al ingeknipt en voorzien van een (dikke) laag lijm, maar ook hier blijven de gaatjes zichtbaar. Wat is de makkelijkste manier om dit aan te pakken? Reactie infoteur, 05-12-2011
Beste Nicole,

Helaas is hier geen goede of mooie oplossing voor. Op een enkele plek kan je het behang inderdaad kruislings insnijden, lijm aanbrengen en opnieuw aanwrijven.
Maar… dit zal er niet altijd mooier op worden.

Mvg - Sjaak

Frans Kuylenburg, 17-11-2011 12:21 #153
Wat mij opviel in de verwerking van het glasvezel behang is dat er haarfijne schilfertjes van het behang afkomen. Is een veiligheidsbril een een stofmasker beter voor je gezondheid. Ik kreeg ook een beetje last van mijn ogen. Op de verpakking staat wel iets daarover maar geen waarschuwing. Vriendelijk dank en een groet. Reactie infoteur, 17-11-2011
Klopt Frans; dat kan een probleem zijn.
Daarom adviseer ik handschoenen en een mondkapje.
Het eventueel dragen van een veiligheidsbril zal ik toevoegen.

Mvg - Sjaak

Joyce, 13-11-2011 13:14 #152
Wij willen in een slaapkamer op kaal beton behangen met papier/velours behang. moeten we dit nu wel of niet witten? en hoe lang moet het drogen? Reactie infoteur, 13-11-2011
Beste Joyce,

Ik zou de muren -na ze voorbewerkt te hebben- met een latex in de hoofdkleur van het behang voorbewerken. Als je dit doet vallen eventuele krimpnaden niet of nauwelijks op.
Breng de latex één á twee dagen vóór het behangen aan. Dit is afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid in de woning.

Mvg - Sjaak

Marga, 09-11-2011 13:27 #151
Ik lees steeds over verdund voorlijmen ipv voorstrijken, wat verstaat men onder verdund voorlijmen, moet ik de kant en klare lijm voor glasweefselbehang dan verdunnen met water en zo ja wat is dan de verhouding of moet ik een ander behanglijm hiervoor gebruiken? Reactie infoteur, 09-11-2011
Beste Marga,

Op de meeste verpakkingen van behangerslijn staat de mengverhouding voor het voorlijmen (water). De voorlijm mag dunner zijn dan de uiteindelijke lijm omdat het primair gaat om het opheffen van de zuiging van de ondergrond.

Mvg - Sjaak

Reinike, 30-10-2011 15:12 #150
Wij hebben boven alle kamers met glasvezelbehang. In een ervan hebben planken tegen de muur gezeten die er nu af gehaald zijn omdat het een babykamertje word. Hoe kunnen we het beste de gaatjes (het zijn er veel) behandelen. dicht smeren en verven, het geheel egaliseren en behangen, het hele behang verwijderen, of gewoon ander behang ertegen aan. Help! Reactie infoteur, 30-10-2011
Beste Reinike,

Voor glasweefselbehang en schilderen met latex is het nodig om de gaatjes eerst te dichten.
Een dik (vinyl) behang zou de meest eenvoudige oplossing kunnen zijn.
Eventueel de grootste oneffenheden/overgangen plamuren met muurvuller en -nadien- schuren.
Mogelijk kan de ondergrond 'doorbloeden' omdat de inhoudsstoffen van het hout/board? oplossen door aanbrengen van de behangerslijm. Bij twijfel de ondergrond eerst isoleren met een isolerende grondverf.

Mvg - Sjaak

Mariska, 22-10-2011 12:43 #149
Wij hebben van de week onze muur met glasvezelbehang behangen. en naar meer dan 18 uur gesaust. Heel goed gelukt maar op 1 stuk zie je de lijn van de glasvezelbehang
er door. Wat kan je daar aan doen? Reactie infoteur, 22-10-2011
Beste Mariska,

Waarschijnlijk heeft zich op die bepaalde plek lijm opgehoopt of is te veel (overtollige) lijm op de voorzijde (ten dele) uitgesmeerd.
Ik neem aan dat de 'plek' vooral zichtbaar is vanuit een bepaalde hoek / bij een bepaalde lichtval?
Hier is helaas niet zoveel aan te doen. Nog éénmaal de muur met latex afwerken zal het voor het zicht enigszins verminderen, maar volledig onzichtbaar herstellen zal niet gaan.
(zijn het kleine bartsjes / craquelé dan is de lijm onvoldoende doorgedroogd geweest)

Mvg - Sjaak

Martine, 20-10-2011 15:17 #148
Het plafond bestaat uit houten platen, die tegen elkaar geschroefd zijn. Hier tegen aan is glasvezelbehand bevestigd. Door de jaren heen, zie je door de lichtinval de plekken waar de naden zijn opgevuld en de gaatjes van de schroeven zijn opgevuld door het behang heen schijnen. Hoe los ik dit op? Is isoleerverf over het behang heen smeren en vervolgens 2 maal latex gebruiken een afdoende oplossing? Of wordt het toch stucwerk? Reactie infoteur, 20-10-2011
Beste Martine,

Je zal het voor een mooi resultaat helaas eerst moeten egaliseren.
(droge) verf heeft niet of nauwelijks vullend vermogen.

Mvg - Sjaak

Jeroen, 18-10-2011 23:23 #147
Hoi wij hebben in de babykamer glasvliesbehang met blokjes motief. Ik ga alles sausen en wil er twee stroken ruitjesbehang overheen plakken is dat mogelijk. (bij elkaar dus maar 1 meter breed)
Groet Reactie infoteur, 19-10-2011
Beste Jeroen,

In principe zou dit als je voldoende lijm gebruikt kunnen, maar de hechting bij m.n. de randen zal mogelijk problemen geven. Ook zal het reliëf van het onderliggend behang zich af blijven tekenen.
Verlijmen op een plaat MDF die je op het behang bevestigd is mogelijk een optie?

Mvg - Sjaak

Marcel Hollmann, 18-10-2011 09:53 #146
Bedankt voor jouw snelle reactie, als ik de verf nat maak dan geeft het inderdaad af. (dit is in het woongedeelte) daar zal ik eerst gaan schuren alvorens opnieuw te gaan behangen.
Ik heb in de slaapkamer eerst over de oude verflaag heen geverft met muurverf die niet afgeeft. maar daar laat het behang ook los. ik denk zelf dat het ook een vochtprobleem is (waar je in caravans altijd wel last van hebt). Zou glasvlies behang daar beter blijven zitten? aangezien de lijm hiervoor ook sterker is. of zou ik daar eerst met polystyreen onderbehang moeten gaan werken? Reactie infoteur, 18-10-2011
Beste Marcel,

Veegvast volledig verwijderen in het woongedeelte. Flink vochtig maken met een spons met water en wegsteken met een plamuurmes.
Wat het behang betreft zou het een droogprobleem kunnen zijn, maar dan met name bij een vinylbehang, waarbij het vocht (lijm) én niet in de muur kan, én niet (moeizaam) door het behang droogt. Met een 'papier' behang zoiu dit in principe niet hoeven spelen.
Bij glasweefselbehang perst de (dikkere) lijm zich als het ware in de ruimte tussen het weefsel, zodat een optimale hechting verkregen wordt. Droging moet dan geen bezwaar zijn, ook al kan dit bij vocht en lage temperaturen langer duren.
Als de ondergrond voldoende hechting geeft / niet onthecht kan je zonder problemen glasweefsel toepassen.

Mvg - Sjaak

Marcel, 17-10-2011 10:29 #145
Wij hebben een stacaravan waarvan de wanden zijn voorzien van latexverf, nu hebben wij er vinylbehang overheen geplakt. Maar nu laat alle behang los doordat de verf loslaat.
Is er een goede voorstrijk in de handel die ik eventueel eerst op de wanden smeer en daarna glasvliesbehang er overheen kan doen? of zal dat ook weer loslaten? Reactie infoteur, 17-10-2011
Beste Marcel,

Het feit dat al het behang los laat, doet vermoeden dat er veegvast op de wanden is gebruikt? (dan lost het op / geeft het af als je het nat maakt)
Wellicht is de muurverf / veegvast te verwijderen door deze nat te maken en weg te steken, anders zou je eerst fixeer kunnen aanbrengen, alvorens opnieuw te behangen.
Is het géén veegvast, dan is hechting op de ondergrond het probleem en is het maar de vraag of fixeer een oplossing biedt. Verwijderen van de latex (afbijt) zal een hele klus zijn. Je kan dan proberen de wanden met de kwast (geen roller) voldoende dik voor te lijmen, zonder te lang in de lijm te strijken. Kijk even wat de muurverf dan doet. Blijft deze zitten, dan kan je na droging verder, anders moet je alle verf helaas verwijderen, de muren reinigen en opschuren vóór je kan gaan behangen.
(zet eerst even een proefstukje op om te achterhalen wat het probleem is)

Mvg - Sjaak

Bjorn, 12-10-2011 21:31 #144
Wij hebben een slaapkamer met glasvezel behangen, 2x met histor muurverf gesaust. Nu willen wij op een muur achter een kast 3 banen met ruitjes vinyl behang hebben. Is het mogelijk om vinyl over het glasvezel te plakken? Of krijg je hiet nooit een goed resultaat van? Bedankt alvast! Reactie infoteur, 12-10-2011
Beste Bjorn,

Als ik de vraag goed begrepen heb het volgende:
mits het glasweefsel goed verlijmd is, zou dit kunnen. In feite behang je over latex heen en niet op het glasweefsel. Besef wel dat het glasweefsel reliëf heeft dat zich enigszins kan aftekenen.
Alternatief kan zijn om een plaat MDF of board met behang te beplakken als het om een achterwand? van de kast gaat. Dit zou dan bij een eventuele herinrichting minder definitief zijn.

Mvg - Sjaak

Joke, 10-10-2011 08:17 #143
Hallo,
We hebben glasvliesbehang geplakt, glad behang zonder motief. Helaas… Ik heb niet goed gekeken welke kant geplakt moet worden en de verkeerde kant is tegen de muur geplakt. We voelen geen verschil, alles zit er strak in. (we hebben alle gaten gedicht, muur vlak gemaakt en gesaust, daarna het behang geplakt.) Over 2 weken komen de schilders die de boel gaan sauzen. Hoe erg is het dat we de verkeerde kant als plakkant hebben gebruikt?
Alvast bedankt voor uw reaktie. Reactie infoteur, 10-10-2011
Beste Joke,

Op zich hoeft dit niet zo heel veel uit te maken, maar…
- het kan zijn dan het vlies wat minder goed verlijmd is, omdat de bedoelde voorzijde gladder is en de lijm zich minder goed in het vezel vastzet
- het eindresultaat kan wat minder glad zijn omdat de bedoelde achterzijde wat ruwer / minder glad is dan de voorzijde

Mvg - Sjaak

Anita, 04-10-2011 11:30 #142
Hallo, ik wil graag mijn slaapkamer behangen met glasvezel behang, nu is mijn vraag: de muren zitten vol met gaatjes van pluggen en spijkers en er is wat van de laag af op sommige plekken. Moet ik alles glad/dicht maken voor het behangen? Reactie infoteur, 04-10-2011
Beste Anita,

Glasvezelbehang is scheuroverbruggend, maar vraagt wel de nodige voorbereiding waar het de muren betreft.
Egaliseer de muren zoveel mogelijk en schuur en/of schraap de muren voordat je gaat lijmen.
Pukkels en kuiltjes blijf je -mede afhankelijk van de dikte van het weefsel- anders zien. Dit zeker als je langs de muur kijkt en bij opvallend (kunst) licht.

Mvg - Sjaak

Marianne, 28-09-2011 12:24 #141
Wij zijn bezig om de plinten te vervangen van de bovenverdieping. De nieuwe plinten zijn van MDF en 9 cm hoog en 1.2 breed. Wij willen deze plinten demontabel hebben maar de achterzijde van de plint is vlak (onderaan wel een kleine ruimte voor een kabel). Is er hier een oplossing voor? Reactie infoteur, 28-09-2011
Beste Marianne,

Er zijn MDF plinten te koop die je met speciale clips bevestigt.
Zie: http://www.plintenshop.nl/MDF-plinten-clip-montage/
Is deze mogelijkheid er niet, dan zal je ze m.i. moeten schroeven om ze toch demontabel te houden.

Mvg - Sjaak

Stefanie, 28-09-2011 10:08 #140
Wij zijn onze woning aan het verbouwen. We gaan ook nieuwe ramen plaatsen. Tegen de muren hangt glasweefsel. De plakker is al komen kijken en hij zegt dat er 10 tot 15 cm van het oudepleisterwerk zichtbaar moet zijn aan de raam- en deuropeningen. Dus moeten we telkens een klein stukje van het glasweefsel verwijderen. Hoe kunnen we dit erna het beste afwerken. Ik had gedacht om het overige glasweefsel erna te laten plamuren en dan gladschuren. Is dit een optie? Gaan we dit dan mooi afgewerkt krijgen? Of is de beste oplossing al het behang verwijderen? Reactie infoteur, 28-09-2011
Beste Stefanie,

Verwijderen is toch -alhoewel een lastige klus- de beste optie.
Glasweefsel is niet bedoeld als 'drager' voor pleisterwerk.
Daarnaast is het lastig om de muur volledig te egaliseren als je daar geen vaardigheid in hebt?
Mogelijkheid is wellicht om alleen de muren waar nieuwe kozijnen geplaatst worden / zijn af te stomen en vervolgens aan te helen -vanuit de hoeken- met nieuw gelijk lijkend glasweefsel.

Mvg - Sjaak

Van Rooy R., 27-09-2011 17:51 #139
Is het mogelijk om glasvezelbehang op normaal behangpapier te plakken? Het behang zit er goed beplakt op. Reactie infoteur, 28-09-2011
Beste R,

Op een schone ondergrond werkt het uiteindelijk altijd beter.
Ben je er echt van overtuigd dat het behang goed geplakt is en géén relief heeft, dan zou het in principe kunnen. Denk er wel aan dat blazen die zich in het oude behang tonen, mogelijk niet of niet volledig wegtrekken.

Mvg - Sjaak

Michael, 26-09-2011 22:25 #138
Hallo, ik heb sinds 2 dagen een eigen huis. Ik ben begonnen het behang op de slaapkamers eraf halen en dat is er nu af. Er zitten veel gaten in door schroeven die zal ik eerst moeten dichtsmeren. Er zaten 3 lagen behang op sommige plekken. Heb nu alle muren helemaal kaal tot het beton. Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit het goedkoopst en snelst behangen. Gewoon met voorgeschilderd glasweefsel behang? Hoef ik dit niet te verven? Als ik dit wel moet verven dan is een snellere optie vliesbehang denk ik? Maar kan zowel glasweefsel als vliesbehang zo rechtstreeks op het beton? Of moet ik dan ook al eerst verven of voorstijk ofzo lees ik? Alvast bedankt voor de hulp. Reactie infoteur, 27-09-2011
Beste Miichael,

Voorgeschilderd glasweefselbehang zal je ook nog af moeten werken met een muurverf (bij voorkeur twee maal, mede afhankelijk van de kleurkeuze)
De snelste manier is 'kant en klaar' behang met een vliesrug, waarbij je de muur in moet smeren en niet het behang.
Als je de muren met een verdunde behangerslijm (zie verpakking bij voorlijmen) een dag van te voren behandelt, zal je daar een dag later altijd voordeel van hebben bij het verwerken van het behang.

Mvg - Sjaak

Fred, 17-09-2011 19:20 #137
Kan ik glasvezellijm ook gebruiken voor behang met een papierachterkant. Reactie infoteur, 18-09-2011
Beste Fred,

Iedere lijmsoort is afgestemd op het type behang waarvoor het is voorgeschreven.
Het risico bestaat dat het behang op een ander wijze uitzet en krimpt dan de bedoeling is, omdat de dikte / viscositeit anders is. Ook gedraagt de lijm zich anders zodat er meer of minder vlekvorming van de lijm op het behang kan ontstaan.
Dus… in principe niet, maar is (dunner dan op de verpakking is voorgeschreven) eventueel een kwestie van uit proberen.

Mvg - Sjaak

Wbk, 15-09-2011 14:59 #136
Beste Sjaak,

Bedankt voor het beantwoorden van alle voorheen gestelde vragen, erg leerzaam.

Ons probleem met glasvliesbehang is nog niet behandeld, of ik heb nog niet voldoende reacties gelezen: na het beschilderen van het glasvliesbehang met latex, blijken de vliesjes van het behang (toch) niet goed (meer) tegen de muur te zitten. Sommige stukken zijn netjes egaal (met natuurlijk de vezelstructuur), andere stukken zijn net gatenkaas waarbij zowel het vlies als de muur geschilderd zijn, maar door het hoogteverschil en dus schaduw is het resultaat erg groezelig.

We hadden hetzelfde probleem beperkter op een van de slaapkamers, en dachten dat het aan te zuinig gebruik van lijm lag. Daar hebben we bij de woonkamer extra op gelet, zowel tijdens het aanbrengen als nadien en voor het schilderen. Voor het schilderen zag het er nog netjes uit, daarna niet meer :-(

We hebben verschillende ondergronden, telkens met hetzelfde resultaat, namelijk: een stuk kaal beton, een stuk latex met kwartszand (geschuurd om het vlak te maken), een stuk gespakt (?als een druipsteengrot) (ook geschuurd).

Als extra maatregel om de gatenkaas te voorkomen, hebben we een verfspuit/latexvernevelaar aangeschaft om de muren te verven in plaats van de roller zoals voorheen. Niet het gewenste resultaat dus, ook narollen verhelpt het probleem niet.

Bedankt voor een reactie! Reactie infoteur, 16-09-2011
Beste W,

Vanachter de computer blijft het altijd lastig beoordelen, maar het lijkt mij dat het glasweefsel onvoldoende verzadigd is en/of er toch te weinig lijm gebruikt is zodat de porieën in het weefsel onvoldoende gevuld zijn en -her en der- onvoldoende hechting op de ondergrond verkregen is.
Dit zal zich met name uiten bij de eenvoudige weefselsoorten, welke beter 'nat in nat' nagelijmd kunnen worden alvorens deze af te werken met latex.
Een eventueel vlekkerig aanzien na goede verlijming is op te lossen door de muren nog één maal vol af te rollen met latex; onvoldoende hechting los hier helaas niet mee op.
Op plekken waar veel gaatjes zijn onstaan zou je het weefsel kruislings in kunnen snijden, opnieuw lijm aanbrengen, strak aanwrijven en opnieuw texen. Maar… ook dit blijf je helaas altijd enigszins zien.

Mvg - Sjaak

Rianne, 13-09-2011 21:15 #135
Twee dagen geleden hebben wij, in ons nieuwbouwhuis, twee kamers behangen met glasWEEFSEL behang, maar gelijmd met glasVLIES lijm. Vandaag begonnen we met latexen en liet het behang ineens los… Komt dit door de verkeerde lijm of te weinig lijm. En wat kunnen we nu het beste doen? Doorgaan met latexen en alles wat loslaat opnieuw lijmen met de goede lijm? Reactie infoteur, 14-09-2011
Beste Rianne,

Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe glas-vlies-lijm zich gedraagt bij aanbrengen van latex.
Het zou een combinatie kunnen zijn van oplossende lijm en een te geringe laagdikte van de lijm bij aanbrengen. Mijn inziens zou je een oplossende lijm moeten kunnen herkennen aan barstvorming en een 'vlekkerig / klonterig' aanzien bij afrollen met latex? Dit omdat een oplossende lijm zich min of meer mengt met de latex / los komt door latex.
Over het algemeen is er aan een slecht hechtende laag niet zo veel te doen. Kruislings insnijden en opnieuw lijm aanbrengen en aanwrijven zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar… dit blijf je bijna altijd zien.

Mvg - Sjaak

Hommes, 13-09-2011 17:01 #134
Hallo, wij willen de zolder van ons nieuwbouwhuis met Histor monodek gaan behandelen. Nu had een kennis z'n twijfels of dit ook geschikt zou zijn voor de groene 'schuine' gipsplaten van het dak. Is Histor monodek vochtregulerend genoeg of kan er op de lange termijn toch houtrot ontstaan? Zo ja, wat raad je dan aan? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 13-09-2011
Beste Hommes,

Voor het ontstaan van houtrot zullen de voorwaarde hiervoor aanwezig moeten zijn, namelijk: blijvend vocht en/of lekkage bij slechte afvoer en ventilatie.
Ik neem aan dat je met de groene platen de afwerkings- of isolatieplaten bedoelt. Deze kan je met latex behandelen (minimaal twee keer)
Er is geen reden aan te nemen dat er bij een nieuwbouwhuis -mede dankzij de dampdoorlatende en isolerende lagen- vochtproblemen of hourot zal ontstaan, tenzij er constructiefouten zijn.

