InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Seats and Sofas: Leuke, goedkope bank of nooit aan beginnen?

Seats and Sofas: Leuke, goedkope bank of nooit aan beginnen?

Seats and Sofas: Leuke, goedkope bank of nooit aan beginnen? Over de banken van Seats & Sofas hoor je verschillende verhalen. De een zegt dat het rommel is, een ander heeft al jaren na volle tevredenheid een sofa of bankstel van het concern staan. Wanneer je door een folder bladert zie je een ruime keuze, waarbij er voor de meeste smaken wel iets tussen zit. En dankzij de aantrekkelijke prijs, worden er een hoop mensen over de streep getrokken. Maar is dat wel zo verstandig? Iedereen is op een gegeven moment toe aan een nieuwe bank, bankstel, hoekbank, slaapbankje of iets dergelijks. Een bank of bankstel koop je om vele jaren plezier van te hebben. Maar niet alleen de kwaliteit en degelijkheid moeten in orde zijn. Het meubelstuk moet er natuurlijk ook goed uitzien en passen bij je interieur en smaak. Daarnaast moet het natuurlijk ook comfortabel zijn. Nu is er genoeg aanbod bij de vele meubelzaken, maar vaak moet je behoorlijk in je buidel tasten. Duizenden euro's voor een mooie bank is geen uitzondering. Als je dan ziet wat je bij Seats and Sofas kunt kopen, dan is het geen wonder dat het bedrijf al jaren lang veel klanten weet te trekken. De prijs is aantrekkelijk en je het assortiment groot.

Een bank kopen bij Seats and Sofas

Wanneer je bij Seats and Sofas binnenloopt om eens te kijken of er wat voor je tussen zit, zal je al snel door een verkoper benaderd worden. Het is aan te raden je niet al teveel te laten leiden door de verkoper. Wees erg terughouden met het toezeggen van zaken. De verkopers zijn goed getraind in het benaderen van klanten om ze tot een aankoop te overhalen. Even proef zitten op een aantal banken en wanneer je interesse toont in een bepaald exemplaar, zal er als snel overgegaan worden tot een onderhandeling over de prijs. En ook al staat er vaak een prijs op het meubelstuk in kwestie die je te hoog is, verbazend vaak kun je het toch eens worden over de prijs.

Belachelijke kortingen mogelijk?

De enorme kortingen die mogelijk zijn bij Seats and Sofas is een veelgehoord geluid. Niet zelden zijn kortingen van tientallen procenten tot soms wel 50 procent of meer bespreekbaar. Op zich klinkt dat natuurlijk wel positief. Je krijgt een leuke deal als klant zijnde. Maar tegelijkertijd kun je je afvragen wat je daarvan moet denken. Hoeveel marge zit er wel niet op de producten? En wat als je niet onderhandeld had? Dan had je veel teveel betaald. Daarnaast kun je de vraag stellen of de kwaliteit van de producten dan wel in orde is? Want structureel met verlies verkopen zal geen enkele winkel doen. Blijkbaar zijn de productiekosten dan wel erg laag. Kun je dan nog wel vertrouwen op een meubelstuk van gedegen kwaliteit?

Achteraf afzien van de aankoop

In veel gevallen moet een bank of sofa besteld worden, nadat je besloten hebt tot een aankoop over te gaan. Wil je deze bestelling achteraf annuleren om welke reden dan ook, dan is dat niet zonder gevolgen. In de meubelbranche is het zo geregeld dat je dan 30 procent van de koopsom moet betalen. Dat is een behoorlijk bedrag en iets waar je je goed van bewust moet zijn. Bij Seats and Sofas kun je erop rekenen dat je dat bedrag moet betalen, wanneer je achteraf af wilt zien van de aankoop. Daarin staat het bedrijf in haar recht en heb je als consument weinig in te brengen. Door dat hoge percentage, zullen veel mensen echter toch kiezen om de aankoop door te laten gaan. Dertig procent van de aankoop als boete, voelt toch als weggegooid geld.

