InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Hoe bestrijd je maden in de container

Hoe bestrijd je maden in de container

Maden, niemand houdt er van maar soms komen ze in je container terecht. Zeker in de zomer als het warm en broeierig weer is is de kans groot op maden. Soms kruipen ze zelfs uit de container en kan dit een erg onsmakelijk beeld geven van de tuin. Dit is vervelend en bovenal vies maar gelukkig zijn er oplossingen.

Wat zijn maden?

Maden zijn larven van vliegen. Een vlieg legt zijn eitjes in een container. Deze eitjes komen in enkele uren uit onder de juiste omstandigheden. Uit deze eitjes komen de larven gekropen. Deze vreet zich helemaal vol tot dat deze genoeg heeft. Dan verandert hij in een pop. Bij de juiste temperatuur kan de pop na drie dagen al uitkomen met als resultaat een vlieg. Bij lage temperaturen kan het wel een maand duren.

Zijn maden gevaarlijk

Nee, maden zijn niet gevaarlijk voor mensen. Het is in sommige delen van de wereld zelfs gebruikelijk ze te eten. Voor sommige dieren zijn deze beesten echter wel gevaarlijk. Bijvoorbeeld bij konijnen, kippen of schapen. De ziekte die deze dieren kunnen oplopen noemt men madenziekte of myasis. De vliegen zoeken de vieze achterwerken van deze dieren en leggen daar de eitjes op. De maden zullen zich heel snel naar binnen eten en het dier zal van binnen opgegeten worden. Dit is erg pijnlijk en het is daarom af te raden een container vlakbij een kippen of konijnenhok te zetten. Je zal het hok ook regelmatig schoon moeten maken om het risico minimaal te houden.

Hoe je maden voorkomt

  • Vleeswaren niet zomaar in de container gooien. In plaats van vlees los in de container te gooien kan je het vlees beter in een krant vouwen en dan pas weggooien. Op deze manier kan de vlieg niet bij het vlees om er eitjes in te leggen.
  • Container in de schaduw plaatsen. Zeker in de zomer is dit belangrijk. Aangezien anders een heel broeierig klimaat in de container ontstaat waar maden en vliegen van houden.
  • Container regelmatig schoonmaken. Goed uitspuiten met chloor en laten drogen.
  • Mottenballen in de container of in de vuilniszak Vliegen houden niet van de lucht die daarvan afkomt en blijven weg.
  • Container zo nu en dan open zetten. Maden houden niet van licht en houden van vochtige plekken. Daarom kan de container openzetten een hoop schelen. Daarbij eten vogels graag maden en zullen die een handje meehelpen.
  • Strooi zand onder de rand van de deksel. Op deze manier kunnen vliegen geen eitjes leggen in de container.

Hoe je van maden afkomt

  • Kokend water. Hier kunnen ze niet tegen en ze zullen doodgaan. Echter moet je het water wel echt op de maden gieten dus met een volle container werkt dit niet goed.
  • Een paar scheppen zand in de container gooien en op de rand. Maden zijn slijmerig en kunnen daarom niet goed tegen zand en zullen uiteindelijk dood gaan.
  • Chloor in de container gieten. Giet het chloor goed over de wanden van de container en wees niet te zuinig met het chloor. Daarna wel goed schoonmaken anders wordt het gezien als een chemobak door de AVRI.
  • Zout in de container gooien. Maden kunnen niet tegen zout en zullen net als slakken smelten.
  • Een pantysokje met mottenballen in de container leggen. Maden en vliegen zullen weggaan omdat ze niet tegen de lucht kunnen.
  • Vliegenspray in de container spuiten. Hiermee dood je vliegen maar ook maden.
© 2014 - 2017 Jeroenvangamere, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe bestrijd ik maden in mijn container?De containers zijn voor velen een doorn in het oog. Ze zien er niet uit en nemen veel ruimte in beslag. Als de container…
Wondbehandeling met behulp van madenMaden die in een wond rondkruipen, het klinkt enorm smerig, maar toch kunnen deze kleine beestjes een groot verschil mak…
Hoe schrijf je een practicum verslag biologieBij biologie zul je regelmatig een (deel)verslag over een proef moeten schrijven. Als je een compleet verslag moet schri…
Maden als schoonmakers van wonden: madentherapieBij mensen met ernstige vleeswonden wordt wel madentherapie ingezet. De maden maken dan de wond schoon. Uit onderzoek is…
Geneesmiddelen bij wormen (anthelminthica)Veel mensen krijgen ooit te maken met wormen (maden, spoelwormen en/of lintwormen). Worminfecties zijn over het algemeen…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvlieg#Pop
  • http://www.schippers.eu/bestanden/folders/102412_3luik%20Vliegenbestrijding_13_02%2017.15.22.pdf
  • http://forum.viva.nl/forum/Thuis/Getver_hoe_voorkom_je_maden/list_messages/51216/1
  • http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=diverse&label=Maden
  • http://forum.viva.nl/forum/Thuis/hoe_krijg_ik_die_maden_dood/list_messages/107106
  • http://www.konijnen.nl/ziekten/maden.htm
  • http://www.huisdiereninfo.nl/artikelen/myasis