Mvg - Sjaak

An, 09-09-2011 21:40 #133
Hallo, wij willen het trapgat laten spachtelputzen. Nu zitten daar in de schuintes 2 houten (reeds gemuurverfde) platen. Volgens de stucadoor moeten wij daar eerst een gipsplaatje overheen zetten voordat hij het kan spachtelputzen. Dit is echter lastig omdat de trap gestoffeerd is en er tussen de vloerbedekking en de muur geen ruimte over is voor een gipsplaat. Is het mogelijk om over het hout renovatievlies te plakken en hieroverheen te spachtelputzen? Reactie infoteur, 10-09-2011
Beste An,

Mijn inziens moet spachtel over de platen aan te brengen zijn mits deze worden voorbehandeld met een isolerende verf met oog op het doorbloeden van de inhoudsstoffen van de houten ondergrond (wat is de motivatie van de uitvoerder?)
Eventueel kan het ook een optie zijn om die 2 platen met een vliesbehang af te werken die qua structuur overeenstemt met de putz.
Zie o.a. : http://www.intervos.nl/bladerfolder/Bladerfolder-intervos-65/bladerfolder-intervos-65.html

Mvg - Sjaak

Jeroen, 09-09-2011 13:44 #132
Hallo, wij willen een kamer gaan behangen met glasvezelbehang. Nu is er ooit een muur gewit en de ander is gewoon een betonmuur. Het oude behang is er af en de gaatjes zijn geplamuurd. Is het verstandig de muren eerst te sauzen voor het behangen of is een voorbehandlings middel voldoende? De muren moeten een kleurtje krijgen. Reactie infoteur, 09-09-2011
Beste Jeroen,

Het is in ieder geval verstandig de zuiging op te heffen. Dit kan met voorstrijk, verdunde lijm of latex.
Het voordeel van latex is dat je het glasweefsel in de toekomst wat makkelijker kunt verwijderen als dit nodig mocht zijn (glasweefsel laat zich lastig afstomen)

Mvg - Sjaak

Sasja, 08-09-2011 20:06 #131
Ik ben het trapgat naar zolder aan het opknappen en ik heb een vraagje. Er zat behang op en dat heb ik er afgestoomd en nu wil ik het graag met Structuurverf gaan verfen. Ik heb al voorstrijkfixeer van alabastine gebruikt omdat ik merkte tijdens het rolleren dat de onderlaag los liet. Alles er dus afgehaald en voorstrijk fixeer gebruikt. Nu zoog dit flink in de muren. Is het dan nodig om ook nog met een gewone voorstrijk aan de gang te gaan of moet je dit eerst doen en dan pas fixeren? Reactie infoteur, 09-09-2011
Beste Sasja,

De procedure is: eerst fixeren en nadien voorstrijken, omdat je dan de ondergrond 'vastzet' Als je te veel zuiging vermoedt, kan je eventueel nog een tweede keer voorstrijk aanbrengen.

Mvg - Sjaak

Saskia, 06-09-2011 03:38 #130
Wij krijgen a.s vrijdag onze sleutel van ons nieuwbouwhuis. NU hebben we het een en ander al wel georienteerd maar zit ik nog met een vraag. we willen op de zolder op de behangklare wanden vliesbehang met een dessin behangen. om de muur te behandelen hebben we muurvuller gekocht voor de gaatjes en luchtbellen en een transparante voorstrijk. (is de voorstrijk goed?) is dit juiste methode? De eerste verdieping willen we gaan behangen met strak en glad glasvliesbehang. ik heb de link van intervos bekeken. deze zijn wel stuk duurder dan die bij de bouwmarkt. zit hier erg veel kwaliteitsverschil in? en welke zou je het beste kunnen nemen van intervos?
daarnaast hebben we voor onder het glasvlies op de eerste verdieping ook transparante voorstrijk gekocht maar ik lees hier continue over verdunde behangerslijm. zit hier een verschil tussen en zo ja wat is dan beter? Reactie infoteur, 06-09-2011
Beste Saskia,

Voorstrijk is prima. Het gaat er vooral om dat de zuiging wordt opgeheven. Voorlijmen is dan vaak wat makkelijker omdat men de lijm veelal toch al heeft.
Het verschil in kwaliteit ligt vaak in het gewicht per m2. De zwaardere kwaliteiten zijn over het algemeen duurder.
Wat Intervos betreft: deze leverancier -waar ik zeer goede ervaringen mee heb- heeft goede kwaliteit wandafwerking en een zeer uitgebreide keuze. Bouwmarkten zullen wellicht goedkoper kunnen leveren omdat ze een (zeer) beperkt assortiment hebben en een hoge omzet van de beperkte soorten.
Exclusief behang kost uiteraard meer dan doorsnee behang.
Het is niet altijd gezegd dat de kwaliteit van de bouwmarkten minder is, maar… leg de soorten maar een naast elkaar en let op prijs en volume (dikte) en -voor zover waar te nemen- de zorgvuldigheid van het weefsel / de druk als je vergelijkt.

Mvg - Sjaak

Jantine, 01-09-2011 11:31 #129
Wij hebben glasweefsel behang geplakt, dit is in principe goed gegaan. Echter zien wij allemaal kleine bultjes onder het behang. Waarschijnlijk is het mis gegaan bij de voorstrijk. wij hebben namelijk voorgestreken met voorstrijk van de karwei voor sierpleister (op advies van karwei.) hierdoor is er een hele fijne korrel op de muur gekomen. Zou dit de bultjes kunnen verklaren? ze zitten echter niet overal. Of is het dat er te veel lijm op de muur is gekomen? Het is nu ongeveer twee weken geleden dat het behangen is. En het wordt nog niet echt beter. Ook is het gister gesausd, maar geeft ook niet verbetering. is er nog kans op verbetering? Reactie infoteur, 01-09-2011
Beste Jantine,

Een (korrel)voorstrijk voor sierpleister zou niet gebruikt hoeven / moeten worden voor glasweefsel. Bij behangen is juist een gladde ondergrond gewenst, anders dan bij het aanbrengen van sierpleister waarbij de zetting en hechting van het pleister een rol speelt.
De bultjes zouden kunnen komen door ophoping van de voorstrijk, óf ophoping van lijm, óf onregelmatigheden in de ondergrond die eerder niet opvielen?
Een te weinig aan lijm kan je achterhalen door over de 'bultjes' te wrijven. Geeft deze mee, dan is er te weinig lijm gebruikt, of is het weefsel onvoldoende aangewreven.
Helaas zulen problemen in de ondergrond niet verbeteren.

Mvg - Sjaak

Jozef, 31-08-2011 14:30 #128
Ik heb vliesbehang en daarop geschilderd hoe kan ik dat van de muren krijgen eris gewerkt in de keuken en beschadigd dus moet er nieuw komen graag een mening

Jef Reactie infoteur, 31-08-2011
Beste Jef,

Je kan bij de bouwmarkt een afstoomapparaat en een perforator (of egelroller) huren.
Door de gaatjes die de perforator in het behang maakt kan het stoom makkelijker achter het behang komen.

Mvg - Sjaak

Hanneke, 30-08-2011 22:10 #127
Wij hebben in maart van dit jaar onze nieuwbouw woning opgeleverd gekregen. Nu hebben we een paar weken geleden de badkamer laten doen. We wilden graag beton stuc combineren met tegels. De aannemer had geen stukadoor die hier bekend mee was maar uiteindelijk hebben ze het materiaal ingekocht en zijn ze er zelf dealer van geworden. Omdat het de eerste klus was voor hen met dit materiaal is iemand van de beton cire organisatie mee gekomen om uit te leggen hoe ze dit product moesten aanbrengen. In eerste instantie vonden we het heel mooi maar inmiddels wonen we er nu vier weken en beginnen de voeg naden van de gibo blokken door het stuc werk heen te komen.

Ik denk niet dat dit door de vochtigheid van de ruimte komt aangezien het ook voorkomt in de twee toiletten.

Ik vind dit heel erg zonde en ik vraag me af hoe dit komt. Misschien door bouwvocht wat nog door de muren heen komt? Maar ik neem aan dat het wel goed voorgestreken is en dergelijke.

Tweede vraag is dan. Wat kunnen wij hieraan doen? Is er een kans dat het nog weg gaat? Toen het stuc werk in het begin was opgebracht zagen we de naden namelijk ook nog, die trokken later weg. Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om het opnieuw te laten doen omdat het ons veel geld gekost heeft. Reactie infoteur, 31-08-2011
Beste Hanneke,

Ik ben niet bekend met de betonstuc die je beschrijft.
Wat ik uit je verhaal begrijp, kan het zijn dat er onvoldoende laagdikte is aangebracht, of dat er op voorhand onvoldoende is geïsoleerd, zodat inhoudsstoffen uit de voeg- / lijmnaden van de blokken doorslaan in de stuclaag.
Bouwvocht lijkt me niet aannemelijk, want dan zou je eerder vlekvorming verwachten in plaats van doorschijnen van de naden.
Zou het probleem voorleggen aan de aannemer of leverancier.

Mvg - Sjaak

Rob Brokling, 17-08-2011 14:27 #126
Wij hebben drie jaar geleden op de wanden van onze nieuwbouwwoning glasvezelbehang (met een kleine structuur daarin) geplakt. We willen in de nabije toekomst de genoemde wanden laten stucen c.q. stucspuiten. Kan dit over het glasvezelbehang heen? Reactie infoteur, 18-08-2011
Beste Rob,

Als het weefsel goed is verlijmd zou het misschien kunnen. Ik zou het risico niet nemen en op een 'schone' ondergrond opnieuw beginnen.

Mvg - Sjaak

Bjorn, 15-08-2011 12:12 #125
Geachte…, Ik heb mijn muren behangen met glasvezelbehang en wil deze nu een lichte kleur geven. Ik heb daarvoor 10 liter muurverf van histor op kleur gekocht. Ik heb een klein stukje uitgeprobeerd en de kleur is wat donkerder dan verwacht. Nou heb ik 2 vragen:
Is muurverf wel de juiste verf voor op glasvezelfbehang?
Hoe kan ik de kleur van mijn verf lichter maken? Nog een liter wit kopen en erbij doen?
Bijvoobaat dank! Groet, Bjorn Reactie infoteur, 15-08-2011
Beste Bjorn,

Twee punten om te beginnen:
- muren zijn grote oppervlakken waarbij een kleur snel donkerder lijkt, maar…
- je krijgt pas een goed beeld als je de hele muur (muren) in kleur rolt, omdat je bij een enkele baan een te groot contrast hebt
Verder:
om een donkere kleur licht te maken of af te zwakken heb je veel wit nodig. Beter zou het zijn om kleur toe te voegen aan wit.
Ik weet niet of je hebt gepland de muren twee keer te schilderen (geeft meer body), dan zou je óf de muur in de 'donkere' kleur kunnen rollen om een goed beeld te krijgen, óf witte latex als basis te nemen en deze (beetje voor beetje) aan te lengen met latex in kleur.
Mocht je zelf gaan mengen, zorg er dan wel voor dat je voldoende verf mengt voor de benodigde 2m om geen kleurverschil te krijgen.

Mvg - Sjaak

Chris, 13-08-2011 16:22 #124
Beste, ik wens een trappenhal te renoveren. Op de wanden is ooit een kalklaag (daar lijkt het toch op) met lichte ruwe structuur aangebracht die daarna overschilderd is geweest met een latexverf. De verf is echter voor een overgroot deel op verschillende plaatsen losgekomen(bladderen). Naar mijn mening mede door de grondstructuur die ooit is aangebracht. Tal van oplossingen heb ik overwogen en heb gekozen het ganse oppervlak aan te pakken en loszittende delen verf te verwijderen (zeer lastige en tijdrovende klus) om ze daarna met glasvezelbehang te coveren. Een voorproefje op een kleine oppervlakte bleek namelijk succesvol. Nu, ik heb gelezen op forums dat in het geval de absorptie van de ondergrond mogelijk ongelijk is, wat in mijn geval door beschilderde(gehechte) en onbeschilderde (afgebladderde)stukken een feit is, het wenselijk is het ganse oppervlak eerst voor te lijmen met een dunne laag glasweefselbehanglijm en na droogtijd van start te gaan met een tweede lijmlaag die het glasvezelbehang uiteindelijk hecht. Hier had ik echter graag eerst een vakkundig antwoord op gekregen. Niet onbelangrijk misschien, ik wil een fijn type glasweefsel gebruiken(met voorgeschilderde grondverflaag) omdat ik het daarna met een vliesbehang wens te behangen ipv.het te verven. Alvast bedankt voor uw tijd en advies. Reactie infoteur, 15-08-2011
Beste Chris,

Op voorhand verwijderen van loszittende delen en opliggende stuc is een goede werkwijze.
Als je het idee hebt dat er kalk / veegvast is gebruikt, zou ik niet voorlijmen maar eerst een fixerende grondlaag gebruiken.
Bij gebruik van voorlijm bestaat de mogelijkheid dat de kalk oplost door het waterbestanddeel in de lijm (lees onthechten en bladderen)
Na aanbrengen en laten drogen van de fixeer zou je de muur kunnen repareren met een muurvuller.
Als je het op deze wijze doet zou je de voorbehandeling met een glasvlies alvorens definitief te gaan behangen kunnen overslaan. Een dag van te voren voorlijmen kan nooit kwaad en zal de verwerking uiteindelijk alleen maar vergemakkelijken.
Laag over laag behangen is altijd minder dan direct op de ondergrond behangen.

Mvg - Sjaak

Wanda, 12-08-2011 20:51 #123
De aannemer heeft in onze nieuwe woning de volledige zolderverdieping behangen met glasvliesbehang (glad) en dit eenmaal overgespoten met latex. Omdat het behang iets is gaan krimpen (aldus de aannemer) staan alle naden tussen de banen open/van elkaar. Is er iets wat wij hier nog aan kunnen doen? Is het een mogelijkheid om er glasvezelbehang (met ruitje) overheen te plakken? Reactie infoteur, 12-08-2011
Beste Wanda,

Het laatste zou je kunnen doen, mits de naden goed verlijmd zijn.
Maar… is natuurlijk een raar verhaal van de aannemer. Glasvliesbehang krimpt in principe niet. Ik denk dat er toch iets mis is gegaan met het aanbrengen van de lijm of de latex.
Ik zou eerst eens kijken of het niet te verhalen is bij de aannemer.

Mvg - Sjaak

Joris, 02-08-2011 10:30 #122
Ik wil een voorzetwand maken in een slaapkamer, ik wil hier glasvezel op gaan plakken.
Wat is het beste materiaal om te gebruiken als plaatmateriaal, gipsplaat of multiplex in verband met de zuigende werking van het plaatmateriaal. Reactie infoteur, 02-08-2011
Beste Joris,

Maakt op zich niet zoveel uit want in beide gevallen moet je de platen voorbehandelen.
Gipsplaat met muurvuller en een gronderingsmiddel.
Multiplex met een isolerende grondverf -en nadien eventueel plamuren- zodat de inhoudsstoffen uit het multiplex niet doorslaan (gele / roodbruine vlekken) door het waterbestanddeel van de lijm en latex.
Ik zou het af laten hangen van het gemak van werken en de standaard maatvoering van de platen in relatie tot de nieuwe voorzetwand.

Mvg - Sjaak

Carien, 01-08-2011 10:06 #121
In oktober wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. Wij willen de "behangklare" muren gaan behangen met glad glasvliesbehang en dan witte latex er overheen verven. Even voor mijn eigen zekerheid, wat is nu de voorbereiding? Bij de eerder opgeleverde huizen van dit project zien we dat de muren al redelijk strak zijn. Is schuren van de muren en voorstrijken (waar doe je dat mee?) voldoende voordat wij gaan behangen met glasvlies? Welk soort glasvlies is het beste te gebruiken: onbehandeld of voorbehandeld? Bedankt voor het antwoord! Reactie infoteur, 01-08-2011
Beste Carien,

De muren schuur je af of schraap je met een breed plamuurmes / stucmes, zodat je alle opliggende onregelmatigheden verwijdert.
Tijdens deze voorbehandeling krijg je ook goed zicht op de kwaliteit van de ondergrond. Zonodig repareren, egaliseren van de ondergrond. Probeer een zo egaal en strak mogelijke basis te krijgen, zeker bij gebruik van glad glasvlies.
Gebruik een voorstrijkmiddel om de zuiging van de muren op te heffen (is standaard te koop van diverse merken).
Gebruik voldoende lijm bij verlijmen van het behang over een breedte van twee á drie banen. De lijm moet nog voldoende nat blijven, zodat het weefsel van het vlies zich als het ware kan vullen met de lijm.
De kwaliteit kun je afleiden uit de dikte, dichtheid van het weefsel en het gewicht / volume van het vlies.
Als je voldoende ruim lijm aanbrengt en twee maal vol met latex afwerkt, zie ik persoonlijk het nut van het voorbehandelde vlies niet. Kwaad kan het echter niet.
Je kan bij deze link ook nog even door de boeken bladeren:
http://www.intervos.nl/assortiment02.html#01

Mvg - Sjaak

Sanne, 28-07-2011 12:18 #120
Wij hebben 6 jaar geleden de behangklare muren van ons nieuwbouwappartement behangen met glasweefsel en daarna 2 keer gelatexed. Nu willen we een kleur op die witte muren, maar de witte latex laat op sommige plaatsen gewoon los. Het schilfert behoorlijk en gewoon overschilderen is geen optie. Ik ben bang dat we alles eraf moeten halen en opnieuw moeten behangen en schilderen. Klopt dit? En zo ja, hoe kunnen we het glasweefsel het beste verwijderen?
Alvast bedankt voor de hulp! Reactie infoteur, 28-07-2011
Beste Sanne,

Als er geen recente problemen in de ondergrond zijn ontstaan, zal het schilferen zich al eerder geopenbaard moeten hebben? Tenzij… je in een eerder stadium veegvast hebt gebruikt.
Verwijderen van glasweefsel doe je met behulp van een afstomer (te huur in de bouwmarkt) en het nodige geduld. Het glasweefsel weekt af als een soort gerafeld verband en moet je de tijd geven los te weken van de ondergrond.
Heeft de latex de toplaag te zeer afgesloten, dan is het verstandig de muren voor te rollen met een 'egelroller' of behangperforator.
Zie: http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/24753-doe-het-zelf-behangen-gereedschap-en-toepassing.html

Mvg - Sjaak

Kim, 17-07-2011 22:49 #119
Wij hebben een nieuwbouwwoning en hebben de 1e verdieping geheel voorzien van glasvliesbehang. Op aanraden hebben wij glasvliesbehang gekocht wat al voorbehandeld was.
Hiermee zouden wij voorkomen dat het behang vell verf op zou zuigen en dat er daardoor 'plekken' op het behang zou komen.

Nu hebben wij na het behangen nog 2 lagen latex er op gedaan, maar de muur lijkt heel
slecht afgwerkt. Op de ene plek lijkt de verf wel te dekken en ergens anders niet, het gevolg; allemaal 'plekken'. Ik heb al een stukje voor de 3e keer met latex gedaan, maar zie geen verbetering.

Ik vraag me af hoe wij het voor elkaar gaan krijgen om een mooie strak geverfde muur te krijgen? Iemand tips? Reactie infoteur, 18-07-2011
Beste Kim,

Het voorgeverfde glasweefsel suggereert dat één maal afschilderen voldoende is. Persoonlijk denkt ik niet dat dit voldoende is.
Officieel moet een glasweefselbehang met een open structuur (gaatjes) 'nat in nat' nagerold worden met lijm (zie artikel), zodat de openingen in het behang zich als het ware vullen met de lijm.
Twee maal vol afwerken met latex moet dan voldoende zijn. Als je de latex te schraal opzet, in combinatie met onvoldoende lijm, geeft dat -met name als je langs het behang kijkt- mogelijk een vlekkerig beeld.
Nog één maal vol afwerken én goed verdelen / doorrollen kan de oplossing zijn.
Zie ook: http://www.behangen-schilderen.nl/index.php/40/latex-muurverf-verwerken/#more-40

Mvg - Sjaak

Kees, 03-07-2011 21:01 #118
Ik wil het schuine dak op zolder met glasvliesbehang behangen. Dit schuine dak is in het verleden gestructuurd geweest. Later is dit geschuurd en is er vliesbehang overheen geplakt. Is het nu voldoende om de bovenlaag van het vliesbehang te verwijderen en het glasvezelbehang over de onderlaag van het vliesbehang te plakken of moet ik ook die onderlaag verwijderen en het glasvezelbehang over de voormalige afgeschuurde structuurlaag plakken? Reactie infoteur, 04-07-2011
Beste Kees,

Het beste is uiteraard om de rug van het oude behang te verwijderen en op een 'schone' ondergrond te beginnen.
Ik begrijp dat dit niet altijd de prettigste oplossing is.
Als je al over het vlies heen wilt plakken, moet je er wel van overtuigd zijn dat dit goed verlijmd is, omdat de onvolkomenheden zich anders aftekenen door het nieuwe behang. Probeer ook zoveel mogelijk te vermijden dat de naden van het oude vlies gelijk vallen met dat van het nieuw aan te brengen glasweefsel en… gebruik voldoende lijm.

Mvg - Sjaak

Hilda Debast, 29-06-2011 12:53 #117
Na het behangen met glasvezel is er een geur van schimmel in de kamer, wat kan je er aan doen en is glasvezel wel ademend? De muur is buitenmuur. Reactie infoteur, 29-06-2011
Beste Hilda,

In principe is een latex ademend. Maar… dit is wel afhankelijk van de laagdikte. Hoe meer lagen, hoe groter de kans dat je de ondergrond uiteindelijk afsluit. Met een paar lagen hoef je hier niet bang voor te zijn.
Alhoewel het vanachter de computer moeilijk te beoordelen is, lijkt het mij dat het probleem aan de buitenzijde ligt -zeker als zich binnen geen schimmelsporen aftekenen- en kan je het beste de buitenmuur impregneren.

