InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Hoe bestrijd je motten in huis?

Hoe bestrijd je motten in huis?

Hoe bestrijd je motten in huis? Motten kunnen erg vervelend zijn in huis. Ze vliegen overal naar toe en steken donker af tegen een wit plafond. Een mottenplaag is moeilijk te bestrijden. Als er eenmaal veel motten in huis zijn dan lijken ze overal vandaan te komen. Dat terwijl er methoden zijn om motten te bestrijden. Allereerst moet je weten dat motten uit larven voortkomen. Door metamorfose verandert de larve tot een mot. Als je een larve van een mot in huis herkent, kun je de strijd met de motten beter aan.

Inhoudsopgave:

Waar is de haard?

Om de motten te lijf te gaan moet u in eerste instantie de bron opsporen. Stel dat u elke dag zeker tien motten ziet en weet uit te schakelen. Dat zijn er dus 300 per maand. Deze enorme hoeveelheid kan alleen gedijen als ergens in huis een plek is waar ze kunnen voortplanten. Daarom moet u goed weten wat voor motten een goede plek is om zich voort te planten.

Larven

Larven van motten zijn een soort kleine rupsjes. Motten zijn eigenlijk een soort vlinders maar dan minder mooi. De rupsjes zien er eerder uit als maden. Dit zijn ook geen lieve beestjes om te zien. Wanneer u deze witte, langwerpige, dunne rupsjes ergens ziet kruipen, dan moet dat dicht bij de haard zijn waar er vele tegelijk zich ontwikkelen. De rupsjes zijn onder weg naar een plek waar ze kunnen verpoppen.

Textiel

Deze plek ligt meestal in wol, of andere textielsoorten. Soms verpoppen ze zich tussen een stapeltje oude lappen, of juist in een mooi tafelkleed, of in een stapeltje keurig gevouwen theedoeken. Wanneer u in een stapel theedoeken enkele motten ziet, kunt u het beste de hele stapel in de wasmachine gooien. Alle andere textiel in dezelfde kast is waarschijnlijk ook voorzien van poppen van motten. Daarom is het een adequaat middel om gelijk al het textiel uit deze kast in de wasmachine te doen en gelijk een was te draaien op 60 graden of meer. De rest van de kast moet goed schoongemaakt worden.

Stofzuiger

Motten vangen en doodslaan valt nog niet mee. Hiervoor kunt u ook een stofzuiger gebruiken zonder zuigmond. U houdt dit in de buurt van de mot. De mot wordt vanzelf in de slang gezogen. Zo kunt u ook motten van lamellen en gordijnen afzuigen. Het is na enig oefenen zelfs mogelijk om motten uit de lucht op te zuigen. Ook kunt u motten van het plafond afzuigen met de stofzuiger. Doodslaan zorgt voor lelijke vlekken waardoor u nog langer bezig bent met schoonmaken.

Vetten

De larven of rupsjes van de motten groeien vaak niet op in textiel. De eitjes worden het liefst op een wat vettige plek gelegd; bijvoorbeeld in een zak met cacao, nootjes, zilvervliesrijst, pijnboompitten of zonnebloempitten. In een zak vogelvoer zitten veel nootjes waar motten van kunnen leven. Zulke zaken zijn allemaal bronnen voor de mot om eitjes te leggen. Alle nootjes en pitten moeten daarom goed afgesloten bewaard worden; niet in een zak maar in een plastic trommel of ijzeren blik.

Kledingmot

Een veel voorkomende mot in huis is de kledingmot. Deze motten kunt u voorkomen door kleren altijd te wassen voor u ze in de kast hangt. Sommige jasjes gebruikt u maar een paar keer per jaar. Het vuil wat in de stof zit is een bron van voedsel voor de mot. Daarom moet u het goed schoon opbergen. Motten kunnen ook de stof zelf als voedselbron gebruiken. Wanneer u lange tijd iets niet draagt is het goed deze kledingstukken in plastic omhulsel te hangen. Sommige kleding kunt u niet in de wasmachine doen zoals bijvoorbeeld een vilten hoed, of kleding met veren zoals een boa. Deze kunt u 4 dagen in de vriezer bij -20 graden zodat de motteneitjes niet meer kunnen uitkomen.

Voorkomen is beter dan bestrijden

Het voorkomen van motten is beste manier van bestrijden. Een huis moet goed schoon gehouden worden. Tapijten moet overal worden uitgezogen, vooral onder de bank, stoelen en kasten. Waar het donker is slaat de mot eerder toe. Als u een wollen Perzisch tapijt heeft dan is de kans op motten nog groter en moet u minstens tweemaal per week het tapijt schoonzuigen, Van elke kast moeten regelmatig de planken worden afgesopt.

