InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Verfkwast verantwoord schoonmaken

Verfkwast verantwoord schoonmaken

Het schoonmaken van kwasten is een karwei dat de kwaliteit van het volgende schilderwerk in belangrijke mate bepaald. Dit artikel gaat over het goed schoonmaken van de kwasten met een minimum aan oplosmiddelen.

De kwast

De kwast is het voornaamste stuk gereedschap van de schilder en reiniging is essentieel om de kwast in conditie te houden. Het schoonmaken van kwasten met oplosmiddelen (voor niet water verdunbare verven) kost veel terpentine of white spirit, afhankelijk van het type verf. Het oplosmiddel van toepassing (terpentine, wasbenzine, thinner) wordt in dit artikel aangeduid met oplosmiddel. Denk eraan dat water waar kwasten in schoongemaakt zijn, als chemisch afval behandeld moet worden en mag dus nooit door de gootsteen weggespoeld worden.

De krop

De krop van de kwast is het deel van de haren dat het aan de steel vast zit. De krop dient ervoor om verf op te slaan tijdens het uitstrijken. Als de krop niet elke keer goed schoongemaakt wordt na gebruik, dan zal de krop verstoppen met oude verf. Indien de krop verstopt is, zal de kwast geen verf meer kunnen opslaan en wordt de kwast onbruikbaar.

Schoonmaken

Om de kwast goed schoon te maken is het nodig om regelmatig de het oplosmiddel te verversen. In de gebruikelijke manier van schoonmaken kost dit grote hoeveelheden oplosmiddel.

Verantwoord schoonmaken

De basis van deze methode is het feit dat de verf in oplosmiddelen zal gaan bezinken.

Nodig:
  • Drie afsluitbare potten (jampotten).
  • Pot 1 dient als opslag van oplosmiddel tussen twee verfklussen door.
  • Pot 2 is leeg.
  • Pot 3 gaat dienen als tijdelijke opslag voor gebruikt oplosmiddel.

Methode
  1. Giet een kleine hoeveelheid oplosmiddel van pot 1 in pot 2 en reinig de kwast. Herhaaldelijk reinigen in een kleine hoeveelheid oplosmiddel is veel efficiënter dan het reinigen in een grote hoeveelheid oplosmiddel.
  2. Giet het gebruikte oplosmiddel in pot 3.
  3. Herhaal stap 1 en 2 totdat de kwast schoon is. Controleer of de krop vrij van verf is.
  4. Pot 3 bevat nu alle oplosmiddel met verfresten in.
  5. Giet de inhoud van pot 3 in pot 1. Sluit pot 1 goed af. Laat pot 1 bezinken voor een volgende verfklus. Pot 2 en 3 zijn nu leeg.

Als pot 1 voldoende tijd krijgt om te bezinken, zullen alle verfresten naar de bodem zinken waarbij er kristalhelder oplosmiddel over blijft. Op de bodem van pot 1 zullen zich alle verfresten afzetten waardoor het na een aantal malen nodig is om pot 1 te vervangen. Met deze methode wordt het gebruik van oplosmiddelen bijna tot nul gereduceerd.

Tip: Het is raadzaam om voor de verschillende soorten oplosmiddel een aparte opslagpot te creëren.
© 2012 - 2017 Guidop, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tegels verven, hoe doe je dat?Tegels verven is een goed alternatief als je een klein budget hebt. Het vervangen van oude tegels door nieuwe kost vaak…
Hoe schilderen: soorten verf, voorbereiding en opruimenIn dit artikel worden allemaal tips gegeven hoe je moet schilderen en welke voorbereidingen je moet treffen voordat je k…
Klussen: verven met de verfspuit c.q. verfpistoolKlussen: verven met de verfspuit c.q. verfpistoolEen oneffen oppervlakte is lastig te schilderen met kwast of roller. In dat geval is de verfspuit een uitkomst. Het best…
Tips voor verven; kwasten schoonmaken en opbergenVerven is leuk maar kan ook lastig zijn. Hoe plak je af? Hoe maak je kwasten schoon en hoe bewaar je kwasten? Hoe bewaar…
Schilderen - Kies de beste verfrollers en kwastenSchilderen - Kies de beste verfrollers en kwastenKies de juiste verfkwast of verfroller. Bij het schilderen van de diverse ondergronden -hout en steenachtig- in en om he…

Reageer op het artikel "Verfkwast verantwoord schoonmaken"

Reactie

Sibe Jan, 06-08-2015 16:34 #1
Maar nu rijst bij mij de vraag, bij welke verf dien ik welk reinig/oplosmiddel te gebruiken? terpentine bij verf op oliebasis en water bij verf op waterbasis? of is dit te simpel?

Infoteur: Guidop
Gepubliceerd: 10-05-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!