Ida Lichthart, 28-06-2011 18:47 #116
Dank voor uw reactie. Wij zijn 2 jaar geleden verhuisd naar onze huidige woning en hebben toen de slaapkamers door een schilders/behangersbedrijf laten behangen met glasweefselbehang. Er zat gewoon papieren behang op de schuine wanden (dat we hebben verwijderd). Het was niet mooi meer, maar er zaten geen scheuren in. Daarom vind ik het zo gek dat er nu wel een scheur is ontstaan in het glasweefselbehang(na ca. 1 jaar). Op een andere slaapkamer krijgt het behang nu ook kleine scheurtjes.
Er is niks verbouwd aan de woning. De schilder die het behangen gedaan heeft had er ook geen verklaring voor. Ik bedoelde eigenlijk een afdeklatje om de scheur te bedekken, zodat je hem niet meer ziet. Kan dat? Reactie infoteur, 29-06-2011
Beste Ida,

Scheuren ontstaan niet spontaan in het glasweefselbehang.
Dit zal toch te maken hebben met rekken en krimpen van de materialen door het jaar heen. Als er binnen een constructie (of verschillende materialen ten opzichte van elkaar) spanning onstaat zal ooit de eerste scheur ontstaan, ongeacht de wandafwerking. Dit ligt dan niet direct aan het glasweefsel, maar aan de ondergrond. Je kan op een overgang van materialen waar glasweefsel is doorgeplakt, daar waar dit niet had gemoeten, wel lelijke naden krijgen omdat het behang de rek en krimp niet aankan. Aan de hand van een foto (via privé mail) is er mogelijk beter advies te geven.
Een latje kan voor het zicht een oplossing zijn, maar het (constructief?) probleem los je er niet mee op.

Mvg - Sjaak

Ida Lichthart, 27-06-2011 13:44 #115
Er is een verticale scheur ontstaan is het glasweefselbehang over de hele hoogte van een schuine muur in de slaapkamer (zowel boven als onder de balk). Hoe kan dat? En is er wat aan te doen? ( Oversauzen?, afdeklatje plaatsen?). Ik lees nergens over scheuren in glasvezelbehang. Wie heeft tips of advies? Reactie infoteur, 28-06-2011
Beste Ida,

Glasweefselbehang is scheuroverbruggend, maar tot op een bepaalde hoogte. Kennelijk is dit eerder een constructief probleem als de scheur er voorheen niet was, of een te grote werking van de panelen op de schuine wand ten opzichte van elkaar. (verzakking, bouwactiviteiten in de eigen woning of in de omgeving, veranderd grondwater?)
Helaas laat dit zich niet herstellen door een nieuwe laag latex.
Plaatsing van latten op de overgangen / naden van de panelen (als dit het probleem is) kan een oplossing zijn.

Mvg - Sjaak

I. Weites, 12-06-2011 12:30 #114
Wij zitten thuis met een groot probleem (denk ik!) De muren van het trappenhuis zijn in de 1e instantie bewerkt met een soort van bruin wit korrelstuctuur 2 jaar geleden hebben we daaroverheen metallicverf gesmeerd. We zijn dit spuugzat, dus mijn man is aan het schren geslagen. Het ene stuk is wel glad het andere weer niet. Ons is geadviseerd om de muren voor te bewerken met primer en het daarna te behangen met glasvezelbehang. Ik heb zo mijn twijfels… kan iemand ons een goed advies geven?! Reactie infoteur, 12-06-2011
Beste I,
Glasweefselbehang vraagt toch wel wat meer voorbereiding dan de meesten willen laten doen geloven.
Als je muur niet strak is, zal je dit altijd blijven zien, zeker met opvallend (strijk) licht.
Dus… of de muur toch zo glad mogelijk voorbewerken en nadien behangen… of misschien is afwerken met latex een alternatief.

Mvg - Sjaak

Petra, 08-06-2011 16:33 #113
Ik heb glasweefselbehang geplakt, kun je hier ook weer `gewoon` behang er over heen plakken? Reactie infoteur, 08-06-2011
Beste Petra,

Dat is niet verstandig omdat het glasweefsel reliëf heeft dat zichtbaar zal blijven door het nieuwe behang.

Mvg - Sjaak

Anoniem, 04-06-2011 01:36 #112
Ik heb recentelijk mijn keuken met glasvezel behangen en vraag mij nu af of regelmatig gebruik van het fornuis met een beperkte luchtafvoer in verband met hitte en vocht tot problemen zou kunnen leiden. Reactie infoteur, 04-06-2011
Beste Anoniem,

Glasvezel werkt brandvertragend (de toplaag mogelijk niet?).
Met glasweefsel en een afwerking met latex verf hoef je geen extra problemen te verwachten, anders dan dat je in de keuken meer vuilaanhechting zal hebben (vet, warmte en circulatie / werveling van de lucht).

Mvg - Sjaak

Saskia, 25-05-2011 12:10 #111
Zodra ik het oude behang verwijder valt ook het kalk van mijn muur af, hoe nat ik het behang ook maak. Blijft glasvliesbehang plakken op een muur waar (bijna) geen kalk opzit? Reactie infoteur, 25-05-2011
Beste Saskia,

Je zal het dan voor de zekerheid moeten fixeren, voorstrijken of voor moeten lijmen, afhankelijk van de ondergrond (poederen = fixeren / zuigen = voorstrijken)
Het grootste probleem is in jouw geval mogelijk dat de ondergrond niet voldoende egaal / strak is. Egaliseren met een muurvuller is dan nodig om uiteindelijk een strak resultaat te verkrijgen.

Mvg - Sjaak

Wendy, 24-05-2011 22:23 #110
Hallo, in onze caravan hebben we in de badkamer behang zitten, vrij dik en geschikt voor de badkamer, nu wil ik hem graag overschilderen, kan dit? het behang wordt wel nat bij het douchen. Reactie infoteur, 25-05-2011
Beste Wendy,

Als het behang voldoende goed verlijmd is en schoon, dan zou dit kunnen.
Gebruik dan wel een vinyllatex. Deze is geschikt voor vochtige ruimtes.

Mvg - Sjaak

Westerhofje, 18-05-2011 13:57 #109
Wij hebben al glasvliesbehang, deze is geverfd. Kunnen we hier vliesbehang overheen plakken? Ik zie deze in alle bouwmarktfolders staan met leuke prints en dat lijkt me wel wat. Reactie infoteur, 19-05-2011
Beste Westerhofje,

In principe zou dit kunnen, alhoewel het verwijderen van het oude behang altijd beter en mooier is.
Eventuele luchtblazen in het oude behang sluit je in en blijf je dan door het nieuwe behang zien.
Als je toch besluit over het oude behang heen te plakken, begin dan aan de andere zijde dan dat je bij het oude behang hebt gedaan. Op deze wijze overlappen de naden en zal dit een beter resultaat geven.

Mvg - Sjaak

Jess, 16-05-2011 16:53 #108
Driekwart jaar geleden hebben mijn vriend en ik glasweefselbehang toegepast op betonnen muren. Wij hebben de muren eerst ingesmeerd met latex en toen vervolgens het behang erop gedaan. Wij hebben de muren helaas niet voorgestreken met lijm oid. Helaas zien we nu op bepaalde plekken dat de zuiging van de muur zo sterk was, dat deze de structuur van het behang heeft veranderd: het lijkt wel dunner geworden en de draden zijn slanker. Je ziet dus plekken waar het behang anders is geworden.

Dit is toch erg jammer, omdat ik er nogal op let. Mijn vraag is, wat de mogelijkheden zijn om onze muren mooi te krijgen in de loop der tijd. Het behang eraf halen is een hoop werk en heeft niet onze voorkeur. Wellicht kunnen we de oplossing zoeken in het stucen van de wanden of er overheen behangen. Wat is uw advies? Reactie infoteur, 17-05-2011
Beste Jess,

Is lastig. Problemen in de ondergrond laten zich achteraf niet eenvoudig herstellen.
Een dunne laag stuc zou kunnen, maar heeft veelal niet de voorkeur. Daar waar het behang niet goed verlijmd is, zal dit waarschijnlijk ook na het stucen op blijven vallen.
De 'dunne' plekken waar je het over hebt, hebben vermoedelijk te maken met onvoldoende verlijming of plaatselijk te veel druk uitoefenen bij het (oorspronkelijk) aanbrengen van het behang. (mits geen fabrieksfouten)
Het zou wellicht een optie zijn het glasweefsel bij een volgende schilderbeurt met kwartscoat af te werken. (of een menging van half kwarts en half latex voor een fijnere structuur) Het probleem in de ondergrond los je er niet mee op, maar door een groter vullend vermogen van kwarts en een grotere breking van het opvallend licht bij een wat grovere structuur zal het minder opvallen.
(overigens is het aanbrengen -op voorhand- van latex een goede keuze geweest. Afstomen / verwijderen zal hierdoor wel makkleijker gaan dan wanneer je dit niet gedaan zou hebben)

Mvg - Sjaak

Trudy, 11-05-2011 15:06 #107
Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons huis. In 2 kamers zit al glasvezelbehang (ruitje helaas) en zullen we alleen verven. De overige kamers en overloop hebben een papieren behang met een granolstructuur (soort piepschuim) erop. Wij willen stakke wanden. Nu is mij het verschil tussen glasweefsel- en glasvezelbehang niet helemaal duidelijk. Kan iemand hier uitleg over geven? De woning is 20 jaar oud. Reactie infoteur, 13-05-2011
Beste Trudy,

Bij glasvezel behang bestaat de rug (drager) van het behang uit glasvlies. De toplaag kan b.v. een vinylstructuur zijn. Door het glasvlies als drager, kan je met dit type behang ook volstaan met het insmeren van de muur met behangerslijm. Het behang heeft nagenoeg geen rek en krimp en is eenvoudig te verwerken. Bij glasvliesbehang zijn er veel meer mogelijkheden om te variëren met kleur en reliëf / patroon.
Een glasweefselbehang is een 'weefsel'. Het is geweven van dunne glasdraden, heeft een enigzins open structuur en zal altijd afgewerkt moeten worden met een geschikte muurverf.
Voor beide behangsoorten geldt dat ze scheuroverbruggend zijn.

Mvg - Sjaak

Manon, 09-05-2011 11:49 #106
In ons huis zijn de muren slecht afgewerkt, met name in onze slaapkamer heb ik het idee dat de vorige bewoner er gewoon beton overheen heeft gesmeerd. Nu wilde ik dit eigenlijk netjes glad laten stucen maar dit is vrij prijzig. Is het een optie om met glasvezelbehang dit op te lossen? de muur is op zich redelijk glad, geen structuur maar echt heel lelijk. En kan ik dit zelf makkelijk doen, ik heb wel enige ervaring met behangen maar niet met glasvezelbehang. En is dit uiteindelijk goedkoper dan stucen?

bedankt alvast, groetjes Manon Reactie infoteur, 10-05-2011
Beste Manon,

Kleine oneffenheden en scheurtjes kan je met glasweefsel wel overbruggen, maar grovere onregelmatigheden blijf je wel zien, met name bij opvallend licht of strijklicht. Alhoewel dit bij b.v. een visgraadmotief minder zal opvallen dan bij het 'basismotief'.
Het beste is toch om de muur zo goed mogelijk te egaliseren / stucen / plamuren met een breed plamuur- of stucmes en een geschikte muurvuller.
Kijk eventueel ook eens voor vliesbehang met een schuimvinyl toplaag. Dit type behang heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als glasvezelbehang, maar is in grovere structuren / patronen te verkrijgen.
Hoe grover het behang, hoe meer breking van het licht, zodat de oneffenheden eventueel minder opvallen.

Mvg - Sjaak

Stuttel, 25-04-2011 21:37 #105
Hier nog een vraagje; Ik heb een dakkapel.helaas is deze niet mooi afgewerkt en zie diverse kieren en naden lopen, nou had ik een leuk idee om i.p.v. te schilderen, de binnenkant te behangen. Zou je eerst de kieren dicht moeten smeren? kun je over geschildert hout behangen? kun je een stuk "plafond' behangen (dus de bovenkant van de dakkapel? Met voorbaat dank! Reactie infoteur, 25-04-2011
Beste Saskia,

Wat je wilt kan.
Reinig de ondergrond en ruw deze eerst op met schuurpapier. Egaliseer (te grote) oneffenheden eventueel.
Is het hout nog niet eerder afgewerkt, dan de ondergrond voorbehandelen met grondverf of een isoleer, om de inhoudsstoffen van het hout te isoleren, zodat deze niet opgelost kunnen worden door de -later aan te brengen- behanglijm.
Een dag voordat je gaat behangen kan je openstaande kieren / overgangen plafond en kozijn dichten met acrylaatkit.
Verder werk je het af alsof je een muur behangt.

Mvg - Sjaak

Annelie, 18-04-2011 22:39 #104
Ik heb een vraagje: Ik heb een kamer behangen met glasvezelbehang. Opzich mooi, maar ik ben alleen zo dom geweest om uit de losse pols het behang te snijden…
Nu, nadat ik 1x een muurverf erop gezet heb, zie je duidelijk de naden die niet mooi recht zijn afgesneden. Kan ik eventueel een nieuwe laag glasvezelbehang erop plakken? Het is een fijn structuur glasvezelbehang. Of heb je een andere oplossing? Reactie infoteur, 19-04-2011
Beste Annelie,

Opnieuw behangen kan, maar wordt er niet direct mooier van omdat je dan:
1. voldoende lijm moet gebruiken om de structuur te vullen
2. aan de andere zijde moet beginnen dan dat je oorspronkelijk hebt gedaan (overlappen van de naden)
3. dit ten koste gaat van je structuur
4. de slecht afgesneden randen -door het nieuwe behang- ook nog wat zichtbaar blijven

Direct na het plakken had je het op kunnen lossen door dubbel plakken / dubbel doorsnijden.
Nu het behang / de lijm al droog is én afgewerkt met latex zal het er niet mooier op worden.

Misschien is het opschroeven van een hoge(re) plint de mooiste oplossing? (en een (profiel)latje aan de plafondkant?)
Dit heeft tevens tot voordeel dat je eventuele snoeren achter de plint kunt wegwerken.
Dus: opnieuw plakken kan maar… zie boven.

Succes - Mvg - Sjaak

Sander, 17-04-2011 21:38 #103
Ik ben van plan om binnenkort glasvezel behang te gaan plakken maar Ik lees een paar keer dat het glas vezel behang nat in nat gelijmt moet worden. Is dit echt nodig en zo ja houd dit in dat het geplakte behang dan weer ingelijmt moet worden? En waar moet je op letten als je glas vezel behang gaat kopen en dan bedoel ik met name de kwaliteit? Reactie infoteur, 18-04-2011
Beste Sander,

De dunnere / goedkopere kwaliteiten hebben een meer open structuur. Wordt er onvoldoende lijm opgebracht en/of zuigt de ondergrond te veel, dan hecht het behang niet voor de volle 100% op de ondergrond / de gaatjes vullen zich niet. Ga je het behang afwerken, dan zullen er zichtbaar gaatjes ontstaan omdat de latex (of andere muurverf) de gaatjes niet vult.
Om deze reden kan het raadzaam zijn het weefsel 'nat in nat' te verwerken.
Bij twijfel kan je het altijd doen, kwaad kan het niet. Wel goed laten drogen alvorens te gaan schilderen, anders kan de afwerkingslaag gaan craqueleren / barstjes vertonen.

Mvg - Sjaak

Stephanie, 31-03-2011 17:11 #102
Heb een vraagje kun je op ramen ook behangen (beide kanten)? Reactie infoteur, 31-03-2011
Ja hoor Stephanie, is op zich geen probleem.
De droging zal wat langer duren omdat de ondergrond niet poreus is.

Mvg - Sjaak

Machiel, 30-03-2011 08:55 #101
Vanaf 18 april mag ik mijn huurappartement betrekken, maar deze is helaas voorzien van een groen en zwart overgeverfd structuur behang. Aangezien ik niet weet in welke staat het stucwerk daar onder is en ik daar ook niet de verantwoording voor wil nemen, ben ik voornemens het behang te laten zitten en hier een nieuw (egaal) behang overheen te zetten. Is glasweefselbehang hierin een optie? Gezien de ondergrond waarop ik het wil verwerken (qua structuur, materiaal en kleur)? Reactie infoteur, 30-03-2011
Beste Machiel,

Gezien de structuur op het huidige behang lijkt dit me niet verstandig.
Als het behang goed is bevestigd / verlijmd, kan je het opnieuw (2x) met een goede latex afwerken.
Is dit geen optie, dan kan je het behang beter afstomen met een behangafstomer.
Als je dit rustig doet en het stoom de kans geeft het behang af te weken, hoef je niet zo bang te zijn de ondergrond te beschadigen.
Is de muur eenmaal kaal en schoon, dan ben je vrij in de keuze van de wandafwerking en kan glasweefsel een goede keuze zijn. Glasweefsel heb je ook in zwaardere kwaliteiten / profielen / patronen. Dit kan een goed alternatief zijn als de muur niet 100% is.

Mvg - Sjaak

Roel, 01-03-2011 16:13 #100
Antwoord op mijn vorige vraag: hele baan eraf getrokken. Die losse plekken fixeren wordt tobben. Muur weer schoongemaakt, lekker eerst insmeren met gewone behanglijm, dunste oplossing en even laten drogen. En gewoon een nieuwe baan erop. Met vervolgens wel de juiste lijm natuurlijk. De behangerslijm gebruik ik alleen om het zuigen te voorkomen, want de glasweefsellijm is bijna op. Net genoeg voor die ene baan.

Roel, 01-03-2011 15:35 #99
Over goed lijmen gesproken, bij één baan zitten drie plekken waar de lijm niet goed gehecht heeft, c.q. te weinig is aangebracht door mij. Of te snel is opgezogen in de muur. Nou zit ik te twijfelen, ik heb de baan al 1 keer gelatexed (zodoende kwam ik erachter), zal ik het proberen te fixeren? Ik vindt het alleen een beetje zonde om er in te snijden. Of zal ik de hele baan opnieuw doen. Ik heb daar alleen niet voldoende lijm meer voor, dan moet ik wachten tot ik aan de volgende kamer begin en dat duurt nog eventjes. Kan ik die losse plekken (ze zijn niet heel opvallend zichtbaar) redelijk netjes repareren?

Roel, 28-02-2011 22:22 #98
Ik heb voor dit huis met renovatiemuren gekozen voor glasweefselbehang en het is echt super. Ik heb al tien jaar niet meer behangen, maar dit is heel makkelijk te verwerken. Ik ben het nu aan het latexen met Histor en ook dat gaat goed. De paar (beginners-)foutjes die ik heb gemaakt vallen nog mee. Aandachtspunt is inderdaad goed lijmen. De muren hier zijn opnieuw gestuced en daarna 1 keer gesausd. Ik denk dat ze nog iets teveel zuigen, dus bij de volgende kamers die ik nog moet doen ga ik dat even aanpakken. Goed inlijmen is heel belangrijk. Voor de rest? Wereldspul met een schitterend resultaat.

Steffie, 22-02-2011 21:29 #97
Wij krijgen over 2 weken de sleutel van ons nieuwbouw flatje. De muren zijn behangklaar, wij willen deze gaan behangen met glasvezelbehang. In welke mate moeten de muren voorbehandeld / geimpregneert worden? Reactie infoteur, 22-02-2011
Beste Steffie,

Je kan de muren -na ze mogelijk nog wat na te plamuren / uit te vlakken- met een verdunde lijm voorrollen. De verhouding voor het voorlijmen staat op de verpakking van de lijm aangegeven.
Voor aanbrengen van het behang de muren vol inrollen met lijm en het behang in de nog natte lijm aanbrengen.
Bij een weefsel met de (standaard) open structuur, het behang "nat in nat' eventueel aan de voorzijde narollen met de lijm. Dit betekent dat je ongeveer 2 á 3 banen vooruit werkt.

Monique, 14-02-2011 10:07 #96
Wij willen onze nieuwbouwwoning gaan behangen met glasvliesbehang (met zo min mogelijk structuur) en daarna sausen met latex. Ik heb begrepen dat we voor een goed resultaat latex van een goed merk moeten kopen. Geldt dit ook voor het glasvliesbehang zelf? Zijn er verschillen in kwaliteit? Waar moeten we op letten? En welke dikte van het behang kun je ons aanraden? Alvast bedankt voor het advies! Reactie infoteur, 14-02-2011
Beste Monique,

Glasvliesbehang zal na afwerken met latex een vlak aanzien geven. Glasweefselbehang heeft altijd een structuur, zowel fijn als grof.
De kwaliteit wordt (mede) bepaald door het gewicht per m2
Kopieer de link voor een overzicht (het vlies staat niet in het boek)
http://www.intervos.nl/bladerfolder/Bladerfolder-intervos-55/bladerfolder-intervos-55.html
Bezuinig inderdaad niet op de materialen! Gebruik als latex bij voorkeur een professionele kwaliteit, of een A-merk (Histor, Flexa). De samenstelling en de pigmenten bepalen de prijs van een verf. Goede grondstoffen maken een verf prijzig, maar dit is qua duurzaamheid, kleurechtheid, dekking en verwerkingsgemak wel de moeite waard.
In een nieuwbouwhuis eerst het opliggend vuil / stof van de muur verwijderen, eventueel repareren / egaliseren met een muurvuller, een dag van te voren de muren met een verdunde lijm voorrollen om de zuiging op te heffen, en… voor aanbrengen van het behang niet te zuinig zijn met opbrengen van de lijm.

Hoop dat je er wat aan hebt!?

