InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Vieze luchtjes verdrijven

Vieze luchtjes verdrijven

Vieze luchtjes verdrijven Vieze luchtjes. Uit de koelkast, de prullenbak of de gootsteen kan soms een hele vieze lucht komen. Daar is met betrekkelijk eenvoudige middelen wel iets aan te doen. Hoe zorg je ervoor dat vieze luchtjes als sneeuw voor de zon verdwijnen? Geurtjes kun je verdrijven. Lees hoe je die geuren laat verdwijnen.

Muffe koelkast

In de koelkast komt natuurlijk van alles tezamen. Hoewel het er koud is, staan etenswaren ook wel eens veel te lang en beschimmelen of rotten. Dat geeft vaak geen lekkere geur en is bovendien niet echt gezond. Vanzelfsprekend is schoonmaken de eerste remedie. Maar dan nog kunnen er geurtjes zijn die moeilijk weg te krijgen zijn. Gebruik koolstof en bicarbonaat om dat probleem te tackelen.
  • Knip daarvoor de teen van een pantykousje af. Er ontstaat dan een soort zakje. Doe daarin:
  • Een eetlepel filterkoolstof (wordt gebruikt voor aquaria)
  • Een lepeltje bicarbonaat
  • Een handvol specerijen die u lekker vindt of schillen van bijvoorbeeld sinaasappel met kaneel en vanille
  • Vouw de stof samen en sluit het dan met een touwtje
  • Leg het zakje in de koelkast (kan ook in de voorraadkast) en vieze luchten behoren zeker 2 maanden tot het verleden

Vloerbedekking weer fris maken

Beetje muf ruikende vloerbedekking? Het kan anders. Strooi maïsmeel over de voerbedekking en laat het dan een paar uur inwerken. Borstel het daarna stevig en stofzuig het dan met enige kracht. Alles is daarna weer spic en span.

Stinkende prullenbakken

Een prullenbak kan soms een lucht afgeven waar je bijna misselijk boven staat. Vaak stellen mensen het moment dan ook nog uit om de vieze zak naar de container te brengen, maar daarmee wordt het probleem alleen maar groter. De oplossing: kattenbakkorrels. Die helpen ten slotte om de uitwerpselen van katten niet te laten stinken. Maar ze doen hetzelfde met ander afval. Doe elke keer als u een nieuwe zak in de prullenbak doet eerst wat kattenbakkorrels onderin en de geuren die uit de zak komen zijn een stuk minder.

Stinkende gootsteenafvoer

Ook een gootsteen kan een geur produceren waar mensen vaak niet blij van worden. Ook niet gek waar ook daar gaat van alles doorheen. Wat helpt is wat koffiedik door de gootsteen gooien. Dit absorbeert niet alleen de lucht, maar neemt ook de vettigheid mee die voor die ranzige lucht zorgt.

Frisse lucht in huis creëren

Natuurlijk is de beste manier om een frisse lucht in huis te halen door de ramen lekker open te zetten. Maar in de winter is dat door de koude vaak wat moeilijk. Wie een open haard heeft kan gemakkelijk een andere geur creëren. Gooi in het open vuur wat jeneverbessen, eucalyptusblad of de schil van een sinaasappel. De lucht in huis wordt direct heel anders. De schil van een sinaasappel kan overigens ook gewoon even boven een kaarsvlam worden gehouden. Wel alleen door volwassenen, want het blijft wel vuur.

Stinkende vaatwasser

Wie een tijdje de vaatwasser niet heeft gebruikt weet dat er daarna vaak een wat muffige geur uitkomt. Wordt de vaatwasser een tijdje niet gebruikt omdat de bewoners weg zijn met vakantie of iets dergelijks dan kan voor vertrek even een handje vol bicarbonaat onder in de machine worden gelegd. Die neemt de geurtjes op en de machine is na de vakantie nog heerlijk fris.

Zuiverende planten voor rokers

Veel mensen weten niet dat bepaalde planten het huis ook zuiveren van ongewenste geuren. Mensen die roken zouden bijvoorbeeld klimop in hun woning kunnen zetten. Zij nemen schadelijke stoffen op die vrijkomen bij de verbranding van tabak. Ook de ficus, de drakenbloedboom en de sanseveria zuiveren de lucht in een woning. Niet op de slaapkamer zetten (het is nooit goed om planten op de slaapkamer te zetten omdat zij ís nachts zuurstof opnemen die eigenlijk voor de mens bedoeld is).

Lees verder

© 2009 - 2014 Singalees, gepubliceerd in Huishoudelijk (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schoonmaken van een stinkende wasmachineSchoonmaken van een stinkende wasmachineEen stinkende wasmachine is erg vervelend, maar gelukkig kun je dit gemakkelijk verhelpen. Lees hier hoe je gemakkelijk…
De geneeskracht van stinkende balloteDe geneeskracht van stinkende balloteStinkende ballote is inheems in het Middellandse Zeegebied en West Azië. Het heeft zich van daaruit over heel Europa ver…
Huismiddeltjes tegen wrattenHuismiddeltjes tegen wrattenWratten zijn huidveranderingen die meestal goedaardig zijn en weinig kwaad kunnen. Ze kunnen de huid echter flink ontsie…
Voorkom vieze lucht uit mond en okselsHeel gênant als je iemand tegen komt die vies uit zín mond ruikt of andere vervelende lichaamsgeuren produceert. Je vraa…
Mijn koelkast stinkt: wat kun je er tegen doen?Mijn koelkast stinkt: wat kun je er tegen doen?Last van een stinkende koelkast? Laat je de koelkastdeur liever gesloten? Vaak is de oorzaak minder bijzonder dan je den…

Reageer op het artikel "Vieze luchtjes verdrijven"

Infoteur: Singalees
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!