InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Schoonmaakschema maken

Schoonmaakschema maken

Schoonmaakschema maken Het huishouden is een vervelend klusje en een terugkerend iets. Vaak is het huis niet zo opgeruimd en schoon als we zouden willen. Eerst besteden we weken lang te weinig tijd aan het huishouden, om het later te willen inhalen. Dan is het bijna onbegonnen werk, zoveel achterstallig werkt ligt er dan voor ons. Met een werkschema kunt u deze problemen voorkomen.

Stap 1 - welke klussen

Als eerste maakt u een lijst met alle huishoudelijke klusjes die nodig zijn. Deel ze in per ruimte: dus de woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer, bijkeuken/schuur, etc. Ook klussen die anders vergeten worden kunt u er bij schrijven. Zoals foto’s inplakken, een kast uitruimen, etc.

Stap 2 - frequentie

Achter de klussen vermeld u hoe vaak u het wilt doen: stofzuigen kan bijvoorbeeld elke dag als u kleine kinderen of huisdieren hebt. Bent u alleen en vijf dagen per week aan het werk, dan is elke dag stofzuigen echt niet nodig. Sommige klussen moeten elke dag, andere klussen elke week, één keer in de maand of één keer per half jaar.

U bepaalt natuurlijk zelf hoe vaak iets nodig is. Waar de één elke maand de ramen wast, vindt de ander het één keer per drie maanden vaak genoeg. Dat hangt natuurlijk ook helemaal van uw persoonlijke situatie af: bent u alleen, heeft u een partner, heeft u kinderen die klein zijn en veel rommel maken, of juist oudere kinderen die mee kunnen helpen, bent u al wat ouder en heeft u minder energie, rookt u?

Stap 3 - welke tijden

Nu is het tijd om te bepalen op welke dagen en tijdstippen u de huishoudelijke klussen gaat aanpakken. Bekijk daarbij eerst op welke dagen u werkt, op welke dagen u andere verplichtingen hebt. Bepaal dan de vaste dagen en momenten om aan uw huishouden te beginnen. U kunt er elke dag een uurtje voor uittrekken, maar ook bijvoorbeeld een vast dagdeel. Dat hangt van u persoonlijke situatie af.

Stap 4 - een schema maken

Nu heeft u alle klussen en tijden/dagen op papier staan. Het is tijd om alle klussen te verdelen.
  • U begint bij de dingen die elke dag of wekelijks moeten.
  • Daarna verdeeld u de maandelijkse dingen over vier weken, waarbij u elke week een dezelfde tijd met de klussen bezig bent.
  • Zo doet u dat ook bij de klussen die driemaandelijks moeten. Verdeel die klussen over drie maanden en die maandelijkse klussen over de weken.
  • Zo heeft u elke dag en week een vaste tijd dat u er mee bezig bent.

Tips

  • Heeft u te weinig tijd voor het huishouden, bent u ziek, of bent u al wat ouder en kunt u alles niet meer zelf, dan kunt u het huishouden ook uitbesteden. U kunt een hulp in de huishouding zoeken die bepaalde klussen van u overneemt. Ook mensen die er geld voor over hebben en hun vrije tijd liever anders besteden kunnen gebruik maken van een hulp in de huishouding.
  • Als u ziek bent heeft u misschien wel recht op een PGB (persoonsgebonden budget) waarvan u de hulp kunt betalen.
  • Wees realistisch in uw schema, misschien wilt u teveel schoonmaken in een te korte tijd? Misschien wilt u alles te schoon hebben? Of bent u juist te makkelijk en wordt alles maar half schoongemaakt?
  • Heeft u een partner, verdeel dan de klussen onderling. De tijd dat de vrouw het huishouden alleen moet doen is al lang voorbij.
  • Heeft u tienerkinderen? Deze kunnen prima meehelpen in het huishouden! Laat ze wat doen voor hun zakgeld. Ze kunnen hun eigen wasgoed opruimen, hun kamer schoonhouden, de tafel dekken, afwassen, etc.

Gerelateerde artikelen

Een weekplanning maken
Voorjaarschoonmaak
© 2008 - 2014 Coby79, gepubliceerd in Huishoudelijk (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Houdt je huis netjes met behulp van een schemaKost het jou ook zo'n moeite om je huishouden een beetje bij te houden? Je hebt tenslotte zoveel andere dingen te doen?…
Een hulp in het huishoudenEen hulp in het huishoudenEen hulp in het huishouden kan ideaal zijn en hoeft echt niet altijd een overbodige luxe te zijn. U houd zo meer tijd ov…
De efficiente huisvrouw / -man: schoonmaakroutinesDe efficiente huisvrouw / -man: schoonmaakroutinesHet huishouden is een noodzakelijk kwaad. Vrijwel niemand beleeft er echt plezier aan en de meesten onder ons willen het…
Wet Maatschappelijke Ondersteuning: Voorzieningen aanvragenSoms lukt het niet om zonder hulp deel te nemen aan de maatschappij, bijvoorbeeld vanwege ouderdom, een handicap of een…
Hulp in de huishoudingMet steeds meer tweeverdieners, met of zonder kinderen, zijn we steeds meer op zoek naar de hulp in de huishouding. Toch…

Reageer op het artikel "Schoonmaakschema maken"

Infoteur: Coby79
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!