Mvg - Sjaak

Nicole, 11-02-2011 15:44 #95
Hoi sjaak, super bedankt voor je snelle reactie! Hoe zit het met het lijmen van het glasweefsel? omdat ik ook lees dat de verf daar glad opdroogd en op het behang zelf pluiziger. dan maar 3 lagen verven? zodat alles strak is? Reactie infoteur, 11-02-2011
Beste Nicole,

Dan is het beste om het vlies na te lijmen. Doe dit 'nat in nat'. Dit betekent dat je twee a drie banen lijmt (lijm vol aanbrengen op de muur) en voordat de lijm is aangedroogd de bovenzijde van het vlies nog een keer nalijmt.
Vervolgens laten drogen en twee maal afwerken met latex.

Succes - Mvg - Sjaak

Nicole, 11-02-2011 12:03 #94
Hallo!
Wij willen de muur glad krijgen zodat ik het kan schilderen in 1 egale kleur. (grijspaars)
de muur is nu behangen, in 4 lagen, met verf op laag 2, en nog meer zooi van vorige bewoners.
oftewel de stukken behang die ik er af krijg zijn 5mm dik, en laten putten achter, en er zijn stukken bij die ik met geen mogelijkheid er af krijg. nu vind ik "laten stucen" het beste, maar daar heb ik het geld niet voor, is glasvliesbehang een oplossing? kan ik dit gewoon over verven met mijn histor kleurtje? wordt het dan strak glad of blijft het zo pluizig als dat glasvliesbehang er uit ziet? heel erg bedankt voor een reactie! Reactie infoteur, 11-02-2011
Beste Nicole,

Het vliesbehang kan je met iedere gewenste kleur latex afwerken, waarbij het glasvezel / pluiizen voor 99% onzichtbaar zal zijn.
Probleem is helaas wel dat je muur zo glad mogelijk moet zijn om een strak resultaat te krijgen.
Een glasweefselbehang met b.v. een wat grover visgraatmotief zal meer oneffenheden verdoezelen. Maar ook hier is een zo strak mogelijke ondergrond wel gewenst.

Mvg - Sjaak

Simone, 08-02-2011 16:25 #93
Wij krijgen eerdaags de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Wij zouden de binnenmuren graag verven met krijtverf. Wel willen we graag een net en strak resultaat. Is het aan te raden eerst glasvezel te behangen of kan je ook gewoon verven? Wat levert het mooiste resultaat op? Reactie infoteur, 08-02-2011
Beste Simone,

Over het algemeen worden nieuwbouw woningen behangklaar opgeleverd. Dit betekent dat je nog de nodige voorbereiding (lees stucen / plamuren / egaliseren / verwijderen van opliggend vuil) hebt alvorens een goede strakke ondergrond te krijgen.
Dit zou je op kunnen lossen door eerst te behangen (wel eerst opliggend vuil verwijderen en de grove plekken egaliseren, voorlijmen of zuiggrond gebruiken), maar besef wel dat glasweefsel een reliëf heeft dat mogelijk het beoogde effect van de krijtverf beinvloed.
Dus:
het kan, maar als je de vaardigheid van het stucen / egaliseren hebt, verdient dat m.i. bij krijtverf de voorkeur.

Mvg - Sjaak

Marcel, 06-02-2011 14:37 #92
Wij overwegen het gebruik van glasvezel behang ivm scheuren in de muren. De werking in de muren is nu voorbij. Momenteel zijn de muren voorzien van structuurverf. Kunnen we het vliesbehang er gewoon overheen aanbrengen of moeten we de structuurverf er volledig afhalen? Reactie infoteur, 06-02-2011
Beste Marcel,

Helaas zal je de ondergrond eerst zo vlak mogelijk moeten maken.
Dit kan door verwijderen, maar dit is waarschijnlijk een enorme klus. Uitvlakken, egaliseren van de muur is mogelijk eenvoudiger.
Na uitvlakken de muur met een voorstrijk behandelen om de zuiging op te heffen.

Mvg - Sjaak

Eduard, 15-01-2011 21:42 #91
Voor ons nieuwbouwhuis met behangklare muren twijfelen we nog of we gaan stucen (gla) of glasvezel behangen. Ik lees vooral de voordelen van glasvezel, maar als jij mocht kiezen: wat zou je dan tegen de muur doen? Glasvezel of glad stucwerK? Reactie infoteur, 17-01-2011
Beste Eduard,

Enig nadeel is misschien dat het -als het nodig mocht zijn- lastig te verwijderen (afstomen) is, maar dat geldt voor stucwerk ook (egaliseren?).
Het gaat er eerder om wat je zelf het mooiste vindt.
Glasweefsel is wel makkleijker gelijkmatig aan te brengen dan stucwerk, alhoewel dat natuurlijk vooral afhankelijk is van je eigen vaardigheden.

Mvg - Sjaak

Danny, 02-01-2011 18:34 #90
Wij hebben op zolder glasvliesbehang, de geweven/blokjes motief. We willen t binnekort opnieuw witten maar ik ben niet helemaal tevreden over hoe de vorige bewoner sommige hoeken heeft afgewerkt. en er zitten hier en daar luchtbellen onder. kan ik over dit behang gewoon nieuwe plakken? en waarmee kan ik t t beste doen? of krijg je dan een groot verschil tussen het oude behang en de nieuw aangebrachte banen? Reactie infoteur, 03-01-2011
Beste Danny,

Banen over plakken is niet aan te bevelen, tenzij je genoegen neemt met een andere structuur (want: structuur over structuur)
Als het niet té is, kan je de blazen het beste kruislings insnijden, lijm aanbrengen en voorzichtig aanwrijven.
Heb je niet te veel gaatjes, dan kan je deze -alvorens af te werken met latex- inwassen / aanstrijken met acrylaatkit.
Is het behang te slecht aangebracht, dan zal je dit helaas moeten verwijderen en opnieuw aan moeten brengen.

Mvg - Sjaak

Heidi, 11-12-2010 18:05 #89
Wij willen ook een zolder met schuine wanden van geperste houtsplintertjes gaan behangen met glazvezel. De breedste strook tussen de balken is 1.13 cm. Bestaat er ook glasvezelbehand van 1.15 of 1.20 cm? En moeten we van te voren ook alle schroefgaten dichten of zie je die niet weer als je gaat behangen? En het schilderen, doe ik dat na of voor het behangen? En waarmee kan ik dat het beste doen? Reactie infoteur, 12-12-2010
Beste Heidi,

Een breedte van 1.13 is er niet. Ik begrijp dat dit de breedste maat is en de rest dus voor een deel smaller? Misschien daar de reststukken (meer dan 60 breed) gebruiken vanuit het midden?
Schroefgaten moet je vooraf plamuren en schuren anders blijf je deze zien.
Met oog op de inhoudstoffen in het hout kan het ook raadzaam zijn de houten platen eerst voor te gronden of te isoleren. Dit omdat inhoudsstoffen in het hout kunnen oplossen door het waterbestanddeel in de latex en vlekvorming kunnen geven.
Afwerken met latex doe je -als je de platen eerst voorbehandelt- na het aanbrengen van het glasweefsel.

Mvg - Sjaak

Roy, 04-12-2010 15:54 #88
Ik heb de muren van de babykamer bekleed met glasvliesbehang. Na de eerste keer verven blijkt dat ik de lijm niet overal gelijkmatig verdeeld heb waardoor het behang niet overal vastzit. Je ziet na het verven duidelijk dat op sommige plaatsen het behang los is. Lost dit probleem zich vanzelf op wanneer ik een 2de laag ga verven of kan ik beter de los zittende delen nog een keer na lijmen?

Groet,
Roy Reactie infoteur, 05-12-2010
Beste Roy,

Helaas zal een tweede verflaag het probleem niet wegnemen, omdat de hechting op de ondergrond onvoldoende is.
Lijm de losse delen vooraleerst nog even in, eventueel door kruislings insnijden van het behang, zodat je de lijm goed achter het behang aan kunt brengen.
Wrijf de naden weer goed aan, laat drogen en werk af met muurverf.
Glasweefsel met een open structuur (gaatjes) zou na verwerking eigenlijk eerst nagelijmd moeten worden, terwijl de onderlaag van de lijm nog nat is (nat in nat).

Mvg - Sjaak

Do, 15-11-2010 17:43 #87
Kun je over glasvliesbehang structuurverf aanbrengen? Of moet je eerst nog een ander laag over het glasvliesbehang aanbrengen? Alvast bedankt Reactie infoteur, 15-11-2010
Beste Do,

In principe zou dit kunnen, maar… het is beter om het vlies eerst voor te bewerken in een latex in kleur. Dit is beter voor de dekking en de strcutuurverf laat zich beter en gelijkmatiger verdelen, omdat je de ondergrond al enigszins verzadigd.

Mvg - Sjaak

Petra, 13-11-2010 22:12 #86
Hallo Sjaak,

Jij als goeroe kan mij vast helpen, google kan het iig niet.

De vorige bewoners van ons huis hebben glasvezel aan laten brengen en geverfd met ws. latex. Het glasvezel is geplakt op gipsplaat en hoe de voorbereiding is geweest is ons niet bekend. Nu schilfert de verf, op verschillende plekken schilferende verf. Het behang lijkt er wel goed 'vast' op te zitten. Heb jij enig idee wat de oorzaak is, en zo ja, hoe het behandeld moet worden voordat ik eea evt. overschilder.

Alvast bedankt voor de reactie! De overige reactie waren iig erg waardevol.

Tjuus,

Petra Reactie infoteur, 14-11-2010
Beste Petra,

Moeilijk om aan te geven zonder het te zien.
Een aantal mogelijkheden:
- bij aanbrengen van een toplaag is de vorige laag (deels) niet voldoende droog geweest
- er zijn verschillende typen verf over elkaar heen verwerkt die elkaar niet verdragen
- her en der is de ondergrond te vet geweest
- men heeft een goedkope opfrisbeurt gegeven met veegvast (kalk)
1. De veegvast is eenvoudig te controleren door er met een natte vinger over heen te wrijven. Geeft de verf af dan is het veegvast.
2. Om te controleren of het latex is, veeg je met spiritus over het oppervlak. Latex lost namelijk op in alcohol.
3. Is er een andere reden voor het bladderen, dan zou je deze weg kunnen krabben / steken alvorens het behang opnieuw te schilderen. Maar… of dit eenvoudig te doen is zonder de ondergrond te beschadigen?

Laat even weten of je punt 1 of 2 kunt achterhalen, dan zijn we een stap verder.

Groeten - Sjaak

Yvonne, 14-10-2010 11:54 #85
Gisteravond voor het eerst kennisgemaakt met glasvliesbehang (egaal, zonder structuur en voorgesausd). We willen het plaatsen aan de zolder/plafond tussen de balken. De ondergrond is houtvezelplaat en deze zijn eerst in de voorstrijk gezet. Het gaat om schuine stukken van 3,75 meter lengte en 60 cm breed.
Wat een ramp! We hebben er 2 banen ingekregen en dat heeft 1,5 uur geduurd. Het enigzins stugge behang is niet flexibel en doordat je het tussen twee balken moet zien te krijgen knikt en buigt het hier en daar. Gevolg: direct een scheurtje of scheur in het behang. Hebben wij een verkeerd soort/type glasvliesbehang gekocht? Ik dacht namelijk dat het oersterk materiaal was. Hoe kunnen we dit voorkomen? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 14-10-2010
Beste Yvonne,

Als eerste: wees niet te zuinig met de lijm, waarbij ik er ook van uit ga dat de ondergrond voldoende verzadigd is met de voorstrrijk.
Glasweefselbehang krijgt de stevigheid door de combinatie van lijm en de afwerking met latex (of een andere muurverf)
Je zou de banen op voorhand vast af kunnen snijden op een breedte van plusminus 63 cm. en een lengte van 380 cm.; dit werkt wellicht makkelijker. Werk vanaf één kant (balk) naar de andere kant toe. Wrijf het behang luchtig aan met de hand en strijk het behang -wat je wel vol in de juiste lijm moet werken- met een textielspatel vervolgens vast op de ondergrond. Doe dit in eerste instantie luchtig en strijk de gehele baan na als deze goed zit. Dit doe je het beste van midden uit naar de zijkanten en naar de boven- en uiteindelijk de onderzijde. Kijk en voel ook met de hand of het behang strak is aangebracht. Je kunt het behang altijd nog corrigeren door het wat los te halen en strak op de ondergrond te strijken.
Afhankelijk van je werkhouding kan je van boven naar beneden werken, maar als het makkleijker is (zolder?) kan je ook van onder naar boven werken. Hierbij loop je de baan als het ware omhoog, terwijl je baan -vooral in het midden- in de lijm vastzet.
Bij een behang met een open structuur kan je deze na het plakken direct weer met de lijm narollen voor een betere hechting. Voor de afwerking met de latex wel een dag wachten.

Hoop dat je wat met het antwoord kan!?

Mvg - Sjaak

Eline, 13-09-2010 15:20 #84
Wij hebben onze slaapkamers behangen met glasvezelbehang. Het resultaat ziet er goed uit tot we beginnen met schilderen: de strepen lijm worden duidelijk zichtbaar en je voelt ook duidelijk een reliëf wanneer je er over wrijft. We hebben geen idee waardoor dit komt, hebben we de lijm niet genoeg uitgesmeerd? Hebt u een idee hoe dit komt en hoe we dit in de toekomst kunnen vermijden? We zijn nu bezig met een volgende kamer en hebben hier reeds behangen en een laag verf aangebracht, kunnen we hier nog iets doen om de strepen weg te krijgen? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 13-09-2010
Beste Eline,

Bedoel je met strepen banen?
Eventuele mogelijkheden:
- de lijm en/of de latex niet gelijkmatig verdeeld
- voor het mooie en een goede dekking een tweede keer met latex afrollen
- de eenvoudigste soort glasweefsel ná plakken direct nog een keer met lijm afwerken

Ik weet niet wanneer je geschilderd hebt, maar bedenk dat een verf wel enige tijd moet drogen om een goed zicht op het resultaat te hebben.

Bella, 09-09-2010 14:48 #83
Wij willen onze muren gaan behangen van de kinderkamer. Deze muur is van beton. Daardoor houdt het behang niet. Moeten we deze betonnen muur nu voorbehandelen en zo ja? Waarmee? Reactie infoteur, 09-09-2010
Beste Bella,

Repareer de muur eerst -daar waar nodig- met een muurvuller.
Behandel een dag voor het behangen de muur met verdunde behangerslijm (voorlijmen). Hiervoor houd je de verhouding aan zoals op de verpakking aangegeven.
Aanbrengen van de verdunde lijm doe je met een vachtroller of blokwitter.

Mvg - Sjaak

Bas, 28-08-2010 00:49 #82
Wij willen in ons huis de muren opnieuw gaan behangen.
Echter er zit nu op de muren glasvezel behang dat ook nog eens is beschilderd in het verleden met structuur verf. (Fijne korrel) Echter in de loop der tijd heeft de verf of mogelijk werking van de muur ervoor gezorgt dat op diverse plekken het glasvezel behang heeft los gelaten. (grote en kleine plekken)
Kan ik deze losse plekken weer vastlijmen en aansluitend nieuw behang aanbrengen?
Wij willen behang gaan gebruiken waarbij je de muur insmeert met lijm en dan het (snel)behang er op plaatst.

Wat is de juiste werkwijze om onze muren weer keurig te voorzien van mooi behang?
We willen weer de nodige tegen een mooie kamer aankijken… :-)
Mvg, Bas Reactie infoteur, 28-08-2010
Beste Bas,

Het is niet verstandig om over glasweefselbehang met strcutuurverf een behang te plakken.
De meeste behangsoorten vragen een vlakke ondergrond. De structuur zal zich in jouw geval door het behang heen 'aftekenen'
Helaas afstomen of latex aanbrengen.
De delen van het behang die niet goed hechten kun je kruislings insnijden, terug slaan, inlijmen en weer vastplakken. Je blijft dit doorgaans wel enigszins zien.

Mvg - Sjaak

Tom, 24-08-2010 09:38 #81
Beste Sjaak,

Ok dan wordt het voorstrijken dus :)
En hoelang van tevoren moet dat gebeuren?
Dus hoelang moet het drogen/intrekken voordat er overheen behangen kan worden?

BVD Tom Reactie infoteur, 24-08-2010
Beste Tom,

Het beste is dit een dag van te voren te doen, dan krijgt het voldoende kans te drogen.

Succes - Mvg - Sjaak

Tom, 23-08-2010 16:38 #80
Ok wij gaan binnekort ( +-4 weken) beginnen aan het behangen van ons nieuwe appartment :) Wij gaan eerst voorlopig duplex behang erop plakken, met iets een structuur erop. Het zijn behangklare betonnen en gipsen wanden. Moeten wij nu eerst voorstrijken? Ivm zuigende werking van de muren? Of kunnen we er gelijk opplakken? Of misschien eerst iets anders doen voordat we gaan behangen?
Graag uw antwoord, BVD Tom Reactie infoteur, 23-08-2010
Beste Tom,

Werk alle muren voor met een verdunde behangerslijm, zodat je de grootste zuiging opheft. (met blokwitter of vachtroller)
Egaliseer en repareer indien nodig met een muurvuller.

Misschien heb je hier nog wat aan:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/4886-doe-het-zelf-behangen-en-wandafwerking.html

Veel plezier in je nieuwe woning.

Mvg - Sjaak

Ilona, 23-08-2010 13:43 #79
Goededag,

Wij hebben een huis gekocht uit 1921. Nu hebben de vorige bewoners het huis keurig netjes onderhouden en glasweefselbehang op de muren in de woonkamer geplakt. Hieroverheen is latex gegaan.

Het allerliefste willen wij structuurverf op de muur of korrelpleister. Kan dit over het glasweefselbehang heen?

Wat als dit niet kan en we zouden het niet willen verven, zijn we dan "veroordeeld" tot het verwijderen van het glasweefselbehang en hoe groot wordt deze klus dan? Is dit veel meer werk dan papieren behang verwijderen?

Groet,

Ilona Reactie infoteur, 23-08-2010
Beste Ilona,

Korrelpleister durf ik niet te adviseren, daar heb ik bij het aanbrengen over glasweefselbehang geen ervaring mee.
Kwartscoat zou kunnen, want deze is voldoende elastisch, maar dan breng je wel een structuur over een structuur aan!?

Mvg - Sjaak

Barbara, 20-08-2010 22:00 #78
Beste Sjaak,

Wij hebben 2 jaar geleden in de slaapkamer op 2 van de 3 muren een glasvliesbehang ( glad structuur) gedaan. We hebben de muren toen niet voorgestreken. Dit zou niet nodig zijn volgens de bouwmarkt omdat het een oude flat is waar al behang op de muren zat en ze dus niet meer een zuigend effect hadden. (dit vorige behang hebben we er wel eerst af gehaald alleen zaten er nog kleine stukjes papier op)
Vervolgens ging ik de muur verven met een metalic latex van flexa. Na een paar minuten ben ik alweer gestopt omdat je de vezels er door heen zag komen en het leek of de verf door het behang werd gezogen. Zelfs nadat ik het heb laten drogen en een 2e laag had aangebracht.
We hebben toen uiteindelijk als noodoplossing een papier behang eroverheen geplakt. Een 3e muur waar we geen glasvlies op hadden geplakt hebben we behangen met een vinylbehang met een metalic printt.
Nu wil ik eigenlijk alsnog een glad vliesbehang op 1 muur hebben met een metalic latex erover heen omdat dit mooi staat bij het andere behang.

Is het mogelijk om het papier behang eraf te halen, het glasvlies voor te behandelen en er dan weer glasvlies oveheen plakken? En hoe kan ik het daarna het beste verven? Moet ik het eerst met een gewone superdekkende latex in een kleur dicht bij de metalic verf, verven? En dan de metalic erover heen?

Met vriendelijke groet,

Barbara Reactie infoteur, 21-08-2010
Beste Barbera,

Het vinylbehang verwijderen zonder het vlies te beschadigen zal moeilijk worden, zodat je waarschijnlijk alles zal moeten afstomen en weer opnieuw beginnen.

De oplossing voor de afwerking is zoals je aangeeft. Het vlies eerst 1 á 2 keer voorbewerken met een latex in een overeenkomstige of neutrale kleur en vervolgens afwerken met de decoratieve latex.

Mvg - Sjaak

P.s. Was het vlies oorspronkelijk wel met de gladde zijde in het zicht geplakt?

Erkan, 09-08-2010 14:44 #77
Hallo, ben mijn zolder aan het opknappen, en vroeg mij af of glasvezelbehang ook op gipsplaten kan. en op mdf platen of moet ik speciale platen hebben daar ik vaak hoor dat mdf niet tegen vocht (lijm voor behang) kan…? Reactie infoteur, 17-08-2010
Beste Erkan,

Beide materialen zuigen nogal, zodat het beter is deze voor te bewerken om de zuiging op te heffen. Verlijmen van het behang gaat dan makkelijker.

Voor het MDF kan je -na reiniging- grondverf gebruiken, dat tevens voorkomt dat de inhoudsstoffen van het MDF doorslaan bij aanbrengen van de lijm (of vochtproblemen geeft). Voor de gipsplaten (oude, verdiunde) latex of gronderingsmiddel.

Doe je dit dan hoef je geen problemen te verwachten.