Bestrijdingsmiddel

Er zijn zeer veel soorten motten; sommige soorten houden meer van leer, bont, veertjes en andere dierlijke materialen. Andere motten leggen zich toe op kurk van bijvoorbeeld wijnflessen. Sommige motten vindt u vaker in meel. Andere houden van vettig eten zoals nootjes. Voordat u grijpt naar allerlei middelen om motten met chemische stoffen uit huis te verwijderen moet u eerst zorgen dat de motten zich vrijwel niet kunnen voortplanten. Wanneer er daarna nog steeds motten in huis te vinden zijn dan kunt u zich het beste wenden tot een bestrijdingsmiddel zoals mottendodende strips. Als de plaag niet meer onder controle is kan een bezoek van de ongediertebestijdingsdienst uitkomst bieden.
Gerelateerde artikelen
Motvlinders bestrijden: hoe verwijder je motvlinders in huisMotvlinders bestrijden: hoe verwijder je motvlinders in huisMotvlinders zijn vervelende beesten die je liever niet in huis wilt hebben. Motvlinders laten zich het liefst ‘s nachts…
Ongedierte, hoe kom je eraan en er weer vanaf?Ongedierte kan veel schade aanbrengen aan uw huis. Andere dieren zijn gewoon hinderlijk. U wilt er in ieder geval zo sne…
Hoe komen die gaatjes in mijn kleding?Veel mensen hebben het al mee gemaakt, net een leuk shirtje of leuke rok gekocht, blijkt er al een gaatje in te zitten.…
Het roesje, een nachtvlinder uit België en NederlandNachtvlinders of motten zijn een onderdeel van de familie vlinders. Daarnaast bestaan er nog dagvlinders, maar een heel…
Simpele, organische en groene onkruid en insecten verdelgersVaak werken zelf gemaakte huismiddeltjes even goed of misschien zelfs beter dan hun chemische tegenhangers. Met de bonus…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Francescogatti / Pixabay
  • http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Motten#Herkenning_en_leefwijze
  • http://www.die-schaedlingsbekaempfer.com/PRAXIS-TIPPS/Motten/motten.html
  • http://www.rentokil.nl/particulieren/vliegende-insecten/motten/

Reageer op het artikel "Hoe bestrijd je motten in huis?"

Reacties

Rijna, 16-09-2016 10:08 #7
Pak de trap. Een stevige. Dan met een stuk heel breed plakband in de aanslag zodra het donker is waar het licht nog niet aan is geweest voor het slapen gaan of ga wat eerder in de aanslag. Dan het lichtknopje aan, of ze zitten al te fladderen in de voedselval of ze zijn op zoek naar een partner. Maar je ziet ze makkelijker dan overdag. Dan een stuk breed plakband op de mot leggen, niet te snel dan is die gevlogen door de de luchtverplaatsing. Hij ziet je niet aankomen, 9 van de 10 keer lukt het. Nog even een schoonmaak sproeier spuitje tegen de muur zonder bleekmiddel, met een stukje keukenrol het resterende wegvegen. Fluitje van een cent. Vliegt die weg dan deed je het te snel. Blijf ze volgen totdat die elders landt. Ben je hem kwijt. Licht uit en kom een kwartier later of langer terug. Herhaal. Overdag kan het ook. Gordijnen wassen met haak en al, die als eerste meteen onderdompelen in sop, lang laten staan en erna uitspoelen onder de douche/ bad. In de wasautomaat centrifugeren. Of nat ophangen buiten. Niet ongewassen ermee door je huis wandelen, meteen in een plastic zak proppen of eerst uit kloppen buiten. Maar of dat helpt? (Overgaan naar kunststof lamellen of kunststof gordijnen) In geval, hang voorlopig even een gladde donkere doek voor de ramen met links en rechts een haak. Zodat die mot zich niet in plooien kunnen verstoppen. De bron? Ooit halverwege een winterseizoen een prachtige nieuwe leuke wollen gekrulde jas gekocht. Toen sloeg het noodlot toe in de voorhal. Die jas heb ik na de ontdekking mee naar boven genomen en in de wasautomaat gestopt. Die wandeling in huis bleek Bingo. Weggooien in een vuilniszak had beter geweest. Dat was de bron, twee jaar later zit ik er nog mee. Dus de gordijnen zijn eraf. En ik merk nu pas dat het werkt. Wassen, stofzuigen, plakken of weggooien. Maar wat als een mot overladen is met stof in de stofzuiger? Die staat voorlopig buiten in een vuilniszak met mottenballen. Ik heb zelfs een paar mottenballen opgezogen. Het ruikt zodra ik stofzuig maar zodra ik klaar ben is de geur weg. Werk aan de winkel. Succes!

