InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Houten trap: schilderen, beitsen of lakken

Houten trap: schilderen, beitsen of lakken

Houten trap: schilderen, beitsen of lakken Het zelf schilderen van een houten trap of trapopgang in huis. Een geschilderde, gebeitste of gelakte trap kan een blikvanger zijn in het interieur. Afhankelijk van de ondergrond / de houtsoort en uw voorkeur kunt u voor de afwerking van de trap kiezen voor een transparant of dekkend verfproduct of het stofferen van de trap met een harde of zachte vloerbedekking (of beide). Is uw keuze voor de afwerking van de houten trap gevallen op een verfproduct, volg dan de tips en aanwijzingen om uw trap vakkundig en duurzaam af te werken.

Voorafgaand aan het schilderen van de trap

Voordat u besluit de trap te gaan schilderen, kan het een overweging zijn eerst de muren -grenzend aan de trap- en een eventueel plafond boven de trap te schilderen. Dit kunt u dan het beste als eerste doen. Dek of plak de trap en de treden in dit geval goed af, vooral als het hout van de trap nog onbehandeld en dus kwetsbaar is. Voor het verwerken van een latex of muurverf kunt u het artikel Latex en andere muurverven eventueel raadplegen. Kieren de zijwangen van de trap bij de aansluiting aan de muren, dan kunt u deze eerst afkitten met een acrylaatkit. Kies een witte acrylaatkit bij een dekkende afwerking en eventueel bruine kit bij een transparante afwerking (beits of kleurbeits).

Voorbewerken van de trap - algemeen / standaard

De voorbewerking bestaat altijd uit ontvetten / reinigen, schuren en verwijderen van stof van de te schilderen onderdelen van de trap. Het maakt hierbij niet uit of de trap nieuw of al reeds geschilderd is. Een goede voorbereiding is nodig om vuil, vettigheid, stof en oneffenheden weg te werken, om zodoende een goede hechting te verkrijgen van de aan te brengen verf, lak of beits.
Het reinigen van de trap gaat vooraf aan het schuren. Houdt u een omgekeerde volgorde aan, dan schuurt u het vuil in de schuurkrassen. Na iedere arbeidsgang -zoals gronden, plamuren, schilderen- verwijderd u het stof weer zorgvuldig.

Schilderen van een nieuwe, onbehandelde trap

Schilderen met een transparante beits
Bij het schilderen met een transparante beits of lak blijft de houtnerf zichtbaar en de houtnerf zal -mede afhankelijk van het aantal laagdiktes en de "kleur"- geaccentueerd worden.
Bij het schilderen van een nieuwe trap heeft u een ruime keuze. U kunt kiezen voor transparante beits -al dan niet- in "kleur" zoals bijvoorbeeld: teak, Frans eiken, noten, mahonie, wengé, palissander. Transparante beits is eventueel ook te mengen in vele "niet houtkleuren".

Bedenk dat het eindresultaat bij het schilderen van nieuw hout met een transparante kleurbeits bepaalt wordt door de kleuring van het hout zelf in combinatie met de tint van de beits en het aantal aan te brengen lagen beits. Bij een lichte vuren- of grenen houten trap zal de kleuring aardig overeen komen met de etikettering die veelal als voorbeeld op de verpakking van de beits staat aangegeven, maar bij een donkere houtsoort zal het opzetten van een proefstukje wenselijk zijn omdat de "kleur" van de transparante beits waarschijnlijk anders uitpakt. De oorspronkelijke kleur van het hout is hierbij vooral bepalend.

Voor het opbrengen van de eerste laag kunt u de beits of lak wat verdunnen met een geschikt verdunningsmiddel, zodat het verfproduct dieper in het hout trekt (meestal water of terpentine). Vóór het aanbrengen van iedere nieuwe laag moet u de ondergrond weer licht schuren voor de egalisering van het oppervlak en voor een optimale hechting voor de nieuwe laag. Breng op nieuw hout minimaal twee lagen (kleur) beits aan en werk de beits vervolgens af met één á twee lagen kleurloze, slijtvaste lak als extra bescherming.

Schilderen met een dekkende verf
Kiest u voor het schilderen van de trap voor een dekkende verf, dan op nieuw, onbehandeld hout eerst een grondverf of primer aanbrengen. De grondverf kunt u eventueel wat verdunnen met een geschikt verdunningsmiddel, zodat de verf beter in het hout trekt. Na het aanbrengen van de grondlaag zal de houtvezel voelbaar worden / opkomen, zodat opnieuw geschuurd moet worden totdat de ondergrond weer glad aanvoelt.

