InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Koelen in de zomer

Koelen in de zomer

Koelen in de zomer Koelkasten en vriezers draaien in de zomer op volle toeren. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden om het energieverbruik van deze apparaten zoveel mogelijk te beperken. Het is vaak wel lonend om je oude koelkast voor een nieuw en energiezuinig apparaat te vervangen. Een koelkast moet altijd goed gevuld zijn en koelen op de juiste temperatuur.

De aankoop

Besparen op het energieverbruik begint al bij de aankoop van een koelkast of diepvries. Het energielabel geeft aan of een apparaat energiezuinig is. A++ is energiezuinig. Daarnaast is de capaciteit van het apparaat van belang. Hoe groter het apparaat hoe hoger het energieverbruik zal zijn. Een koelkast moet goed gevuld zijn want een te lege of te volle koelkast verspilt onnodig energie. Daarom is het belangrijk om een apparaat te kopen met een capaciteit die bij het huishouden past.
Een koel/vriescombinatie is zuiniger dan een aparte koelkast en diepvries.

Soms willen mensen een tweedehands apparaat aanschaffen omdat deze vaak goedkoop is in aanschaf, maar een ouder apparaat verbruikt veel meer stroom. Bovendien sluiten de rubbers vaak niet goed meer af en dat betekent dat dit op den duur meer gaat kosten dan een nieuw apparaat had gekost.

De temperatuur

De ideale temperatuur in de koelkast ligt tussen de 4 en 7 graden Celsius. Etenswaren blijven dan het langst goed. Controleer de temperatuur door een speciale koelkastthermometer in een bakje met water in de koelkast te zetten. Sommige moderne koelkasten zijn uitgerust met een 0-graden-zone. De temperatuur is hier 0 graden, de luchtvochtigheid is hoger en groente en fruit kunnen op deze plaats twee tot drie keer langer bewaard blijven. Deze koelkasten hebben dan ook een verfijnde koeltechniek.

Plaatsen

Een koelkast kan beter niet naast een verwarming, gasfornuis of in de zon voor een raam geplaatst worden. De meest geschikte temperatuur waarin een koelkast kan staan ligt tussen de 16 en 32 graden. Vermijd ook te koude ruimtes zoals een schuur, kelder of garage waar de temperatuur in de winter beneden de 15 graden kan komen. Soms werkt de koelthermostaat dan niet en dan kan het vriesvak ontdooien.

Etenswaren

Zet nooit warm eten in de koelkast maar laat het eerst buiten de koelkast afkoelen. Ontdooi vlees of andere producten uit de diepvries in de koelkast want dit geeft kou af waardoor de koelkast minder hoeft te koelen. Wil je iets uit de koelkast pakken? Laat de deur dan niet te lang openstaan. Gebruik de invriesstand bij de vriezer zo kort mogelijk.

Reinigen

Reinig regelmatig het rooster aan de achterkant van het apparaat en ontdooi de diepvries regelmatig. Een laagje ijs van 2 mm verhoogt het energieverbruik met 10 procent. Houd deurrubbers schoon (met een vochtige doek) om bacteriën te beperken en om de rubbers soepel te houden.

Vakantie

Tijdens vakantie kan de koelkast (leeg) worden uitgeschakeld. De deur mag op een kiertje blijven staan om schimmelvorming te voorkomen.

Wanneer er geen plaats meer is in de koelkast dan kunnen flessen drinken worden gekoeld in een emmer koud water. (met ijsklontjes). Drank blijft ook koel in een koeltas met los koelelement of in een thermosfles. Veel producten kunnen in de kelder bewaard worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Koelen in de zomer"

Infoteur: Liza
Laatste update: 17-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!