InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Wassen met de ecowasbal

Wassen met de ecowasbal

Wassen met de ecowasbal De ecowasbal kan samen met de was in de wasmachine worden gedaan. De ecowasbal weekt het vuil los en daarom kan er tot 80 procent bespaard worden op het gebruik van wasmiddel.

De werking

De ecowasbal is gemaakt van polipropyleen. Dit is een milieuvriendelijke en recyclebare kunststof. De bal is gevuld met kleine keramische balletjes. Samen met het wasmiddel weken ze het vuil los van de vezels. Het wasresultaat is net zo goed als bij het wassen met alleen wasmiddel. De wasbal vermindert de kans op huidallergie omdat er geen of maar weinig wasmiddel wordt gebruikt. De ecowasbal bevat geen chloor of optische witmakers. De textiel blijft zacht, kleurecht en elastisch. De wasbal is te gebruiken tot een temperatuur van 60 graden. De ecowasbal gaat ongeveer 1000 wasbeurten mee wat neerkomt op ongeveer 4 jaar gebruiken. Omdat er veel minder wasmiddel nodig is bespaart het behoorlijk wat geld.
Het is ook beter voor het milieu omdat er minder wasmiddel in het oppervlaktewater belandt.

Resultaten ecowasbal/wasmiddel

Vlekken verwijderen
Ze verwijderen vlekken allebei even goed. Vlekken die worden veroorzaakt door roet en olijfolie worden beter verwijderd door wasmiddel. Andere vlekken zoals zwartebessensap en johannespitbroodmeel (babyvoeding) worden beter verwijderd door de ecowasbal.

Kleur
Op het vasthouden van kleur in de textiel scoort de ecowasbal beter dan het wasmiddel.

Krimpen van textiel
Met de ecowasbal krimpt textiel minder dan bij het gebruik van wasmiddel.

Sterkte van de textiel
De sterkte van de textiel wordt bij gebruik van de ecowasbal heel iets beter behouden.

Pilling
Het pluizen van de textiel is bij het wassen met de ecowasbal of met het wasmiddel gelijk

Gebruiksaanwijzing

  • De ecowasbal kan tussen de was in de wasmachine worden gelegd. Meet 15 ml wasmiddel met een maatbekertje af en doe dit in het zeepbakje.
  • Kies het gewenste wasprogamma. Het ecowasprogamma verdient hierbij de voorkeur omdat u hiermee bespaart op stroom en water terwijl het wasresultaat hetzelfde blijft.
  • Bij moeilijk verwijderbare vlekken kunt u een vlekkenverwijderaar gebruiken. Lees voor het gebruik eerst het wasvoorschrift.
  • De ecowasbal kan gebruikt worden tot een temperatuur van 60 graden en is geschikt voor alle textielsoorten met uitzondering van kwetsbare stoffen zoals wol en zijde.
Gerelateerde artikelen
Hoe doe je de was?In bijna elk huishouden staat een wasmachine. En die wasmachine wordt in de meeste huishoudens meerdere keren per week g…
Wassen zonder wasmiddel: kan dat?Wassen zonder wasmiddel: kan dat?Er zijn tegenwoordig diverse producten op de markt waarmee we onze was zonder wasmiddel of met maar heel weinig wasmidde…
Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Tijdens het wassen van lichte kleding verschijnen zwarte strepen op je was; wat kan dit zijn? Zwarte strepen op je wasgo…
Vlekken verwijderen met natuurlijke zeepVlekken verwijderen met natuurlijke zeepVlekken kunnen uit textiel verwijderd worden met de ouderwetse zeep zoals ossengalzeep, groene zeep en sunlight zeep. He…
Zo verwijder je de hardnekkigste vlekkenWie van ons werd er nog nooit geconfronteerd met hardnekkige en ontsierende vlekken? Heb je kinderen in huis of organise…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wassen met de ecowasbal"

Infoteur: Liza
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!