InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Rode wijnvlekken verwijderen

Rode wijnvlekken verwijderen

Rode wijnvlekken verwijderen Een rode wijnvlek op je kleding of tapijt? Niemand zit er echt op te wachten! Toch zijn ze in de meeste gevallen gelukkig goed te verwijderen door middel van huismiddeltjes als keukenzout, spa rood en azijn. Zelfs het deppen met andere soorten drank als witte wijn en jenever kunnen de vlek verwijderen! Ook wanneer je rode wijnvlekken in je meubels of op de muur hebt, dan is dit in de meeste gevallen gewoon schoon te krijgen!

Rode wijnvlekken uit kleding verwijderen

Niets is zo vervelend als een vlek in je mooie witte blouse. Als het dan ook nog eens een rode wijnvlek is, lijkt het erop dat deze niet zomaar te verwijderen is. Gelukkig valt dit in de meeste gevallen best mee. Er zijn een aantal huismiddeltjes die het proberen waard zijn:
  • Deppen met warm water. Let op: nooit wrijven. Dan wrijf je de vlek juist dieper in de stof.
  • Strooi keukenzout op de vlek en laat dit intrekken, vervolgens deppen met lauw water
  • Giet wat spa rood of bier over de vlek en laat dit intrekken
  • Laat het kledingstuk een nachtje weken in de melk

Wanneer bovenstaande tips niet werken, is het tijd voor een sterkere aanpak. Is het een volledig wit kledingstuk? Laat het dan gerust een nachtje weken in de bleek. Verder kun je diverse vlekverwijderaars proberen, zoals Vanish of Dasty. Hiermee behandel je heel gericht de vlek.

Bij het verwijderen van rode wijnvlekken is het belangrijk om direct actie te ondernemen, dus op het moment dat de vlek nog nat is. Wanneer je de vlek op laat drogen, trekt het helemaal in de kleding. De vlek is dan alleen maar lastiger te verwijderen.

Rode wijnvlekken uit het tapijt verwijderen

Ook rode wijnvlekken op het tapijt zijn erg vervelend. Gelukkig zijn ook hier weer een aantal huismiddeltjes toe te passen die in de meeste gevallen succesvol zijn!
  • Giet witte wijn over de vlek
  • Giet jenever over de vlek
  • Deppen met schoonmaakazijn

Ook de tips met betrekking tot rode wijnvlekken uit kleding verwijderen zijn toe te passen bij rode wijnvlekken in het tapijt!

Rode wijnvlekken van meubels verwijderen

Rode wijnvlekken kunnen zich makkelijk hechten aan onbehandeld hout van een tafel of in een mooi geolied laminaat. Ook hierbij geldt: wees er snel bij! Wanneer je de vlek direct met een vochtig doekje kunt verwijderen, wordt er zo min mogelijk schade aangericht. Trekt de vlek er helemaal in, dan is deze lastiger te verwijderen. In dit geval zijn er sterkere maatregelen nodig.

Een goede tip is om de vlek te behandelen met groene zeep. Laat de zeep even lekker intrekken en neem het meubelstuk daarna af met een vochtige doek.

Wanneer de vlek niet diep doorgetrokken is in (bijvoorbeeld) de tafel, is het soms een oplossing om de tafel licht op te schuren met een schuurpapiertje met fijne structuur. Je schuurt de vlek er dan gewoon af. Uiteraard is het dan wel oppassen dat er geen kleurverschil ontstaat. Dan zal de hele tafel geschuurd moeten worden voor een egaal geheel.

Vermijd te allen tijde agressieve schoonmaakmiddelen als alcohol, terpentine of wasbenzine. Deze zullen het probleem niet oplossen en juist meer schade aanrichten aan het meubelstuk!

Rode wijnvlekken van de muur verwijderen

Ook op de muur kunnen lelijke vlekken ontstaan door rode wijn. Is het een witte muur van bijvoorbeeld spachtelputz? Geen zorgen! Je kunt de muur schoonwrijven met een schuursponsje met wat verdund bleekmiddel.

Een andere tip is een doekje met waterstofperoxide. Dep de vlek met een schuursponsje en deze zal verdwijnen. Ook dit is alleen aan te raden op een witte muur. Doe je dit op een gekleurde muur, dan ontstaan er juist vlekken door het bleekmiddel of de waterstofperoxide.

Wanneer dit allemaal niet werkt, zit er in de meeste gevallen niks anders op dan de muur helemaal over te verven.

Lees verder

© 2015 - 2017 Denn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wijnvlekken verwijderenWijnvlekken verwijderenGezellig met een glas wijn op de bank en dan hups daar gaat het geestrijke vocht. Op de blouse, de bank, de broek, het k…
Hoe verwijder ik snel en gemakkelijk rodewijnvlekken?Hoe verwijder ik snel en gemakkelijk rodewijnvlekken?Het gebeurt ons allemaal wel eens, per ongeluk stoot je je rode wijn om. En zit er een rodewijnvlek op uw kleren of op v…
Zo verwijder je de hardnekkigste vlekkenZo verwijder je de hardnekkigste vlekkenWie van ons werd er nog nooit geconfronteerd met hardnekkige en ontsierende vlekken? Heb je kinderen in huis of organise…
Genieten van wijn: katers, vlekken en kurkEen wijntje is niet alleen lekker: een glaasje rode wijn per dag blijkt ook nog eens erg gezond. Soms heb je pech en wor…
Vrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isVrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isDe effecten van een glaasje wijn op het lichaam van vrouwen zijn volgens wetenschappelijk onderzoek zo gek nog niet. Wat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Security / Pixabay
  • http://www.ah.nl/huishouden/tip?tipId=5882
  • https://omaweetraad.nl/vlekken/rode-wijn

Reageer op het artikel "Rode wijnvlekken verwijderen"

Infoteur: Denn
Gepubliceerd: 14-04-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!