InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Afwasmachine schoonmaken / vaatwasser reinigen

Afwasmachine schoonmaken / vaatwasser reinigen

Stinkt je afwasmachine of vaatwasser? Is het apparaat verstopt of heb je er andere problemen mee? Experts raden aan dat je een afwasmachine of vaatwasser één keer per maand schoonmaakt. Waarom? Om een correcte werking ervan te garanderen en om vieze geurtjes geen kans te geven.

Welke producten heb je nodig om een afwasmachine of vaatwasser te reinigen?

  • Azijn
  • Tandenstokje
  • Zuiveringszout
  • Zachte tandenborstel
  • Allesreiniger
  • Zacht doekje
  • Droge handdoek

Hoe moet je een vaatwasser of afwasmachine schoonmaken?

Bestekmand en rekken

Begin met het leegmaken van de afwasmachine of vaatwasser. Haal ook de rekken en de bestekmand uit het apparaat. Vul nu je wasbak met een mengeling van water en azijn (ongeveer één tot twee kopjes azijn voor een halve wasbak water). Door gebruik te maken van een zacht doekje, kan je hierin de rekken en bestekmand reinigen. Als je zeker bent dat er geen voedselrestjes meer overblijven, mag je de rekken en bestekmand afdrogen met een droge handdoek.

Rooster, filter en wiel

Verwijder vervolgens rooster, filter en wiel en was alle deze onderdelen van de vaatwasser in een mengeling van water en azijn. Als het vuil erg hardnekkig is, kan je ook opteren voor zuiveringszout en een zachte tandborstel. Controleer of alle gaten in het wiel open zijn zodat het warm water probleemloos kan doorlopen. Eventueel vastzittend vuil kan je verwijderen met een tandenstokertje.

Binnenkant van de afwasmachine schoonmaken

Nu je alle loszittende onderdelen van de vaatwasser hebt verwijderd, moet je de binnenkant van het apparaat schoonmaken met een zacht doekje dat je in een mengeling van water en azijn hebt laten weken. Voor moeilijk bereikbare plaatsen kan je een zachte tandenborstel gebruiken.

Onderdelen van de vaatwasser samenvoegen

Zet alle onderdelen van de vaatwasser terug in het apparaat.

Vaatwasser uitspoelen

Afzettingen van hard water kan je verwijderen door je lege afwasmachine 1 cyclus lang te laten draaien. Gebruik hiervoor azijn in plaats van afwasmiddel. Doe twee kopjes azijn in de bodem van de afwasmachine en zet het apparaat vervolgens op de 'Energy Saving' of 'Low Wash'-stand. Zet de vaatwasser stop als ongeveer de helft van de cyclus doorlopen is. Laat twintig minuten lang rusten. Daarna kan je de cyclus gewoon laten verder draaien.

Knoppen en bedieningspaneel

Reinig de bedieningsknoppen en het bedieningspaneel met een zacht doekje.

Hendel en deurrem

Reinig tot slot de hendel en de deurrem met een milde allesreiniger.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afwasmachine schoonmaken / vaatwasser reinigen"

Reactie

Joep, 24-10-2015 12:12 #1
Ruikt uw vaatwasser naar een natte hond. Maak dan de filter bak eerst schoon in een sopje en laat de vaatwasser dan leeg met een flinke dosis soda op de heetste stand een cyclus draaien. Als het nog niet genoeg is, nog een keer herhalen. Houd de filter elke week in de gaten, zeker als hij regelmatig enige tijd stil staat.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 12-07-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!