Reageer op het artikel "Hoe bestrijd je maden in de container"

Reacties

Julia, 11-07-2017 11:24 #6
Een handje bloem in de container doet wonderen. De maden eten de bloem en hun buikje ontploft en gaan dood. Met deze simpele tip heb ik al vele mensen geholpen.

Friesemieke (infoteur), 13-09-2016 18:34 #5
Gewoon een paar gedroogde laurierbladeren in je container leggen, houdt maden en vliegen op een afstand. Reactie infoteur, 17-09-2016
Bedankt voor de tip!

Kees van Wijngaarden, 05-09-2016 08:47 #4
"Hoe bestrijd je maden in de container": Heel simpel en adequaat: een paar takken vers afgeknipte Hedera in de kliko / container. Doet wonderen! Reactie infoteur, 17-09-2016
Bedankt voor de tip!

Lisette, 27-08-2016 23:26 #3
Ik had, zoals bovenstaand ook beschreven, de klep va de container een klein stukje opengezet (houtje ertussen). Eergister-avond hadden wij een verjaardag, en als wij van huis gaan dan laten wij ook altijd de buitenlamp bij de achterdeur branden.

Tot mijn grote schrik zat mijn hele stoep én zelfs de muren van onze woning en zelfs de achterdeur helemaal vol met maden. Dus de beschrijving dat ze een hekel hebben aan licht, schijnt niet helemaal te kloppen. Want ik ga er nu vanuit dat ze toch op het licht afgekomen zijn. Ik heb de tuinslang gepakt, en ben zeker een uur bezig geweest, om die krengen weg te spoelen. Ik heb het nu met zout geprobeerdů ik ben benieuwd. De container blijft voortaan gesloten hier dus, en ik ben benieuwd hoe het afloopt met het zout, wat ik nu gestrooid heb. Heb echter nog wel steeds de buitenlamp uitů wordt vervolgd! Reactie infoteur, 17-09-2016
Heel vervelend dat het zou uit de hand gelopen is. Bij ons thuis bij mensen in mijn omgeving is vaak de container open zetten al een hele verbetering. Waarom dit bij u niet gewerkt heeft weet ik niet.
Ik hoop dat het zout baat maar ik zou voor de zekerheid de container goed schoonmaken als deze geleegd is. Misschien is het ook de moeite waard om te kijken welke producten er in de container gedaan worden waar de maden op af komen. Maden komen namelijk af op vlees resten en/of verpakkingen.
Succes!

Ckafe, 25-08-2016 14:22 #2
Ik heb verschillende middelen als chloor, azijn en gewoon water geprobeerd. Het werd pas echt een succes toen ik wespenspray in de bak spoot en deze snel toeklapte. Toen ik enkele uren later ging kijken bleek ik de slag te hebben gewonnen.

Zita, 01-08-2016 11:53 #1
De meest simpele methode om maden te bestrijden is vliegenspray spuiten. Wat de ouder (dus vlieg) doodt, doodt ook het kind (made). Puur bij toeval achter gekomen. Had alles geprobeerd maar was zo omslachtig en niets hielp afdoende. Wilde de vliegen kwijt dus spoot ik vliegenspray in de otto. Tot mijn verbazing waren ook alle maden dood. Snel en eenvoudig dus. Succes! Reactie infoteur, 03-08-2016
Bedankt zita. Ik zal het er bij zetten

Infoteur: Jeroenvangamere
Laatste update: 24-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 6
Schrijf mee!