Succes - Mvg - Sjaak

Tom, 09-08-2010 14:43 #76
Ik wilde wat advies over nieuwbouw muren. Ik wil zelf het liefst gaan sauzen. Maar wat is het beste om als ondergrond voor de verf te gebruiken? Het zijn kale betonne muren (behangklaar noemen ze het als t goed is, de grote gaten zijn dichtgesmeerd, maar de luchtbelletjes etc niet) En een paar gipswanden. Kan ik nu beter de gaatjes dichtsmeren, schuren, afstoffen en sauzen? Of is het beter om er glasvezel of -vliesbehang tege de kale muren aan te plakken en dan daar overheen sauzen? En welke verf ik dan ook het beste kan gebruiken. Of heeft iemand nog een beter idee? :)
In ieder geval zou ik graag willen weten wat het beste is ivm vocht in nieuwbouw.
En;
- Wat de prijsverschillen zijn (bv 1, duurste 2, middel & 3, goedkoopste.
- En hoelang het ongeveer meegaat ivm slijtage ofzo.

Ik wilde eerst misschien gaan behangen, maar omdat het nieuwbouw is kon ik er dan beter goedkoop, papier behang er tegen aan plakken, en een jaartje later (of langer) het er weer afhalen en beter (lees duurder ;)) behang nemen.

In ieder geval alvast bedankt, en maakt niet uit wat of wie, zolang het maar goed advies is ;)

Tom Reactie infoteur, 17-08-2010
Beste Tom,

Een beetje late reactie t.g.v. vakantie.

Over het algemeen valt het met het vocht in de nieuwbouw wel mee,
Bij aanbrengen van (vinyl) latex moet je wel zorgen dat de muren mooi strak en egaal gestuct zijn; behangklaar is veelal niet voldoende.
Alleen latex is wel meer kwetsbaar bij b.v. stoten dan een behang, omdat dan de beschadigingen direct in de ondergrond (muur) zitten. Latex is overigens wel de goedkoopste oplossing.

Glasweefselbehang of een papierbehang kan je naar mijn ervaring in de nieuwbouw zonder problemen toepassen; vol vinylbehang -dat afsluit en niet ademt- kan eventueel problemen geven bij een te veel aan vochtinsluiting.

Dus: een sluitende oplossing kan ik in individuele gevallen moeilijk geven, maar ik ben in de praktijk weinig problemen met vocht tegen gekomen in de nieuwbouw.

Mvg - Sjaak

Rafael, 24-07-2010 13:50 #75
Wij hebben in ons nieuwe huis overal glasvezelbehang zitten. De vorige bewoners hadden veel foto's aan de muren hangen en nu zijn dus de gaten zichtbaar.
Is het mogelijk om alle muren in het huis te laten spuiten? Reactie infoteur, 24-07-2010
Beste Rafael,

Ja hoor, dit is goed mogelijk als het glasweefsel goed en strak bevestigd is.
Voor een goed resultaat wel even de gaten plamuren en/of tamponeren voor een mooie overgang.

Mvg - Sjaak

Mijke, 19-07-2010 19:21 #74
We hebben in onze woning 2 kamers waar glasweefselbehang op de muur zit. Het 1 is met strepen en de andere kamer is met blokken. Het behang met de blokken is beige en met bruine vlakken van 12 bij 12 cm. Het ander behang heeft verticale strepen met zowel felle als donkere strepen. We willen het graag in 1 keer goed gaan verven, hoe kunnen we dit het beste doen. Moeten we de bruine blokken eerst egaliseren en met welke kleur? Reactie infoteur, 19-07-2010
Beste Mijke,

Het contrast tussen de gebruikte kleuren is nogal groot.
Ik ben bang dat je de muren toch twee keer met een goede kwaliteit latex in de gewenste kleur zal moeten schilderen voor een goed dekkend resultaat.

Troost je met de gedachte dat de tweede keer schilderen aaanzienlijk minder tijd kost als je de voorbereidingen eenmaal hebt getroffen.

Mvg - Sjaak

Thijs, 15-07-2010 20:44 #73
Ik heb 3 jaar geleden glasvezelbehang laten plaatsen. Dit is los gaan zitten op verschillende plekken, kan ik dit herstellen of moet ik daarvoor alles verwijderen? Het glasvezelbehang zit op mdf behangen. Reactie infoteur, 15-07-2010
Beste Thijs,

Als het op de hoeken en randen onthecht is, kan je dit voorzichtig terug halen tot daar waar het nog goed verlijmd is. Breng vervolgens lijm aan en wrijf het weer vast.
Heb je blazen in het midden van een baan, dan snij je dit kruislings in, slaat het terug en verlijmt dit.
Helemaal onzichtbaar zal het niet overal te herstellen zijn, maar over het algemeen is dit redelijk te doen, mede omdat je de muur nadien weer in het geheel met muuurverf moet afwerken voor een goed resultaat.

Succes - Mvg - Sjaak

Pim, 13-07-2010 14:08 #72
Hallo,

Wij zijn op dit moment bezig om de bovenverdieping van ons nieuwbouw huis te behangen met glasweefsel.
We willen dit hierna gaan witten, nu is mijn vraag of elk type latex hiervoor geschikt is.
We hebben histor monodeck staan waarmee we de zolder wit hebben gemaakt, echter is dit direct op het beton geverfd. Kunnen we deze latex ook prima gebruiken voor op het glasweefsel of is het aan te raden andere latex te kopen en zo ja welk merk/type is aan te raden?
Wij zien door al het verschil in latex het verschil niet meer :-) Reactie infoteur, 13-07-2010
Beste Pim,

De Monodeck is goed op het glasweefsel te gebruiken, evenals vele andere soorten en kwaliteiten latex.
De kwaliteit van de latex bepaalt over het algemeen vooral de duurzaamheid en de dekkracht.

Misschien is dit nog wat voor je:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/7606-schilderen-muurverven-kwaliteiten.html

Mvg - Sjaak

Anita, 12-07-2010 21:39 #71
We willen onze slaapkamer behangen met glasweefselbehang. Nu hebben we al 14 jaar stevig behang op de muren zitten en het zit overal nog goed en strak. Kunnen we hierover heen behangen? Reactie infoteur, 13-07-2010
Beste Anita,

Het kan eventueel wel als het oude behang géén reliëf heeft en goed verlijmd is, maar…
Het is altijd beter om het oude behang eerst te verwijderen. De blazen die bij het oude behang 14 jaar terug -gedurende de droging- aanwezig waren komen weer terug zodra je de glasweefsellijm aanbrengt.
Het is dan moeilijker te beoordelen of je het glasweefsel glad aanstrijkt. Is het glasweefsel niet volledig aangestreken, dan geeft dit problemen bij de afwerking met latex. (gaatjes)
Over het algemeen gaat het afstomen vrij vlot.

Mvg - Sjaak

Raveen, 12-07-2010 14:26 #70
In de woonkamer hebben we de betonnen muren na oplevering van het huis vanwege de vele luchtblaasjes opgevuld met Alabastine. Daarna twee lagen verf eroverheen. Zeven jaar later hebben we het met dezelfde kleur nog eens twee keer geverfd. Het heeft er nooit echt helemaal glad uitgezien (je ziet hier en daar een lichte oneffenheid), maar dat viel niet echt op (alleen bij een bepaalde lichtinval).

Nu na 14 jaar willen we er vliesbehang overheen plakken en dan latexen. Ik vraag me alleen af of het verstandig is om de vliesbehang zo op de muur te plakken. Zal het wel goed hechten op de inmiddels dikke laag verf die erop zit? Moet ik het voorschuren met een bandschuurmachine, of voorbehandelen met een bepaald middel zodat de vliesbehang goed zal hechten?
Alvast hartelijk dank, Raveen Reactie infoteur, 12-07-2010
Beste Raveen,

Latex laat zich slecht schuren
Als de latex goed gehecht is, kan je er direct lijm op aanbrengen en het behang verwerken.
Grove oneffenheden op voorhand met een stucmes en muurvuller egaliseren.
De mate waarin is mede afhankelijk van de grofte van het behang.
Een glasweefselbehang met een reliëf stelt wat minder eisen aan de ondergrond dan een glad glasvliesbehang.

Mvg - Sjaak

Vdberg, 29-06-2010 19:27 #69
Ik heb onlangs mijn glasweefsel overgeschilderd, maar het resultaat wordt heel streperig, hoe voorkom ik dat? Reactie infoteur, 30-06-2010
Beste,

Mogelijk een roller gebruiken met een wat langere vacht, of
meer materiaal opzetten, gelijkmatig verdelen en goed luchtig narollen,
of
een niet te dure verf misschien?

Kijk voor de verwerking van latex eventueel bij:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/5996-schilderen-latex-en-andere-muurverven.html

Mvg - Sjaak

Randy Folmer, 11-06-2010 17:56 #68
Beste Sjaak, allereerst geweldig bedankt voor de snelle reactie. De meeste muren zijn beton een paar andere gipsplaten. Beiden heb ik glad gestuct en opgeschuurd. De gipsplaten(holle muur) ook nog een voorstrijk gegeven. Zeker niet zuinig geweest met de juiste lijm. Ik denk dan ook dat het behang de oorzaak is. Praxis aanbieding. Echt de plekken die in de gaten geen vlies hadden laten los. Is spuiten van muurverf nog een oplossing om de ondergrond wit te krijgen. (laatste vraag) Ben blij met de reactie. Groet Randy Reactie infoteur, 12-06-2010
Beste Randy,

Het glasweefsel heeft welliswaar een 'open' structuur, maar dit behoort wel overal min of meer gelijk te zijn.
Als dit op bepaalde plekken te veel afwijkt, dan is het product mogelijk gewoon niet goed geweest. Is er op de verpakking gewaarschuwd voor onregelmatigheden en het advies eerst te controleren? Is het bij verwerken al niet opgevallen?
Spuiten zal geen oplossing zijn, omdat het behang -op de slechte plekken, als ik het goed begrepen heb- niet of onvoldoende hecht op de ondergrond. Was de muurvuller of de voorstrijk wel goed gedroogd?
Bij twijfel… vraag gerust, of ga met een reststukje behang terug naar de Praxis voor een beoordeling.

Mvg - Sjaak

Randy Folmer, 11-06-2010 11:44 #67
Beste Sjaak,
Onlangs de kamer met glasvliesbehang beplakt. Eén muur met grof visgraat die er goed uitziet na het sauzen. De andere muren met standaard fijn ruit motief. Na het plakken ruim 24uur laten drogen. Tijdens het sauzen lieten er hele stukken los van de muur. Het leek of het aan de roller bleef hangen. Wat mij opviel is dat het standaard glasvlies niet geheel dicht was. Hele grote stukken waar je doorheen kon kijken. Dus tussen de ruitjes zat geen vlies. Kan dat de oorzaak zijn en in het glasvlies van inferieure kwaliteit? Kan ik hier nog iets aan doen of moet het weer opnieuw? Hopelijk kan je me helpen. Groet Randy Reactie infoteur, 11-06-2010
Beste Randy,

Als ik het probleem goed begrijp, volgende mogelijke oorzaken op de muur met het standaard glasweefsel:
1. toplaag / stuclaag heeft onvoldoende hechting op de ondergrond. Klop op de muur of deze niet ´hol´ klinkt om te bepalen of het stucwerk goed hecht.
2. te zuinig geweest met de lijm op bepaalde plaatsen. Ik ga er van uit dat de juiste lijm op de juiste dikte is aangebracht
3. het glasweefsel onvoldoende aangewreven. Visgraad is stugger, waardoor dit makkleijker is.

Het standaardglasweefsel heeft een meer open structuur (gaatjes) dan het visgraad. Dit zou (mede) de reden kunnen zijn dat je het bij de ene soort wel hebt en bij de andere niet.

Mvg - Sjaak

Maria, 05-06-2010 17:47 #66
Beste Sjaak,
Hartelijk dank voor het dubbele advies en alle informatie. Ik twijfel even door wat de beste optie is. Zonnige groet, Maria Reactie infoteur, 07-06-2010
Beste Maria,

Ik begrijp de verwarring en/of de twijfel, maar vanachter de computer is er helaas geen sluitend antwoord te geven.

Nog even dit als aanvulling:
- heb je veel ervaring; verwijder het bouwbehang

- heb je minder ervaring; laat zitten. Maar lijm dan wel vóór zodat je de zwakken plekken / blazen signaleert en hier wat aan kunt doen, alvorens het glasweefsel aan te brengen.

Succes - Mvg - Sjaak

Maria, 04-06-2010 21:43 #65
Beste Sjaak,
In mijn monumentale appartement is 8 jaar geleden bouwbehang geplaatst na renovatie. Een aantal muren is eerst afgewerkt met gipsplaten. Dit bouwbehang heb ik 8 jaar geleden met latex beschilderd. Nu wilde ik graag van alle muren waarvan op enkele plaatsen het bouwbehang loslaat, het behang verwijderen en opnieuw behangen met glasweefselbehang. Ik heb geprobeerd met een stoomapparaat het behang te verwijderen, maar dat is een grote ellende geworden omdat het karton van de gipsplaten ook meekwam en op sommige plaatsen kreeg ik na uren werk het bouwbehang er niet af. Ik kreeg van een klussenman het advies om het behang te verwijderen op plaatsen waar het lukt (te bepalen door met een natte doek met zeep het behang te bewerken) en de rest te laten zitten en dan te gaan behangen met glasweefsel. Een andere klussenman zei nee dat moet je niet doen want de kans op blaarvorming is dan groot. Wat is wijsheid?
Zonnige groet, Maria Reactie infoteur, 05-06-2010
Beste Maria,

Helaas ligt de wijsheid in het midden.
Inderdaad is het lastig om behang van gipsplaten te verwijderen, helemaal als het al eens met latex is afgewerkt (sluit af) De stoom slaat dan namelijk moeilijk door het behang, zodat de kans groot is dat de toplaag van de gipsplaat beschadigd / te week wordt. De beste oplossing zou zijn om het behang dan met een egelroller te perforeren. Zie:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/24753-doe-het-zelf-behangen-gereedschap-en-toepassing.html

Dit vraagt echter veel geduld en voorzichtigheid om de ondergrond niet te veel te beschadigen. Na verwijdering zal je de gipsplaten goed moeten laten drogen en de beschadigde plekken moeten egaliseren met een muurvuller. Is ook de muurvuller voldoende gedroogd, dan is het raadzaam de ondergrond eerst met (oude) latex af te werken, zodat je de ondergrond min of meer afsluit, zodat je in de toekomst niet weer het zelfde probleem krijgt en het glasweefsel makkelijker is af te stomen.

Als het behang goed is aangebracht zou het in jouw geval een optie kunnen zijn het glasweefsel over het bouwbehang aan te brengen, na eerst de slechte / losse delen verwijderd te hebben. Besef wel dat je dan het probleem voor je uit schuift als het behang in de toekomst -om enige reden- alsnog verwijderd moet worden. Dan zal het haast ondoenlijk zijn het behang fatsoenlijk te verwijderen, want: bouwbehang, latex, lijm, glasweefsel, latex, latex.

Kans op blijvende blaarvorming bestaat alleen daar waar het bouwbehang niet goed op de ondergrond verlijmd is. Lijm je muren -een dag van te voren- eventueel voor met een verdunde behangerslijm. Verwijder het behang daar waar tijdens het voorlijmen flinke blaarvorming ontstaat, laat drogen en plamuur of schuur de randen / overgangen, alvorens opnieuw te gaan behangen.
Kleine blaasjes in het behang zullen over het algemeen geen problemen geven. Dit zijn blaasjes die in oorsprong bij inlijmen en drogen (rekken en krimpen) zijn ontstaan en trekken voor 99% -na droging- weg.

Maria, zoals ik al aangaf ligt de waarheid mijn inziens in het midden. Één van bovenstaande oplossingen zal de keuze kunnen zijn, ook al hebben ze elk hun voor- en nadeel.

Succes - Mvg - Sjaak

Anneke, 01-06-2010 13:47 #64
In het huis van mijn dochter en haar vriend is gekozen voor veel glasvezelbehang. Zij hadden als advies van de bouwmarkt gekregen om eerst voor te strijken. Zij hebben dat begrepen, als het voorstrijken van het behang en hebben daarvoor speciale voorstrijk gekocht en dit op het behang aangebracht. De muren zuigen nogal, maar er is wel speciale lijm gebruikt voor glasvezelbehang. Afgelopen weekend wilden wij de eerste muren gaan verven. Zij hebben hiervoor Flexa muurverf gekocht, maar na de eerste stukjes verven bleek al, dat dit er helemaal niet goed opkwam. De plek waar de kwast of roller als eerste opkomt wordt een plakkaat van verf en is dan ook niet meer uit te rollen of smeren. Met een kwast muurverf kon ik dus ook maar zo'n 5 cm. verven. Omdat zij van een andere (lichtere) verf veel over hadden, zijn wij de muur eerst gaan verven met monodek van Histor. Dit gaf dezelfde problemen, maar wij hopen nu, dat de tweede laag dan beter zal gaan. De muren die gedaan zijn, zien er na droging echt heel lelijk en vlekkerig uit. Wat is er in hemelsnaam fout gegaan en hoe kunnen we er voor zorgen, dat het in de woonkamer allemaal wel in één keer goed komt? De muren in deze kamer zijn nog niet voorgestreken. Ik hoop, dat u een oplossing voor ons heeft.
Mvg, Anneke Reactie infoteur, 01-06-2010
Beste Anneke,

Zoals je al aangeeft is voorstrijk niet bedoeld om het behang in te smeren, maar de muur. Heb je desalniettemin de lagen na iedere behandeling goed laten drogen? Is het glasweefsel niet week geworden?
Het lijkt er namelijk op dat de ene laag de andere heeft opgeweekt.
Een dergelijke volgorde heb ik nooit gevolgd, dus is het moeilijk om het resultaat en de inwerking van de producten onderling precies te voorspellen / achterhalen.
Je zou de muur na extra droging nog een keer met latex af kunnen werken en kijken wat de afwerklaag dan doet.

In de woonkamer begin je met het voorstrijken of verdund voorlijmen van de muren. Laat de muren vervolgens een dag drogen. Hierna breng je vol lijm aan op de muur en verwerkt het glasweefselbehang zoals in het artikel beschreven.

Hoop dat het lukt - Mvg - Sjaak

Esther, 22-05-2010 23:50 #63
Aanstaande woensdag krijg ik de sleutel van mijn nieuwbouwwoning. Ik heb voor de woning voorbehandeld glasweefsel behang gekocht. Nu is mijn vraag: Moet ik de muren van te voren ook nog witten? Ik ga na het behangen wel weer eroverheen verven maar met een lichte kleur. Zou je dan kleurverschil zien? Gr Esther Reactie infoteur, 23-05-2010
Beste Esther,

Je zou de muren kunnen voorlijmen met een verdunde behangerslijm om de ergste zuiging op te heffen.
Voor de afwerking maakt dit niet zoveel uit. Bij gebruik van een goede kwalteit latex / muurverf en een juiste manier van aanbrengen (liefst twee keer) krijg je een mooi resultaat.

Succes - mvg - Sjaak

Izzie, 22-05-2010 18:51 #62
Ik heb mijn muren behangen met chocoladebruin vliesbehang, heel erg mooi maar nu komt het probleem. Ik heb een L vormige woonkamer het lange gedeelte is aan de achterkant een doorzonraam als je vanuit die kant de woonkamer inloopt is het 1 hele mooie muur geen kleurverschil, kijk je van de andere kant of vanuit het zitgedeelte heeft de muur 4 verschillende bruintinten, het ziet er verschrikkelijk uit omdat het lijkt of we verschillende rollen uit verschillende kleurbaden gebruikt hebben. Is dat normaal? Ik heb dit nog nooit bij iemand gezien. Reactie infoteur, 23-05-2010
Beste Izzie,

Ik weet niet of je de verpakking nog hebt, maar mogelijk had je de banen stortend moeten plakken. Dit betekent om en om de zijde boven en een volgende baan als het ware op z'n kop.

Mvg

Anneke, 19-05-2010 14:20 #61
Zaterdag glasweefesel behangen bij mijn zoon ben altijd alleen hulpje geweest bij behangen dus zie er best tegenop. Ik wil graag weten hoe ik nu het beste de hoeken moet doen. Reactie infoteur, 19-05-2010
Beste Anneke,

De binnen- / inwendige hoeken plak je tot in de hoek en snijd je door / af strak in de hoek. De hoek kan je later, vóór je gaat afwerken, eerst met acrylaatkit netjes dichtkitten voor een strakke eindafwerking.

Buiten- / uitwendige hoeken plak je gewoon door, waarbij je het behang tegen de laatste baan stotend aanbrengt, vervolgens het behang eerst strak tot de hoek aanwrijft en vervolgens de hoek om doorplakt.

Hoop dat het duidelijk is en… succes!

Mvg - Sjaak

Lucia, 10-05-2010 10:07 #60
Ik ga bij mijn zus de muren in de hal met glasweefsel behangen. Het oude behang is er afgestoomd. Maar daar onder blijven op sommige plekken een soort heel dun structuurkalk achtig laagje onder van een halve milimeter. Om dat allemaal er af te krijgen is heel erg veel werk ben ik bang. Is dat verschil acceptabel of ga je dat door het behang heen zien? Ik heb al veel glasweefsel geplakt. Maar allemaal op een nieuwbouw ondergrond. Ik ben dus benieuwd of dit een probleem gaat geven. Reactie infoteur, 10-05-2010
Beste Lucia,

Je blijft niveauverschil bijna altijd zien, vooral bij strijklicht / opvallend licht.
Is het achtergebleven stucwerk niet af te stomen?
Misschien kun je de slechte plekken met een breed stucmes en een muurvuller bijwerken, zodat een geleidelijke overgang ontstaat.
Alternatief is wellicht schuren met grof schuurpapier (of een baksteen)

Mvg - Sjaak

J. de Jong, 09-05-2010 17:11 #59
Hallo, ik heb onlangs glasvlies geplakt in m, n stacaravan, maar nu laat het los v/d wand (blaren), hoe is dit mogelijk? En wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 09-05-2010
Beste J.,

Helaas vrij weinig; waarschijnlijk is er daar waar 'blaren' ontstaan te weinig lijm aangebracht.
Enige mogelijkheid is de blaren kruislings insnijden, lijm aanbrengen, terugwrijven en met schoon leidingwater voorzichtig nawrijven.