Jennifer, 12-08-2015 19:11 #6
Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle tips en informatie!

maar ik heb toch een paar vragen.

ik heb een hele verzameling aan knuffels. Sommige kun je wassen, andere kun je wassen maar zijn dan wel beschadigd/ niet meer mooi.
ik ben dus bezig om alles te stofzuigen en in vacuüm zakken te doen, Maar is het niet zo dat als de lucht uit de zak is, ze geen zuurstof meer krijgen? of kunnen ze zonder zuurstof overleven mits er genoeg voedsel aanwezig is voor ze?

en als ik de knuffels na het stofzuigen, in de zak doe en vervolgens in de zon leg, gaan de beestjes die ik gemist heb, dan alsnog dood?
Alvast bedankt voor jullie advies/reactie! Met vriendelijke groet Jennifer Reactie infoteur, 14-08-2015
In principe hebben motten zuurstof nodig om te leven. Een vacuüm zak is een goede oplossing. Deze site http://thethriftystitcher.co.uk/getting-rid-of-moths/ meldt echter dat het plastic soms een geur geeft aan de spullen die in de vacuüm zak zitten.

En ja, spullen in de zon leggen is ook een goede manier om van motten af te komen.

Otto, 25-03-2015 00:11 #5
Stoomreiniger vullen met in water opgeloste motten ballen of ceder of lavendel olie. op het tapijt en onder het tapijt stomen.
ook maak ik ze zo dood op het plafond en vliegend. een kartonnen doos met het deksel open vullen met oud wol.op een donkere plek zetten. op het moment dat de motten weer beginnen te vliegen wachten tot je ze niet meer ziet (dat duurt meestal enkele weken) dan de doos weggooien of verbranden.

Hr, 18-07-2013 12:43 #4
Een elektrische vliegenmepper is ook handig, ze zijn in 1 keer dood zonder vlekken…

Van Bijnen, 21-04-2013 16:40 #3
Heb larven van motten in mijn kleding heb alles geprobeerd zoals vallen lokdozen mottenvallen loorier, alles gewassen met azijn. Niks helpt. Kan iemand mij zeggen hoe ik ervan afkom? Ben ten einde raad. Reactie infoteur, 22-04-2013
Wat vervelend! Heb je ook de volgende zaken geprobeerd? Wollen truien in een plastic zak bewaren, Kast goed schoonmaken, Alleen schone kleren in de kast bewaren, niet iets wat al één keer gedragen is. Zakjes, bosjes lavendel in de kast ophangen. Cederhout in de kast leggen. (Want motten houden niet van de geur van cedehout of lavendel).

H. van Roij, 28-11-2012 09:02 #2
Ik heb motten in mijn wollen vloerbedekking. Ik koop nu nieuwe maar toch weer wollen.
Welke maatregelen kan ik nemen om herhaling te voorkomen. Reactie infoteur, 28-11-2012
Een goed advies is om het tapijt wekelijks zeer goed te stofzuigen, zowel aan de bovenkant als aan de onderkant. Daarnaast is het goed om het wollen tapijt eens in de 3 a 4 jaar bij een professionele tapijtreinigingsbedrijf te wassen. Ze gebruiken een tapijtstoommachine waardoor alle larven en eitjes kapot gaan.

Foetsie, 17-05-2012 16:42 #1
3 jaar geleden vond ik de eerste mottengaatjes in een zijden truitje dat nog nieuw in de kast lag en nog niet gedragen was. Eerst wist ik niet wat het was maar binnen korte tijd zag ik allerlei motjes rondvliegen en heb alle kleding gewassen en in de vriezer gestopt voor 4 dagen, ook heb ik alles schoongemaakt en cederhouten blokjes neergelegd. 3 jaar lang geen last gehad en nu deze lente zit het wéér vol met motten, ik word er gek van en ze vreten al die dure kleding kapot. Nu heb ik gehoord dat er bij ons in de buurt een paar bomen staan waar die beesten zich voortplanten, de bomen zitten vol met spinnerag, is het mogelijk dat ze daar vandaan komen? Reactie infoteur, 17-05-2012
U heeft al veel goede tips gegeven. Helaas is het probleem nog niet verholpen.

Spinrag in bomen lijkt meer op spint. Motten leggen hun eitjes in allerlei natuurlijke materialen zoals wol, katoen en zijde. Het hangt ook van het type mot af waar de eitjes worden gelegd. Heeft u misschien een wollen tapijt of kleed? Onder de kast is een goede mogelijkheid om een haard te vinden. Raadzaam is het om dure kleding in plastic te bewaren of in een gesloten plastic bak. Wel nadat u zeker weet dat er geen eitjes meer in de kleding zit. Verder alles helemaal goed schoonmaken, kieren dichten en vooral de haard vinden. Daar misschien met gif spuiten maar goed met groene zeep wassen kan ook. Motten komen vaker voor in oude huizen waar het moeilijk is alle kieren en gaatjes te dichten.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 7
Schrijf mee!