InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Hoe haal je het voorjaar in huis?

Hoe haal je het voorjaar in huis?

Hoe haal je het voorjaar in huis? In de lente komen de kriebels weer en willen we ons interieur veranderen, de donkere sfeer van de winter naar buiten gooien en het voorjaar verwelkomen in de woonkamer. Maar hoe doe je dat, welke middelen kun je gebruiken en welke bloemen zijn geschikt om in de woonkamer te zetten in de lente? Kun je de lente ook proeven? Lees hier hoe u het voorjaar in huis haalt.

Lente doet kriebelen

Het lijkt een vast gegeven. De lente komt en de behoefte aan kleur in huis gaat weer kriebelen. Buiten duiken er steeds meer gelegenheden op de inspiratie voor binnen vandaan te halen. De tuinen van De Wiersse, de Huzarenhof en Vijvertuin De Keihave beginnen weer op te leven na de donkere seizoenen en de kleur komt langzaam terug. Ga naar buiten, ruik de lente en neem het voorjaar mee naar binnen!

Wat kun je gebruiken?

In de lente vinden we veel geeltinten om ons heen. De weilanden staan vol gele boterbloempjes, de boerderijen hebben weer paardenbloemen op het erf en de vele vijvertjes op het platteland zitten vol pluizige kuikentjes. In huis is alles nog wat donker en dit is het moment om daar iets aan te gaan doen. De natuur ontwaakt uit een lange winterslaap en verschillende bloemen steken de kop weer op. In de lente vinden we diverse bloemen die niet alleen fleurig, maar ook lekker zijn. Voorbeelden hiervan zijn de Beverboom, Engelwortel, Hondsdraf, Hop, Kamperfoelie, Berganie en Klein Hoefblad. Naast de sfeer die ze aan de woonkamer kunnen geven zijn deze bloemen ook eetbaar. Wanneer er in de herfst bloembollen in de tuin gepoot zijn, komen de groepjes bloemen in de lente naar boven. Een leuk idee is de meest uiteenlopende kleuren en soorten samen in een leuke mand of bloembak te verwerken en er lentestukken voor in huis van te maken. U creëert niet alleen een vrolijke landelijke sfeer in uw woning, maar bent ook uren ontspannen en creatief bezig.

Inspiratie nodig?

Breng een bezoek aan bijvoorbeeld De Wilgenhoeve in Ruurlo, de workshopfarm in Groenlo of de Stoave in Geesteren voor een dagje bloemschikken. U kunt natuurlijk ook zelf een van de vele bossen induiken en natuurlijke materialen verzamelen om een mooi landelijk stuk van te maken.

Tips en trucs

Het lentegevoel begint met de voorjaarsschoonmaak. Als het huis weer heerlijk fris is waait het lentegevoel als vanzelf door de woning. Leuke bloemen die in de lente al kleur brengen zijn onder andere narcissen, krokussen, hyacinten en blauwe druifjes. Deze lentebloeiers komen in zoveel verschillende kleuren dat er altijd een prachtig bloemstuk van gemaakt kan worden. Een ander leuk idee is een lange vaas te vullen met diverse bloeiende takken. Hierbij moet wel gelet worden op de struik waar deze takken afgeknipt kunnen worden, want niet alle struiken herstellen. Bloeiende takken zijn makkelijk te gebruiken van de Magnolia, Lanicera, Forsythia en de Cornus Mas.

Proef de lente

De lente is ook het seizoen waarin veel verse groenten weer verkrijgbaar zijn. Hierbij valt te denken aan bleekselderij, andijvie, kropsla, spinazie en tuinbonen. Het is natuurlijk makkelijk de groente met een aardappeltje en vlees op tafel te zetten voor het avondeten, maar als je de lente echt op tafel wilt zetten is het leuk zelf een hartige taart te bakken van de meest uiteenlopende soorten lentegroenten van Nederlandse bodem. Fris, vullend en goed voor de gezondheid. Dek de tafel met wat licht gekleurde tintjes, zet wat vrolijke bloemstukjes erbij en maak een bijpassende salade van de vele eetbare bloemen en iedereen kan genieten van de smaak van de lente in eigen woonkamer.
© 2009 - 2017 Nico80, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe haal je het voorjaar in huis?"

Infoteur: Nico80
Gepubliceerd: 30-05-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!