Mvg - Sjaak

Dl, 07-05-2010 00:13 #58
Beste Sjaak,

Aanstaande maandag krijg ik de sleutel van mijn nieuwbouwwoning. Ik heb begrepen van toekomstige buurtbewoners (die hun sleutels reeds ontvangen hebben) dat de muren een hoog zuiggehalte hebben, bij hun is het behang namelijk letterlijk naar beneden gestort, probleem is dat ik niet weet of dit te wijten is aan het gebrek aan voorbereiding of de zuigende muur zelf. Online heb ik verschillende sites en fora bekeken betreffende glasweefselbehang in nieuwbouwwoningen, daarbij wordt het meest gezegd bij de voorbereiding van de muur om 1. de muur voor te bewerken met een voorstrijkmiddel en 2. de muur voor te lijmen. Ervan uitgaande dat de muren écht zo zuigend zijn, wat is het beste dat ik kan doen? Optie 1. of 2. of allebei? Om er zeker van te zijn?
Bij voorbaat dank voor uw advies.

MvG, DL Reactie infoteur, 07-05-2010
Beste DL,

De lijm die je uiteindelijk voor het verwerken van het glasweefsel gaat gebruiken is dikker dan de reguliere behangerslijm en moet je vol aanbrengen.

Doe je dit, dan kun je vooraf volstaan met het voorlijmen -met een met water afgedunde- lijm, die je vervolgens wel een dag laat drogen.

Houd voor een mooi resultaat wel de tips aan die in het artikel beschreven staan (voorbereiding etc.)

Succes - Mvg - Sjaak

Dl, 06-05-2010 23:47 #57
Beste Sjaak,

Bij voorbaat dank voor uw advies.

MvG, DL Reactie infoteur, 07-05-2010
Beste DL,

Nog even dit:
Over het algemeen zijn particulieren nog wel eens geneigd te zuinig met materiaal om te springen. (te weinig lijm of b.v. te weinig latex) Dit ligt vaak aan de basis van de problemen (zo ook de buren denk ik).
Houd de mengverhoudingen -zoals aangegeven op de verpakking aan- evenals droogtijden / inweektijden.
Eventueel overtollig lijm kun je direct met schoon leidingwater verwijderen.

Tot slot: voorlijmen kan nooit kwaad en geeft alleen maar meer verwerkingsgemak, zuiging of geen zuiging.

Mvg

Casper, 03-05-2010 11:08 #56
Beste Sjaak,
Zes jaar geleden heb ik de muren in de woonkamer van mijn nieuwbouwwoning geverfd. Één muur, die bestaat uit gipsplaten, vertoont na verloop van tijd scheuren van max. 2mm. Deze scheuren zitten met name op de plek waar de gipsplaten bij de ramen "inspringen". Dus daar waar de ene plaat in een hoek overgaat op de andere plaat. Ik wil op deze muur nu glasvezelbehang aanbrengen om deze scheuren weg te werken. Het behang moet dan ook over die verschillende platen aangebracht worden. Hoe doe ik dat? Gewoon vanaf de rol aanbrengen en insnijden, zodat het behang over die buitenhoek in één keer heengaat? Of heb jij een ander advies. Hoop dat ik duidelijk genoeg ben. Groet, Casper Reactie infoteur, 05-05-2010
Beste Casper,

Helemaal juist!
Je werkt het behang strak naar de stijlen of vensterbank toe, snijdt het in bij de in- of uitsparingen en snijdt vervolgens de lengtes en uitsparingen strak af langs een snijlineaal o.i.d. Nadien goed aan- / nastrijken.

Vanaf de rol werken is het meest eenvoudig. Zorg dat je géén vuil oppakt van de vloer bij het uitrollen (leg er karton/plastic onder) en dat je voldoende ruimte hebt om de rol te laten rollen. De rol leg je op de vloer tussen de muur en je trap. Terwijl je de trap oploopt, trek je het behang rustig omhoog totdat je (ruim) voldoende lengte hebt om de baan te richten en aan de plafondkant aan te brengen.
Voordeel hiervan is dat je sneller kunt werken en dat je bijna geen materiaalverlies hebt.

Mvg - Sjaak

Coby, 27-04-2010 13:54 #55
Een oud huis gerenoveerd en omdat de stuckosten zo hoog zijn willen we de zolder afwerken met glasvezelbehang. Alle wanden zijn afgewerkt met gipsplaten. Kan ik de naden/spleten en schroefgaten opvullen met acrylaatkit voordat ik ga voorstrijken en behangen? We hebben de oospronkelijke balken zichtbaar gelaten en ik wil het behang steeds tegen deze balken wegsnijden zodat het een strak geheel wordt. Als ik bv albastine gebruik om de naden en schroefgaten op te vullen ben ik bang dat dit uiteindelijk los gaat laten omdat ik altijd heb begrepen dat gips tegen hout gaat werken en dan de opvulling er gewoon uivalt. Dankjewel voor eventuele adviezen.gr Reactie infoteur, 27-04-2010
Beste Coby,

Ik zou de naden, schroefgaten e.d. eerst toch met een muurvuller repareren/egaliseren.
Nadien het galsweefsel aanbrengen (al dan niet ná voorlijmen om de ergste zuiging op te heffen),
strak afsnijden,
éénmaal met latex behandelen,
afkitten met acrylaatkit van de resterende naden/hoeken,
eindafwerking met latex.

Van scheuren (hout-gips) zal je dan niet of nauwelijks last hebben omdat je nadien behang, latex, kit, latex aanbrengt.
Houd wel de balken zoveel mogelijk vrij van muurvuller; plak af, of reinig direct met klamme spons en leidingwater.

Succes - Mvg - Sjaak

Guy, 22-03-2010 22:21 #54
Tijdens het aanbrengen van Alphatex SF laten de naden van het glasweefselbehang los, wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Reactie infoteur, 22-03-2010
Beste Guy,

Het meest aannemelijke is dat je te weinig lijm hebt aangebracht op de ondergrond, vóór verwerking van het glasweefsel, of… de lijm al te zeer was aangedroogd.

Mvg - Sjaak

Tom, 13-03-2010 21:05 #53
Beste Sjaak,
Voor onze nieuwbouw woning ben ik aan het onderzoeken voor de muren. Aangezien er veel vocht in de muren kan zitten, raadt het internet zeker glasvezel behang aan. Wat mij niet duidelijk is, is dat alle termen door elkaar gebruikt lijken te worden. Glasvezel, glasweefsel en glasvlies. Wat zijn nu precies de verschillen?

Ik heb gelezen dat glasvlies eenvoudiger te verwijderen is, omdat het alleen een dun vliesje is aan de achterkant van het behang. Maar ademt dit ook en is dit dan geschikt voor nieuwbouw? Alvast Bedankt. Reactie infoteur, 16-03-2010
Beste Tom,

Zowel glasweefsel als glasvlies zijn opgebouwd uit glasvezel. Glasvlies is dun, heeft een redelijk gesloten structuur en is zonder reliëf (min of meer glad), en glasweefsel heb je in verschillende structuren en is wat grover.

De grofte en/of open structuur in combinatie met de te gebruiken lijm maakt dat het behang later makkelijk of moeilijk te verwijderen is. Zo hebben de meeste glasweefselsoorten een open structuur, bedoeld om een goede verlijming te verkrijgen en nadien met een muurverf af te werken. Door de open structuur van het behang krijgt de lijm de kans zich als het ware tussen de vezels te zetten.

Ook heb je glasvlies als drager (rug) van 'normaal' behang. Dit zijn de behangsoorten die je kunt aanbrengen door de muur in te smeren. Dit type behang krimpt niet tijdens de droging.

Derde variant is vliesbehang/acrylbehang, met een redelijk gesloten structuur; verkrijgbaar in vele dessins. Dit type behang is relatief eenvoudig te verwijderen, lijkt wel wat op glasweefsel en is ook in breedtes van plusminus 1 mtr. te verkrijgen. Dit type behang moet ook met een muurverf afgewerkt worden.

Mvg - Sjaak

Jacou, 13-03-2010 08:49 #52
Hallo Sjaak,
Ik zou persee NIET meer willen schilderen. De vorige keer hebben we zo vaak moeten schilderen omdat het zuigende effect de verf zo ongelijkmatig optrok. Ik wil met plezier mijn vliesbehang duurder betalen als het me verder het schilderwerk uitspaart.
Zoveel duurder is het trouwens ook niet: Extra zware kwaliteit - diep reliýf - imitatie spatelstructuur in hippe kleuren als Granny Smith, paars, turkoois, taupe, zwart, grijs, bruin en beige - per rol van 10,05 x 1,06 m voor 22euro/rol.
Een goede rol en een hoeveelheid verf voor dat oppervlak kost vaak niet minder. Niet gesproken van het minder was- e afplakwerk dat je hebt als je niet moet schilderen. Reactie infoteur, 13-03-2010
Beste Jacou,

Er zijn behangsoorten (met kleur of print) met een vliesrug die makkelijk te verwerken zijn.

Concentreer je bij aankoop dan op de soorten behang waarbij je de muur moet insmeren in plaats van het behang. Dit type behang heb je ook in verschillende breedtes.

Mvg - Sjaak

Jacou, 12-03-2010 20:00 #51
Duidelijke uitleg, alvast bedankt. Toch vind ik één ding nergens terug in de uitleg noch in de reeds gegeven antwoorden hieronder. Ze verkopen tegenwoordig "gekleurd vliesbehang". Mag ik me daarbij voorstellen dat he vooral niet meer de bedoeling is om deze nog te overschilderen? Zou serieus wat tijd besparen… als het allemaal mooi te verwerken is. Reactie infoteur, 12-03-2010
Beste Jacou,

Waarom zou je gekleurd behang kopen als je het vervolgens wilt overschilderen?
Uiteraard kan dit wel (evenals nagenoeg alle andere behansoorten), maar dan maak je het onnodig kostbaar.

Er is wel 'voorgeschilderd' glasweefsel te koop, dat in één arbeidsgang afgeschilderd kan worden. Het is dan wel een vereiste vol en gelijkmatig te werken om een mooi resultaat te verkrijgen.

Mvg - Sjaak

Mar, 03-03-2010 13:05 #50
Op de muren van slaapkamer en trap zit glasvezelbehang waarover geverfd is. Nu willen we met structuurverf of korrelpleister (fijn) de muren afwerken. Kan dit over de geverfde glasvezel of dit eerst verwijderen voor het mooiste resultaat. En kost het veel tijd om glasvezel te verwijderen? Dit doen met een stoomapparaat het beste/makkelijste? Reactie infoteur, 03-03-2010
Beste Mar,

Indien het glasweefsel goed is verlijmd, kun je hier met een structuurverf overheen schilderen. Desef wel dat de structuur van het glasweefsel mede bepelend is voor het eindresultaat.

Mvg - Sjaak

An, 27-02-2010 21:52 #49
Wij hebben de slaapkamer van onze dochter een aantal jaar geleden behangen met glasvezelbehang en geschilderd, zij heeft echter planken aan de wand gehad die nu weg zijn. Om dit weg te werken hebben we ze al dichtgesmeerd, geschuurd en opnieuw geschilderd… we blijven het echter lelijk vinden (aangezien het behoorlijke hollewandpluggen waren). Natuurlijk is het een optie om de muur opnieuw te behangen. Moet het oude glasvezel er dan af? kan dat uberhaupt wel? Kunnen we er zo met nieuwe glasvezel of ander soort behang overheen? Heeft u een tip? Reactie infoteur, 28-02-2010
Beste An,

Gegeven de hollewandplug neem ik aan dat je op gipsplaat hebt behangen.
Het verwijderen van glasweefselbehang op gipsplaat wordt een lastig verhaal, omdat het gevaar bestaat dat de gipsplaat te veel opzwelt of beschadigt tijdens het afstomen.
Mijn inziens heb je twee opties:
- kiezen voor overbehangen met een behang met een zwaar reliëf (de minste optie), zodat de ondergrond enigszins geneutraliseerd lijkt door het reliëf. Bij een 'dun' behang n.l. tekent de structuur van het glasweefselbehang zich af door het behang.
- egaliseren van het glasweefselbehang met een egalisatiemiddel of muurvuller en spacspaan. Na voldoende droging nieuw behang aanbrengen. Dit is veruit de beste oplossing, maar arbeidsintensiever én vraagt enige vaardigheid bij het egaliseren.

Mvg - Sjaak

Robin, 25-02-2010 10:41 #48
Wij hebben onze slaapkamers allemaal behangen met glasvezelbehang (echt dat hele dunne)… Erg mooi geworden, alleen nu hebben we het geverfd, en zijn de naden (waar de banen tegen elkaar aan zijn geplakt) helemaal wit geworden, en de rest netjes de gebroken wit-kleur. Zelf hebben wij het vermoeden dat het komt door de glasweefsellijm, aangezien we de randen en naden van het behang extra goed hebben ingesmeerd… We hebben de muren nu 3x geverfd (met Flexa-verf, dus wel goede kwaliteit), alleen zijn de naden nog goed te zien (het is overigens erger als er fel licht op schijnt). Kunnen wij hier nog iets aan doen zodat het beter wordt? Groet, Robin Reactie infoteur, 25-02-2010
Beste Robin,

Omdat je stelt dat je de naden extra goed hebt ingesmeerd met lijm, is het meest waarschijnlijke dat de totale laagdikte bij de overgangen van de banen groter is dan op de banen zelf. Dit dikteverschil maakt -met name bij opvallend licht / strijklicht- dat je dit rondom de naden blijft zien als je langs de muur kijkt.
Frontaal zal het mogelijk minder zijn?

De vraag is: is er werkelijk kleurverschil, of lijkt het kleurverschil in verband met een andere reflectie van het licht, tengevolge van een ongelijkmatige laagdikte (lijm plus latex) Bekijk het oppervlak vanuit verschillende invalshoeken om dit te kunnen beoordelen.

Helaas kun je hier niet zoveel aan doen. Hoe vaker je het overschilderd, hoe meer je het verschil neutraliseert, maar… thats it.

Vaak zal het na verloop van tijd niet meer zo opvallen; nu weet je het en let je er op. Vitrage, planten, een schilderij e.d. zorgt ook voor de nodige breking.

Hoop dat je wat aan het antwoord hebt, ook al lost het jouw probleem niet echt op.

Mvg - Sjaak

Maro, 09-02-2010 16:06 #47
Hallo,
Mijn zoon heeft een voormalig huurflatje gekocht. Nou heeft de bouwvereniging om het netjes op te leveren glasweefselbehang aangebracht. Maar mijn zoon had besloten om te gaan spachtelputzen. Kan hij nu de spachtelputz over het glasweefselbehang aanbrengen? Het behang heeft het structuur van de 1e foto hierboven. Reactie infoteur, 09-02-2010
Beste Maro,

Ik zou het risico niet nemen. Glasweefselbehang is hier niet voor bedoeld. Bovendien ben je bij het resultaat afhankelijk van de wijze van verlijmen.
Bij twijfel zou je een proefmuurtje op kunnen zetten om -na voldoende droging- het resultaat te beoordelen.

Mvg - Sjaak

Vera, 09-02-2010 14:14 #46
Hallo,
Ik heb op de kinderkamer glasvliesbehang zitten met een redelijk fijne structuur. Is het mogelijk om hier een lambrisering (behangsstrook) overheen te plakken en of muurstickers op te plakken?
Kan je dit er ook weer afkrijgen zonder het glasvlies (behalve de kleur) te beschadigen? Reactie infoteur, 09-02-2010
Beste Vera,

Dit zou kunnen, alleen speelt bij het eventueel verwijderen de gebruikte lijm mee. De reguliere waterverdunbare lijmen zullen waarschijnlijk geen problemen opleveren; meer agressieve lijmsoorten mogelijk wel.

Mvg - Sjaak

Yvonne, 09-02-2010 11:52 #45
Beste infoteur,

nadat de muren zijn behangen met glasvezelbehang (open
structuur) is er ook 2 x latex over gedaan.
Omdat er waarschijnlijk te weinig lijm is gebruikt ziet het er
heel vlekkerig uit, grote plekken met gaatjes die niet opgevuld
worden met latex. Winkelier gaf tip nogmaals lijm over het gehele
behang, werkt ook niet. Wat zijn nu mijn opties?

Mvg Yvonne Reactie infoteur, 09-02-2010
Beste Yvonne,

Hier is helaas niet zoveel aan te doen. Het enige wat je zou kunnen proberen is het behang kruislings in te snijden op de plaatsen waar te schraal lijm is aangebracht, behang terug te slaan, lijm op de muur aan brengen en weer aanstrijken. Nadien wel de hele muur weer met latex afwerken.
Het is een beetje "kiezen tussen twee kwaden"

Mvg - Sjaak

Jvd (infoteur), 25-01-2010 17:02 #44
Dirk, Vorige reactie is verloren gegaan.

Ja, je kan de muur nogmaals overdoen. Geeft wel een afwijking in structuur t.o.v. de andere muren. Een (contrast)kleurtje in latex kan eventueel ook.

Mvg - Sjaak

Dirk, 25-01-2010 16:00 #43
Ik heb even een ander vraagje. Ik heb een aantal muren gedaan met structuurverf, alleen op 1 muur is het niet zo mooi geworden. Veel kleurverschil van de overgangen, nou is die muur niet zo groot dus zou ik het liefst de hele muur nog een keer doen. Nou is mijn vraag of ik de muur eerst weer moet voorbehandelen of dat ik direct een nieuwe laag er overheen kan aanbrengen? Reactie infoteur, 25-01-2010
Oh ja Dirk,

Wel goed roeren -waardoor de kleur goed mengt- voordat je begint.

Chris, 25-01-2010 13:18 #42
Best heer, mevrouw,

ik wil gaan behangen, (met gewoon normaal behang) nu heb ik glasweefsel/vlies lijm kan ik dit ook gebruiken voor gewoon behang?

alvast bedankt!

Groetjes Reactie infoteur, 25-01-2010
Beste Chris,

Ik zou het niet doen als het kant en klare lijm is. Glasweefsellijm is nogal dik en lobbig.
Ieder behang heeft een aangegeven dikte lijm en een bepaalde inweektijd nodig. Dit heeft weer te maken met verzadiging van het type behang en de rek en krimp van het bewuste behang tijdens inwerken en droging op de muur.
Als het behang met een vliesrug is, zou het kunnen volgens de aangegeven aanmaakverhouding.

Mvg - Sjaak

Cindy de Bruijn, 23-01-2010 22:14 #41
Beste infoteur glasvliesbehang,
Misschien weet u ook het antwoord op deze vraag. We hoorden verschillende adviezen op de vraag of er stucwerk op te brengen is over glasvliesbehang. Iemand meende van niet, iemand anders zei dat het wel mogelijk was als je eerst een goede primer aanbrengt. Heeft u hier ervaring mee Reactie infoteur, 25-01-2010
Beste Cindy,

Glasweefsel is niet bedoeld als drager van stucwerk, alhoewel dit wel afhankelijk kan zijn van de uiteindelijke laagdikte van het aan te brengen stucwerk, profiel van het behang e.d.

Een dunne laag egalisatiemiddel zou mogelijk kunnen; echt stucwerk lijkt me een te groot risico.

Afwerken met een kwartscoat misschien?

Mvg - Sjaak

Lavinia, 23-01-2010 17:52 #40
Hallo ik heb n vraagje…

we willen glasvezelbehang op de muur maar er zit nu vinyl behnang op we zijn dat er aan het afstomen maar dat duur uren voor 1 strook er is namelijk ook overheen geverfd… nu vragen we ons af of we het daar over heen kunnen behangen en het behang zit er strak op haha anders hadde we het er wel vanaf gekregen:P en het is ook heel strak.

bij voorbaat dank Reactie infoteur, 23-01-2010
Beste Lavinia,

Het juiste advies zou moeten luiden: afstomen, egaliseren en opnieuw 'opbouwen'.

Maar… heeft het vinylbehang géén reliëf (dus glad) en is het reeds eerder behandeld met latex én strak aangebracht, dan zou je het glasweefsel over het behang aan kunnen brengen en het wederom met latex afwerken.

Punt is wel dat je het probleem voor je uit schuift; uiteindelijk zal het er toch vanaf moeten.

Besluit je toch af te stomen; kras dan het behang in zodat de stoom makkelijker achter het behang kan komen. Huren van een 'egelroller' bij een vakhandel kan je hierbij ook tot hulp zijn. (deze perforeert de toplaag)

Mvg - Sjaak

Steef, 20-01-2010 09:24 #39
Ik heb op een gipsplaten wand glasvezel behang geplakt. Ik dacht dat alles strak was tot ik ging schilderen waardoor de overgangen zichtbaar werden. Is het mogelijk om de met fix en finish over het geverfde glasvezel de muur alsnog strak te maken en daarna de muur met structuurverf opnieuw te behandelen, nadat ik hem eerst met voorstrijk behandeld heb? Reactie infoteur, 20-01-2010
Beste Steef,

Zoals je het omschrijft zou het kunnen, en is wellicht ook de beste manier.