Bank op bestelling

Het vervelende aan het bestellen van een bank is dat je niet weet waar je aan toe bent. Wanneer de bank daadwerkelijk geleverd wordt is altijd afwachten. Maar nog belangrijker: je krijgt niet hetzelfde exemplaar als uit de winkel. Uiteraard verwacht je een vergelijkbaar exemplaar, met misschien alleen een ander kleurtje. Maar in werkelijkheid kan de kwaliteit wel degelijk afwijken. Iets waar je pas achter komt, wanneer de bank in je huiskamer staat en de rekening is betaald. Het is daarom verstandiger een bank te kopen die daadwerkelijk in de winkel staat en waar je zelf proef op hebt gezeten. Je weet dan dat je niet hoeft te wachten en dat je niet met een minder comfortabel, slechter kwaliteit of minder goed afgewerkt model thuis komt te zitten.

De reputatie en klachten van Seats and Sofas

Voordat je besluit iets te kopen bij Seats and Sofas is het verstandig eens te gaan kijken naar ervaringen en klachten. Het bedrijf is ook vaker dan eens voorbij gekomen in programma's als kassa, radar en het vroegere ook dat nog. Maar ook op internetfora zijn de nodige verhalen te vinden. Het is verstandig daar kennis van te nemen, zodat je weet waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk kun je van elk merk en winkel wel de nodige klachten vinden. En slechte ervaringen zullen vaker in een internetpost resulteren dan een positieve ervaring. Maar het is een feit dat er wel heel veel klachten en ontevreden klanten zijn bij Seats and Sofas. Daardoor is het terecht extra op je hoede te zijn, wanneer je deze winkel binnen stapt.

De juiste verwachtingen

Misschien heb je je een beeld gevormd van Seats and Sofas en wil je toch van de lage prijzen profiteren. Daar is natuurlijk niets mis mee. Verwacht echter geen product waar je tien of twintig jaar van kan genieten. Niet dat dat per definitie niet mogelijk is, maar als je daarvan uitgaat is de kans op teleurstelling groot. Koop je een bank voor een lage prijs en reken je op een jaar of vier, dan kan het alleen maar meevallen.

Een gratis huishoudpakket?

Er wordt ook al lang geregeld een huishoudpakket als extraatje geboden bij bankstellen of hoekbanken. In zo'n pakket vind je allerlei huis- en keukenapparatuur, zoals stofzuiger, waterkoker, broodrooster, eierkoker, stoomstrijkijzer en keukenweegschaal. Hiermee wordt natuurlijk ingespeeld op jonge mensen die voor het eerst op zichzelf gaan wonen. Deze doelgroep heeft vaak nog van alles nodig. Nu koop je een bankstel voor weinig en krijg je daar nog allerlei apparatuur bij ook. In de praktijk is de apparatuur van erg lage kwaliteit. Ook geen wonder, want al deze spullen gratis bij bankstellen van nog geen duizend euro zegt eigenlijk al genoeg. Ook hiervoor geldt: wees voorzichtig en verwacht vooral niet teveel.

Bank goed controleren op degelijkheid, afwerking en kwaliteit

Controleer een bak of bankstel extra goed. Wees daarin niet terughouden en vertrouw er niet zonder meer op dat het wel goed zal zijn. Kijk of de bank echt stevig is, Ga er met meerdere mensen op zitten, om te kijken of het dan ook nog goed voelt. Bekijk de stof of leder om te kijken of het sterk overkomt. Check ook de onderkant en poten van de bank. Zitten de pootjes er al onder? Zo niet, hoe is dan de hoogte van de bank met poten en wat voor poten zitten er dan onder. Eigenlijk allemaal voor de hand liggende zaken.
© 2015 - 2017 Manniel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beste spaarbankenBeste spaarbankenIndien u gaat sparen kiest u voor een hoge spaarrente. Ook de kwaliteit van de spaarbank zou u op moeten letten.
Economie: De vier P'sMarketing hangt samen met 4 begrippen, de zogenaamde 4 P’s. in dit artikel worden de 4 P’s uitgelegd.
Winkelcommunicatie: BedrijfsconceptEen consument vormt zich, door het aanbod aan artikelen en diensten, een beeld van een winkel, waardoor hij besluit om d…
Een bank uit duizendenEen bank uit duizendenDe zithoeken van nu zijn flexibeler dan ooit. Een bank maak je compleet door een long chair of hocker toe te passen en z…
Harrods: het grootste warenhuis van EuropaHarrods: het grootste warenhuis van EuropaBezoek Europa's grootste warenhuis dat een groot assortiment aan producten en diensten aanbiedt. De in Londen gevestigde…
Bronnen en referenties
  • http://www.seatsandsofas.nl/
  • http://forum.viva.nl/forum/thuis/seats-and-sofas-kwaliteitervaringen/list_messages/157806
  • https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?t=122580&f=14
  • http://www.geldenrecht.nl/artikel/2011-08-12/van-een-koop-afzien

Reageer op het artikel "Seats and Sofas: Leuke, goedkope bank of nooit aan beginnen?"

