InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Verschillende anti-aanbaklagen

Verschillende anti-aanbaklagen

Als je wilt koken en op zoek bent naar de geschikte anti-aanbaklaag zie je vaak bij het binnen treden van een winkel door de bomen het bos niet meer. In anti-aanbakpannen bakt vrijwel niets aan. Maar komt dit wel altijd ten goede van het kookproces en wat zijn de voordelen van verschillende anti-aanbaklagen?

Teflon

Teflon is één van de meest bekende materialensoorten gebruikt in anti-aanbakpannen en vooral bekend van Tefal's pannen. Teflon is erg geschikt voor anti-aanbaklagen echter heeft dit materiaal één belangrijk nadeel. Het smeltpunt van Telfon ligt op 326 graden Celsius. Echter, er treden rond de 150 graden Celsius al veranderingen op in de structuur van Teflon waardoor zelfs als men voorzichtig te werk gaat (en metalen voorwerpen in de pan zal vermijden) toch het materiaal zal beschadigen.

Moeilijk bruinbakken

Eén groot nadeel van het bakken in pannen met een Teflon anti-aanbaklaag is dat het bruinbakken van bijvoorbeeld aardappels erg moeilijk zal zijn. Dit omdat het even vastkoeken in pannen zonder anti-aanbaklaag juist zorgt voor het mooie bruine krokante laagje. Veel thuiskoks maken hierop de fout het vuur hoger te zetten waardoor de pan veel te heet zal worden. Wat tot gevolg zal hebben dat de anti-aanbaklaag zal beschadigen. De meeste pannen worden namelijk makkelijk 300 graden warm wanneer het vuur flink opengedraaid wordt.

Giftige stoffen

Bij het produceren van Teflon pannen komen giftige stoffen vrij, namelijk PFOA. Na verschillende onderzoeken is echter gebleken dat tijdens het gebruik van Teflon pannen geen giftige stoffen vrijkomen. En ook schilfers die eventueel los komen van de anti-aanbaklaag in de pan geen schade kunnen aanrichten. De regelgeving omtrent de blootstelling aan deze stoffen is in de afgelopen jaren aangescherpt waardoor het produceren van pannen op de traditionele manier niet meer mogelijk is, en pannen met andere soorten anti-aanbaklagen aan populariteit winnen.

Thermolon

Thermolon heeft een samenstelling vergelijkbaar met die van Teflon. Het belangrijkste verschil met Teflon is dat Thermolon een smelttempratuur heeft die rond de 450 graden Celsius ligt. Dit maakt de pan veel duurzamer als een Teflon pan. Ook komen er bij het produceren van Thermolon pannen geen giftige stoffen vrij.

Green Pan

Een Belgische fabrikant heeft een assortiment pannen op de markt gebracht onder de naam "Green pan". Deze pannen zijn allen milieuvriendelijk geproduceerd en voorzien van een Thermolon (slijtvaste) anti-aanbaklaag. De naam heeft dit product te danken aan het feit dat er minder energie nodig is om de pannen te produceren én er geen giftige stoffen vrijkomen tijdens het productieproces.
© 2013 - 2017 Nieniepanini, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verschillende anti-aanbaklagen"

Infoteur: Nieniepanini
Gepubliceerd: 27-09-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!