InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Schoonmaakschema maken

Schoonmaakschema maken

Het huishouden is een vervelend klusje en een terugkerend iets. Vaak is het huis niet zo opgeruimd en schoon als we zouden willen. Eerst besteden we weken lang te weinig tijd aan het huishouden, om het later te willen inhalen. Dan is het bijna onbegonnen werk, zoveel achterstallig werkt ligt er dan op ons te wachten. Met een werkschema kunt u deze problemen voorkomen. Regelmatig opruimen en schoonmaken zorgt ervoor dat het makkelijk is bij te houden en dat u minder schoon hoeft te maken, omdat het niet meer zo vies wordt.

Stap 1 - welke klussen

Als eerste maakt u een lijst met alle huishoudelijke klusjes die nodig zijn. Deel ze in per ruimte: dus de woonkamer, keuken, slaapkamers, badkamer en toilet, bijkeuken/schuur, et cetera. Ook klussen die anders vergeten worden kunt u er bij schrijven. Zoals foto’s inplakken, een kast uitruimen, de administratie, de auto wassen, wat u denkt dat nodig is.

Stap 2 - frequentie

Achter de klussen vermeldt u hoe vaak u het wilt doen: stofzuigen kan bijvoorbeeld elke dag als u kleine kinderen of huisdieren hebt. Bent u alleen en vijf dagen per week aan het werk, dan is elke dag stofzuigen echt niet nodig. In een gezin met meerdere zonen, is het toilet schoonmaken vaker nodig dan bij een alleenstaande vrouw.

Sommige klussen moeten elke dag, andere klussen elke week, één keer in de maand of één keer per half jaar. U bepaalt zelf hoe vaak iets nodig is. Waar de één elke maand de ramen wast, vindt de ander het één keer per drie maanden vaak genoeg. Dat hangt van uw persoonlijke situatie af: bent u alleen, heeft u een partner, heeft u kinderen die klein zijn en veel rommel maken, of juist oudere kinderen die mee kunnen helpen, bent u al wat ouder en heeft u minder energie, rookt u, heeft u huisdieren, zijn jullie veel thuis, of vooral buitenshuis?

Stap 3 - welke tijden

Nu is het tijd om te bepalen op welke dagen en tijdstippen u de huishoudelijke klussen gaat aanpakken. Bekijk daarbij eerst op welke dagen u werkt en op welke dagen u andere verplichtingen heeft. Bepaal daarna de vaste dagen en momenten om aan uw huishouden te beginnen. U kunt er elke dag een uurtje voor uittrekken, maar ook bijvoorbeeld een vast dagdeel. Dat hangt van u persoonlijke situatie af. En het is verstandig om de huishoudelijke taken te verdelen. Het huishouden is niet meer alleen voor de vrouwen. Mannen kunnen het net zo goed en ook tieners kunnen prima wat taken overnemen. Basisschoolkinderen kunnen al beginnen met kleine klusjes: wasgoed in de wasmand gooien, eigen bord en bestek opruimen, tas en jas na schooltijd opruimen, et cetera.

Stap 4 - een schema maken

Nu heeft u alle klussen en tijden/dagen op papier staan. Het is tijd om alle klussen te verdelen.
  • U begint bij de dingen die elke dag of wekelijks moeten.
  • Daarna verdeelt u de maandelijkse dingen over vier weken, waarbij u elke week een dezelfde tijd met de klussen bezig bent.
  • Zo doet u dat ook bij de klussen die driemaandelijks moeten. Verdeel die klussen over drie maanden en die maandelijkse klussen over de weken.
  • Zo heeft u elke dag en week een vaste tijd dat u er mee bezig bent.

Tips

  • Heeft u te weinig tijd voor het huishouden, bent u ziek, alleenstaand of bent u al wat ouder en kunt u alles niet meer zelf, dan kunt u het huishouden ook uitbesteden. U kunt een hulp in de huishouding zoeken die bepaalde klussen van u overneemt. Ook mensen die er geld voor willen betalen en hun vrije tijd liever anders besteden kunnen gebruik maken van een hulp in de huishouding.
  • Als u ziek bent heeft u misschien wel recht op een PGB (persoonsgebonden budget) waarvan u de hulp kunt betalen.
  • Wees realistisch in uw schema, misschien wilt u teveel schoonmaken in een te korte tijd? Misschien wilt u alles te schoon hebben? Of bent u juist te makkelijk en wordt alles maar half schoongemaakt?
  • Heeft u een partner, verdeel dan de klussen onderling. De tijd dat de vrouw het huishouden alleen moet doen is al lang voorbij.
  • Heeft u tienerkinderen? Deze kunnen prima meehelpen in het huishouden! Laat ze wat doen voor hun zakgeld. Ze kunnen hun eigen wasgoed opruimen, hun kamer schoonhouden, de tafel dekken, afwassen, et cetera.
© 2008 - 2016 Coby79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Houdt je huis netjes met behulp van een schemaKost het jou ook zo'n moeite om je huishouden een beetje bij te houden? Je hebt tenslotte zoveel andere dingen te doen?…
Routines in je huishoudenRoutines in je huishoudenEen huishouden runnen bestaat uit verschillende taken, waaronder schoonmaken, wassen, strijken, eten koken etc..Al deze…
Een hulp in het huishoudenEen hulp in het huishoudenEen hulp in het huishouden kan ideaal zijn en hoeft echt niet altijd een overbodige luxe te zijn. U houdt zo meer tijd o…
Time management met behulp van huishoudschemaTime management met behulp van huishoudschemaHet huishouden is voor de meeste mensen een noodzakelijk kwaad. Het meest frustrerende is, dat je nooit klaar bent. Het…
De efficiente huisvrouw / -man: schoonmaakroutinesHet huishouden is een noodzakelijk kwaad. Vrijwel niemand beleeft er echt plezier aan en de meesten onder ons willen het…

Reageer op het artikel "Schoonmaakschema maken"

Infoteur: Coby79
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!