InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Oven schoonmaken met soda

Oven schoonmaken met soda

Het is goed mogelijk dat jouw oven na veelvuldig gebruik vies wordt of mogelijk minder fris gaat ruiken. Als je dergelijke viezigheid en onfrisse geurtjes wilt verwijderen zijn er meerdere methoden beschikbaar voor het schoonmaken van jouw oven.

Artikel indeling

Wat heb je nodig?

Om jouw oven effectief schoon te maken is het van belang dat je goed voorbereid van start gaat bij het schoonmaken van jouw oven met soda. Zorg er derhalve voor dat je alle benodigdheden onder handbereik hebt. Ten eerste is het van belang dat je voldoende soda bij de hand hebt. In principe zijn alle soorten soda geschikt voor het schoonmaken van je oven, maar baking soda heeft wel de voorkeur. Baking soda is namelijk erg geconcentreerd en met deze soort soda kan derhalve een optimaal resultaat worden behaald. Ten tweede is het van belang dat er een grote ovenvaste kom of schaal aanwezig is. Ten slotte is water een belangrijke component voor het oplossen van de soda.

Hoe kan jij jouw oven schoonmaken met soda?

Om jouw oven goed schoon te krijgen is het belangrijk om eerst de oven voor te laten verwarmen tot ongeveer 250 graden. Vervolgens vul je de ovenvaste schaal of kom met water en meng je in dit water een kopje soda. Als de oven op temperatuur is zet je de schaal gevulde schaal of kom in de oven. wacht vervolgens een half uur om het sodamengsel goed zijn werk te laten doen. Zet de oven na een half uur uit en laat de oven afkoelen en verwijder de schaal met water en soda uit de oven. Veeg de afgekoelde oven nog eens na met een doekje of sponsje. Als het goed is kan je nu genieten van een heerlijk frisse oven. Je kunt dit stappenplan eventueel enkele keren herhalen. Hieronder staat het stappenplan voor het schoonmaken van de oven nogmaals kort en bondig weergegeven.

  • Oven laten voorverwarmen tot 250 graden.
  • Ovenvaste schaal vullen met water en een kopje soda toevoegen.
  • Zet gevulde schaal in de voorverwarmde oven.
  • Wacht een half uur voor een optimaal resultaat.
  • Laat de oven afkoelen en haal de schaal uit de oven.
  • Veeg de oven na met een sponsje of doekje.

Hoe kan je nare geurtjes uit je oven verwijderen?

Soms is je oven niet alleen maar vies. Het kan namelijk ook voorkomen dat je oven niet zo prettig ruikt. Ook dit kan verholpen worden door de bovenstaande procedure enigszins aan te passen. Door citroensap aan het water-soda mengsel toe te voegen krijgt je oven ook nog eens een lekker frisse geur.

Wat doe je als het niet werkt?

De bovenstaande methode is uitermate effectief gebleken en deze methode werkt heel goed in bijna alle mogelijk situaties, maar mocht het schoonmaken van de oven met soda in jouw geval toch niet voldoende werken, probeer dan jouw oven schoon te maken met ammonia. Ammonia is eveneens een zeer sterke remedie tegen een vieze en stinkende oven, maar gebruik alleen ammonia als de bovenstaande methode met soda echt niet werkt, want ammonia is niet per definitie erg gezond voor je. Ammonia kan bij inademing zelfs giftig zijn. Wees dus heel voorzichtig met het gebruik er van en ventileer goed. Voor het schoonmaken van jouw oven met ammonia kun je een klein kommetje ammonia in je oven zetten voor je naar bed gaat. Haal het kommetje er de volgende ochtend uit en gooi de ammonia weg. Maak de oven vervolgens schoon met een doekje. Steek nooit je hoofd in een oven waar net ammonia in heeft gestaan. Wees uiterst voorzichtig met deze methode en maak bij voorbaat gebruik van de eerder besproken methode waarbij soda wordt gebruikt.
© 2014 - 2017 Mitchxl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Oven schoonmaken met soda"

Reacties

Johan van Kerkhoven, 13-01-2017 19:25 #2

Bert Dijkstra, 01-11-2016 12:55 #1
Hallo,
Moet de oven in "Zet gevulde schaal in de voorverwarmde oven." op 250 graden aan blijven staan of moet je tijdens het plaatsen de oven uitzetten?
Bedankt alvast voor het antwoord, Bert.

Infoteur: Mitchxl
Gepubliceerd: 07-10-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!