InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Vetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialen

Vetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialen

We hebben het allemaal wel eens; vlekken in onze kleding. Met name tijdens het braden en bakken krijgen we weleens vetvlekken in onze kleding. Maar we krijgen ook weleens vetvlekken in hout of andere materialen. Het verwijderen van deze vlekken is vaak makkelijker dan je denkt. In dit artikel staat beschreven op welke manieren je vetvlekken kunt verwijderen. Geef de vlekken geen kans!

Vetvlekken verwijderen uit kleding

We staan lekker te koken en opeens krijg je een spat vet in je kleding; wat nu? Er zijn verschillende tips en tricks om te zorgen dat vlek geen kans maakt. Omdat vet niet oplost in water, is het vrijwel onmogelijk de vlek met alleen water te verwijderen. Komt er spatje vet van margarine, olijfolie, roomboter, zonnebloemolie of frituurvet op je kleding? Dan kunnen de volgende tips helpen de vlek makkelijker te verwijderen.

Verwijderen door middel van afwasmiddel

Komt er tijdens het bakken en braden wat vet op je kleding? Wrijf er dan een beetje afwasmiddel op. Hierna kan het schort of ander kledingstuk gewoon in de wasmachine. Draai het gewenste programma en als het goed is zal de vlek weg zijn. Mocht er toch nog een vlek in je kleding zitten dan nog een keer herhalen.

Vetvlekken verwijderen uit hout

Vetvlekken op hout kunnen worden verwijderd met een mengsel van water en azijn. Azijn is een goed middel om vet te verwijderen. Een verdund mengsel van water en azijn is ook geschikt om de frituurpan meet schoon te maken. Bovendien is azijn minder belastend voor het milieu dan vele andere middelen. Mocht het met zijn niet lukken, dan kan afwasmiddel uitkomst bieden. Doe wat drupjes afwasmiddel op een zeem en probeer hiermee de vlek te verwijderen.

Vetvlekken verwijderen uit steen

Vetvlekken uit steen zijn lastig te verwijderen , meestal omdat de steen poreus is en het vet overal tussen gaat zitten. Verwijder het grootste deel van het gemorste vet door het goed te schrobben met een sopje van afwasmiddel en water. Mocht er daarna nog een vlek zichtbaar zijn, dan kan een vetoplosser uit de winkel oplossingen bieden. Moet de vlek worden verwijderd uit een natuurstenen vloer? Informeer dan goed of het middel de vloer niet aantast! Vooral middeltjes waar ook een ontkalker in zit kunnen je vloer flink beschadigen. De ontkalker zal dan het kalk in de steen oplossen waardoor lelijke witte vlekken kunnen ontstaan.

Vetvlekken verwijderen uit plastic

Verwijder de vlekken met sopje van afwasmiddel en water. Vetvlekken zijn hiermee meestal makkelijk te verwijderen.

Vetvlekken verwijderen uit leer

Tijdens het barbecueën of koken kan het makkelijk gebeuren, er valt een drup vet op je schoen. Een vetvlek in een leren schoen is mogelijk te verwijderen met Spa Rood. Doe wat Spa Rood op de vlek en probeer de vlek met voorzichtig wrijven te verwijderen. Deze methode kan ook werken bij een vlek in suède. Er moet dan wel wat voorzichtiger met het materiaal worden omgegaan omdat je het anders kan beschadigen. Om te voorkomen dat er weer een vlek in het leer komt, is je het verstandig je schoen te behandelen met een leerbeschermer.

Vet verwijderen van handen

Tijden het koken kunnen je handen onder de boter of andere vettige massa komen te zitten. Vooral het met de hand kneden doen je handen er flink onder zitten. Ook dit is het beste te verwijderen met afwasmiddel of een andere zeep. Zeep lost het probleem met vet vaak op en vlekken zijn verleden tijd.

Lees verder

© 2011 - 2017 Kropslavinken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop je huis schoonmaken met afwasmiddelGoedkoop je huis schoonmaken met afwasmiddelGoedkope en milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen maak je zelf. Om je huis goed schoon te maken heb je niet meer nodig d…
Vlekken verwijderen met natuurlijke zeepVlekken verwijderen met natuurlijke zeepVlekken kunnen uit textiel verwijderd worden met de ouderwetse zeep zoals ossengalzeep, groene zeep en sunlight zeep. He…
Schoonmaken: vlekken verwijderen met simpele middelenSchoonmaken: vlekken verwijderen met simpele middelenVlekken, je hebt ze in soorten en maten. Kaarsvet, rode wijn, inktvlekken in hout, dof koper. Oma had er allerlei middel…
Hoe verwijder je vlekken?Hoe verwijder je vlekken?Vlekken kunnen ontstaan door eten, drinken, spelen en werken. Vooral kinderen weten goed vlekken te maken in kleding. Gr…
Wasgoed proper en netjes wassen, drogen en strijkenWasgoed proper en netjes wassen, drogen en strijkenOoit duurde het wassen en drogen van kleding een eeuwigheid, vooraleer je kleding gedroogd, gestreken en opgeborgen was…

Reageer op het artikel "Vetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialen"

Reactie

J. H. Lensen, 22-10-2011 13:14 #1
Ik heb spat vlekken (vlees braden) op mijn keukenmuur gekregen (latex wand), ik krijg het er niet onder komt er steeds weer doorheen. Hebben jullie een idee wat ik er aan kan doen.

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 11-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huishoudtips
Reacties: 1
Schrijf mee!