InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Melkglas of matglas: goedkope bescherming tegen inkijk

Melkglas of matglas: goedkope bescherming tegen inkijk

Melkglas of matglas: goedkope bescherming tegen inkijk Vensters zijn ervoor om licht door te laten in huis. Dat kan men het beste realiseren als het glas helder is. Elke troebelheid vermindert de lichttransmissie. Het nadeel is dat de ramen met normaal glas van beide kanten transparant zijn. Dit effect is vaak niet gewenst. Dan zijn er verschillende mogelijkheden. De term melkglas ook wel matglas genoemd, staat voor een type glas dat, hoewel transparant, geen inkijk toestaat. In de glasbranche is de juiste benaming 'ondoorzichtig wit glas'. Ook de term troebel glas wordt gebruikt.

Hoe wordt melkglas gemaakt?

De kenmerkende witte kleur van het glas kan op drie manieren worden bereikt:
  • Bij de productie kan het glas ofwel worden aangevuld met speciale elementen die het wazige effect verzekeren. Dat kunnen bijvoorbeeld kalk, fluoride of tinoxide zijn. Vroeger gebruikten glasfabrieken voor de productie ook wel beender-as;
  • Het is echter ook mogelijk om een heldere glasplaat naderhand op te ruwen. Dat gebeurt ofwel door middel van zuur of met behulp van zandstralen;
  • Soms gebruiken glazeniers voor het realiseren van melkglas ook wel speciale folie die het wazige effect bewerkstelligt.

Matglas in het huishouden

Matglas wordt in veel huishoudens aangetroffen. Het wordt hoofdzakelijk gebruikt in het interieur van badkamers. Als vensterglas daar gebruikt wordt, zorgt het voor de nodige privacy. Ook commodes gemaakt van matglas kunnen in veel Nederlandse badkamers worden aangetroffen. Maar ook buiten de badkamer vindt deze glassoort talrijke toepassingen. Een salontafel gemaakt van matglas bijvoorbeeld, is een populair stijlelement in veel huiskamers. Matglas is op die plek niet minder elegant dan helder glas. In ieder geval zijn vlekken er niet zo snel zichtbaar op, wat voor een salontafel een belangrijk criterium is.

Deuren van matglas

Melkglas wordt ook veel gebruikt voor bij deuren. De toepassingen zijn vrijwel onbeperkt. Het is geschikt voor buitendeuren maar ook voor kamerdeuren. Maar ook voor glazen schuifdeuren of douchedeuren. Het is het ideale type glas. De voordelen zijn duidelijk: het glas is ondoorzichtig, zodat ongewenste inzichten in de privé-omgeving worden vermeden. Tegelijkertijd is het glas toch lichtdoorlatend. Een matglazen deur zal een ruimte dus ook niet onnodig verduisteren, zoals bij deuren van hout vaak wel het geval is.

Normaal vensterglas bekleden met folie

Maar wat, als je de inkijk wil beperken in een ruimte, als daar bijvoorbeeld een gordijn - die overigens eenzelfde effect kan hebben - zou storen? Dan kan men zich zeer goed behelpen met folie. Die is verkrijgbaar in diverse uitvoeringen, waaronder zelfklevende. De folie wordt aan de binnenzijde van het venster aangebracht. Je hoeft de ruit dus niet te vervangen. Dat is ook bijzonder handig als de afscherming slechts tijdelijk nodig is, bijvoorbeeld tijdens een verbouwing. Hoogwaardige melkglasfolie kan een normaal vensterglas in ondoorzichtig matglas transformeren. Dat is een goedkope manier manier om bij een normaal venster de visuele inkijk te beletten of om het te ontspiegelen.

Toepassing van matglas bij isolatieglas

Bij isolerende beglazing die uit meerdere glaslagen bestaat, zal er doorgaans maar één uit matglas bestaan. Dat leidt weliswaar tot een iets lagere lichttransmissie, maar biedt wel een afdoende bescherming tegen ongewenste inkijk.

Spiegelglas houdt de warmte buiten en beperkt de inkijk

In moderne kantoorgebouwen, met name in de zuidelijke landen, ziet men vaak ramen met spiegeling. Dat zorgt ervoor dat wel het licht kan binnendringen, maar niet de warmtestraling. En het heeft ook het effect dat je niet gemakkelijk van buiten naar binnen kunt kijken.
© 2017 Grosso_Modo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over glas en ramenAlles over glas en ramenGlas is een veelzijdig materiaal: transparant en eenvoudig te reinigen. Door isolerende en geluidwerende eigenschappen i…
Het creëren van privacy in de tuinHet creëren van privacy in de tuinEr wordt steeds meer tijd in de tuin doorgebracht en dat betekent dat de behoefte aan privacy ook groter is geworden. Do…
Zandstralen, waarom en hoe?Uitleg over de techniek van het zandstralen, wat je ervoor nodig hebt en wanneer het toegepast kan worden. Kan ook gebru…
Wat kan je maken met behulp van een snijplotter?Soms is het gewoon handig om zelf leuke verpakkingsdoosjes te snijden, of leuke stickers om de boel wat op te fleuren. D…
Nieuwe hobby? Denk eens aan glas graverenWie kent het niet? Het gegraveerde glas. Altijd een leuk cadeau om te geven voor een verjaardag, jubileum of een geboort…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Melkglas of matglas: goedkope bescherming tegen inkijk"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 05-01-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!