Reacties

Alg, 18-04-2017 10:35 #17
Mijn vorige bank kwam bij S&S vandaan en 13 jaar tevreden over geweest. Helaas heeft de hond de bank vernield (lees: opgegeten). Maar toen bij aanschaf ook niet voor de aanbieding met de slechte stofsoort gegaan maar voor de betere kwaliteit.

Ik denk maar zo: alles moet je zien in percentages. Een winkelketen welke 50.000 stoelen en banken verkoopt heeft bij 10% klachten, 5.000 klachten. Een winkel die er per jaar 150 verkoopt heeft bij 10% maar 15 klachten. Volume staat gelijk aan hogere aantallen maar procentueel gezien is het vaak gelijk.

Voordeel van S&S is dat je heel goedkoop kan maar je krijgt waar je voor betaalt. Het zelfde geldt voor Leen Bakker, Kwantum en Ikea. Geef er wat meer uit en je krijgt ook betere kwaliteit.

J., 12-02-2017 22:10 #16
Tijd geleden een bank gekocht bij de Seats and sofa's. Na het bestellen las ik de klachten en recensies en schrok enorm. Tegen mijn verwachtingen in stond de bank echter gewoon binnen 6 weken klaar en bleek hij in prima staat te zijn.

Ottman, 16-01-2017 16:56 #15
Hoekbank gekocht bij seats and sofas, na 2 maanden was de liggedeelte ingezakt. Slechte kwaliteit en zal nooit meer bij hun kopen.

Desiree, 30-12-2016 02:36 #14
17 jaar geleden een lederen hoek bank gekocht bij seats and sofas. Nu na 17 jaar is de bank echt op. We hebben er veel plezier van gehad. Gisteren een nieuw bankstel gekocht bij seats and sofas. Gekozen voor goede kwaliteit leder en maximale kwaliteit. We hopen over 17 jaar het zelfde te kunnen zeggen.

Arie den Hartog, 21-11-2016 17:47 #13
Vorige week een leuk bankstel gekocht, Voor een leuke prijs, prima kwaliteit. Hebben zelfs nog mee geholpen in de auto te zetten. Louter positief.

Houda, 28-10-2016 11:20 #12
Erg slecht. Slecht product, slordig afgewerkt. 70 euro betaald om het te laten bezorgen door een externe dienst van ze, alsnog 11 verdiepingen zelf moeten sjouwen.
Slechte service al met al. Bieden geen hulp. Nemen hun slechte product niet terug en werken niet mee met het fixen van het probleem.

Niet aan te raden, sterker nog, ten sterkste af te raden!

Rai, 05-10-2016 08:54 #11
Op 5-5-2016 heb ik een bank besteld met een elektrische relax systeem.
Op 24-09-2016 hebben zij mij een bank geleverd met handmatige relax systemen erin.

Ik heb gebeld met Seats And Sofa op 26-09-2016. Ze hebben intern een fout gemaakt en niet vermeld dat het om elektrische relax systeem gaat op de bestelling en de factuur. Nu zegt men dat ze geleverd hebben wat er op de factuur staat, echter dit is niet wat ik besteld hebt.
Na een week wachten en bellen krijg ik de mededeling dat ik als compensatie 125EUR terug kan krijgen. Ze zeggen dat er verder geen ander optie is.

Ik wil graag de bank hebben die ik besteld heb. Nooit meer seats and sofa Nieuwegein voor mij.

