InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Waspoeder of vloeibaar wasmiddel; wat is beter?

Waspoeder of vloeibaar wasmiddel; wat is beter?

Waspoeder of vloeibaar wasmiddel; wat is beter? Wat is beter waspoeder of vloeibaar wasmiddel? Ze doen allebei hetzelfde, of toch niet? Waarom zou je waspoeder boven vloeibaar wasmiddel kiezen? Iedereen heeft er zo zijn eigen redenen voor, maar maakt het eigenlijk wel wat uit? En als het wat uitmaakt, wat zijn dan de verschillen?

Wasmiddel

Iedereen heeft het nodig voor de dagelijkse of wekelijkse was. Omdat we uit steeds meer wasmiddelen kunnen kiezen wordt de keuze ook steeds moeilijker. Uiteindelijk hebben we maar een doel: een schoon en fris ruikende was. Om dit te bereiken wassen we onze kleding met een poeder of een vloeibaar wasmiddel en dat is het hem nu juist; welke van de twee is beter!? Of maakt het allemaal niet uit.

De voor- en nadelen van vloeibaar wasmiddel

Zowel vloeibaar wasmiddel als waspoeder hebben voor- en nadelen. Wat zijn deze voor en nadelen?

Voordelen:
  • Vloeibaar wasmiddel is makkelijk in gebruik.
  • De verpakkingen van vloeibaar wasmiddel zijn handzamer, voor de geconcentreerde wasmiddelen.
  • Vloeibaar wasmiddel hoeft niet op te lossen en kan snel zijn werk doen, ook op een kort programma zonder dat er resten achterblijven op de was.

Nadelen:
  • Vloeibaar was middel is meestal duurder.
  • Vloeibaar kan achterblijven in je trommel en nare geurtjes veroorzaken. (Dit kan overigens makkelijk voorkomen worden door de machine af en toe op 90-95 graden te zetten.)
  • Je gebruikt makkelijk teveel, waardoor het snel op is en je duur uit bent.
  • Het maakt volgens sommige mensen niet goed genoeg schoon.

De voor- en nadelen van waspoeder

Voordelen:
  • Waspoeder is meestal goedkoper dan vloeibaar wasmiddel.
  • Was gewassen met waspoeder wordt meestal schoner en ruikt frisser.

Nadelen:
  • Waspoeder kan makkelijk op je kleding blijven zitten en vlekken veroorzaken
  • Waspoeder blijft in het waspoederbakje kleven en deze wordt hierdoor snel vies.
  • Waspoeder bevat vaak bleekmiddelen.
  • Bij teveel poeder kan de machine op den duur kapot gaan. Het wasmiddel heeft zich dan meestal opgehoopt tot een harde klont.

Kortom genoeg voor- en nadelen. Het beste is uiteindelijk een eigen keuze. Het hangt er vanaf welke punten voor jou belangrijk zijn. Uiteindelijk moet vrijwel elk wasmiddel goed zijn werk kunnen doen, maar vaak houden we ons niet helemaal aan het wasvoorschrift waardoor er makkelijk vlekken in de kleding achterblijven of het wasmiddel niet goed oplost. Houd je, je wel aan het wasvoorschrift zoals op de verpakking staat, dan kan er weinig misgaan. Veel voorkomende fouten zijn:
  • Een overdosering of het gebruik van te weinig wasmiddel. Hoeveel je moet doseren is ook afhankelijk van de hardheid van het water in jouw omgeving. Je kunt hiernaar informeren en te weten komen of je juist meer of minder wasmiddel moet gebruiken.
  • Het verkeerde wasmiddel wordt gebruikt. Er is niet voor niets speciaal wasmiddel voor de bont was, de witte was en zelfs voor de zwarte was.
  • De wasmachine wordt niet vaak genoeg schoongemaakt, hierdoor blijven er resten achter die vlekken kunnen veroorzaken op je kleding.
  • Er wordt te koud of te warm gewassen. Veel wasmiddelen hebben een optimale temperatuur waarbij ze het meest efficiënt zijn. Wil je wassen met koud water? Dan zijn hier speciale wasmiddelen voor te krijgen die bij een lage temperatuur nog steeds effectief zijn.
  • Voor een frisse was is meer nodig dan alleen een goed wasmiddel en de juiste dosering. Ook belangrijk is dat de trommel schoon is. Vieze achtergebleven resten kunnen de oorzaak zijn van een stinkende was. Hang de was te drogen op een plek waar het goed doorlucht, het liefs buiten aan de lijn.

Lees verder

© 2011 - 2014 Kropslavinken, gepubliceerd in Huishoudelijk (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ik maak het zelf: wasmiddelWasmiddel te koop! De grote winkeliersketens hebben regelmatig aanbiedingen. Ook de hamsteraar die op de kleintjes let w…
Wassen met de ecowasbalWassen met de ecowasbalDe ecowasbal kan samen met de was in de wasmachine worden gedaan. De ecowasbal weekt het vuil los en daarom kan er tot 8…
Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Tijdens het wassen van lichte kleding verschijnen zwarte strepen op je was; wat kan dit zijn? Zwarte strepen op je wasgo…
Schoonmaken van een stinkende wasmachineSchoonmaken van een stinkende wasmachineEen stinkende wasmachine is erg vervelend, maar gelukkig kun je dit gemakkelijk verhelpen. Lees hier hoe je gemakkelijk…
Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wassen voor beginners is niet zo eenvoudig. Want wat was je op welke temperatuur? Hoe weet je of je iets warmer mag wass…

Reageer op het artikel "Waspoeder of vloeibaar wasmiddel; wat is beter?"

Reactie

Rina Hartsuiker, 24-10-2012 15:02 #1
Mijn vraag is wat is beter waspoeder of vloeibaar om verstopping van het riool te voorkomen? Reactie infoteur, 24-10-2012
Hallo Rina,

Het maakt niet uit of je gebruik maakt van een waspoeder of een vloeibaar wasmiddel. Beide geven zeepresten die kunnen aankoeken aan de buiswand. Om verstopping te voorkomen kun je de buis waar het afvalwater in loopt af en toe doorspoelen met heet water. Het hete water doet de aangekoekte zeepresten smelten, waardoor er minder snel een verstopping ontstaat.

-Kropslavinken

Infoteur: Kropslavinken
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huishoudtips
Reacties: 1
Schrijf mee!