InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Vlekken verwijderen uit kleding met ouderwetse middelen

Vlekken verwijderen uit kleding met ouderwetse middelen

Vlekken verwijderen uit kleding met ouderwetse middelen Vlekken uit je kleding verwijderen. Hoe doe je dat? Onze oma’s wisten vroeger precies hoe het allemaal moest. Voor alles hadden ze wel een remedie en die werkte meestal ook nog. Een vuile kraag van een overhemd? Een spijkerbroek die gestreken moet worden? Of kattenharen van je kleren halen? Hier de oplossingen. Hoe je vlekken uit kleding verwijderd.

Een vieze kraag van een overhemd schoonmaken

De nek van de mens is vet en viezig en zo ziet een overhemdkraag er dan vaak ook al snel uit. Gewoon wassen in de wasmachine helpt vaak niet. Wat dan wel? Shampoo. Maak de kraag eerst nat, wrijf er dan met de hand wat shampoo overheen en stop het overhemd in de wasmachine. Alle viezigheid verdwijnt als sneeuw voor de zon. Overigens is shampoo ook heel goed bij vloedvlekken. Menstruatiebloed dat in het ondergoed terecht is gekomen of een ander kledingstuk waarop bloed zit, kan het best ingesmeerd worden met shampoo. Even in laten trekken, uitwassen met koud water (niet met warm) en dan in de wasmachine.

Suède jas met vlekken

Een jas van suède of schoenen met suède hebben ook wel eens last van vlekken. Met vochtige schoonmaakmiddelen wordt het alleen maar erger. Wat wel helpt is het zachtjes behandelen met gewoon potloodgum. De vlek verdwijnt dan langzaam.

Spijkerbroek strijken zonder strijkijzer

Geen tijd of geen strijkijzer, maar die spijkerbroek moet wel aan? Geen nood. Eerst de spijkerbroek glad neer leggen door de broekspijpen zo strak mogelijk op elkaar te leggen. Daarna de broek heel strak oprollen. Van onderop naar boven. Leg daarna de spijkerbroek op de centrale verwarming (niet op een gewone kachel of open haard) en laat hem drogen. Ook gemakkelijk voor diegenen die niet van strijken houden.

Schoenen poetsen met panty’s

Wie extra stralende schoenen wil, moet na het schoenpoetsen de schoenen of laarzen nog eens extra uitwrijven met een oude panty. Dit werkt beter dan welk ander middel ook en ze zijn daarna weer als nieuw.

Stoffen schoenen schoonmaken

Schoenen van stof als gympen worden ook wel eens vies. Sommigen kunnen wel in de wasmachine, maar heel veel anderen kunnen daar absoluut niet tegen. In dat laatste geval brengt tapijtshampoo uitkomst. Wrijf de vlekken in met de tapijtshampoo en wrijf daarna goed met een nagelborstel. Daarna een natte doek eroverheen om als het ware uit te spoelen. En dan met een knijper aan de waslijn om ze te laten drogen.

Kattenharen verwijderen van kleding

Mensen met katten zitten meestal onder de haren. Geen representatief gezicht. En elke haar afzonderlijk van een jurkje of truitje plukken is een heidens karwei. Er is een gemakkelijke remedie voor. Stop een haarborstel in een oude panty. Er ontstaat statische elektriciteit in de panty en door de borstel over de kleren te houden vliegen de haren zo op de panty.

Make-up vlekken uit kleding verwijderen

Foundation, lipstick en andere vettigheid zit zomaar op een leuk blousje of truitje. Een manier om dit weg te krijgen is door er wat haarlak op te spuiten en het geheel dan daarna direct te wassen.

Bloedvlekken wegkrijgen

Bloedvlekken verdwijnen zoals hierboven vermeld door het gebruik van shampoo. Wat ook helpt is een aspirientje. Dit oplossen in een glas water, op de vlek gieten en dan wrijven. Vervolgens in de wasmachine wassen. (Aspirines verdunnen bloed en dat gebeurt ook op een kledingstuk).
© 2009 - 2014 Singalees, gepubliceerd in Huishoudelijk (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ingedroogde bloedvlekken verwijderenIngedroogde bloedvlekken verwijderen is niet eenvoudig, maar gelukkig nog wel mogelijk. Helaas ben je er niet altijd dir…
Zo krijg je make-up vlekken uit je kledingZo krijg je make-up vlekken uit je kledingMake-up geeft heel makkelijk af op je kleding. Het is heel vervelend en het kan vlekken geven die slecht te verwijderen…
Verse bloedvlekken verwijderenVerse bloedvlekken zijn makkelijker te verwijderen dan ingedroogde bloedvlekken. Wij geven je graag wat tips voor het ve…
Vetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenVetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenWe hebben het allemaal wel eens; vlekken in onze kleding. Met name tijdens het braden en bakken krijgen we weleens vetvl…

Reageer op het artikel "Vlekken verwijderen uit kleding met ouderwetse middelen"

Reacties

Bouman, 21-01-2013 16:08 #3
Mijn man had een nieuwe spijkerbroek aan met een witte sweater erover. Nu heeft die spijkerbroek afgegeven op de sweater die is nu aardig blauw aan de binnenkant. Hoe krijg ik die weer wit? Reactie infoteur, 07-02-2013
Wat kan helpen is een zakje blauw/wit bij de sweater doen en dan de hoogste temperatuur aanhouden.

Ook kan helpen: een pakje bakpoeder toevoegen waar een bleekmiddel inzit.

Ook kun je na 4 minuten naast het gewone wasmiddel (poeder nemen dat helpt beter bij witte was) een eetlepel soda toevoegen.

De uiterste oplossing is om de sweater in een oplossing van water en chloor te weken. Veel water, drupje chloor. Daarna goed heet wassen.

Joop Meijer, 01-11-2011 12:44 #2
Van een leren riem zijn vlekken op mijn broek terecht gekomen. heeft u een tip, om deze te kunnen verwijderen?
In afwachting van uw antwoord met vriendelijke groet,
Joop.

Paulien, 22-03-2010 13:10 #1
Ik heb een jasje die ik niet zelf kan wassen omdat het net-leer is. Op de kraag van dit jasje (is van stof) zitten vlekken van mijn haar (haarlak). Hoe krijg ik deze eruit?

Infoteur: Singalees
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 3
Schrijf mee!