InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Het koffiezetapparaat met azijn schoonmaken

Het koffiezetapparaat met azijn schoonmaken

Een koffiezetapparaat pruttelt doorgaans gezellig. Naarmate het vaker gebruikt wordt zal door het kalk in het water de leidingen langzaam verstoppen. Het apparaat pruttelt dan niet meer gezellig maar keihard. De buren kunnen mee genieten van het pruttelen. De laatste druppels water worden met veel heisa en bombarie het filter in geblazen. Nadat de koffie kaar is steunt en zucht het apparaat flink na.

Inhoudsopgave:

Keihard pruttelen

Heb jij last van een keihard pruttelend koffiezetapperaat? Heb je het gevoel dat hij elk moment kan ontploffen? Klagen de buren over het luidkeels koffiezetten van jouw machientje? Of ben je het zat om tijdens het lezen van de krant je dood te schrikken van een ongehoord harde koffiepruttel? Dan kun je het heft in eigen hand nemen. Je hoeft je geliefde apparaat niet weg te gooien. Je kunt de leidingen van de binnenkant schoonmaken. Dat doe je eenvoudigweg een eeuwenoud en goedkoop wondermiddel.

Kalkaanslag in het koffiezetapparaat

De door kalkaanslag verstopte leidingen zorgen ervoor dat het water onder hogere druk door het apparaat wordt geleid. Dit heeft allerlei bijgeluiden tot gevolg. Keihard pruttelende apparaten zijn in een ommezientje schoon te maken. Gebruik hiervoor witte azijn of de lichtbruin gekleurde natuurazijn. Een kopje azijn door het apparaat laten stromen doet wonderen. Azijn is zuur en lost de kalkaanslag binnen de leidingen van jouw koffiezetapparaat op.

Een kopje natuurazijn

Op de plek waar je normaal gesproken het water ingiet, giet je één kopje natuurazijn die in elke supermarkt te koop is. Daarna zet je het apparaat aan. De azijn zal dan zijn werk vanzelf doen. Waarschijnlijk hoor je direct al een enorm verschil. Het azijn lost de kalk op en uw apparaat wordt werkt met veel minder lawaai.

Twee kopjes water

Nadat de azijn door het apparaat is gegaan kun je het apparaat uitzetten en de gebruikte azijn weggooien. Heel belangrijk is dat je de gehele procedure herhaald met water. Er blijft namelijk altijd een restvloeistof achter in de leidingen. Normaal is dat water. Maar in dit geval zit er hier en daar nog azijn in de leidingen. Wanneer je direct koffie zou zetten zou de koffie sterk naar azijn smaken. Zure koffie is erg vies.

Gezellig pruttelen

Daarom beëindigt je het schoonmaken van de leidingen door twee kopjes kraanwater door het apparaat te laten stromen. Deze nemen het residu azijn weg uit de leidingen. Eventueel kun je dit een keer extra herhalen; dan weet je zeker dat alle azijn uit de leidingen is verdwenen. Het apparaat is weer klaar voor gebruik. Je kunt heerlijke koffie zetten zonder dat het pruttelen de rust verstoort. Het apparaat pruttelt weer gezellig.

Azijn als schoonmaakmiddel

Het is niet nodig schoonmaakazijn te gebruiken. Het is zelfs af te raden om producten te gebruiken die normaliter niet geschikt zijn voor consumptie; dit met de eventuele residuën die achterblijven in de leidinmgen. Het maakt verder niet uit of je lichte of donkergekleurde azijn gebruikt. Gebruik echter geen balsamico of gekruide azijn. Azijnmengsels met olie zijn helemaal uit den boze en moeten nooit in het koffiezetapparaat worden gedaan. Gebruik pure azijn zoals je die ook kunt gebruiken om ramen mee te lappen. Azijn is een prima schoonmaakmiddel. Het is effectief, milieubewust en bovendien niet duur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het koffiezetapparaat met azijn schoonmaken"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Koffie
Schrijf mee!