InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Hoe bestrijd ik maden in mijn container?

Hoe bestrijd ik maden in mijn container?

De containers zijn voor velen een doorn in het oog. Ze zien er niet uit en nemen veel ruimte in beslag. Als de containers staan te broeien in de zon kan zich een onaangename lucht vormen, maden gaan zich ontwikkelen en het gaat nog meer stinken. Maden in de container kun je voorkomen en bestrijden op verschillende manieren.

Containers

Containers hebben we nodig om ons afval kwijt te kunnen, een prima oplossing maar niet altijd even fris. Vaak worden containers niet of niet goed schoongemaakt en gaan bacteriën, schimmels en maden zich ten goede aan het afval.

Wat zijn maden?

Een made is een larve van een vlieg of mug, heeft geen poten en zijn wit/crème van kleur. Een made ontstaat uit een ei. Nadat de made uit het ei is uitgekomen gaat het zich ten goede aan rottend afval, vervelt een aantal keren en wordt dan een pop. In de pop ontwikkelt zich een vlieg. Als de mug of vlieg volwassen is kan de cyclus weer van voor af aan beginnen.

Waarom zitten er maden in mijn container?

Omdat maden ontstaan uit de eitjes van een vlieg is het van belang dat er geen vliegen bij het afval kunnen komen. Kan dit wel, dan leggen ze eitjes op het afval en kunnen de maden zich ontwikkelen.

Hoe kan ik maden in de container voorkomen?

Voorkom zo goed mogelijk dat er muggen of vliegen bij het afval kunnen komen. Doe dit door te zorgen dat de deksels van alle afvalcontainers in huis goed sluiten. Als er geen vliegen bij het afval kunnen komen is de kans op maden aanzienlijk kleiner. Gooi rest afval van het koken ook zo snel mogelijk weg, ligt het te lang zonder afdekking dan kunnen muggen of vliegen er eitjes op leggen en kunnen zich, ondanks het goed sluiten van de containers, toch nog maden ontwikkelen in de dichte zakken. Hetzelfde geldt voor rottend fruit, stop dit in een aparte zak in een andere zak.

Zet je containers uit de zon

Het is belangrijk de containers uit de zon te zetten omdat in de zon zich een ideale broeierige temperatuur ontwikkeld voor de ontwikkeling van maden en bacteriën. Het plaatsen van de containers uit de zon kan veel stankoverlast voorkomen.

Mottenballen?

Mottenballen werken goed tegen vliegen en omdat vliegen de oorzaak zijn van de maden in de container kan het nuttig zijn deze in de container te leggen. In de grijze container gaat dit makkelijker dan in de groene omdat de mottenballen hier vaak snel tussen afval verdwijnen en zo hun werking verliezen. Om te zorgen dan de ballen goed hun geur kunnen afgeven biedt een plastic tasje met gaatjes, opgehangen aan het deksel, een uitkomst.

Op vakantie en de container

Ga je op vakantie? Laat de container dan leeg achter. Een lege container biedt geen mogelijkheden voor maden en ander ongedierte. Je kunt een groene container goed schoonmaken met bijvoorbeeld een hogedrukreiniger. Heb je geen hogedrukreiniger tot je beschikking? Er zijn bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het op een milieuvriendelijke manier reinigen van containers.

Bestrijdingsmiddelen tegen maden

Er zijn bestrijdingsmiddelen tegen maden in de container verkrijgbaar. Toch is het ook mogelijk op een milieuvriendelijke manier de cyclus van de ontwikkeling van de mug of vlieg te verstoren en op deze manier maden te voorkomen. Het een heeft een voordeel, het ander een nadeel. Een feit blijft; je kan het beter voorkomen, dan dat je het achteraf moet oplossen.
© 2011 - 2017 Kropslavinken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe bestrijd je maden in de containerMaden, niemand houdt er van maar soms komen ze in je container terecht. Zeker in de zomer als het warm en broeierig weer…
Wondbehandeling met behulp van madenMaden die in een wond rondkruipen, het klinkt enorm smerig, maar toch kunnen deze kleine beestjes een groot verschil mak…
Geneesmiddelen bij wormen (anthelminthica)Veel mensen krijgen ooit te maken met wormen (maden, spoelwormen en/of lintwormen). Worminfecties zijn over het algemeen…
Maden als schoonmakers van wonden: madentherapieBij mensen met ernstige vleeswonden wordt wel madentherapie ingezet. De maden maken dan de wond schoon. Uit onderzoek is…
Zes handige huishoudtipsTips om lastige karweitjes in het huishouden makkelijker te maken zijn altijd handig. Hoe krijg je bijvoorbeeld zwarte s…

Reageer op het artikel "Hoe bestrijd ik maden in mijn container?"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 12-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!