Samir, 25-07-2016 15:29 #10
Ik heb daar een bank gekocht en elk keer wanneer ik belde met de vraag wanneer ik deze kan komen ophalen, wist men dat niet en kon mij niet verder helpen. Ik heb zeker 5 maanden moeten wachten op een bank. Toen ik eindelijk te horen kreeg dat ik deze kon ophalen, kwam ik met een gehuurde busje even langs. Tijdens het laden werd ik niet geholpen met het inladen en ging men over mij en mijn vrouw praten met een glimlach op hun face.
Ik heb echt spijt dat ik daar heb gekocht. Na 3 maanden bleek dat de bank uit elkaar te vallen. Voor mij een zeer slechte ervaring en zal dit ook nooit meer doen!
grts
samir

Tuba, 03-07-2016 15:03 #9
Wij hebben ons bank geleverd gekregen in september 2015. Levertijd was ok het zag er heel mooi uit, tot 2 maanden later. In november scheurde ineens de hoek, daarna de andere dan de volgende stuk en zo is heel de bank gescheurd. Sinds december 2015 bezig voor een nieuwe bank maar nee, sinds december bel ik ze dagelijks maar zijn ze of te druk of is de manager op vakantie of is hij net 5 min geleden de deur uitgegaan.
In mei 2016 is een expert langs geweest voor €49.95. En daarna is gezegd dat ik zelf de bank heb gescheurd!? Wij zijn met ze 2e en werken allebei fulltime en hebben geen kinderen of huisdieren. Nu zijn ze voor me bezig om te regeln dat ik een nieuwe bank krijg ( waar ik niks meer van geloof ) zou afgelopen week gebeld worden met de uitslag ook dat is niet gedaan. Wij hebben gewoon €1500 in de prullebak gegooit! Noooooit maar ook echt noooooooit meer

Steijvers, 21-04-2016 14:05 #8
Belofte maakt schuld en ik had gezegd als ze goed bezig waren zou ik, voor de verandering, een positieve review plaatsen. Tot nu toe heb ik alleen negatieve reacties gezien. We hebben een bankstel gekocht en kregen netjes na 8 weken de afspraak dat we de bank konden komen halen (volgens onze afspraak) Tot zo ver, goed. We kwamen bij het laden een kleine beschadiging tegen. Was geen probleem. Een van de banken daar laten en ze zouden hem opnieuw stofferen. Dat zou 4-5 weken duren. Na 7 weken hebben we een mailtje gestuurd en werden we gebeld dat ze de fabriek zouden bellen. Na 9 weken was de 2e bank er ook. Iets te laat maar dat zijn dingen die ook bij andere meubelzaken gebeuren. Ik ben blij met mijn bankstel en ik realiseer me dat ik voor 800 euro geen bankstel kan kopen dat 25 jaar mee gaat. De meesten kopen een goedkoper bankstel en verwachten top-kwaliteit. Mijn bankstel zit lekker en ondanks dat de 2e bank te laat was, was de service bij mij goed en ik ben tevreden. Positief dus.

Ilonka, 18-02-2016 16:59 #7
Ik heb vorig jaar eind febr een hoekbankstel gekocht bij SF,3 mnd later kon ik `t gaan halen, tja en zelf geen vervoer dus uitbesteed voor 30 euro oke nou ja ik blij had eindelijk na maanden op een strandstoel gezeten te hebben mijn mooie bankstel.
Ik de boel uitpakken, was `t de verkeerde kleur… ikke balen als een stekker, ik bellen naar SF sorry enz pffff.
Ze kwamen `t ZELF halen (en ze hebben geen vervoer)! hadden een leenbankje meegenomen dat stonk als een kroeg, maar oke ik kon zitten.
Nu weer 12 wkn verder kwamen ze mijn bank in de juiste kleur brengen (ze hebben GEEN vervoer )!
Nu ben ik een 8 mnd verder en mijn bankstel ziet er niet meer uit, op de plaats waar ik zit is`t helemaal uitgelubberd.
Ik heb al verschillende keren een mail gestuurd naar SF,maar dan krijg je te horen, breng `t maar.
Dat kost me WEER 30 €,en dan moet je `t zelf weer halen dus weer 30€ wordt `t een duur bankstel.
Kreeg op den duur een brief en een kaart van een of andere firma van hun waar ik maar contact mee moest zoeken, die zouden dan komen kijken €49,95 voorrijkosten…
Daar heb ik geen zin meer in, is gewoon weggegooid geld €500,- voor een bankstel dat ik nog niet aan de straatstenen kwijt kan op marktplaats of zo geen hond die `t wil hebben…
Maar ja zonde van mijn geld heb tenslotte zoals zeveel mensen geen ezel staan…
Maar dit is Seats And Sofa`s, kwaliteit van lik mijn vestje en service nou ja laat maar…