Als het reliëf van het behang minimaal is, kun je misschien volstaan met het bewerken van de overgangen en het geheel afwerken met een structuurverf. (afhankelijk van de grofte)

Mvg - Sjaak

Gea Brandsma, 04-01-2010 15:17 #38
Hoi,
Drie jaar geleden hebben wij in onze woonkamer glasvliesbehang laten plakken, maar het is niet goed gedaan mischien te weinig lijm o.i.d maar het zit op veel plekken los en de hoeken zijn lelijk.
Wat kunnen wij het beste doen om weer een mooie strakke woonkamer te krijgen. De muren zijn van zichzelf glad en egaal en het zijn gipswanden ( houtskalet woning) Er zitten wel een paar lagen saus op.

groet Gea Reactie infoteur, 04-01-2010
Beste Gea,

Hoeken e.d. zou je nog wel vast kunnen lijmen alvorens opnieuw latex aan te brengen. Bij de overige plekken wordt het lastig om dit te herstellen.
Het wordt of afstomen/verwijderen, of proberen de luchtinsluiting met een stanleymes kruislings in te snijden, lijm aanbrengen, aanstrijken en hopen dat het resultaat voldoet. Na droging kun je het vlies weer met latex afwerken.

Succes,

Mvg - Sjaak

Jacco, 15-12-2009 16:46 #37
Hallo,

kan ik in mijn huis tegen de dakplaten op zolder ook glasweefselbehang plakken? De platen lijken mij van gelakt hardboard.

Jacco Reactie infoteur, 16-12-2009
Jacco,

Zijn de platen gelakt, dan kun je deze met glasweefsel afwerken. Zijn ze onbehandeld, dan moet je de platen eerst met een isoleer afwerken, omdat anders de 'bruine' inhoudsstoffen door je behang kunnen slaan, wat vlekvorming geeft.
Wel -in beide gevallen- eerst reinigen en licht opschuiren voor een goede aanhechting.

Aandachtspunt: zorg dat de overgangen tussen de platen strak zijn; anders eerst vlak maken.

Mvg - Sjaak

A. Alkema, 24-11-2009 12:32 #36
Vrienden van me hebben van gipsblokken een kast gemaakt naast de haard waar ze de houdblokken in willen opslaan en wat kleine prularia. Het idee was dat ik met sierpleister de blokken ga af werken maar navraag bij de vakman werd me dat afgeraden. Grote kans op beschadegingen, niet krimpvast, te hard t.o.v. de ondergrond. Glasvlies zou de oplossing zijn. Maar het geheel heeft nog al wat (buiten)hoeken. Hoe kan ik er voor zorgen dat vooral die hoeken er straks toch strak uitzien? Om de bocht plakken of juist alleen maar platte vlakken (en dus ook op de blokbreedte van 10 cm losse stroken behang)? Reactie infoteur, 24-11-2009
Beste A.

Doorplakken om uitwendige hoeken is bij glasweefsel geen enkel probleem, mits de hoeken recht/haaks en enigszins afgerond zijn. (dit geldt overigens voor alle behangsoorten) Inwendige hoeken eventueel in de hoeken doorsnijden en een lichte voeg met acrylaatkit aanbrengen alvorens af te schilderen.

Mvg - Sjaak

Koos, 16-11-2009 09:36 #35
Ik wil een glasvezelbehangwand schilderen, maar ik wil een baan horizontaal een andere kleur geven. Als ik met verftape dit afplak ben ik bang dat de verf hieronder door loopt omdat er een kleine structuur in de glasvezel zit. Heb jij hier een oplossing voor? Reactie infoteur, 16-11-2009
Beste Koos,

Afhankelijk van het reliëf krijg je met het luchtig hanteren van de kwast of roller langs de tape het beste resultaat. Door weinig druk uit te oefenen 'druk' je de verf zo weinig mogelijk in het reliëf.
Voor echt strak werk is het misschien een idee om de omtrek van de te schilderen baan met een smal/dun latje -in kleur- op voorhand te kaderen.

Mvg - Sjaak

Rob, 12-11-2009 11:47 #34
Beste Sjaak
Ik wil glasvezelbehang over een bestaand behang plakken. Het betreft één laag behang en zit er nog heel goed op.
Kan dat?
groeten
Rob Reactie infoteur, 12-11-2009
Beste Rob,

Dit zou kunnen als je er van overtuigd bent dat het oude behang goed verlijmd is en… geen reliëf heeft, danwel voldoende vlak is.
(alhoewel een vakkundig advies zou moeten luiden dat je het oude behang eerst moet verwijderen/afstomen)

Mits de ondergrond goed is, heeft het overbehangen eventueel als bijkomend voordeel dat het glasweefsel behang in de toekomst -indien nodig- minder moeizaam te verwijderen is.

Mvg - Sjaak

Rick, 08-11-2009 21:38 #33
Beste Sjaak,

We willen graag in ons huis glasvezel behang plaatsen omdat er een of ander structuur op de muur zit en het niet mooi is.
nu had ik begrepen dat de muren glad moeten zijn en ben dus druk aan het schuren gegaan (is heel veel werk).
Omdat ik mijn kabels van mijn tv in de muur wil heb ik gleuven gevreest in de muur toen ik daar klaar mee was begon het plijster werk er af te knapen.
omdat dat redelijk makelijk ging ben ik daar verder mee gegaan omdat er de een egale muur onder zit.
toen ik halve wege mijn muur was begon de muur te knapen en kwam er eer nieuw pleister werk te voor schijn wat wel erg hard is en dus ook niet vlak wat kan ik nu het beste doen om het tocht makelijk goed te krijgen om er glasvezelbehang op te plakken en wat kan ik dan het beste met mijn andere muren doen die nu nog intact zijn met pleister werk.

Met vriendelijke groet Rick Reactie infoteur, 09-11-2009
Beste Rick,

Helaas moet je voor een goed resultaat een galdde ondergrond als basis hebben. Pleisterwerk dat los zit en/of onvoldoende hechting heeft (klinkt hol bij kloppen) moet verwijderd worden, waarna de muur waarschijnlijk opnieuw gestucd moet worden. Op muren waar het pleisterwerk nog intact is en goed hecht op de ondergrond zal egaliseren voldoende kunnen zijn. Een eenvoudige manier is er niet, of je zou -op tengels- een gips- of wandplaten 'voorzetmuur' aan moeten brengen, waarachter je dan tevens de leidingen kunt wegwerken.

Mvg - Sjaak

Martien, 25-10-2009 17:04 #32
Kan ik structuurverf aanbrengen op behandeld glasvezel? op de muren in het nieuwe huis zit namelijk glazvezelbehang in een heel donkerrode kleur. We willen graag structuurverf gebruiken om het reliëf weg te hebben.

Martien Reactie infoteur, 25-10-2009
Beste Martien,

Dit zou je kunnen doen, maar…

1. misschien is het raadzaam om de donkerrode kleur eerst te behandelen met een 'witte' latex als je voor een lichte kleur kiest. Dit om het donkerrood af te dekken.

2. het is de vraag of je de structuur van het glasweefsel wegwerkt met structuurverf. Dit is in belangrijke mate afhankelijk van de structuur van het behang en de grofte van de te gebruiken structuurverf in combinatie met de structuurroller.

Mvg - Sjaak

Simon Korving, 22-09-2009 13:46 #31
Ga morgen behanegen met glasvezelbehang en die wil ik daarna sauzen met latex.
Bij de bouwmarkt werd mij geadviseerd voor de latex het behang eerst met voorstrijk te behandelen. Klopt dit en zo ja waarom?
Ik hoor graag van u
Vriendelijke groet Reactie infoteur, 22-09-2009
Beste Simon,

Als je het glasweefsel twee maal vol afwerkt met een goede latex, zie ik het voordeel niet.
Zorg wel dat je bij het aanbrengen van het glasweefsel voldoende lijm gebruikt.
Een voorstrijk zou tot doel hebben om de latex beter te laten dekken en/of zuiging van de ondergrond op te heffen. Het -daags voor het behangen- verdund voorlijmen zou eerder mijn voorkeur verdienen als je twijfelt aan de zuiging van de ondergrond.

Succes morgen!

Mvg - Sjaak

P. Schingenga, 21-09-2009 08:52 #30
Beste Sjaak, We hebben weer een vraag, wij zijn van plan om vinylbehang te sauzen met muurverf. Nu willen wij graag weten kan dit want we hoen om ons heen dat dat niet kan.
Wat adviseer je ons. Reactie infoteur, 21-09-2009
Beste,

Dit kan!
Let er wel op dat het behang voldoende schoon en overal goed verlijmd is. Bij een donkere kleur van het vinylbehang kan het zijn dat twee keer afwerken met latex niet voldoende is (vooral bij een zwaar contrast/patroon), mede afhankelijk van de uiteindelijke kleur.
Tip: kit kieren, randen en naden eventueel vooraf met acrylaatkit voor een strakke en 'kierloze' afwerking.

Mogelijk ter aanvulling:

Mvg - Sjaak

Nathalie, 06-09-2009 21:04 #29
In mijn nieuwe huis zit het glasvezelbehang er mooi op, ik wil alleen een ander kleurtje erop. Hoe maak ik de wanden vooraf het best schoon, met ontvetter, met alleen water, met een ander middeltje? Alvast bedankt voor de info! Reactie infoteur, 07-09-2009
Beste Nathalie,

Als het niet al te vuil is zou ik het glasweefsel direct met latex afwerken, anders met een zachte borstel met amoniakoplossing of rinser en nawassen/afnemen met schoon water.

Mvg - Sjaak

Lenssen, 02-09-2009 08:13 #28
De informatie was zeer duidelijk en nuttig.

Peter Schingenga, 01-09-2009 08:33 #27
Beste sjaak.
01-09-2009.Onze dochter heeft glasvezelbehang bij ons geplakt.Het zit er geweldig in.De volgende morgen toen we naar het glasweefselbehang keken schrokken wij ons rot.Op heel veel plaatsen op de wanden zitten plekken waar het lijkt of alsof er iemand met met een grove kam of iets dergelijks de wanden heeft bewerkt. Streken van boven naar beneden van links naar rechts in grote vegen en in cirkels.De gebruikte materialen zijn, bizon wand en klaar behanglijm voorglasweefsel, voorgeschilderd glasweefsel graham en brown, Onze vraag is hoe kan dit en hoe nu verder.
Ons tweede probleem.In de gang dezelfde produkten gebruikt hier geen rare krassen maar met het gebruik van flexza powerdek krijg ik allemaal strepen, inmiddels 3x overgeschildert en nog geen verbetering. Reactie infoteur, 01-09-2009
Beste Peter,

Beetje lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven.
Onderstaande mogelijkheden kunnen meespelen:
-ondergrond zuigt onregelmatig
-lijm is verdund of ongelijkmatig (te schraal) en/of incidenteel veel te dik aangebracht. Lijkt tegenstrijdig, maar dit kan beide.
-bij aanwrijven is een onregelmatige druk uitgeoefend
-er is te lang op het behang gecorrigeerd, terwijl er spanning op de banen heeft gestaan, of… banen zijn onder spanning op een onregelmatige muur aangebracht
-glasweefsel is her en der nat geweest
Helaas is hier niets aan te doen, anders dan verwijderen en opnieuw beginnen.

Wat de latex betreft neem ik aan dat je banen van de roller bedoelt? Bij een bepaalde lichtval zijn banen niet helemaal te voorkomen. Vaak valt dit na inrichten niet meer zo op. Tekenen de banen zich sterk af, dan is er mogelijk te schraal met verf gewerkt, een foutieve roller gebruikt, of te lang in een aandrogend oppervlak gewerkt.

Betreffen het strepen die een kleurverschil te zien geven, dan zijn het -in water oplosbare- inhoudstoffen uit de ondergrond, welke eerst geïsoleerd hadden moeten worden (nicotine, inhoudsstoffen uit hardhout, vet etc.). Althans… als de roller niet voor verschillende (kleuren) verven gebruikt is.

Hoop dat je er iets me kunt, ook al heb ik direct de oplossing niet.

Mvg - Sjaak

Lidy, 30-08-2009 21:13 #26
In ons nieuwbouwhuis willen wij graag glasvlies aanbrengen zonder motief, dus echt helemaal gladde glasvlies. Daar onder is ons in verband met geluidsisolatie en ter reparatie van slechte plekken, die je toch ook altijd wel in een nieuw huis hebt, aangeraden om een soort fiberfill-achtig vlies aan te brengen op de wanden. Ben je het daar mee eens en zo ja, heb je tips hoe dit dan verwerkt moet worden. Degene die ons de tip gaf heeft het werk zelf uitbesteed, maar dat lijkt ons nogal een prijzige toestand? Eerst dat fiberfill, dan het glasvlies en daarna 2xschilderen/latexen?
Bedankt voor je reaktie. Lidy Reactie infoteur, 31-08-2009
Beste Lidy,

Ik ken het fiberfill niet, maar voor zover ik het kan achterhalen, is dit een 'watachtige' tussenlaag.
Ik zie/ken hier het voordeel niet van, omdat je in feite twee lagen over elkaar heen gaat plakken zonder dat de oneffenheden in de ondergrond weggewerkt zijn. Naar mijn idee is en blijft egaliseren van de ondergrond de beste manier om een goede basis te krijgen. Van hieruit kun je voorlijmen en het glasvlies verwerken.

Mvg - Sjaak

Erik, 26-08-2009 10:29 #25
Wij willen in ons nieuwbouw huis de muren, welke behangklaar zijn opgeleverd, behangen met glasweefsel behang. Hoe moeten wij de muren voorbehandelen en is glasweefselbehang uberhaupt geschikt om op behangklaar opgeleverde muren aan te brengen? Is het bijvoorbeeld niet te zwaar? Groeten, Erik Reactie infoteur, 26-08-2009
Beste Erik,

Je hoeft niet bang te zijn dat het glasweefsel te zwaar is. Officieel zou je in een nieuw opgeleverde woning het bouwbehang één jaar moeten laten zitten om zodoende het bouwvocht de kans te geven te verdampen. In de praktijk heb ik persoonlijk bij verwerking -kort na oplevering- echter nog nooit nadeel ondervonden. Een klein risico moet je voor de zekerheid dus wel incalculeren.
Vóór verwerken moet je de muren voorbewerken zoals beschreven in het artikel. Vóór aanbrengen van het glasweefsel de muren voorsmeren met een verdunde behangerslijm om de zuiging van de ondergrond op te heffen.
Breng de lijm vervolgens bij het aanbrengen niet te schraal aan. Zie verder het artikel.

Mvg - Sjaak

Sylvia Wendt, 14-08-2009 10:28 #24
In ons nieuwe huis zijn de muren met glasweefselbehang behangen. Hier en daar zitten in de woonkamer beschadigingen in het glasweefselbehang. Ik lees op veel websites dat het verwijderen van glasweefselbehang de muur kan beschadigingen. Nu is mijn vraag kan ik eventueel over dit wat ruwe glasweefselbehang heen behangen met een vliesbehang? Lijkt mij het handigste om dan een behang met een relief te nemen zodat je de ruwe ondergrond van het glasweefselbehang niet ziet. Ik hoor graag je advies :)
Groet, Sylvia Reactie infoteur, 14-08-2009
Beste Sylvia,

De kans dat dit mooi uitpakt is niet zo groot, omdat -ook voor glasweefselbehang een strakke ondergrond gewenst is. Alleen verwijderen en opnieuw behangen geeft een echt mooi resultaat. Afstomen moet overigens -met het nodige geduld- goed te doen zijn, mits je maar niets forceert.
Wil je er toch een behang overheen plakken, dan zou ik dit alleen doen als het glasweefsel nauwelijks reliëf heeft, en het vliesbehang een zwaar reliëf.

Mvg - Sjaak

Piet van Drumpt, 12-08-2009 20:01 #23
Ik ga glasweefselbehang aanbrengen op muren van beton en gipsplaten. Het oude papieren en vinyl behang zal ik geheel verwijderen (afstomen) ook van de gipsplaten. Wat is de beste voorbehandeling deze reeds eerder beplakte wanden (met ingetrokken lijmresten?) van beton en gipsplaten. Niets doen, verdund voorlijmen of verdunde latex aanbrengen? Reactie infoteur, 12-08-2009
Beste Piet,

Gegeven het feit dat je ook gipsplaten gaat behangen (voorzichtig met afstomen!) zou ik de muren met een licht verdunde of goedkope latex voorbehandelen. Dit heft én de zuiging op én het geeft je wat meer gemak als je het glasweefsel in de toekomst wilt verwijderen.

Mvg - Sjaak

Chantal, 04-08-2009 15:42 #22
Kan ik glasweefselbehang direct aanbrengen op een gestukte muur of is het raadzaam de muur voor te strijken? Reactie infoteur, 04-08-2009
Beste Chantal,

Nee, de muur zuigt dan te veel. Bewerk de muur voor met verdunde lijm of een verdunde latex om de zuiging op te heffen.

Succes - Mvg - Sjaak

Wiebe Postma, 20-07-2009 18:09 #21
Ik wil glasvezelbehang aanbrengen op gipsplaat. Is voorlijmen voldoende of is een eerste latexlaag noodzakelijk? Is nalijmen ook nodig? Ik hoor dat een mengsel van water, lijm en latex (de kleur die je later gaat aanbrengen) een goede werkwijze is omdat het eventuele gaatjes wegwerkt en het dekkend vermogen van de aan te brengen latex groter wordt. Kun je deze werkwijze ook aanbevelen? Reactie infoteur, 20-07-2009
Beste Wiebe,

Voorlijmen of het aanbrengen van een (verdunde) laag latex is zeker aan te bevelen op onbewerkte gipsplaten. Mogelijk is latex het meest verstandige; het heft de zuiging op én het verwijderen van het glasvlies is wat makkelijker als dit in de toekomst nodig mocht zijn.
Het nalijmen wordt/werd wel gedaan, opdat het glasvlies beter 'ingesloten' wordt. Lijm en latex moet dan wel goed op elkaar afgestemd zijn om barstvorming / spanningsverschil te voorkomen.
Binnen particulier gebruik kun je naar mijn mening volstaan met het afwerken van het glasweefsel met twee lagen latex, zonder mengen of nalijmen. Zorg er wel voor dat je voldoende lijm aanbrengt bij het aanbrengen van het glasweefsel. Bij een gladde ondergrond, voorlijmen/texen, goed inlijmen, behang goed aanwrijven en twee maal vol afwerken met een goede latex, hoef je voor gaatjes niet bang te zijn.

Succes met de werkzaamheden!

Mvg - Sjaak

M. J. Paul, 14-07-2009 16:30 #20
Ik wil mijn stacaravan van binnen renoveren. De wanden zijn van een houtnerfprintplaat van +/- 1.20 mtr breed en in kleur geschilderd. Nou lopen van boven naar beneden om de zoveel cm (30cm) verticale ondiepe V groeven. Ik wil deze wanden met glasweefselbehang gaan doen. Wat is de beste methode om dit behoorlijk glad te krijgen als ondergrond? Reactie infoteur, 14-07-2009
Beste M J,

Reinig de ondergrond en schuur deze licht. Maak stofvrij en plamuur de V-groef af met b.v. Alabastine muurvuller. Schuur de muurvuller indien nodig en verwerk vervolgens het glasweefselbehang zoals in het artikel beschreven.

Succes, mvg - Sjaak

Gertjan, 13-07-2009 18:58 #19
Hoe kan ik glasvliesbehang het beste verwijderen. Let wel, ik wil het niet overstuken o.i.d, maar het behang daadwerkelijk verwijderd hebben. Reactie infoteur, 13-07-2009
Beste Gertjan,

D.m.v. afstomen en lossteken met een plamuurmes!
Indien het lastig losweekt, het vlies inkrassen zodat de stoom makkelijker achter het glasvlies komt. Geef het stoom de tijd om het glasvlies los te weken, dan beschadig je de ondergrond zo min mogelijk.

Mvg - Sjaak

Poelenco, 30-06-2009 19:26 #18
Wij hebben in de kinderkamer de muren met glad-glasweefselbehang behangen en die is daarna groen en blauw geschilderd. Nu willen wij de kamer veranderen en vragen ons af, of we er ook met gewone behang overheen kunnen behangen en zo ja, wat voor lijm moeten we dan gebruiken? Alvast bedankt voor wat info! Reactie infoteur, 01-07-2009
Beste Poelenco,

Je kunt gewoon de voor het behang voorgeschreven type lijm gebruiken.
Eentueel kun je de muren met een verdunde lijm -een dag van te voren- voorlijmen. Dit geeft je meer verwerkingsgemak.
De mengverhoudingen hiervoor staan op de verpakking bij 'voorlijmen'.

Mvg - Sjaak

Martin H., 05-06-2009 16:52 #17
Sinds begin mei heb ik een appartement gekocht op de 3e etage van een flat. Nu heb ik mijn woonkamer behangen met glasvlies. Dit zit er strak op en heb geen problemen met blaasjes e.d. Nu heb ik het tot 4x toe een verflaag aangebracht maar het heeft helaas niet het gewenste resultaat. Wanneer er licht op schijnt zie je waar het goed gedekt is en waar minder… zelfs na 4x verven. Ik heb de hoop opgegeven dat het er beter op gaat worden. Is het mogelijk om hier met een wat dikkere (ik ben me er bewust van dat dit ten koste gaat van de glasvlies structuur) structuurverf overheen te verven? Reactie infoteur, 05-06-2009
Beste Martin,

Even twee aandachtspunten:
1. heb je een kwalitatief goede verf gebruikt
2. heb je de verf vol opgezet en goed verdeeld/ doorgerold

Bij strijk- of zonlicht is het zien van banen niet altijd te voorkomen. Meestal valt dit weg zodra er in de ruimte geleefd wordt en deze is ingericht. Een goede dekking heeft echter bijna altijd met bovengenoemde punten te maken.

