InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Plastic heroes: plastic inzamelen

Plastic heroes: plastic inzamelen

Een groot deel van ons afval bestaat uit plastic. Plastic kun je goed recycelen. Daarom zamelen we sinds een paar jaar plastic in. Het plastic wordt in gezameld in grote plastic tassen. Die plastic tassen worden ieder huis opgehaald of je moet het naar een verzamelplaats brengen. Maar waarom zamelen we eigenlijk plastic in en hoe werkt het allemaal? In dit artikel alle informatie over het inzamelen van plastic.

Waarom moet plastic ingezameld worden?

Het afval wat in de grijze container zit komt in grote verbrandingsovens terecht, al het afval wordt verbrand. Door het plastic afval te scheiden kan het gerecycled worden. Van plastic worden bijvoorbeeld fleecekleding, dashboards, speelgoed, tennisballen en mobiele telefoons gemaakt. Ook komt er minder CO2 vrij omdat het afval niet verbrand hoeft te worden, het is dus veel beter voor het milieu. Ook is het voor huishoudens een groot voordeel dat je je plastic afval scheid, je vuilnisbak wordt zo minder snel vol. Veel gemeentes werken met een afvaltarief. Hoe zwaarder je container is hoe meer je moet betalen. Als je het plastic afval niet in de grijze container doet scheelt dat dus gewicht dus geld. Het plastic afval namelijk wordt gratis opgehaald.

Waar kan ik het plastic afval in kwijt?

Het plastic afval moet aangeboden worden in speciale doorzichtige plastictassen, die je gratis kunt bestellen via internet. Het is makkelijk als je het plastic eerst plat maakt voordat je het in een zak doet. Ook moet het leeg zijn en het moet ontdaan worden van papier, kartoen of resten (aluminium-)folie.

Wat mag wel en wat mag niet?

Veel plastic dingen mogen gewoon ingezameld worden. Een aantal voorbeelden:
  • plastic flessen/flesjes
  • shampooflacons
  • lege tubes (tandpasta)
  • zakken en bakjes (voor bijvoorbeeld groente, fruit, salades en boterkuipjes)
  • plastic tassen
  • folie van tijdschiften
  • knijpflessen
  • plantenpotjes

Samengestelde materialen zoals chipszakken en kauwgomstrips mogen niet ingezameld worden ook verpakkingen waar chemicaliën (zoals lijm en verf) in zitten mogen niet. Nog een aantal dingen die niet mogen:
  • verpakkingen met inhoud
  • piepschuim
  • kartonnen verpakkingen (bijvoorbeeld van vla, yoghurt, melk en frisdrank)
  • afdekmaterialen, doordrukstrips (pillen), chipsverpakkingen
  • andere plastic producten en gebruiksvoorwerpen (zoals tuinstoelen en speelgoed)

Waar kan ik mijn plastic afval kwijt?

Het is per gemeente verschillend hoe je het plastic kunt/mag aanbieden. Er zijn drie verschillende manieren:
  • De gemeente werkt met speciale Plastic Heroes bakken
De inwoners moeten het afval deponeren in speciale inzamelcontainers, bijvoorbeeld naast glas- en oud papier bakken.
  • De gemeente werkt met de speciale Plastic Heroes-zakken
De gemeente haalt het plastic afval huis-aan-huis op op vaste tijden, in de speciale plastic Heroes zakken.
  • De gemeente laat het plastic afval achteraf scheiden
Het plastic afval wordt uit het totale afval door het sorteerbedrijf gescheiden van de rest van het afval.

Plastic Heroes campagne

Het is de bedoeling dat plastic scheiden net zo gewoon wordt als bijvoorbeeld glas en papier scheiden. Daarom is de campagne Plastic Heroes bedacht, het is de bedoeling dat inwoners van een gemeente zo gestimuleerd worden om plastic in te zamelen. De plastic Hero is een soort poppetje dat duidelijk maakt in reclames dat plastic scheiden heel belangrijk is. Hij heeft de slogan: Plastic kun je beter scheiden.

Nog een aantal weetjes:

  • Het is de bedoeling dat er uiteindelijk 70% van de totale hoeveelheid verpakkingsmateriaal ingezameld moet worden
  • Het scheiden van verpakkingsmateriaal wordt gefiancierd door bedrijven die belasting betalen over de verpakkingen die ze maken. Een deel van die belasting gaat naar het Afvalfonds, vanuit dit fonds wordt het afvalscheiden deels vergoed.
  • Je mag eigenlijk geen gewone zakken gebruiken om het plastic in te doen. Het is dan voor de afvalinzamelaar niet duidelijk of het plastic afval is wat opgehaald kan worden.
  • Eind 2012 moet 42% van al het Nederlandse plastic worden gerecycled
© 2011 - 2017 Eva3, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Plastic afval, wat mag wel en wat niet in de afvalzak?Per jaar gooien we met zijn allen tussen de 620 en 650 kiloton plastic weg. Zonde natuurlijk, want plastic is prima te r…
Plastic afval scheiden - Van plastic afval tot nieuw produktPlastic afval scheiden - Van plastic afval tot nieuw produktHergebruik van plastic afvalmateriaal vermindert de belasting van het milieu én levert vele mooie nieuwe producten op. D…
Inzamelen plastic afval werktVanaf 1 januari 2010 moeten alle gemeenten kunststof verpakkingsmateriaal verplicht inzamelen, waarna het voor hergebrui…
Plastic Keeper©: afvalzakhouder grijscontainer voor plasticDe Plastic Keeper© is een stalen afvalzakhouder die in de grijscontainer gehangen kan worden zodat plastic en het overig…
Onze wereld van plasticOnze wereld van plasticOveral waar je kijkt kom je plastic tegen. In supermarkten, op straat, in speelgoedwinkels, op je werk, in speeltuinen.…
Bronnen en referenties
  • www.plasticheroes.nl

Reageer op het artikel "Plastic heroes: plastic inzamelen"

Reactie

Frans, 04-03-2015 11:15 #1
Ik zie alleen maar oude berichten (vanaf 2010 en verder) over de plastic-heroes actie.Waar is de actuele informatie? Wat gebeurt er nu eigenlijk met dat plastic afval? De zakken worden in de kraakperswagen gegooid, en dan? Wordt het gewoon verbrand? of verkocht als stook-grondstof aan Duitsland? Of naderhand technisch geavanceerd gescheiden op kleur, soort enz.? Hoeveel CO2 en/of Dioxine levert het opstoken op? Hoeveel brandstof moet worden bijgestookt, om de rotzooi kwijt te raken? Heeft iemand een antwoord?

Infoteur: Eva3
Laatste update: 05-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!