InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Time management met behulp van huishoudschema

Time management met behulp van huishoudschema

Time management met behulp van huishoudschema Het huishouden is voor de meeste mensen een noodzakelijk kwaad. Het meest frustrerende is, dat je nooit klaar bent. Het werk komt steeds weer terug. Hoe zorg je ervoor dat je huishouden draait, maar dat het je niet te veel tijd kost? Hoe houd je het huishouden leuk en overzichtelijk? De oplossing hiervoor is het samenstellen van een huishoudschema.

Welke taken?

Allereerst moet de grootte van je huishouden duidelijk worden. Wat zijn precies de taken die gedaan moeten worden? Standaard schema’s zijn er in overvloed, maar deze moeten aangepast worden aan jouw eigen situatie. Een huishoudschema voor een moeder van acht kinderen ziet er heel anders uit dan die van een single man. Toch is het makkelijk uit te gaan van een standaard schema. Dit kun je later aanpassen naar je eigen huishouden.

Standaard schema’s vind je bijvoorbeeld op de volgend sites:

Loop nu in gedachten door je huis en bedenk wat voor huishoudtaken er in elke kamer te doen zijn. Vergelijk deze met het standaard schema en vul zo nodig aan of streep taken door. Zorg voor zoveel mogelijk huishoudelijke taken. Hoe completer de lijst, des te beter je huishoudschema wordt.

Frequentie

Is je lijst compleet, kijk dan naar de herhaling van de taken. Hoe vaak moet een bepaalde taak gedaan worden? Bijvoorbeeld:
  • Beddengoed verschonen: 1 x per week
  • Slaapkamer stofzuigen: 2 x per week
  • Toilet schoonmaken: elke dag
  • Administratie doen: 1 x per week
  • Etc.

Probeer nu voor elke taak een bepaalde dag of meerdere dagen toe te wijzen. Bijvoorbeeld:
  • Beddengoed verschonen: elke vrijdag
  • Slaapkamer stofzuigen: elke dinsdag en zaterdag
  • Toilet schoonmaken: elke dag
  • Administratie doen: elke maandag

Bedenk goed op welke specifieke dagen je je taken wilt indelen. Als je 40 uur per week werkt, is het niet anders zo veel mogelijk in het weekend te plannen. Ook handig is het niet al te veel te spreiden, anders ben je nog de hele week met het huishouden bezig. Probeer bijvoorbeeld twee dagen wat meer te ‘bezetten’, zodat je de rest van de week onbezorgd andere, leuke dingen kunt gaan doen.

In welke vorm?

Je kunt deze takenlijst helemaal uitschrijven en op een memobord hangen. Dit is de ouderwetse manier en handig voor mensen die weinig met computers werken. Een andere manier, is de takenlijst te verwerken in een Excel bestand. Zet de taken in een rij onder elkaar, eventueel overzichtelijk gemaakt door ze in te delen per kamer in je huis en ‘diversen’ voor de taken die niet aan een kamer gebonden zijn. Maak kolommen voor de verschillende dagen en zet kruisjes achter de taken onder de bepaalde dag(en) wanneer ze uitgevoerd moeten worden. Zijn er taken die bijvoorbeeld maar eens in de maand uitgevoerd hoeven te worden, dan zet je dat achter de taak. Lees nu per dag de kolom naar beneden af en je weet precies welke taken je die dag moet uitvoeren.

Een hele effectieve manier om een huishoudschema aan te houden, is het schema te verwerken in een account van ‘Remember the Milk’ via Remember the Milk. Hieronder wordt dit programma verder uitgelegd.

Remember the Milk

Remember the Milk is een is een programma waarmee men agenda-, tijd- en contactbeheer kan onderhouden. Het staat gebruikers toe om vanaf elke computer taken te beheren met of zonder internetverbinding. Het is en wordt nog steeds ontwikkeld door een Australisch ontwikkelteam en is tot op heden in ontwikkelingsfase, oftewel betafase. In dit programma kun je op uitstekende wijze zelf een huishoudschema aanmaken. Via ‘instellingen’ maak je een lijst aan en hieronder deel je de huishoudelijke taken in. Klik op ‘voeg een nieuwe taak toe’ en vul zo al je taken in. Je kunt een taak selecteren door erop te klikken. Rechts zie je een menu staan met allerlei eigenschappen die je aan een taak kunt geven. Voor jouw huishoudschema is het van belang dat je klikt op ‘herhaal’. Na ‘te voltooien voor’ vul je de bepaalde dag in en achter ‘herhaal’ vul je in na hoeveel tijd je de bepaalde taak wilt laten terugkomen. Kijk elke dag op je schema of print het uit, houd bij welke taken je voltooid hebt en je huishoudschema loopt als een trein! Lekker flexibel en bovendien gebruiksvriendelijk, want als je besluit lekker een dagje later te stofzuigen is er niets aan de hand!

Tot slot, probeer plezier in je huishouden te krijgen, ondanks de vervelende eigenschap dat het steeds weer terugkeert. Zet een lekker muziekje op, dans en zing mee terwijl je boent en bedenk je dat je enorm veel calorieën verbrand tijdens het uitvoeren van je taken. Als je een beetje enthousiast en actief je huis schoonmaakt, verbrand je per jaar zo’n 50.000 calorieën. En dat is niet mis! Want 50.000 calorieën per jaar staat voor één uur sportschool per week.
Gerelateerde artikelen
Cursus Time managementVeel mensen vinden het lastig om met hun tijd om te gaan. Daarom is er Time Managent. Tijdsmanagement is een methode die…
Punk-rock band All Time LowPunk-rock band All Time LowAll Time Low is een pop-punk band uit Lutherville-Timonium, een plaats uit de Amerikaanse staat Maryland. De band is in…
Knowledge & Content ManagementKnowledge & Content ManagementKnowledge management is een Engelse term voor een methode om kennis te vergaren en die kennis vervolgens te gebruiken in…
Management opleidingen: Cursussen, trainingen en opleidingenManagement opleidingen: Cursussen, trainingen en opleidingenMet een goede management opleiding ligt de wereld voor je open. Maar wie ziet er nog de bomen door het bos in de wildgro…
Uitzetten e-mail en agendabeheer Iphone en BlackberryUitzetten e-mail en agendabeheer Iphone en BlackberryOp vakantie gaan en dan de smartphone, de Iphone of de Blackberry mee betekent voor enorme kosten komen te staan als e-m…

Reageer op het artikel "Time management met behulp van huishoudschema"

Infoteur: Nicolette
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!