Onregelmatigheden kunnen -indien wenselijk- na droging van de grondverf -maar vóór het afschilderen- geplamuurd worden. Gebruik voor grove onregelmatigheden een twee-componentenplamuur of houtrotvuller, en voor kleine onregelmatigheden een lakplamuur. Kieren en naden bij de overgang van de traptreden naar de zijwangen of naar de schopborden kunt u dichtkitten met acrylaatkit, welke u met een klamme vinger met leidingwater mooi strak afstrijkt. Na voldoende droging van de plamuur en de kit, schildert u de trap nog minimaal twee maal af met een slijtvaste (polyurethaan) verf. Gebruik bij voorkeur een zijdeglans verf, want deze is stroever dan een hoogglans verf, zodat de kans op uitglijden wordt verkleind.

Tips bij het afwerken van de trap

  • het schilderen verloopt het best met een combinatie van kwasten en rollers
  • schilder eerst de zijwangen en nadien de schopborden en treden
  • schilder de trap in een periode dat deze zo weinig mogelijk belopen wordt / moet worden
  • schilder de treden eventueel om en om, zodat voorzichtig gebruik van de trap mogelijk blijft
  • schuur de ondergrond iedere keer weer licht (water-proof) alvorens een nieuwe verflaag aan te brengen (schuurkorrel 180 á 240)
  • bewaar de kwasten en / of rollers voor langere tijd tijdens het schilderen op een goede manier
  • verwijder eventueel gebruikte afplaktape direct na beëindigen van de verfklus, dan trekt de tape de verse verf niet mee
  • loop de eerste dagen bij voorkeur met sokken over de nog verse verflaag

Schilderen van een reeds behandelde / geverfde trap

Is de verf, beits of laklaag nog in goede staat, dan kunt u volstaan met de voorbewerking zoals boven beschreven. Breng voor een goede dekking en een duurzaam en slijtvast behoud / onderhoud wel twee lagen verf, beits of lak aan.

Is de verflaag niet meer in goede staat, verouderd, verweerd of vertoont deze veel gebreken of beschadigingen, dan moeten de oude lagen helaas verwijderd worden voor een goed en duurzaam resultaat. Voor het verwijderen van oude verflagen op een trap kunt u verfafbijt gebruiken, of deze lagen afföhnen. Kiest u nadien voor een transparante afwerking, dan is afföhnen af te raden in verband met het schroeien of ontstaan van brandplekken in de ondergrond. Zie voor de werkwijze bij afbijten en/of afföhnen bij: Verf afkrabben, afbijten of afföhnen.

Is het hout van de trap ontdaan van de oude verf-, beits- of lakresten én is de trap goed schoon gewassen en geschuurd, dan kan de trap behandeld worden als boven bij "Schilderen van een nieuwe, onbehandelde trap" beschreven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Traplopen: doe het veiligAl decennia lang worden trappen van alle soorten en maten gebruikt. Toch is een trap één van de gevaarlijkste objecten i…
Traprenovatie of kopen we een nieuwe trapTraprenovatie of kopen we een nieuwe trapIn Nederland zijn de trappen in woonhuizen vaak erg smal en stijl. Het lijkt alsof er aan dit onderdeel van het huis wei…
Trappen van vergelijking EngelsTrappen van vergelijking zijn bijvoeglijk naamwoorden, dit zijn woorden die wat zeggen over het zelfstandig werkwoord.
Klussen: meubels  houtwerk beitsen of schilderenKlussen: meubels houtwerk beitsen of schilderenBeits is een middel dat in het hout trekt en het hout zo een kleur geeft en beschermt. U kunt met beits nerven een extra…
Verftips, verven en verf bewarenZo nu en dan heeft een huis, garage of een schuurtje wel weer eens een likje verf nodig. Maar niet iedereen is even goed…
Bronnen en referenties
  • Behangen-schilderen.nl
  • Digitale Verf Service

Reageer op het artikel "Houten trap: schilderen, beitsen of lakken"

Infoteur: Jvd
Laatste update: 08-10-2016
Gepubliceerd: 14-08-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Schilderen
Schrijf mee!