Ik heb zelf met vele verschillende merken geschilderd, waarbij er duidelijk verschil is in verwerkingsgemak en dekkracht tussen bijvoorbeeld bouwmarktverf en verven van Flexa/Histor of Sikkens/Sigma. Deze verf is wellicht in aanschaf duurder, maar uiteindelijk waarschijnlijk goedkoper, omdat de dekking beter is en je kunt volstaan met twee arbeidsgangen.
Mijn advies zou toch zijn om het nog éénmaal te schilderen met een goede verf. (A-merk of professioneel merk) Het meeste werk heb je tenslotte al achter de rug.

Misschien helpt dit artikel je nog:

Mvg - Sjaak

Liesbet, 19-04-2009 20:09 #16
Kan ik glasvezel behang nog afkitten na het aanbrengen van de latex?
Nog een vraag: kan glasvezel behang op schuine onafgewerkte wanden worden geplakt? Ik heb de wanden reeds ingerold met voorstrijk. Maar je ziet bijvoorbeeld nog de naad tussen de gipsplaten. Wat is er anders voor mogelijkheid behalve structuur? Groeten Liesbet Reactie infoteur, 19-04-2009
Beste Liesbet,

Je kunt na het aanbrengen van de latex nog wel kitten, maar dit blijf je wel zien als je de kit niet afwerkt. De kit zal op termijn ook verkleuren en vuil aanhechten.
Het is dan het kiezen tussen twee 'kwaden'. Of een strakke afwerking die verkleurt, of zwarte kieren!?

Je tweede vraag:
Als de ondergrond egaal is, kun je het glasweefsel gewoon verwerken. Het doorschijnen van de naden verdwijnt na de afwerking met latex. Aandachtspunt is wel het uitzetten en krimpen van de platen onderling, zodat het behang op de naden niet teveel spanning geeft. Bij voldoende bevestiging van b.v. gipsplaten of MDF zal de kans niet zo groot zijn.
Een andere mogelijkheid -met een lichte structuur- kun je verkrijgen door aanbrengen van kwartscoat, of een menging van kwartscoat met latex. Zie eventueel ook het artikel:

Succes en groeten - Sjaak

C. Leijten, 04-03-2009 16:06 #15
Kan ik glasvezelbehang op het plafond plakken van de badkamer? Er zit nog een oud plafond in met scheuren. Reactie infoteur, 04-03-2009
Beste,

Dit zou in principe kunnen, mits de ondergrond voldoende vast is. Te grote oneffenheden / scheuren zou ik eerst wel repareren / egaliseren, omdat deze anders zichtbaar blijven na de afwerking (mede afhankelijk van de lichtval). Glasvlies zou eventueel ook een afweging kunnen zijn voor een meer egale afwerking.
Kijk (of weet) dat er geen veegvast is gebruikt op het oude plafond. Indien dit het geval is, moet de veegvast eerst gefixeerd of verwijderd worden, anders geeft dit onherroepelijk (bladder)problemen. Test dit door een natte vinger over het oppervlak te halen. Geeft de ondergrond wit af. dan heb je te maken met veegvast.

Mvg - Sjaak

H. Lazeroms, 04-02-2009 14:54 #14
Op zolder overwegen wij glasvezelbehang toe te passen tegen de schuine kanten van het dak. Dit dak is een scharnierdak of te wel een sporen dak. Vanwege het feit dat er enerzijds een naad zit tussen de dakelementen en anderzijds de kleur moet veranderen willen we graag glasvezel behang toepassen. De leverancier van het dak geeft aan geen afsluitende verfsoort te gebruiken voor het overschilderen van deze dakelementen. Mijn vraag is; is glasvezel behang afsluitend? Reactie infoteur, 04-02-2009
Beste,

Glasweefselbehang kun je in de bedoelde situatie gebruiken als je deze b.v. met vinyllatex afwerkt. Afhankelijk van de inhoudsstoffen van het gebruikte materiaal kan het raadzaam zijn de ondergrond eerst te isoleren, om te voorkomen dat de inhoudsstoffen van het materiaal van het scharnierdak doorslaan bij het aanbrengen van de latex.
Ik zou echter adviseren om de platen afzonderlijk af te werken en het behang niet door te plakken. De platen zullen ten opzichte van elkaar werken, zodat een lelijke naad / overgang ontstaat. De naden afwerken met een afdeklatje of -indien de kieren minimaal zijn- acrylaarkit vóór deze te schilderen geeft uiteindelijk het beste resultaat.

Succes met de afwerking.

Mvg - Sjaak

Marja, 15-01-2009 17:09 #13
Wij overwegen om glasweefselbehang te nemen. Naast de genoemde voordelen, wat zijn de nadelen? Uit je antwoord op de vraag van 22 sept 08 begrijp ik dat glasweefsel niet ademend is. Bedoel je daarmee dat er geen vocht vanuit de spouwmuur de kamer in komt? Wat is het nadeel hiervan? Hebben ook andere materialen hier last van? Reactie infoteur, 16-01-2009
Beste Marja,

Als er problemen zijn met de ondergrond heb je met ieder product een probleem. Heb je echter géén vocht- of schimmelplekken e.d., dan is er geen enkel bezwaar om glasweefselbehang aan te brengen.

Mvg - Sjaak

Silvia, 11-11-2008 21:24 #12
We hebben in ons huis op bijna alle muren glasvezelbehang aangebracht. Nu heeft dat op enkele wanden niet goed uitgepakt. Voordat we gingen behangen hebben we het plafond gewit waarbij er op sommige plekken verfklodders op de muren zijn gekomen die we niet allemaal verwijderd hebben. Deze plekken (lange druppels) zijn erg zichtbaar door het behang heen en vind ik erg storend. Het verwijderen van het behang zie ik eerlijk gezegd niet zitten en wordt ook erg lastig omdat er na het behangen een keuken en een schouw tegenaan gebouwd zijn. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om op de gedeeltes waar de wanden lelijk zijn er een nieuwe baan glasvezelbehang tegenaan te plakken. Dit natuurlijk nadat ik de verfklodderplekken onder de eerste laag heb verwijderd en deze plekken egaliseer en dat de tweede laag de beschadigingen die daardoor ontstaan weer bedekt. Is het uberhaupt mogelijk om over glasvezelbehang heen te behangen met glasvezelbehang? Bij voorbaat dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 12-11-2008
Beste Silvia,

Het is natuurlijk altijd mooier en beter om het behang te vervangen. De (nood)oplossing die je zelf geeft daar waar het 't overbehangen betreft, is in principe wel mogelijk, mits het glasweefselbehang een fijne structuur heeft (geen visgraat b.v.) Zorg in ieder geval dat je voldoende lijm gebruikt, zodat het behang goed hecht en er geen gaatjes onstaan / blijven in de toplaag. Deze oplossing kost echter ook een hoop tijd en energie en zou ik niet echt aanraden. Het verwijderen van een (slechte) baan zou ik zeker niet doen; dit blijf je altijd zien. Is het niet door het opnieuw plakken, dan is het wel door het opnieuw (gedeeltelijk) afwerken met de muurverf. Alhoewel glasweefselbehang droog wordt verwerkt en dus in pricipe niet uitzet en krimpt, heb je er tijdens het verwerken en aanwrijven wel een bepaalde druk op uitgeoefend. Ook om deze reden is het haast onmogelijk een enkele baan in de vrijgekomen ruimte te plakken en af te werken zonder dat dit zichtbaar blijft.
De enige goede oplossing is helaas dat je het oude behang verwijdert, de muur herstelt en een nieuw behang aanbrengt.
Is de overgang naar de keuken niet met een lat op te vangen, zodat je het rondom de kastjes niet hoeft te doen?

Succes met de beslissing!- Mvg - Sjaak

Ellen, 28-09-2008 14:56 #11
We hebben glasvezel behang aangebracht en 2x latex aangebracht. Op heel veel plaatsen zijn allemaal gaatjes de muren lijken net op een theezeefje. Nu heb ik de rol eens goed zitten bekijken en daar zitten dus ook heel veel gaatjes in. Heb ik nu een slechte kwaliteit behang? En komen die muren wel weer mooi. Je kunt wel met latex blijven smeren maar daar lost het zich niet mee op. Of kan ik beter een een structuurverf er over heen aanbrengen. De ondergrond is dan wel mooi strak. We hebben wel eens eerder dit behang ergens aangebracht, toen hadden we dit probleem niet. Reactie infoteur, 28-09-2008
Beste Ellen.

De gaatjes horen in (sommige soorten) glasweefsel-behang en zeggen weinig tot niets over de kwaliteit.
Door gebruik van voldoende lijm en het twee keer afwerken met latex, vind je de gaatjes (als het goed is) niet meer terug.
Helaas kun je er niet meer zoveel aan doen, vooral niet als het overal is. De enige troost die ik je kan geven is de wetenschap dat het mogelijk minder opvalt als de ruimte is ingericht.

Er vanuit gaand dat je het behang voldoende hebt aangewreven, het volgende:
de oorzaak is gelegen in het gebruik van te weinig lijm, een te dunne lijm, verkeerde lijm, of een te grote zuiging in de ondergrond, danwel het te veel laten drogen van de lijm vóór het aanbrengen (te ver vooruit werken). Of… een combinatie van één of meer bovengenoem-de factoren.

Op de ergste plekken kan het een mogelijkheid zijn de lijm met een injectiespuit achter het behang te spuiten en aan te wrijven. Nadien wel weer de hele muur met latex afwerken. Maar of dit de oplossing is voor een hele kamer…?

Succes en zijn er nog vragen, dan hoor ik het wel.

Mvg - Sjaak

J. P. de Wild, 22-09-2008 14:53 #10
De muren waarop ik glasvezelbehang wil aanbrengen trekken nogal wat grondwatervocht op en zijn vanonderen dus vochtig. Bovendien hebben ze de nijging tot schimmelvorming. Mijn vraag is: Is glasvezelbehang ademend en laat het eventueel muurvocht door zodat dat kan verdampen en voorkomt het eventuele schimmelvorming? Het betreft een oud huis, dat niet constant bewoond wordt. Reactie infoteur, 22-09-2008
Goede middag,

Helaas heb je bij een blijvend vochtige ondergrond altijd een probleem. Bij glasweefselbehang heb je te maken met een watergedragen lijm en vervolgens twee lagen latex (ook watergedragen). Elke volgende laag is pas te verwerken als de voorgaande laag voldoende is gedroogd. Dat zal in uw situatie helaas niet of onvol-doende gebeuren. Met ieder ander verfprodukt zal dit ook problemen geven. Vanuit -kortstondig- estetisch oogpunt is afwerking met veegvast (kalk) mogelijk de enige oplossing. Nadeel is echter dat ook dit produkt moet kunnen drogen, maar wel ademt zolang er niet te veel lagen over elkaar worden aangebracht. Veegvast is goedkoop, met water te verwijderen (kalk) en mogelijk het proberen waard!? Garanties zijn er helaas niet te geven.

Mvg - Sjaak

Nelina, 18-06-2008 21:31 #9
Kun je glasvezelbehang over een met latex geverfde muur plakken of moet je de latex verflaag eerst verwijderen. De latexverf is direct op een betonnenmuur geverfd. Er zit geen ander behang onder. Reactie infoteur, 19-06-2008
Beste Nelina,

Dat kan prima. Het helpt je zelfs, omdat je dan minder zuiging hebt.

Succes - Mvg - Sjaak

Hanny, 05-06-2008 11:31 #8
Ik heb behangen met glasweefselbehang en het 1 keer geverfd met latex. Nu zie ik dat ik op sommige plaatsen te weinig lijm gebruikt heb en het behang los zit door kleine gaatjes. Kan ik het misschien met een mesje opensnijden in de vorm van een kruis dan lijm erachter doen en de hoekjes weer dichtplakken? Omdat ik lees dat dit behang scheuroverbruggend is. Reactie infoteur, 05-06-2008
Beste Hanny,

Dit zou een goede oplossing kunnen zijn. Druk nadien het behang wel goed aan op die plaatsen (m.n. op de naden) met je nagel of b.v. de bolle kant van een (thee) lepel. Je krijgt dan geen vouwen en loop niet zo snel het risico dat je het reliëf wegdrukt. Als het op veel plaatsen voorkomt is het wel een hele klus. Het behang is inderdaad scheuroverbruggend, maar dat betekent niet dat je er onverzichtig mee kunt zijn. Als het week wordt door de lijm, en je oefent er te veel druk op uit, dan rekt het wel wat op. Dus… voorzichtig aanwrijven.

Succes - Mvg - Sjaak

Arthur de Vries, 07-05-2008 15:23 #7
LS, Ik wil op muren van beton en gipsblokken glasvezel plakken, maar zou graag dat het eventueel goed te verwijderen is. Ik ben van plan het behang af te werken met latex muurverf. Kunt u me informeren hie ik het behang het beste kan aanbrengen? Bij voorbaat dank, groet, Arthur Reactie infoteur, 07-05-2008
Beste Arthur,

Het afstomen van glasvliesbehang is (uiteindelijk) een tijdrovende bezigheid, alhoewel je jezelf moet afvragen hoe vaak dit voorkomt? Gezien je vraagstelling zijn er twee opties, n.l.:

- behandel de muur eerst met latex, zodat het afstomen in de toekomst makkelijker gaat. De tussenlaag met latex maakt dat het vocht bij het afstomen minder in de muur dringt en dus het glasvlies makkelijker afweekt.

-overweeg eventueel een vliesbehang. Dit is iets duurder, maar vraagt minder muurverf bij de afwerking, hetgeen de meerprijs compenseert.
Dit behang is op breedtes van 106 cm. te verkrijgen in vele structuren en verwerk je op een zelfde manier als het glasvlies.

Beide behangsoorten zijn overigens (licht) scheuroverbruggend en vlamvertragend.

Succes met het behangen.

Mvg - Sjaak

B. Deinum, 29-04-2008 16:53 #6
Hallo
Ik wil mijn gipsplatenwand afwerken met glasvezel. Is het verstandig om de wand eerst in te smeren met goedkope latex (i.v.m. het evt. later kunnen verwijderen) en waar moet ik op letten als ik hoeken om moet plakker? Het spul ljkt me nl. nogal stug.
groet Bauke Reactie infoteur, 29-04-2008
Beste Bauke,

Het eerste deel van mijn reaktie is verloren gegaan, daarom het volgende:
Zoals je aangeeft is het inderdaad verstandig de gipsplaten voor te behandelen, zodat het glasweefsel in de toekomst beter te verwijderen is. Tevens heeft dit tot voordeel dat de ondergrond minder zuiging heeft. Behang moet je in principe (in een inwendige hoek) niet of spaarzaam dooplakken. Glasweefsel heeft tot voordeel dat je het nadien nog twee maal moet afwerken met b.v. latex. Dit maakt dat je het behang gewoon strak in de hoek kunt doorsnijden. Vervolgens werk je de hoek, evenals naden bij plint, kozijn en plafond -voordat je gaat schilderen- af met acrylaatkit, dan krijg je altijd strak werk.
Lijkt glasweefsel wat stug; je zult merken dat het wat minder wordt als het met de lijm in aanraking komt.

Succes met de klus… groeten - Sjaak

D. Barendregt, 16-02-2008 17:22 #5
Kan men in de badkamer ook glasweefselbehang plakken? De kanten zijn van spaanplaat en hierop is latex aan gebracht.Vriendelijke groet, Barendregt Reactie infoteur, 17-02-2008
Beste B. Barendregt,

Ik zou er voorzichtig mee zijn, omdat in een badkamer veelal het probleem vocht speelt. Betreft het een grote badkamer met een goede ventilatie, waarbij de ontwikkeling van schimmels weinig kans hebben, dan kan het 't overwegen waard zijn, zoniet dan zou ik het risico niet nemen. Direkt bij het douche- en badgedeelte zelf geen glasweefsel toepassen. Indien het wordt aangebracht in ieder geval de plafondkanten, hoeken en eventuele overgang naar de plint met acrylaatkit afkitten -laten drogen- en twee maal met een goede vinyllatex afwerken

VanEst (infoteur), 23-08-2007 10:22 #4
Mevrouw Mourid,

Spijtig dat het niet helemaal naar wens verlopen is.

Het is in principe niet de bedoeling dat er gaatjes zichtbaar blijven. Dit kan mijn inziens -er van uitgaande dat de muur zo goed als vlak was en niet te veel luchtinsluiting heeft- twee oorzaken hebben, n.l.:
1. er is op plaatsen waar de gaatjes zich manifesteren te weinig lijm aangebracht. (of te veel zuiging)
2. bij het aanbrengen van het behang is ter plaatse onvoldoende druk uitgeoefend/aangewreven.

Zijn er veel gaatjes zichtbaar, dan wordt het lastig om dit te verhelpen. Opnieuw een laag latex aanbrengen kan enigszins helpen, maar of dit voldoende zal zijn om de gaatjes te vullen?

Een andere en wellicht betere oplossing, maar monnikenwerk kan zijn om de gaatjes met acrylaatkit in te wassen. U spuit dan wat acrylaatkit op de plekken waar dit nodig is en wast/wrijft de kit in de gaatjes met een klamme, niet te natte spons en/of tamponeert met een kwast. Dit werkt goed als het hier en daar gaatjes zijn, maar minder als het overal is.

Probeer eventueel op een kleine wand wat het beste werkt. B.v. een wandje dat achter de gordijnen wegvalt.

Nadien moet het geheel dan wel weer opnieuw afge-werkt worden met latex.

Bij de beoordeling gaat het er ook om of de ruimte al is ingericht of niet. Het resultaat op zich zal er niet door verranderen/verbeteren, maar het zal mogelijk minder opvallen als er planten, schilderijen etc. staan/hangen.

Ik hoop dat u met het antwoord geholpen bent en dat het alsnog een mooi resultaat geeft.
Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Micho van Est

Mevrouw Mourid, 21-08-2007 22:10 #3
Beste heer Smit,

In de woonkamer hebben we glasweefselbehang geplaatst en deze ook bewerkt met Latex (extra dekkend). Ik vroeg me af of het normaal is dat er gaatjes zichtbaar blijven? Zo nee, hoe kan ik ze dan het beste wegwerken?
Persoonlijk vind ik het er niet mooi uitzien. Graag uw visie hierop.

Bij voorbaat dank voor uw genomen moeite,

MVG,

Mevrouw Mourid.

VanEst (infoteur), 13-08-2007 15:45 #2
Beste H.Smit

Over het algemeen zal gesteld worden dat behang niet of moeilijk te verwijderen is vanaf een gipsplaten ondergrond, omdat dit de toplaag van de gipsplaten en de stevigheid hiervan zou aantasten.

Maar wat nu als er behang op is aangebracht?
Dan is uiteindelijk afstomen toch de enige oplossing. Geef het stoom de tijd om het behang af te weken, forceer het niet. De toplaag van de gipsplaten zal zich eerst met vocht moeten verzadigen voordat het behang afweekt/loskomt.
Gebruik voor het afsteken een plamuurmes van 10 á 15 cm. breedte en werk rustig van boven (het plafond) naar beneden (de plint). Houd het plamuurmes zo vlak mogelijk en werk naar het palet van de afstomer toe, dat verkleint de kans op beschadiging.

Beschadiging in de toplaag kunnen later gestuct of geplamuurd (alabastine e.d.) worden. Laat de muur wel eerst voldoende drogen, omdat de gipsplaten -door het vocht van het afstomen- enigszins opwellen.

In uw specifieke situatie gaat het er om te bepalen wat voor type behang in de huidige situatie verwerkt is.
Over een geprofileerd of schuimvinyl behang kan je geen glasweefselbehang aanbrengen, omdat de ondergrond niet voldoende vlak is. Glasweefselbehang heeft een open toplaag dat in principe gevuld wordt met de lijm en -later- de latex. Voorwaarde is dus wel dat het glasweefsel goed aansluit op de ondergrond.
Is het echter een (nagenoeg) vlak papier behang dat goed en egaal bevestigd is, dan is het hierover aanbrengen van het glasweefsel in principe geen probleem. De gewone handelswijze kan dan gevolgd worden.

Bij twijfel over de zuiging van de ondergrond kan altijd worden voorgelijmd met een verdunde behangerslijm of verdunde latex. Dit geldt in principe voor iedere steenachtige of 'papieren' ondergrond. Laat wel ongeveer een dag drogen alvorens opnieuw te behangen.

Indien het huidige behang als ondergrond volstaat, kan eventueel ook voor afwerken met latex gekozen worden.

Ik hoop dat mijn antwoord duidelijkheid geeft. Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Micho van Est

H. Smit, 12-08-2007 16:43 #1
L.S.
In de kamers boven, gedeeltelijk behangen op gipsplaat, willen wij glasvezelbehang plakken. Kan dit zo over het behang met eventueel eerst een voorstrijkmiddel er op, of moet het behang er eerst afgehaald worden? Kan dit glasvezelbehang dan wel zo op gipsplaat geplakt worden.
Graag uw advies.

Bij voorbaat hartelijk dank.
Met vriendelijk groet,
H. Smit

Infoteur: Jvd
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Behangen Muurafwerking
Reacties: 180
Schrijf mee!