Nobels Patrick, 03-02-2016 23:40 #6
Ik was ook sceptisch na alle verhalen echter ik kan niet meer zwijgen na dat gebeurd is. Wij hebben een salon gekocht van 1600 euro en na vier manden werden we al gewaar dat de vulling niet van goede kwaliteit was, wij zitten nu op de houten frame van het salon, ze hadden ons wel gezegd dat zo een duur salon van goede kwaliteit was. Dus mijn conclusie is koop daar nooit iets want je bent in de zak gezet. Wij hebben veel spijt dat we daar iets gekocht hebben en zullen het ook nooit meer doen.

Anoniem, 06-01-2016 13:25 #5
2 jaar geleden kocht ik bij bovenvermelde winkelketen, een 2-3 zit lederlook salon. Om te beginnen vond ik het al vreemd dat ze geen thuislevering van de winkel zelf kunnen aanbieden.
Hiervoor hebben ze een adresboek met "leveranciers" aka, iemand met een camionette en aanhangwagen.

We betaalden 1495 eur. Dit na aftrek van het huishoudpakket, wij hadden gekozen voor de korting op het aankoopbedrag. Plus 250 eur voor de "thuislevering"

Na een half jaar was de 3-zit doorgezeten… en neen, wij zijn geen corpulente mensen en zitten enkel 's avonds in de zetel. Nu, sinds enkele maanden scheuren de enkelvoudige naden langzaam in het midden van de zetel gewoon open IN BEIDEN zetels!

Nooit meer koop ik daar iets en raad ik iedereen ten stelligste af om er iets te kopen. Zelfs voor een buitenverblijf of schuur, is de kwaliteit te slecht!

Rogier, 15-12-2015 02:35 #4
Vorig jaar mei een hoekbank gekocht wat voorzien zou zijn van het sterkste leer. Bij de bank laten nu alle naden los, voel je de veren zitten als je gaat zitten en begint het leer te scheuren. Waardeloze kwaliteit voor 3500 euro. Volgende bank gaat daar zeker niet vandaan komen

K. Vincken, 04-12-2015 20:31 #3
Winkel Seats and Sofa Heerlen

Super bank uitgezocht verkopers waren niet opdringerig, de bank besteld en snelle levering vandaag geleverd en hij is prachtig dus dit mag ook gezegd worden.

Super 👍

Maud, 15-10-2015 17:59 #2
Ik was ook sceptisch na alle verhalen echter ik kan niet meer zeggen dan dat gebeurd is.
met Kerst 2014 bankstel besteld 2 en 3 zitter. eind januari 2015 al binnen. opgehaald. medio Juni gaat de 3-zitter in de naad scheuren. ik dacht oh je… gebeld, bon gekregen om hem terug te brengen. met de zomervakantie (ivm sluiting fabriek) meegerekend heeft het nog geen 12 wkn geduurd en ik werd gebeld. een nieuwe 3 en 2 zitter mogen ophalen. 2-zitter was niets mis mee maar i.v.m. eventueel kleurverschil mocht ik deze meteen mee omruilen. Dus nu in oktober een gehele nieuwe set!
Jammer dat ik bij fabrieksfout zelf moet brengen en halen maar voor de rest prima service tot nu toe.
kan niets verkeerd melden.

Anna Mcewan-Bos, 30-03-2015 21:48 #1
Heb inmiddels mijn tweede bank.gekocht bij seats and sofas groningen. De eerste heeft jaren gestaan zonder problemen. Toen mijn tweede bank binnen de garantieperiode kapot ging dacht ik oh nee want ook ik zag alle klachten. Maar nee heb met Richard van seats and sofas meerdere malen prettig contact gehad en mijn ondanks de complexe reparatie weer in nieuwstaat ontvangen en super snel! Geweldige afhandeling mag ook weleens gezegd worden. Reactie infoteur, 01-04-2015
Hallo Anna,

Natuurlijk zijn er ook mensen met positieve ervaringen. Door al de negatieve verhalen, wordt dat snel vergeten. Daarom is het zeker goed dat eens te melden. Veel plezier met je bank!

groet,
Manniel

Infoteur: Manniel
Gepubliceerd: 10-01-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 17
Schrijf mee!