InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Lente decoraties voor in huis

Lente decoraties voor in huis

Lente decoraties voor in huis De lente is in zicht, de dagen zijn aan het lengen, maar buiten is het nog kil en nat. Je hebt zin om het voorjaar wat buiten nog niet wil komen naar binnen te halen, een lentesfeer in huis. Leuk aan de gang met kleuren en accessoires om de woonkamer klaar te maken voor het voorjaar en het lentezonnetje. Licht, energie en luchtigheid in huis.
Langzaam komt er een einde aan de grijze tijd en de schemering. Doe open die gordijnen en laat de zon ongehinderd binnen komen. Lap je ramen om extra te kunnen genieten van het licht wat binnen komt.

Kleuren voor het voorjaar

Bron: ZIPNON / PixabayBron: ZIPNON / Pixabay
Wanneer je een huis in lentesfeer wilt brengen zijn kleuren erg belangrijk. Veel pastelkleuren en geel geven een vrolijke lentesfeer, vooral wanneer het zonnetje doorbreekt. Lentekleuren staan voor energie en vitaliteit. Denk aan geel, lila, ivoor, wit, roze, mint en aquablauw. Vele frisse kleuren en rustig met decoraties geeft een opgeruimde sfeer die past bij de lente. Niet voor niets wordt in veel huishoudens nog steeds een voorjaarsschoonmaak gehouden. Je kan het rigoureus aanpakken en je muur of kast in lentekleuren schilderen, maar vaak is het aanpassen van accessoires al genoeg om de juiste sfeer te creëren.

Lentebloemen in huis

Voorjaarsbloemen mogen niet ontbreken in je interieur. Ze zijn vaak al vanaf half januari verkrijgbaar. Denk aan de typische voorjaarsbollen zoals tulp, krokus, narcis, hyacint en blauwe druifjes. Zij zorgen er vanzelf voor dat je het voorjaar in je bol krijgt. Een mooi geschikte bos tulpen op tafel of een mandje voorjaarsbolletjes voor nog langer bloemenplezier. Bij tulpen groeien de bloemstelen in de vaas nog door. Knip ze daarom kort af en zet ze in een klein laagje koud water. Dit laatste voorkomt dat de tulpen snel gaan hangen. Wanneer je narcissen wil gebruiken, zet ze dan alleen in een vaas of laat de narcissen eerst een aantal uren alleen in een vaas staan. Verschoon hierna het water en vul aan met de andere bloemen. Narcissen geven een slijmerig gif af, waar de meeste andere bloemen slecht op reageren.

Denk naast lentebloemen ook aan een verse voorraad kruidenplanten in de keuken. Het frisse groen geeft een fleurige lente-uitstraling en daarnaast zijn verse kruiden door het eten ook nog eens gezond en lekker.

Accessoires die de lente in huis halen

Bij een lentesfeer denken we ook aan vogeltjes, vogelkooitjes, vogeleitjes, vlinders, lammetjes en veertjes. Lente is het seizoen van pasen, jonge dieren, zon en wedergeboorte. Voor een frisse lenteachtige sfeer in de keuken, kan je twee windlichten of schalen vullen met citroenen, frisgroene appels en limoenen. De frisse kleuren en geur brengen lentesfeer in je keuken. Verder kan je accessoires aanpassen aan het lenteseizoen. Denk aan een kleed over de bank of verschillende kussens in pasteltinten en fleurige gordijnen in transparante stoffen. Ook kaarsen zie je veel terug in het lente interieur. Dit zijn dan wel kaarsen in geel en pasteltinten.

Wil je zelf iets in elkaar knutselen? Denk dan bijvoorbeeld aan een eierdoos met hierin kapotte eieren waaruit kleine plantjes groeien, voorjaarstakken tussen de bloemen in de vaas, riet en graspalmen in de woonkamer.

Voorjaarsschoonmaak

Tijdens de voorjaarsschoonmaak kan je je huis ontdoen van alle rommel die ongemerkt is ontstaan. Plan minstens twee volle dagen om je huishouden eens flink op zijn kop te zetten. Lap de ramen en dweil de vloeren. Rol kleden op en verwijder ze uit de huiskamer. Maak van de gelegenheid gebruik om je meubels weer eens anders neer te zetten en wees vooral niet bang om het een en ander weg te gooien. Een lentehuis is een opgeruimd huis, zonder overbodige rommel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lente decoraties voor in huis"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!