InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Vochtvreter gemorst? Wat nu te doen?

Vochtvreter gemorst? Wat nu te doen?

Vochtvreter gemorst? Wat nu te doen? Een vochtvreter tegen een vochtplek in huis is een uitkomst om dit probleem te verhelpen. Ook in caravans en auto's kan een vochtvreter goed dienst doen. Eenvoudig te plaatsen in de buurt van de vochtplek en de vochtvreter doet zijn werk. Toch kan het gebeuren dat de vochtvreter omvalt of omgestoten wordt waardoor het afgevangen vocht over de grond vloeit. Na een tijdje valt het op dat die plek niet meer droogt, de vloeistof uit de vochtvreter blijft vocht aantrekken. Een vochtvreter tegen vochtvretervloeistof bestaat niet, wat nu te doen?
Bron: GSW Immobilien / FlickrBron: GSW Immobilien / Flickr

De vochtvreter

Een vochtvreter wordt gebruikt om vocht op te vangen waar dat niet gewenst is. Vocht in de muur is goed te bestrijden met een vochtvreter. In een vochtige kelder of een gestalde caravan waar slecht geventileerd wordt stapelt zich vocht op, schimmel en muffe lucht is hiervan het gevolg. Door een vochtvreter te plaatsen zal dit probleem verholpen zijn. Ook in de auto wordt wel eens een vochtvreter geplaatst zodat 's winters de ramen aan de binnenkant niet dichtvriezen.

Verschillende vochtvreters
Er zijn verschillende vochtvreters te krijgen, elektrische vochtvreters en chemische vochtvreters. De elektrische vochtvreter is duur in aanschaf en gebruik. In deze vochtvreter zit een koelelement waar vocht op condenseert en opgevangen wordt in een bak. Het voordeel van de elektrische vochtvreter is dat deze eindeloos kan worden gebruikt.

Een chemische vochtvreter bestaat uit een bak met kristallen die vocht aantrekken. Deze kristallen lossen langzaam op in het vocht dat wordt opgevangen, totdat deze zijn verzadigd en de vochtopname stopt. De chemische kristallen bestaan uit CaCL2 (calciumchloride), een stof die hygroscopische eigenschappen heeft: vocht aantrekken.

Bron: BOSSCO. / FlickrBron: BOSSCO. / Flickr

Vochtvretervloeistof gemorst

Als de opgevangen vloeistof van de vochtvreter wordt gemorst kan dat vervelende gevolgen hebben. De vloeistof van de elektrische vochtvanger bestaat puur uit water, dat is geen probleem. Door zoveel mogelijk vocht met een doek te verwijderen zal de elektrische vochtvreter het resterende vocht weer opvangen.

De gemorste vloeistof van de chemische vochtvreter is wel een probleem. Die plek, waar vloeistof op is gemorst, blijft nat. Door met een doek zoveel mogelijk vloeistof op te deppen zal na verloop van tijd blijken dat die plek nat blijft. In de auto of caravan kan dat roest en rotting tot gevolg hebben. Een nieuwe vochtvreter zal dit vocht niet opnemen aangezien de vochtabsorberende werking van de gemorste vloeistof altijd actief blijft. Met natriumsulfaat is de gemorste vloeistof te neutraliseren en zal de vochtplek opdrogen.

Natriumsulfaat (Na2SO4)

Natriumsulfaat is een stof die gebruikt wordt om de hygroscopische werking van andere stoffen tegen te gaan. In waspoeders wordt onder andere natriumsulfaat gebruikt tegen de hygroscopische eigenschappen van het waspoeder zelf. Deze stof zou dus te gebruiken zijn om gemorste vochtvretervloeistof te neutraliseren.

Bron: ClkerFreeVectorImages / PixabayBron: ClkerFreeVectorImages / Pixabay
Door een 5% oplossing van natriumsulfaat over de gemorste vochtvretervloeistof heen te gieten zal deze geneutraliseerd worden en weer opdrogen. Er blijven zoutkristallen achter die eenvoudig opgezogen kunnen worden.

De chemische werking van de twee stoffen is als volgt te verklaren: CaCl2 + Na2SO4 → CaSO4 + 2NaCl (keukenzout)

Waar is natriumsulfaat te krijgen

Bij de apotheek in de buurt is natriumsulfaat zonder recept te krijgen. Natriumsulfaat is een laxerend middel dat wordt ingenomen tegen vergiftiging zodat giftige stoffen zo snel mogelijk de darmen verlaten. Het wordt geleverd als een wit poeder dat zelf opgelost dient te worden in water. Gebruik eén deel natriumsulfaat op twintig delen water.
© 2016 - 2017 Loduwikus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schadelijke schimmels, bestrijden en verwijderenSchimmels kunnen we overal tegenkomen op vochtige plekken in ons huis. De wc, douche, keuken of achter meubels zijn favo…
Hoe kun je schimmel verwijderen?Hoe kun je schimmel verwijderen?Het ziet er niet uit en geeft een ongemakkelijk gevoel: schimmels. Dit kan alle soorten oppervlakten aantasten en heeft…
Ventileren en vocht bestrijdenEen van de belangrijkste dingen in je huis is ventileren en vocht bestrijden. Niet genoeg ventileren en een vochtig huis…
Wat te doen aan beslagen autoruiten?Wat te doen aan beslagen autoruiten?Vooral oudere auto's hebben er last van, vocht in de auto waardoor de ruiten beslaan. Heel erg vervelend en gevaarlijk m…
Schimmel te lijfSchimmel te lijfSchimmel vindt het overal lekker waar het vochtig en warm is. Dus in badruimtes, tussen voegen, in kasten, maar zelfs in…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vochtvreter gemorst? Wat nu te doen?"

Infoteur: Loduwikus
Laatste update: 28-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!